سناریوهای بحران انرژی اروپا در صورت تشدید مناقشه اوکراین

تشدید مناقشه اوکراین باعث طرح پرسش هایی درباره صدور گاز روسیه به اروپا شده است.

به گزارش مشرق، روسیه از لحاظ تاریخی بزرگترین تامین کننده گاز طبیعی اتحادیه اروپا بوده است.

پس از اختلافات گازی روسیه، اوکراین و اروپا در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹، و به دنبال آن تنش‌ها در پی بحران اوکراین در سال‌های ۲۰۱۳-۲۰۱۴، اتحادیه اروپا به دنبال کاهش وابستگی خود به واردات گاز طبیعی روسیه است.

به گزارش پایگاه «بروگل»، با این حال، روسیه همچنان حدود ۴۰ درصد از گاز مصرفی اتحادیه اروپا را تامین می‌کند.

بیشتر بخوانید:

فن درلاین: اتحادیه اروپا می‌تواند زمستان را بدون گاز روسیه سپری کند

با تشدید مناقشه اوکراین، کمیسیون اروپا و آمریکا هر دو به دنبال طرح‌های اضطراری در صورت کاهش بیشتر یا در بدترین سناریو، توقف کامل صادرات گاز روسیه به اتحادیه اروپا هستند.

در پایان سال ۲۰۲۱ یک تصویر دراماتیک برای اروپا ظاهر شد؛ ذخایر گاز اروپا برای زمستان به شدت به منابع روسیه و شرایط آب و هوایی معتدل وابسته است.

بر اساس گزارش ها، در ۲۴ ژانویه ۲۰۲۲، سطوح ذخیره سازی گاز در اروپا ۴۲ درصد بود؛ این در حالی است که این سطح در بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ در همین بازه زمانی در حدود ۵۶ درصد بوده است.

با نگاهی به آینده، سه سناریو وجود دارد:

اول؛ اگر روسیه و همه تامین کنندگان دیگر به عرضه در سطوح فعلی ادامه دهند که به معنای سطوح بالای واردات LNG از لحاظ تاریخی است و تقاضای گاز طبیعی مطابق با میانگین ۲۰۱۵-۲۰۲۰ باقی بماند، ذخیره سازی در سراسر اتحادیه اروپا در آوریل ۲۰۲۲ به حداقل ۳۲۰ تراوات ساعت خواهد رسید.

دوم؛ اگر روسی عرضه را قطع کند، ذخیره سازی در آوریل ۲۰۲۲ به حداقل سطح ۱۴۰ تراوات ساعت خواهد رسید.

سوم؛ اگر علاوه بر قطع عرضه روسیه، هوا بسیار سرد باشد، مخازن گازی اتحادیه اروپا تا پایان مارس ۲۰۲۲ خالی خواهند شد.

گذراندن نیمی از زمستان بدون واردات گاز روسیه می‌تواند دشوار باشد، اما اداره اقتصاد اروپا برای چندین سال بدون گاز روسیه بسیار چالش برانگیز خواهد بود.

تا تابستان، اتحادیه اروپا احتمالاً قادر خواهد بود از اختلال در مقیاس بزرگ در عرضه گاز روسیه، بر اساس ترکیبی از افزایش واردات LNG (تا حد محدودی که از نظر فنی ممکن است) جان سالم به در ببرد.

با این حال، این امر برای اقتصاد اتحادیه اروپا هزینه دارد و حتی ممکن است به این منجر شود که برخی از کشورها (آن‌هایی که بیشتر در معرض گاز روسیه هستند و کمتر با سایر کشورهای اتحادیه اروپا ارتباط دارند) مجبور به اتخاذ اقدامات اضطراری شوند.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس