khj,

ناتو برای چندین دهه نیازی به ترسیم برنامه‌های دفاعی در مقیاس بزرگ نداشت، زیرا در جنگ‌های کوچک‌تری در افغانستان و عراق شرکت کرد و احساس می‌کرد که پس از فروپاشی اتحاد شوروی دیگر تهدیدی وجودی ندارد.

به گزارش سرویس جهان مشرق، ناتو در اجلاس خود در ویلنیوس(لیتوانی) در ماه ژوئیه، به گذشته خود بازخواهد گشت و رهبران آن هزاران صفحه از طرح‌های نظامی مخفی را تصویب خواهند کرد که برای اولین بار پس از جنگ سرد، نحوه پاسخ ائتلاف را به عملیات نظامی روسیه شرح خواهد داد.

به گزارش رویترز، این حرکت نشان‌دهنده یک تغییر اساسی است - ناتو برای چندین دهه نیازی به ترسیم برنامه‌های دفاعی در مقیاس بزرگ نداشت، زیرا در جنگ‌های کوچک‌تری در افغانستان و عراق شرکت کرد و احساس می‌کرد که پس از فروپاشی اتحاد شوروی دیگر تهدیدی وجودی ندارد.

اما در حالی که خونین‌ترین جنگ اروپا از سال 1945 درست فراتر از مرزهای این کشور در اوکراین در جریان است، این ائتلاف اکنون هشدار می‌دهد که باید همه برنامه‌ریزی‌ها را قبل از وقوع درگیری با دشمنی مانند مسکو انجام دهد.

دریاسالار راب بائر، یکی از مقامات ارشد نظامی ناتو، گفت:

"تفاوت اساسی بین مدیریت بحران و دفاع جمعی در این است: این ما نیستیم، بلکه دشمن ما است که جدول زمانی را تعیین می کند. ما باید برای این واقعیت آماده شویم که درگیری می تواند در هر زمانی خود را نشان دهد. "

تغییر استراتژی ناتو و بازگشت رسمی به رویکردهای جنگ سرد
دریاسالار راب بائر

ناتو با تشریح آنچه که برنامه‌های منطقه ای خود می نامد، به کشورها در مورد چگونگی ارتقاء نیروها و تدارکات خود نیز راهنمایی و مشورت خواهد داد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در مورد اسناد بسیار محرمانه‌ای که مانند جنگ سرد، سربازان خاصی را برای دفاع از مناطق خاص تعیین می کند، گفت:

"متحدان دقیقاً می دانند چه نیروها و ظرفیت‌هایی در کجا، برای چه چیزی و چگونه باید مستقر شوند. "

این روندی را رسمیت می بخشد که با الحاق کریمه به روسیه در سال 2014 آغاز شد و متحدان غربی برای اولین بار نیروهای رزمی خود را به شرق اعزام کردند و بریتانیا، کانادا و آلمان هر کدام رهبری یکی از کشورهای بالتیک را بر عهده گرفتند.

تغییر استراتژی ناتو و بازگشت رسمی به رویکردهای جنگ سرد

اما در حالی که بسیاری از ویژگی‌های استراتژی جدید، شبیه ساختار نظامی-عملیاتی ناتو در دوران قبل از سال 1990 است، برخی از عوامل اساسی تغییر کرده است، آن هم برای ائتلافی که از آن زمان تاکنون حدود 1000 کیلومتر (600 مایل) به سمت شرق گسترش یافته و از حدود 12 عضو به 31 عضو رسیده است.

الحاق فنلاند در ماه گذشته به تنهایی مرز ناتو با روسیه را به حدود 2500 کیلومتر، یعنی دوبرابر کرده است و رویکرد انعطاف‌پذیرتری را نسبت به گذشته، که آلمان به عنوان منطقه اصلی نبرد تلقی می شد، به ناتو تحمیل کرده است.

همچنین، یان هوپ، مورخ در مقر عالی نیروهای متفقین ناتو در اروپا (SHAPE) گفت:

"همچنین، ائتلاف ناتو دیگر برای جنگ هسته‌ای گسترده علیه مسکو و متحدانش - که اکثر آن‌ها اکنون اعضای ناتو هستند - آماده نمی‌شود. "

او با اشاره به درگیری‌های منطقه‌ای که نیاز به مهار سریع دارند، گفت:

" ما نوع جنگی را که در دوران جنگ سرد بود، تصور نمی کنیم، یعنی وضعیت فرضی که نیروهای متحد، با حملات پیمان ورشو در مقیاس بزرگ، به طور همزمان، مورد ضربه قرار می گیرند. "

تغییر استراتژی ناتو و بازگشت رسمی به رویکردهای جنگ سرد

در عین حال، اینترنت، هواپیماهای بدون سرنشین، سلاح‌های مافوق صوت و جریان سریع اطلاعات چالش‌های جدیدی را ایجاد می‌کنند.

ژنرال هوبرت کوترو، معاون رئیس ستاد SHAPE گفت:

"خبر خوب این است که ما در مورد شفافیت میدان نبرد صحبت می کنیم. با تمام ماهواره ها، با تمام اطلاعات ما می توانیم مراحل شکل‌گیری یک بحران رو به افزایش را رصد کنیم. درباره‌ی اوکراین، ما همه شاخص‌ها را از قبل داشتیم. "

این شفافیت یکی از دلایلی است که ناتو بر خلاف خواسته‌های کشورهای بالتیک، نیاز فوری به افزایش تعداد نیروها در شرق نمی بیند.

کوترو هشدار داد:

"هرچه تعداد نیروهای بیشتری را در مرز جمع کنید، مانند چکش است. در یک نقطه، می خواهید یک میخ پیدا کنید. اگر روس‌ها در حال جمع‌آوری نیرو در مرز هستند، ما را تحریک می کنند، اگر ما در حال جمع‌آوری نیرو در مرز هستیم، آنها را تحریک می کند.»

چالش ها

با این حال، کارشناسان ناتو معتقدند که بهبود چشمگیر در وضعیت آمادگی نیروها، یک وظیفه‌ی عظیم و شاق خواهد بود. ناتو در سال 2022 موافقت کرد که 300000 سرباز را در حالت آماده باش کامل قرار دهد که این رقم در گذشته 40000 بود.

کاستی‌ها در ظرفیت ائتلاف برای تولید تسلیحات و مهمات کافی، با تلاش برای پاسخگویی به درخواست‌های فزاینده‌ی اوکراین، برجسته شده است، و ناتو همچنین باید لجستیک مورد نیاز برای استقرار سریع نیروها را از طریق راه‌آهن یا جاده ارتقا دهد.

نیاز به تامین مالی اجرای طرح‌های منطقه‌ای یکی از دلایلی است که استولتنبرگ از رهبران اروپایی خواسته است تا در هدف‌گذاری‌های خود، افزایش بودجه نظامی عملیات ناتو را لحاظ کنند. این سرفصل مهم دیگری که در ویلنیوس مورد بحث قرار خواهد گرفت.

مقامات ناتو تخمین می‌زنند که اجرای کامل این طرح‌ها چند سال طول می‌کشد، اگرچه آن‌ها تأکید می‌کنند که در صورت لزوم، ناتو می‌تواند فورا وارد نبرد شود.

کوترو گفت:

"ما همین امشب آماده جنگ هستیم. می دانید، شما هرگز به اندازه کافی آماده نیستید. هرگز. ما باید بتوانیم در صورت لزوم امشب با هر آن‌چه که داریم، بجنگیم. "

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    3 4
    مرگ بر متجاوز
    • حمید سهی IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
      3 1
      متجاوز غرب و انگلیسه اگر تاریخ بفهمی، اوکراین سرزمین روسیه بود و غرب در سال 1917 اوکراین را از روسیه جدا کرد
    • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
      1 4
      روسیه
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    1 14
    درود بر ناتو ..مرگ بر روسیه متجاوز
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    1 9
    امیدوارم روسیه به دست پر توان ناتو نابود بشه تا ملت اکراین و سایر ملل از دست روس های متجاوز و خونخوار راحت بشن‌
    • IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
      5 1
      برو قرصاتو بخور بعد بیا
    • IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
      1 0
      فرض که روسیه تمام زن و بچه اوکراین را به خاک و خون کشید این وسط چی گیر شما میاد التماس تفکر
  • یک عاشق جامانده از اربعین حسینی IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    4 0
    سلام اگر چه ناتو به معنی اتحاد ارتش های کشورهای غربی یعنی اروپا و آمریکا است. اما قدرت غالب در ناتو ارتش آمریکا است. ظاهر جنگ نشان می دهد روسیه به اوکراین حمله کرده است و در حال نابود کردن اوکراین است، اما حقیقت مسئله این است که آمریکا در حال جنگ با اروپا و روسیه است. آمریکا به کسی رحم نمی کند. آمریکا با هدف نابود کردن و تضعیف اروپا در حال ارسال سلاح به اوکراین است. به سوالات زیر پاسخ دهید: 1- پول خرید سلاح از آمریکا برای اوکراین را چه کشورهایی می پردازند؟ 2- این سلاح ها در کجا بکار گرفته می شود؟ 3- چه کسانی با این سلاح ها کشته می شوند؟ 4- برنده این جنگ چه کشوری خواهد بود؟ و اما پاسخ به سوالات فوق: 1- کشورهای اروپایی که بدترین وضعیت اقتصادی بعد از جنگ جهانی دوم را دارند، بایستی هزینه خرید سلاح از آمریکا را تامین کنند. این اولین سود آمریکا از این جنگ است. 2- این سلاح ها در اروپا بکار گرفته می شود و نه در آمریکا. یعنی در حالی که اروپا زیر توپ و خمپاره و انفجار گلوله در حال نابودی است، در آمریکا حتی صدای آنها هم شنیده نمی شود. 3- سربازان اروپایی در این جنگ در حال کشته شدن هستند، ولی سربازان آمریکایی در حال تماشای این سریال مرگبار هستند. 4- برنده این جنگ آمریکا است. زیرا صاحبان کارخانه های تولید سلاح در آمریکا در حال فروش و سود آوری هستند، اما کشورهای اروپایی باید هزینه خرید آنها را تامین کنند. سربازان اروپایی کشته می شوند و سربازان آمریکایی می خندند. خانه های مردم در اروپا ویران می شود ولی در آمریکا حتی صدای گلوله هم شنیده نمی شود. اما همه اینها یک دلیل بزرگتری دارد و آن این است که اساسا چرا اروپا بعد از جنگ جهانی دوم دنباله روی بی چون و چرای آمریکا شده است؟ چرا نمی تواند خود را از قید و بند آمریکا رها سازد؟ چرا آمریکا تحریم وضع می کند ولی ضرر و زیان آن را باید کارخانه های اروپایی بدهند؟ تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل با تشکر
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    0 0
    اوکراین خوب یا بد ولی مردانه جلوی تهاجم روس ایستاد و کسانی که در راه آزادی آب و خاک و در راه ناموس کشته می شوند شهید محسوب می‌شوند و بهشت مختص فقط ایران نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس