کد خبر 1336349
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۱
بلاروس به اوکراین هشدار داد

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس به اوکراین هشدار داد که در صورت تهاجم ارتش این کشور به منطقه مناقشه دونباس، بلاروس و روسیه بطور مشترک به آن پاسخ می دهند.

به گزارش مشرق، لوکاشنکو روز یکشنبه در گفت و گو با شبکه تلویزیونی روسیه ۱ گفت: در صورت آغاز جنگ در دونباس ازسوی اوکراین، مسکو و مینسک بطور مشترک به آن پاسخ خواهند داد.  

وی در پاسخ به این پرسش که ارتش بلاروس درصورتی که حکومت اوکراین تصمیم به بکارگیری نیروی نظامی علیه دونباس بگیرد چه اقدامی خواهد کرد، گفت: ارتش بلاروس مانند ارتش روسیه در چنین وضعیتی اقدام می کند.

رئیس جمهوری بلاروس تصریح کرد که این پاسخ مشترک روسیه و بلاروس به تهاجم به منطقه دونباس خواهد بود.  

 لوکاشنکو در حالی این سخنان را گفت که ارتش بلاروس در حال آماده شدن برای برگزاری رزمایش بزرگ ۱۰ روزه با ارتش روسیه است که قرار است از روز ۱۰ ماه فوریه جاری در مناطقی در غرب بلاروس آغاز شود.  

روسیه برای این منظور چندین فروند بمب افکن های سوخو-۳۵ و شکاری های سوخو-۲۵ و مجموعه های پدافند موشکی اس-۴۰۰ و سامانه های پدافند هوایی پانتسیر-اس به بلاروس منتقل کرده است.  

مقام های آمریکایی مدعی اند که ارتش روسیه  ۸۳ گردان تاکتیکی را در نزدیک مرز اوکراین مستقر کرده است که هر یک معادل اندازه یک گردان آمریکایی مشتمل بر ۷۵۰ تا ۱۰۰۰ سرباز است. دو هفته پیش  تعداد گردان های تاکتیکی روسیه ۶۰ گردان بود.

به ادعای مقام های آمریکایی، انتظار می رود ۱۴ گردان تاکتیکی دیگر نیز از دیگر مناطق روسیه در مرز مستقر شوند. دو مقام آمریکایی گفته اند که ارزیابی این کشور نشان می دهد روسیه به دنبال مستقر کردن بین ۱۱۰ تا ۱۳۰ گردان تاکتیکی برای استفاده در حمله ای تمام عیار به اوکراین است.

مقام های آمریکایی روز پنجشنبه مدعی شدند شواهدی از یک توطئه از سوی کرملین را برای ساخت ویدئوی گرافیکی جعلی درباره حمله به اوکراین به عنوان بهانه ای برای این تهاجم نظامی در اختیار دارند. دفتر نخست وزیر انگلیس روز جمعه گفت «بسیار مطمئن» است که روسیه قصد دارد با بهانه های ساختگی به اوکراین حمله کند.

مقام های آمریکایی که هویتشان مشخص نشده است گفته اند پوتین قصد دارد در هفته های آینده به اوکراین حمله کند هر چند که اندازه و مقیاس این حمله مشخص نیست. آنها همچنین تاکید دارند که یک راه حل دیپلماتیک همچنین امکان پذیر است.

روزنامه گاردین در این زمینه نوشت: به رغم نشانه های نظامی، رزمایش نیروهای هسته ای راهبردی روسیه که به طور معمول در پاییز برگزار می شود به اواسط فوریه تا مارس موکول شده است که مصادف با تاریخی است که به ادعای مقام های آمریکایی احتمال حمله روسیه وجود دارد.  

مقامات اشاره ای به احتمال استفاده از سلاح های هسته ای در درگیری نشده اند اما رزمایش روسیه که احتمالا شامل پرتاب موشک های بلند برد به اراضی روسیه است می تواند حاوی پیام بازدارندگی علیه غرب به دلیل مداخله در اوکراین باشد.

واشنگتن هفته گذشته اعلام کرد ۳ هزار نیروی بیشتر را به شرق اروپا اعزام خواهد کرد تا از نیروهای ناتو در مقابل هر گونه تهاجمی از سوی روسیه دفاع کنند.

مقام های امریکایی همچنین مدعی شده اند که پوتین ممکن است دستور عملیات خرابکاری، حملات سایبری و دیگر اقدامات بی ثبات کننده در داخل خاک اوکراین را صادر کند که هدف از آن سرنگونی دولت کی یف است.

ادعاهای مقام های آمریکایی در حالی مطرح شده که پوتین گفته قصد حمله به اوکراین را ندارد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    9 2
    دم جناب پرزیدنت لوکاشنکو گرم ، خیلی تو دهنی جالبی به این اوکراینی های نوکر غرب زد!!!!
  • ناشناس US ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    1 8
    غربیها که سابقه استعماری و وحشی گریشان برای همه روشن است. اما شما آقایان مافیایی بلاروس و روسیه .. کشورهایتان را به تجزیه میکشانید . شک نکنید
  • IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    6 0
    دو سال است اوکراین بدون دولت قانونی دارد اداره می شود معلوم نیست اوکراین را می شود دولت نامید یا نه
  • IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    4 0
    روسها در اوکراین بیش از نیم از جمعیت را تشکیل می دهند اگر به آرای مردمی باشد که هیچگاه آمریکایی ها رای نمی آورند
  • DE ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    7 0
    مقام های آمریکایی که هویتشان مشخص نشده است گفته اند پوتین قصد دارد در هفته های آینده به اوکراین حمله کند هر چند که اندازه و مقیاس این حمله مشخص نیست. .... پوتین قصد دارد کشورهای دزدیده شده از شوروی توسط غربی ها را باز به مام وطن برگرداند ‌. همین کاری که ایران در آینده باید در مورد قطعات جدا شده از کشور خود را بکند.
    • ناشناس IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
      2 0
      اتفاقا اگر قرار باشد کشورهای دزدیده شده مانند اراضی ایران پس گرفته شوند . روسیه فعلی میشود یک کشور کوچولو موچولو. ظاهرا شما حالت خوب نیست ... روسیه که الان اینقدر پهناور شده . بعلت دست اندازی و تجاوز به همسایگانش در طی 2 قرن اخیر به این وسعت رسیده است .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس