چمران: 8 سال هیچ واگنی به مترو تهران ندادند/1000 واگن کمبود داریم - کراپ‌شده

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی در حوزه شهری طی ۴۳ سال گذشته، گفت: طی رایزنی با نمایندگان مجلس برای ایجاد مدیریت واحد شهری تلاش خواهیم کرد.

به گزارش مشرق، انقلاب اسلامی را باید سرآغاز تحولات بزرگ و بنیادین در ایران، منطقه، جهان اسلام و جهان غیراسلام دانست. رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) از انقلاب اسلامی با عناوینی چون «معجزه قرن» و «انفجار نور» یاد کرده و همین کلمات برای توصیف عظمت و بزرگی انقلاب اسلامی کفایت می‌کند.

دهه فجر و فرا رسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، فرصت مغتنمی برای بازخوانی انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن در حوزه‌های گوناگون است و اهمیت پرداختن به موضوع دستاوردهای انقلاب اسلامی با فاصله گرفتن از زمان پیروزی انقلاب بیش‌تر می‌شود. دستاوردهایی که در حوزه شهری هم اندک نیست و روز به روز در حال افزایش است و اکنون مدیریت شهری جدید و شورای ششم هم به آن توجه ویژه دارد.

بیشتر بخوانید:

روایت مردم لرستان از جولان محرومیت ‌در رژیم پهلوی +فیلم

انتخابات شورای ششم شهر و روستا ۲۸ خرداد سال جاری برگزار شد.این انتخابات همزمان با انتخابات ریاست جمهوری بود و مردم تهران با رأی قاطع به لیست شورای ائتلاف انقلاب اسلامی به فعالیت ۲۱ نفر در لیست رأی قاطع و مثبت دادند. فعالیت شورای شهر ششمی‌ها در پایتخت تقریبا از نیمه مرداد آغاز شد و مهم ترین اولویت آنها که انتخاب شهردار بود نیز انجام گرفت. اعضای شورای ششم در دومین جلسه خود «علیرضا زاکانی» را با ۱۸ رای از مجموع ۲۱ رای، به عنوان شهردار تهران انتخاب کردند. پس از یک ماه حکم علیرضا زاکانی توسط وزیر کشور دولت رئیسی ابلاغ شد و  ۱۱ شهریور به صورت رسمی کار خود را در شهرداری تهران آغاز کرد. 

پس از انتخاب شهردار مهم‌ترین برنامه شورای شهر تصمیم در مورد بودجه شهرداری است که هفته پیش تصمیم گیری برای لایحه بودجه ۱۴۰۱ توسط شورای شهری‌ها آغاز شده و این موضوع زیر ذره بین اعضای شورای ششم رفته است. جلسه ۱۲ ساعته کمیسیون تلفیق با حضور هیات رئیسه و روسای تخصصی کمیسیون‌ها اواخر هفته پیش  برگزار شد و سناریوهای مختلفی برای بودجه بیش از ۵۶ هزار میلیارد تومانی که توسط علیرضا زاکانی، شهردار تهران به شورای شهر ارائه شد، پیش بینی شده است. 

سرانجام سقف بودجه شهرداری با ۵۰ هزار میلیارد تومان در چهل و چهارمین جلسه شورای شهر تهران تصویب شد. این موضوعات هم زمان با آغاز دهه فجر بهانه‌ای شد که با مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران درباره موضوعات مختلف به ویژه دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی در حوزه شهری به بحث و گفت‌وگو بنشینیم که جزئیات این گفت‌وگو به شرح ذیل است: 

مهم‌ترین قانون شهری که توسط امام خمینی (ره)صادر شد

قانون شوراها مهم‌ترین دستاورد انقلاب در حوزه شهری از نگاه چمران

آقای چمران شما جزو مدیران و مسوولانی هستید که سال های زیادی از عمر انقلاب اسلامی در حوزه شهری و اداره شهر فعالیت داشته‌اید به نظر شما بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی در حوزه شهری چیست؟

مهمترین دستاورد انقلاب در زمینه شهر، شهرسازی و اداره شهر بحث به وجود آمدن شوراها بوده است به طوری که روز ۹ اردیبهشت سال ۱۳۵۸ یکی از روزهای نخستین پیروزی انقلاب، حکم امام خمینی(ره) به شورای نگهبان صادر شد تا قانون شوراها را تدوین کند و شهرها براساس این قانون اداره شود. این اقدام نشان از بلندنگری و حرکت انقلابی ارزشمند و براساس دیدگاه امام(ره) تقسیم کار جالبی در کشور شکل می‌داد. 

قانونگذاری کلان کشور با قانونگذاری محلی باید جدا باشد

من به شخصه ۱۴، ۱۵ سال از عمر خود را در حوزه شهر و اداره شهر گذرانده‌ام و در زمینه شورای شهر فعالیت داشته‌ام و به نظرم باید همیشه در مسیری حرکت کنیم که قانونگذاری کلان کشور با قانونگذاری محلی جدا باشد و به عبارتی مدیریت محلی را با مدیریت کلان کشور جدا کنیم، چرا که ممکن است دولتمردان فرصت نکنند در مدیریت‌های کلان به محلات برسند و مدیریت محلی را باید با همکاری مردم انجام داد و این موضوع در زندگی مردم بسیار حائز اهمیت است.

شهرداری‌ها پیشانی حکومت هستند

اگر مردم از شهرداری‌ها ناراضی باشند آن را نارضایتی از حکومت می‌دانند چرا که شهرداری‌ها پیشانی حکومت هستند و گمان می‌کنند که مشکل از سیستم است، البته دیدگاه مردم درست است اما باید درنظر داشت اگر مدیریت محلی در شهرها حاکم باشد قطعا چنین مسائل و مشکلاتی را شاهد نخواهیم بود.

فعالیت شوراهای شهر دولت را فارغ‌البال می‌کند/ راهکار حل سریع‌تر مشکلات کلان کشور

در مجلس شورای اسلامی می‌توان به قوانین کلی پرداخت و در مدیریت محلی به توان شوراهای مردمی که منتخب مردم هستند اکتفا کرد. این موضوع مسئله‌ای منطقی و حرکتی رو به جلو و پیشرفت محسوب می‌شود و به نوعی در بهبود عملکرد برنامه‌ها مؤثر خواهد بود. از طرفی دولت فارغ‌البال می‌شود و از درگیری‌های محلی جدا خواهد شد و در این شرایط دولت‌ها توانایی خواهند داشت مسائل اساسی و کلانی کشور را انجام دهند و به آن بپردازند و به نوعی دیگر غصه مشکلات آب و فاضلاب، برق، ساختمان‌سازی و نظافت شهر را نخورند این مدیریت محلی است که باید در این زمینه‌ها کار کند.

هنوز مدیریت‌های محلی کامل نشده/ رایزنی با نمایندگان مجلس برای ایجاد مدیریت واحد شهری

آیا قانون شوراها با گذشت چندین سال از اجرای آن نیاز به بازنگری دارد؟ مدیریت واحد شهری به کجا رسید؟

مهمترین تأثیر انقلاب، به وجود آمدن قانون شوراها و قرار گرفتن آن در قانون اساسی است. به نوعی قبل از قانون اساسی حکم زیبای امام بود که به این مسئله شکل داد. نگاه امام خمینی(ره) بسیار واقع‌بینانه بود و به لطف نظر ایشان، اکنون این قانون در حال اجرا است، ولی هنوز مدیریت‌های محلی کامل نشده و ما در تلاشیم که با رایزنی با نمایندگان مجلس موضوع مدیریت واحد شهری را به سرانجام برسانیم تا بهتر بتوان کار کرد و از گسستگی در مدیریت شهری جلوگیری کرد.

ما نمی‌گوییم که تولید برق و منابع آبی برای شهرداری و شوراها باشد، آنها را وزارت نیرو انجام دهد، ولی در شهر باید این موضوعات مدیریتش به مدیریت شهری سپرده شود تا اقدامات بهتر اجرا شود.

حتی در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس قانونی مشابه قانون شوراها ندارند

به نظر شما میزان سهم مردم در اداره محلات چقدر است؟

اکنون افتخاری برای کشور ما محسوب می‌شود که قانون شوراها شکل گرفته است. بسیاری از کشورها حتی در حاشیه خلیج‌فارس قانونی حتی مشابه قانون شوراها ندارند و حتی در خواب و خیال هم نمی‌توانند چنین موضوعی را متصور شوند، چرا که از عهده آنها برنمی‌آید.

ما نظرمان این است که مردم هر محل باید در سرنوشت شهر و محله خود سهیم باشند. این موضوع در اداره روستاها نیز صدق می‌کند. این موضوع که مردم در سرنوشت محلات خود تصمیم بگیرند تصمیم عام مردمی است. امام خمینی(ره) می‌فرمودند که مردم شهرها بهتر است در سرنوشت شهر خودشان سهیم باشند و کارهای اجرایی را انجام دهند و این بسیار بهتر است که در سرنوشت شهرهای یکدیگر ورود کنند.

این موضوع و توجه و رویکرد امام(ره) علاوه بر شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی که مبنای کلی انقلاب است نتایج بسیار مؤثری را به همراه داشته و خواهد داشت و هر چه بیشتر به این مسئله توجه کنیم موفق‌تر خواهیم بود.

ایجاد عدالت اجتماعی در تهران با انقلاب اسلامی

 انقلاب اسلامی چه تاثیری در کاهش فاصله جنوب و شمال تهران داشته است؟ برخی معتقدند لکه‌هایی در زمینه مشکلات جنوب شهر تهران وجود دارد که لاینحل مانده نظر شما در این راستا چیست؟

ببینید همه این موضوعات و رفع مشکلات منوط به این است که در شهر تعادل برقرار کنیم. در هر شهری نامتعادل بودن وضعیت را مدیران شهری می‌توانند حل کنند. در همه جای دنیا مشکلاتی در مناطق مختلف شهرها ممکن است ایجاد شود. در تهران این موضوع به خوبی مورد توجه قرار گرفته است. کشوری که تحت نفوذ سرمایه‌داری باشد اختلاف مناطق در آن زیاد است و همانطور که می‌بینیم در بسیاری از شهرهای جهان کنار کاخ‌های بلند عده‌ای در خیابان متولد، بزرگ می‌شوند و می‌میرند در کنار کاخ‌های سر به فلک کشیده فقر ایجاد شده و این نشان می‌دهد عدالت اجتماعی نیست.

خوشبختانه در کشور ما در شهرها تعادل در عدالت اجتماعی وجود دارد هر چند که هنوز جای کار است و باید از تجربه‌های موفق که داشته‌ایم استفاده کنیم. در ساخت و ساز بزرگراه‌ها همانطور که می‌بینید در همه بخش‌های شهر این موضوع مورد توجه قرار گرفته و یا در توزیع آب و برق و دسترسی به حمل و نقل عمومی تعادل بین شمال و جنوب تهران است.

ساخت ۶۰ زمین چمن در جنوبی ترین نقطه تهران

در شهر ری که جنوبی‌ترین منطقه تهران است بیش از ۶۰ زمین چمن مصنوعی ساخته شده در حالی که در منطقه یک تعداد زیادی از این زمین‌ چمن‌ها نیست. هر چند که گام‌هایی برای کم شدن فاصله شمال و جنوب تهران ایجاد شده ولی هنوز می‌توان کار زیادی انجام داد. در ساخت ورزشگاه، امکانات بهداشتی و مدرسه‌سازی این موضوع حائز اهمیت است. البته در برخی از مناطق جنوب به ویژه جنوب‌شرقی در زمینه تأمین بیمارستان جای کار وجود دارد و بسیاری از خیرین به دلیل عدم اطلاع، کارهای خیر بیمارستان‌سازی را در مناطقی مانند منطقه ۶ انجام داده‌اند.

تشویق خیران برای ساخت بیمارستان در منطق جنوبی/ ارائه تسهیلات به بخش خصوصی و خیرین برای ساخت و سازهایی در جنوب تهران

آیا شهرداری تهران برنامه‌های حمایتی از بخش خصوصی جهت بهترشدن هرچه بیشتر سرانه‌هایی مانند سرانه‌های درمانی و بهداشتی دارد؟

ما مردم را تشویق می‌کنیم که در جهت ساخت بیمارستان در مناطق محروم‌تر روند و شهرداری تا جایی که بتواند اقدامات لازم را جهت همکاری انجام می‌دهد. می‌توان از طریق ارائه تسهیلات به بخش خصوصی و اجرای دقیق طرح جامع در ساخت و سازهای عمومی مانند هتل، بیمارستان و دفاتر تجاری توجه به بخش‌های جنوبی را بیشتر مدنظر قرار داد و ما این رویکرد را نسبت به آن اهتمام داریم.

 در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی کتابچه‌ای بزرگ از دستاوردهای انقلاب منتشر شد که قیاس بسیار خوبی بود و در شهرهای مختلف نشان می‌داد که چقدر پیشرفت حاصل شده است. پیشرفت‌ها نه تنها متوقف نمانده بلکه به خوبی در حال انجام است.

قبل از انقلاب دو تا سه بزرگراه در تهران  بیشتر نبود

وضعیت بزرگراه‌های تهران قبل و بعد انقلاب چگونه بوده است؟

در تهران قبل از انقلاب دو تا سه بزرگراه بیشتر نبود مانند بزرگراه مدرس و چمران که البته نام‌های متفاوتی داشت ولی پس از انقلاب بزرگراه‌های زیادی افتتاح شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت که دسترسی‌ها را از شمال به جنوب و برعکس آن راحت‌تر کرد.

ساخت دو بزرگراه امام علی(ع) و یادگار امام(ره) برای اتصال جنوب به شمال

بزرگراه امام علی(ع) در مدت کوتاهی به طول ۲۵ کیلومتر از دارآباد ساخت آن آغاز شد و به شهرری رسید و جاده بهشت‌زهرا می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد و اگر بزرگراه یادگار امام(ره) هم تمام شود، کار بسیار بزرگی صورت گرفته و شمال‌ترین نقاط تهران به جنوبی‌ترین نقاط آن وصل می‌شود. بزرگراه همت از شرق به غرب چندین بزرگراه را در خود جای داده و بزرگراه‌هایی مانند شهید بابایی، شهید سلیمانی و... از شریان‌های اصلی شهر است.

البته برخی می‌گویند بزرگراه‌ها سبب ایجاد ترافیک شده است ولی واقعا اینطور نیست. از طرفی ترافیک به خاطر کمبود بزرگراه هم نیست. وسایل حمل و نقل عمومی کمبود دارند و تعداد خودروهای شخصی هم افزایش یافته که همین باعث ایجاد ترافیک شده که با مدیریت علمی و منطقی که مورد تأکید مقام معظم رهبری است می‌توان برای این موضوع چاره‌ اندیشید.

ساخت بزرگراه در شمال و جنوب یکسان است

وقتی که بزرگراه امام علی(ع) در حال طراحی بود، گفته شد که برای جنوب شهر این بزرگراه به سبک دیگری و در شمال به سبک دیگری ساخته خواهد شد درحالی که این چنین نبود. ساخت بزرگراه‌ها با استانداردهای یکسان درنظر گرفته شده و در شمال و جنوب مشابه است.همچنین به طور مثال در تقاطع بسیج، حقانی و بزرگراه امام علی(ع) پل‌های بی‌نظیری وجود دارد و تمام تکنیک‌های روز به کار گرفته شده است. همچنین پل‌های ویژه‌ای در جنوب تهران ساخته شده که حتی نمونه‌های آن در شمال شهر هم نیست.

برای جانبازان و ایثارگران هم گفته می‌شود شهرداری اقدامات خوبی انجام داده در این زمینه چه برنامه‌هایی مورد توجه بوده است؟

برای جانبازان نزدیک شهر ری، شوش، سه راه امامزاده عبدالله و... محل‌های درمانی، تفریحی و... ساخته شده و این موضوع در  جنوب تهران بسیار مورد توجه قرار گرفته در مدیریت شهری برنامه‌ها در این زمینه به خوبی پیش رفته هرچند ما مدیون خانواده شهدا و مجاهدت های جانبازان و اقدامات ایثارگران در انقلاب اسلامی هستیم و باید هر چه بیشتر به این عزیزان توجه شود.

سرانه فضای سبز در برخی مناطق جنوبی دو برابر سایر مناطق/ ساخت و توسعه مترو 

دو زمین فوتبال استاندارد عالی هم در جنوب شهر هم اکنون در حال استفاده است و به تیم‌ها واگذار شده که در آن تمرین کنند. این زمین‌ها را می‌توان در شمال و یا غرب تهران ساخت، ولی ساخت آن در نقطه‌هایی مدنظر قرار گرفته که کمبود وجود داشت و برای عدالت اجتماعی این اقدام‌ها صورت گرفت. در زمینه پارک‌های محلی نیز خانه‌هایی برای تبدیل به پارک خریداری شد و به طور مثال در منطقه ۱۴ سرانه فضای سبز حدود ۳۰ متر است که حتی از استاندارد هم بیشتر بود و حد متوسط سرانه فضای سبز ۱۶.۵ متر است. در حوزه حمل و نقل هم که میزان ساخت و توسعه مترو واضح و مبرهن است هرچند هنوز برای رسیدن به نقاط مطلوب و رفع دغدغه‌های شهروندان فاصله داریم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    2 0
    چرا پل هوایی تقاطع امام علی وخاوران نیمه کاره رهاشده لااقل پل خاوران به سمت ده حقی را می توان تکمیل وافتتاح کرد.
    • محمد IR ۰۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
      2 0
      متاسفانه این پل چون در منطقه محروم شهری واقع شده مدیران شهری تمایلی به تکمیل این پل که 90 درصد از آن تکمیل نشده تمایلی ندارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس