کد خبر 1336599
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳
پس از پیروزی انقلاب اسلامی رشد اقتصادی ۷ درصدی داشته‌ایم/ بهره‌مندی بیش از ۸۰ درصد جمعیت کشور از سوخت گاز

یک تحلیل‌گر اقتصادی گفت: افزایش رشد اقتصادی تا ۷ درصد را پس پیروزی از انقلاب اسلامی تجربه کرده‌ایم و این در حالی است که در دوران پیش از انقلاب اسلامی حتی رشد ۲ درصدی اقتصادی را هم تجربه نکرده بودیم.

به گزارش مشرق، محسن حاج محمدی، در خصوص دستاوردهای اقتصادی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی هزینه‌های اضافه  بسیار زیادی در کشور صورت می‌گرفت که ضمن ضرر به سیستم اقتصادی کشور موجب هدر رفت مقدار بسیار زیادی از سرمایه‌های ملی کشور می‌شد.

وی با اشاره به عدم وجود برنامه و نظام اقتصادی مشخص در دوران پیش از انقلاب اسلامی گفت: پیش از انقلاب اسلامی ضمن تک‌محصولی بودن ما در حوزه صادرات وابستگی کشور به درآمدهای نفتی شرایط مالی و اقتصادی کشور را تحت تأثیر خود قرار داده بود.

بیشتر بخوانید:

ایرانِ پیش ‌از انقلاب چگونه بود؟

به گفتهٔ این تحلیلگر اقتصادی موضوع دیگر مورد توجه کمبود مراکز علمی و تحقیقاتی در کشور و بی‌اعتنایی به حوزه علم پیش از انقلاب اسلامی بود که به همین دلیل در آن زمان بی‌سوادی و کم‌سوادی در کشور رشد بسیار زیادی داشت.

حاج محمدی بابیان اینکه در حال حاضر به برکت پیروزی انقلاب اسلامی، تغییر مدیریت در فضای اقتصادی کشور و حضور نیروهای انقلابی و جهادی در پست‌های مدیریتی، کارآمدی در حوزه عملکرد را به دنبال داشته است  و در حوزه اقتصاد و سیاست این کارآمدی طبق آمار رسمی با رشد قابل‌ملاحظه همراه بوده است.

بیشتر بخوانید:

روایت مردم لرستان از جولان محرومیت ‌در رژیم پهلوی +فیلم

این کارشناس ارشد حوزه کسب‌وکار عنوان کرد: افزایش رشد اقتصادی تا ۷ درصد را پس از پیروزی انقلاب اسلامی تجربه کرده‌ایم و این در حالی است که  در دوران پیش از انقلاب اسلامی حتی رشد ۲ درصدی اقتصادی را هم تجربه نکرده بودیم.

وی با اشاره به این موضوع که در حال حاضر عدم وابستگی اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی به‌ طور مداوم بیشتر می‌شود افزود: حتی وجود تحریم‌ها نیز برای کشور ما موقعیت مناسبی ایجاد کرد تا به ظرفیت‌های غیرنفتی دیگر بیشتر بپردازیم و از حوزه تک‌محصولی خارج و در بسیاری از موارد صادرات غیرنفتی کشور را به‌عنوان یک توفیق راهبردی بزرگ در کشور تجربه کنیم.

حاج محمدی افزایش سهم گاز را نیز یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی دانست و گفت: در حال حاضر در حوزه مصرف داخلی بیش از ۸۰ درصد جمعیت کشور از سوخت گاز استفاده می‌کنند و علاوه بر آن با شناسایی و استفاده از منابع گازی جدید نیز  در حوزه خارجی و صادرات نیز از آن‌ها بهره می‌گیریم که این موضوع بسیار مهمی برای کشور است.

به گفتهٔ وی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تقریباً همهٔ دستگاه‌ها و کالاهای صنعتی ما وارداتی بود، اما در حال حاضر شرایط به نحوی است که به‌عنوان مثال در صنایع ساختمانی علاوه بر خودکفایی در حوزه صادرات نیز به خوبی عمل کرده‌ایم.

این مدرس دانشگاه در ادامه گفت: درزمینه کشاورزی و دامداری نیز در حال حاضر برای تأمین مصارف داخلی به خودکفایی رسیده‌ایم که اگر مدیریت مناسب در این زمینه صورت بگیرد به‌راحتی می‌توانیم بیشتر از میزان فعلی در این حوزه‌ها صادرات نیز داشته باشیم.

حاج محمدی با اشاره به اینکه در موضوع منابع آبی و زیست‌محیطی نیز با توجه به موضوع مهم موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن کشور ایران در یک منطقه خشک اقدامات خوبی صورت گرفته است، افزود: پیش از انقلاب اسلامی فقط حدود ۱۳ سد در کل کشور وجود داشت اما امروزه حدود ۳۶۰ سد فعال و حدود ۱۵۰ سد نیز در مرحله بررسی و شناسایی داریم که این نشان از مدیریت صحیح مصرف آب در حوزه مصرف و هدر رفت آن است.

این تحلیل‌گر اقتصادی در پایان خاطرنشان کرد: اگرچه در تمام حوزه‌های ذکرشده نقصان‌هایی هم وجود دارد، اما نکته مهم این است که ما در تمامی حوزه‌های اقتصادی کشور به سمت پیشرفت حرکت می‌کنیم.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس