کد خبر 1333621
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳
سرگئی لاوروف نمایه

وزیر خارجه روسیه با تاکید لزوم ارائه تضمین‌های امنیتی الزام‌آور قانونی از سوی ناتو و آمریکا، گفت آنها باید پاسخ دهند که چگونه به تعهدات خود عمل خواهند کرد.

به گزارش مشرق، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز یکشنبه گفت که مسکو از آمریکا می‌خواهد به‌جای وعده، تضمین‌های امنیتی الزام‌آور بدهد.

لاوروف پس از اینکه روسیه اعلام کرد پاسخ‌های ناتو به پیشنهادهای این کشور به اندازه کافی نبوده، توضیح داد: «روسیه از ناتو می‌خواهد تا روشن کند که آیا قصد دارد تعهدات امنیتی کلیدی خود را اجرا کند یا خیر».

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وی در مصاحبه‌ای تلویزیونی اظهار داشت: «ما امروز از طریق وزارت امور خارجه درخواستی رسمی به همکاران خود در ائتلاف [ناتو] و سازمان امنیت و همکاری اروپا ارسال می‌کنیم و از آنها می‌خواهیم توضیح دهند که چگونه می‌خواهند تعهد (خود) مبنی بر تقویت امنیت خود را به ضرر امنیت دیگران اجرا نکنند».

بیشتر بخوانید:

رزمایش هسته‌ای آمریکا در بحبوحه تنش با روسیه

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه روز جمعه گفت که آمریکا و ناتو به خواسته‌های امنیتی اصلی مسکو در مسئله اوکراین پاسخ نداده‌اند، اما آماده است به گفتگو ادامه دهد.

بر اساس این گزارش، وزیر خارجه روسیه در ادامه گفت: «اگر آنها قصد انجام این کار را ندارند، پس باید دلیل آن را توضیح دهند. این یک سوال کلیدی در تعیین پیشنهادات آینده ما خواهد بود که به رئیس جمهور روسیه پوتین گزارش خواهیم داد».

لاوروف تاکید کرد، روسیه از غرب وعده نمی‌خواهد، بلکه خواستار ضمانت‌های امنیتی الزام‌آور قانونی است که  با توجه کامل و برابر به منافع مشروع روسیه، امنیت را در کل قاره اروپا تضمین می‌کند.

کاخ کرملین گفته بود که پوتین پاسخ های ارائه شده توسط واشنگتن و ناتو را در این هفته قبل از تصمیم‌گیری در مورد اقدامات بیشتر مطالعه خواهد کرد.

در تاریخ ۱۷ دسامبر بود که وزارت خارجه روسیه پیش‌نویس معاهدات امنیتی با آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را منتشر کرد. این تضمین‌ها به‌صورت خاص گسترش بیشتر ائتلاف ناتو به شرق و ورود کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق به آن را مردود می‌داند. این پیش‌نویس همچنین امکان ترک هرگونه فعالیت نظامی در اوکراین، سایر کشورهای اروپای شرقی و همچنین در قفقاز و آسیای مرکزی توسط بلوک را فراهم می‌کنند.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا شامگاه چهارشنبه اعلام کرد که واشنگتن بنا به درخواست روسیه، به پیشنهادات این کشور در زمینه تضمین امنیتی در شرق اروپا پاسخ مکتوب ارائه کرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس