کمیسیون اروپا: بسته تحریم‌های احتمالی علیه روسیه آماده شده است

سخنگوی کمیسیون اروپا روز شنبه در مصاحبه‌ای گفت که بسته تحریم‌های احتمالی این اتحادیه علیه روسیه آماده شده است.

به گزارش مشرق، «پیتر استانو» سخنگوی کمیسیون اروپا روز شنبه گفت که کار بر روی بسته تحریم‌های احتمالی اتحادیه اروپا علیه روسیه به دلیل تنش‌های اوکراین، بسیار خوب در حال پیشروی بوده که این تحریم‌ها شامل توسعه محدودیت‌های کنونی و تعریف تحریم‌های جدید است.

وی که با اسپوتنیک مصاحبه می‌کرد، گفت: «کار در حال پیشروی بوده و آماده سازی اقدامات بازدارنده به پیش می‌رود و در صورتی که روسیه تهاجم بیشتری را علیه اوکراین مرتکب شود با واکنش بین‌المللی قدرتمندی که پیامدهای وسیعی خواهد داشت، مواجه می‌شود».

روز چهارشنبه نیز «چالز میشل» رئیس کمیسیون اروپا گفت که اتحادیه اروپا خواستار معرفی تحریم‌های شدید علیه روسیه نبوده و ترجیح می‌دهد که شرایط از طریق راه‌های دیپلماتیک حل شود اما آماده اقدام در صورت تشدید اوضاع میان روسیه و اوکراین است.

سخنگوی کمیسیون اروپا در ادامه سخنانش گفت که اتحادیه اروپا آماده اقدام سریع و قاطع در هماهنگی با شرکای بین‌المللی است.

به دنبال تهدیدهای اخیر برخی مقام‌های عالی رتبه کشورهای غربی درباره قطع دسترسی روسیه به سامانه بین بانکی سوئیفت به دلیل تنش‌ها بر سر اوکراین، یک قانونگذار ارشد روسیه به اروپایی‌ها درباره تبعات این اقدام ضد روسی هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری روسی تاس، «نیکولای ژوراولف» سناتور ارشد این کشور هشدار داد که در صورت قطع دسترسی روسیه به سامانه بین بانکی سوئیفت، کشورهای اروپایی وارد کننده محصولات روسیه شامل نفت و گاز، از این منابع انرژی محروم خواهند شد.

به دنبال تنش‌های اخیر غرب به ویژه آمریکا و انگلیس با روسیه بر سر ادعای تارک مسکو «برای حمله به اوکراین»، یک بار دیگر برخی گمانه‌زنی‌ها در کشورهای اروپایی حامی آمریکا درباره قطع دسترسی روسیه به شبکه بین بانکی سوئیفت مطرح شده است.

آمریکا، انگلیس و برخی دیگر از متحدانش روسیه را به تدارک برای حمله به اوکراین متهم و همزمان به مسکو درباره تبعات شدید اقتصادی این حمله تهدید کرده‌اند اما مقام‌های ارشد روسیه بارها ضمن رد این اتهام‌زنی‌ها، به واشنگتن و ناتو درباره تبعات الحاق اوکراین به ناتو هشدار داده‌اند.

«نیکولای ژوراولف» سناتور روس که نائب رئیس شورای فدراسیون این کشور است، به گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال توقف دسترسی روسیه به سامانه بین بانکی سوئیفت در صورت تشدید تنش بر سر اوکراین واکنش نشان داد.

این سناتور تاکید کرد که اگرچه سوئیفت راحت و سریع است، اما تنها راه انتقال پول نیست. به گفته او، تصمیم مشترک انگلیس و آمریکا برای قطع دسترسی روسیه به سوئیفت کافی نیست و این امر مستلزم تصمیم واحد همه کشورهای مشارکت کننده در این سامانه بین بانکی بین‌المللی است.

نائب رئیس شورای فدراسیون روسیه  افزود: «من مطمئن نیستم که کشورهای دیگر به ویژه کشورهایی که تجارت آنها با روسیه سهمی قابل توجه است، از بستن (توقف دسترسی روسیه به سوئیفت) حمایت کنند».

حدود دو ماه قبل رسانه‌های آمریکایی با اشاره به استقرار۱۰۰ هزار نظامی روسی در مرز اوکراین، جوسازی و خبرسازی درباره احتمال حمله روسیه به اوکراین در اوایل سال جاری میلادی را آغاز کرده و موجب تشدید تنش در شرق اروپا شده‌اند. روسیه قویا چنین ادعاهایی را رد کرده اما تأکید کرده تداوم حملات توپخانه‌ای نیروهای اوکراینی علیه مناطق خودمختار روس زبان این کشور واکنش مسکو را در پی خواهد داشت.

مسکو همچنین به‌منظور کاهش تنش‌ها پیرامون مسائل اوکراین، پیشنهاداتی در راستای تضمین امنیتی غربی‌ها به روسیه از جمله عدم گسترش پیمان نظامی ناتو به سمت مرزهای این کشور و خروج نیروهای ناتو از این منطقه را مطرح کرد. هفته گذشته نماینده روسیه با همتایان آمریکایی و ناتو جلسه‌ای برگزار کردند تا این پیشنهادات را بررسی کنند اما در نهایت طرف غربی این پیشنهادات را رد کرد.

این در حالی است که «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا شامگاه جمعه با تکرار ادعای حمله احتمالی روسیه به اوکراین، مدعی شد عواقب جنگ برای اوکراین وحشتناک خواهد بود و تلفات قابل‌توجهی به این کشور تحمیل می‌کند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
    0 0
    روسیه باید دولت دست مردمی در کیف برسر کار بیاورد مثل یانوکویچ و یا اوکراین به به دو بخش شرقثی و غربی تقسیم نماید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس