ویژه ها

دیپلماسی متوازن از نگاه جریان غربگرا یعنی نگاه «رعیت-اربابی» به آمریکا و قطع روابط منطقه ای و جهانی و تبدیل شدن به لقمه راحت الحلقوم برای آمریکا و تروئیکای اروپا.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** حامیان فساد صندوق ذخیره فرهنگیان، دلواپس معلمان شدند!

روزنامه شرق در واکنش به مطلبی در ستون ویژه های مشرق، در یادداشتی با عنوان «تذکری مشفقانه به مشرق نیوز» به قلم «احسان هوشمند» از عناصر موسوم به ملی-مذهبی نوشت:«در واکنش به یادداشت یکشنبه 26 دی‌ماه نوشته صاحب این قلم با عنوان "اعتراضات و درک واقع‌بینانه"، درگاه خبری مشرق‌نیوز و سایر درگاه‌های همراه، واکنشی با عنوان "آشوب خیابانی در راه است، هوای آشوبگران را داشته باشید!" منتشر کردند. اساس یادداشت اعتراضات و درک واقع‌بینانه بر این موضوع استوار بود که "کشور در سال جاری بیش از هر دوره دیگری شاهد افزایش شمار تظاهرات و تجمعات اعتراضی با محوریت مشکلات صنفی و حقوقی و اقتصادی" است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«در یادداشت درخواست شده تا در مواجهه با نارضایتی‌ها طبق قانون عمل شده و از برخوردهای سلیقه‌ای، خارج از قانون و تند جلوگیری شود. کجای این درخواست داشتن هوای آشوبگران و اراذل و اوباش است!؟ آیا رواست معلمان دردمند، جانبازان سرفراز و کارمندان عدلیه و دیگر اقشاری که بر اثر تورم و گرانی کمرشان زیر بار مشکلات خم شده و خواهان کنترل تورم و گرانی و نیز اجرای نظام هماهنگ حقوق به‌صورت عادلانه هستند و البته از وضع معیشت‌ خود ناراضی‌اند، با این اوصاف مورد خطاب قرار گیرند؟!».

«صدای آمریکا» از دیپلمات سابق ایران بلند شد/ حامیان فساد صندوق ذخیره فرهنگیان، دلواپس معلمان شدند!

متاسفانه نویسنده یادداشت مذکور ، با مغلطه خود را حامی معلمان و دیگر اقشار جامعه معرفی کرده است. روزنامه شرق نیز با نشر این یادداشت، در این مغلطه سهیم شده است.

این ادعا از سوی نویسنده و روزنامه مذکور در حالی است که در دولت روحانی- و به عبارتی «دولتِ اصلاح طلبان- روزنامه شرق حداقل در دو شماره، از متهمان صندوق ذخیره فرهنگیان که حقوق معلمان را لگدمال کرده بودند، دفاع کرده بود.

در همین رابطه روزنامه شرق- ۷ اردیبهشت- در گزارشی با عنوان «امامی طلبکار شد» به تطهیر «محمد امامی» تهیه کننده سریال شهرزاد و یکی از متهمان پرونده بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان پرداخت. در بخشی از این مصاحبه، خبرنگار روزنامه شرق به امامی می گوید: «از ماحصل آنچه شما گفتید این‌طور می‌توان نتیجه گرفت که پرونده شما با بانک سرمایه صرفا یک اختلاف نظر با نماینده دادستان است»؛ امامی در پاسخ می گوید: «بخش عمده‌اش». خبرنگار در ادامه می پرسد: «بخش جزئی آن چیست؟»؛ امامی در پاسخ می گوید: «من مطالباتی از بانک دارم که بانک باید بپردازد و بر مبنای احکام صادره باید مطالبات من را پرداخت کند».

«صدای آمریکا» از دیپلمات سابق ایران بلند شد/ حامیان فساد صندوق ذخیره فرهنگیان، دلواپس معلمان شدند!

«صدای آمریکا» از دیپلمات سابق ایران بلند شد/ حامیان فساد صندوق ذخیره فرهنگیان، دلواپس معلمان شدند!

این روزنامه اصلاح طلب، با تطهیر متهم صندوق ذخیره فرهنگیان، اینگونه القاء می کند که پرونده محمد امامی صرفا یک اختلاف نظر با نماینده دادستان است!

این در حالی است که «محمد امامی» در پرونده فساد بانک سرمایه نقشی کلیدی داشته و مهره چینی‌های بانک را انجام داده و با همکاری «هادی رضوی» اموال بانک را به غارت برده و از این طریق به تحصیل مال از طریق نامشروع پرداخته است. او از بزرگترین بدهکاران نظام بانکی است که با استفاده شخصی از اموال بانک برای خود خانه و ویلاهای لوکس را خریداری کرده و نقش او در فسادهای مالی صورت گرفته محرز است.

روزنامه شرق در یک نمونه دیگر-  ۱۲ تیر ۹۸- در گزارشی با عنوان «من متهم اشتباهی ام» به تطهیر «بهروز ریخته‌گران» بدهکار چندهزار میلیارد تومانی و متهم دانه درشت پرونده بانک سرمایه پرداخت. این روزنامه اصلاح طلب در مصاحبه مذکور، ریخته گران را صرفا یک تولیدکننده جا زد و اینگونه القاء کرد که قطع دسترسی این فرد به اموالش، به تولیدملی لطمه زده و موجب بحران کارگری می‌شود!

مسئله اینجاست که جریانی که در سال 88 با دروغ تقلب، فتنه ای به راه انداخته و سفره مردم را کوچک کردند و عنوان «سرمایه های اسرائیل در ایران» را دریافت کردند و از سال 92 تا 1400 نیز با قصور و تقصیرهای خود و پرونده هایی از جمله صندوق ذخیره فرهنگیان و هفت تپه و دلار 4200 تومانی و غائله بنزینی 98 و... باز هم سفره مردم را کوچک کردند، حالا با گستاخی و بی اخلاقی، خود رامدافع مردم جا زده و البته همزمان نسخه «شورش خیابانی» می پیچد.

** «صدای آمریکا» از دیپلمات سابق ایران بلند شد

روزنامه آرمان در مطلبی به قلم «جاوید قربان اوغلو» فعال اصلاح طلب و دیپلمات سابق نوشت:«آمریکایی ها...نگران مسئله کاهش گریز هسته‌ای ایران هستند...برای آمریکایی‌ها مهم است که به چند هفته یا چند ماهی رسیده است و در برجام حداقل یک سال پیش بینی شده بوده که آمریکایی‌ها در چارچوب عدم اشاعه و هدفی که در برجام دنبال می‌کردند که ایران بتواند به تکنولوژی هسته‌ای دست پیدا کند را مهار کنند... آمریکایی‌ها به شدت مهار ما را دنبال می‌کنند».

روزنامه آرمان همچنین در مطلب دیگری نوشت:«شاید یک سال پیش می‌شد با احیای برجام از سقوط بسیاری از بازارها جلوگیری کرد اما امروزه نمی‌توان به تاثیر شگرف احیای صرف برجام دل بست... قاعدتا بعد از برجام، نیاز است موضوع FATF حل شود. خروج از لیست سیاه نیازمند اقدامات گسترده داخلی است و تغییر در شرایط بانکی داخلی را می‌طلبد که احتمالا خود به بازه زمانی یک ساله نیاز خواهد داشت».

«صدای آمریکا» از دیپلمات سابق ایران بلند شد/ حامیان فساد صندوق ذخیره فرهنگیان، دلواپس معلمان شدند!

مقامات آمریکایی و اروپایی و سران اسرائیل به خوبی می دانند که ایران در پی دستیابی به بمب هسته ای نیست. اما با بیان و تکرار این ادعا در پی آن هستند تا صنعت هسته ای در ایران را برای همیشه متوقف کنند.

رهبر معظم انقلاب- 4 اسفند 99- فرمودند:«آن دلقک صهیونیست بین‌المللی (بنیامین نتانیاهو،نخست وزیر سابق اسرائیل) دائم می‌گوید ما نمی‌گذاریم ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد، در حالی که باید به او گفت اگر جمهوری اسلامی تصمیم به دستیابی به سلاح هسته‌ای داشت، او و بزرگ‌تر از او هم نمی‌توانستند مانع شوند. آنچه مانع جمهوری اسلامی برای ساخت سلاح هسته‌ای است، فکر و مبانی اسلامی است که ساخت هر سلاحی اعم از هسته‌ای یا شیمیایی را که موجب کشتار مردم عادی می‌شود، ممنوع می‌داند».

ایشان در بیانات مذکور با یادآوری قتل عام ۲۲۰ هزار نفر در بمباران اتمی آمریکا و همچنین محاصره مردم مظلوم یمن و بمباران بازار و بیمارستان و مدرسه بوسیله جنگنده های ساخت غربی‌ها، گفتند: کشتار غیرنظامیان و مردم بی‌گناه روش آمریکایی‌ها و غربی‌ها است و جمهوری اسلامی این روش را قبول ندارد و بر همین اساس به سلاح هسته‌ای فکر هم نمی‌کند.

حالا این دیپلمات سابق با تکرار ادعاهای سران آمریکا و اسرائیل علیه ایران، به گونه ای وانمود می کند که گویا ما به دنبال بمب هسته ای هستیم و آمریکا و اسرائیل و اروپا نیز به حق بابت این تصمیم ایران نگران و دلواپس هستند!

روزنامه آرمان نیز در اقدامی مسبوق به سابقه، رفع مشکلات کشور را به FATF ربط داده است. این در حالی است که همین طیف پیش از این مدعی بود که اگر ایران به FATF نپیوندد و اگر برجام احیا نشود، هیچ خبری از واکسیناسیون سراسری کرونا و افزایش صادرات نفتی و غیرنفتی و دریافت پول فروش نفت و پیوستن به شانگهای و...نخواهد بود.

اما در دولت رئیسی همه موارد مذکور رخ داد و این در حالی بود که هیچ تغییری در پرونده برجام و پرونده FATF رخ نداده است.

** هوای اروپا و امریکا را داشته باشید، آنها هم دل دارند!

روزنامه اعتماد در مطلبی نوشت:«تاکید ایران بر نگاه به شرق در صورتی موفقیت‌آمیز است که به عنوان یک سیاست و تاکتیک در جهت جلب‌توجه رقبای جهانی موثر واقع شود، این امر مستلزم داشتن روابط متوازن با دیگر قدرت‌ها و قطب‌های جهانی مانند اروپا، امریکا و چین است».

در ادامه این مطلب آمده است:«روسیه مایل به تحمل ایرانی بدون قدرت هسته‌ای و دردسر برای خود است و دور بودن ایران از غرب را فرصت خوبی برای خود می‌داند. روسیه به تمایل و گرایش مردم ایران به غرب واقف است و روابط خود با ایران را دارای ماهیت استراتژیک نمی‌داند، ایران نیز باید به دور از احساسات و کینه و کدورت‌های گذشته و بر مبنای واقعیت‌ها روابط متوازن و متناسب را نه تنها با روس‌ها بلکه با سایر قطب‌های جهانی به ویژه اروپا و امریکا تعریف و پیگیری کند».

«صدای آمریکا» از دیپلمات سابق ایران بلند شد/ حامیان فساد صندوق ذخیره فرهنگیان، دلواپس معلمان شدند!

جریان غربگرا در هر حالتی به سمت آمریکا و اروپا غش می کند. این طیف در مقطعی که امضای وزیر خارجه آمریکا را تضمین می دانست و رئیس جمهور آمریکا را فردی مودب و باهوش می نامید و برای تماس تلفنی روحانی و اوباما و پیاده روی ظریف و کری غش و ضعف می رفت اصلا در فکر دیپلماسی متوازن نبود.

دیپلماسی متوازن از نگاه جریان غربگرا یعنی نگاه «رعیت-اربابی» به آمریکا و قطع روابط منطقه ای و جهانی و تبدیل شدن به لقمه راحت الحلقوم برای آمریکا و تروئیکای اروپا.

جریان غربگرا مخالف اصلی پیشرفت و توسعه و استقلال کشور است. همان طیفی که مخالف ساخت پالایشگاه و نیروگاه است و خودکفایی را مزخرف می داند و مدعی است که باید از فرق سر تا نوک پا، غربی شد و مدیر از خارج وارد و نخبگان را به خارج از کشور حواله کرده و منتقدان را نیز به جهنم حواله داد.

در حال حاضر دولت سیزدهم، دیپلماسی فعال و با تمرکز بر تعاملات اقتصادی را پی گرفته و تعامل با شرق و گفت و گو با غرب و همکاری های اقتصادی منطقه ای را در پیش گرفته و جریان سیاسی خاص از این دیپلماسی پویا و فعال ناراحت و پریشان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • محمد IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    5 49
    این رو مطمئن باشید آمریکا ازچین کمونیست وروسیه پوتین خیلی خیلی بهتره.به کشورهای عربی نگاه کنید فقط پیشرفت..یه بیابان رو آباد کردند..
    • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
      16 1
      بن سلمان خودتی؟!!! از جهالت خارج شید ، این به اصطلاح پیشرفت به چه قیمتی محقق شده؟ به قیمت لگدمال شدن عزت و شرافت ملت هاشون.
    • محمدایوب IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
      16 2
      البته تو درست میگی آمریکا کشورهای عربی را آباد کرده البته برای گوسفند فرقی ندارد درکجا زندگی می‌کنه و چگونه با رفتار میکنند آن فقط به فکر پر کردن شکمبه اش است وچریدن وبالطبع انسانهای گوسفند صفت هم همینگونه هستند تا جایی که ترامپ قمارباز به ولیعهد عربستان در مقابل خودش میگوید گاو شیر ده پس برای حیوان فقط چریدن مهم است
    • IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
      16 1
      کشورهای یمن و سوریه و عراق و افغانستان و لیبی و غیره را ببینید جنایات امریکا در این کشورها کاملا"مشهود است.
    • IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
      5 1
      رکورد فساد با رقم بی سابقه 16 هزار میلیارد تومان در صندوق ذخیره فرهنگیان در دولت یازدهم شکسته شد و این قابل ماله کشی و لاپوشانی نیست.
    • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
      14 1
      چین و روسیه در شرایط تحریم بیشترین همکاری را با ایران داشتن امریکا و اروپا دوست ایران نیستن حتی اگر منافع شون هم تامین بشود از پشت خنجر می زنند.
    • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
      10 1
      آمریکایی ها و غربی ها صدها برابر هرچیزی رو که بهشون دادن از شون دوشیدن و با سودش پس گرفتن
    • IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
      12 1
      جمع کن کاسه کوزتو آلبانی نشین واس ملت نسخه ننویس
    • IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
      4 1
      کشور یک میلیونی امارات که با یک موشک تموم میشه ،امریکا به امثال تو به چه زبانی بگه دشمنت هستم بابا غیرت که نه شعور خوب چیزی است
    • تبریزی IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
      4 1
      پیشرفت در کشورهای عربی آنهم از طرف غرب!!!!!!! نمی‌دونم شما از کدام لغتنامه برای معنی پیشرفت استفاده میکنید، ولی کمی بررسی در مورد کشورهای دوست غرب و شرق نتیجه کاملا بر عکس را نشان میدهد. مصر زمانی که با شوروی دوست بود موشک و رآکتور اتمی می‌ساخت ولی بعداً که با آمریکا دوست شد نگهبان مرز غزه با مصر شد. در ایران زمان شاه هم تمام صنایع سنگین و پایه را شوروی و اقمارش درست کرده آمد از فولاد تا تراکتور سازی و ماشین سازی!!! در حالی که یک صنعت واقعی و نه مونتاژ در پیتی از طرف غرب در ایران درست نشده. در سدسازی ایرانیان فقط کارگر ساده بوده اند و در ارتش حتی اجازه عوض کردن یک فیوز را هم نداشتند.
    • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
      3 1
      اره کشورهای عربی ثروتمندی که با امریکا و اسراییل رابطه دارن اووونقدر پیشرفت کردن که نگو!! هر چی درامد نفتی دارن خرج خرید سامانه های ردیابی امریکایی کردن ولی این سامانه های امریکایی نتونستن پهپادهای برخاسته از خاک یمن که فقیییرترین کشور عربی جهان است رو ردیابی کنه.
    • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
      0 1
      فقط امارات و قطر و بحرین و عربستان که به اندازه دنیا نفت دارندو اندازه یک شهر دنیا جمعیت ندارند انهم به دلایل معلوم کمی وضع بهتری دارند ولی مصر و مراکش و لیبی و یمن و اردن و عراق و الجزایر و سودان و افغانستان و شیلی و مکزیک که امریکا در انها همه کاره بود الان چه چیزی بیشتر دارند ؟؟؟؟
  • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    17 3
    بارها تجربه کرده‌ایم که آمریکا شیطان بزرگ است و وعده‌هایش جز دروغ و فریب‌کاری نیست. اخیراً هم دیدیم که آمریکایی‌های عهد شکن، در برجام بسیار وقیحانه عمل کردند. کشورهای اروپایی همراه با آمریکا هم، از لحاظ عهدشکنی و بداخلاقی کمتر از آمریکا نیستند؛ اما در مقام زبان‌بازی و حرف‌زدن همیشه طلب کارند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند.
    • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
      8 1
      برجام یک جنازه متعفن است خود روحانی و ظریف باید آنرا دفن می کردند.
    • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
      8 1
      ظاهراً برجام شیشه عمر اصلاح طلبان ...ـوع آور شده است!!!
  • س.ر. IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    7 0
    سلام.چرا یکبار برای همیشه این قضیه FATF و هرچیز مربوط به آن برای افکار عمومی ازطریق یک نهاد معتبر ویک رسانه معتبر برای افکار عمومی ومردم کشور مان وهمچنین جناح ها واحزاب سیاسی درقالب یک بیانیه وسند رسمی تبیین نمیشود
  • بختیاری IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    3 1
    الهی همه فدائیان غرب صاحب استخرهای لوکس بشن!
  • سید فروزان CH ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    6 1
    اوغلی و عددهای دیگر از دیپلمات‌های اسبق که سنگ امربکا را برسینه و مدام در جوسازی علیه نظام فعالیت ، اگر ناراضی هستید خبر مرکتان حقوق و مزایا بازنشستکی را نگیرید و بروید پیش دوستان و همکاران سابق در آفریقای جنوبی ، هم نان این نظام را میخورند و هم علیه نظام جوسازی ،منافق شاخ و دم ندارد ،حتما نباید عضو فرقه رجوی باشد ،
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    2 2
    سرمایه های اسراییل تفاله های آمریکا
    • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
      0 2
      بهترین تعریفی که این گروه حقیر و فرومایه را کامل توصیف می کند ، سرمایه های صهیونیستی یا ، تفاله های آمریکایی
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    10 0
    نگرانی ودلواپسی پادوهای ملکه وغرب ازاین است نکند دولت موفق شود باحمایت از تولید ملی وتوسعه روابط باهمسایگان وکشورهای شرقی تحریم رابی اثر کند وضعیت معیشت مردم را بهتر کند وموجب شود انها درپیشگاه ملت ماهیت پلیدشان بیشتر معلوم شود ملت خودش باعدم انتخاب کاندیدشما شماهارابه تاریخ انداخت وخیانات وچپاول ودزدیهای شمابه این زودی ازحافظه ملت پاک نخواهد شد
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    2 1
    این رو مطمئن باشید آمریکا ازچین کمونیست وروسیه پوتین خیلی خیلی بهتره. /// کور که نیستی . اگه زمان بمباران هیروشیما و ناکازاکی نبودی ولی بمب های 10 تنی بمب افکن های B-52 روی سر مردم عراق و افغانستان رو که دیدی. تو این 20 ساله آمریکا فلسطین و بیروت لبنان و سوریه و یمن و لیبی و عراق و افغانستان رو شخم زد و ویران کرد اونوقت ببین چی میگه!! بخدا به اینا باید نوبل حماقت داد وگرنه حق شون ادا نشده!
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    2 1
    (( این رو مطمئن باشید آمریکا ازچین کمونیست وروسیه پوتین خیلی خیلی بهتره.به کشورهای عربی نگاه کنید فقط پیشرفت..یه بیابان رو آباد کردند..)) به احترامت می ایستم و کلاه از سر برمی دارم. چون تو از من احمق تری! (ارادتمند_ احمق پای ماهواره)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس