کارشناس مسائل اوراسیا: دولت سیزدهم در نگاه به غرب و شرق توازن ایجاد کرده است

کارشناس مسائل اوراسیا گفت: دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم منطقه گرایی و تعامل با اتحادها و پیمان‌های منطقه‌ای را در دستور کار خود قرار داد و تلاش کرد در این دو قالب سیاست تقریبا ثابتی ایجاد کند.

به گزارش مشرق، مهدی خورسند، کارشناس مسائل اوراسیا، درباره کارنامه دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی بیان کرد: دولت سیزدهم راهبرد اول همسایگان را در دستور کار خود قرار داد که با دارا بودن ۱۵ همسایه در اطراف کشور تصمیم بجا و بخردانه‌ای بود. 

بیشتر بخوانید:

روابط نوین و استراتژیک ایران و روسیه

وی افزود: دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم در گام بعدی هم منطقه گرایی و تعامل با اتحادها و پیمان‌های منطقه‌ای را در دستور کار خود قرار داد و تلاش کرد در این دو قالب سیاست تقریبا ثابتی که در دولت‌های پس از جنگ تحمیلی که همواره نگاه به غرب داشتند را بشکند و توازن بین نگاه به غرب و شرق ایجاد کند.

کارشناس مسائل اوراسیا تصریح کرد: در طول شش ماه گذشته دستگاه دیپلماسی تلاش کرده فضاهای تنشی ناشی از نگاه تک بعدی در دولت‌های قبلی را مدیریت کرده و عملا با همسایگان جنوبی و کشورهای حاشیه خلیج فارس و نیز حوزه تمدنی ایران باستان یعنی آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی ارتباط بیتشری داشته باشد و در تصمیم گیری برای تغییر معادلات در این مناطق نیز موثرتر باشد. 

بیشتر بخوانید:

معادلات جدید قدرت در جهان!

خورسند عنوان کرد: زمانی که دولت سیزدهم  روی کار آمد شاهد بروز تحولاتی در افغانستان بودیم و یک خلا حاکمیتی در این کشور ایجاد شد که دولت سیزدهم با دیپلماسی فعال و با همراهی چین، روسیه، پاکستان و دیگر کشورهایی که از این خلا امنیتی تاثیر می‌پذیرفتند تلاش کرد، فضا را مدیریت کند  و تاکنون نیز در این مورد موفق بوده است.

وی یادآور شد: در افغانستان منافع بسیار زیاد و بازار بزرگی داریم و مردم این کشور  نیز برای ایرانیان عزیز هستند؛ دولت سیزدهم توانست در این فضا مدیریت خوبی داشته باشد.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    0 0
    دقیقا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس