کد خبر 1329197
تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۵
کرونا نمایه دانش آموزان نمایه مدارس نمایه

چند روزی است که مسؤولان آموزش و پرورش با جدیت فرایند بازگشایی مدارس را آغاز کردند اما هنوز عده‌ای تلاش می‌کنند تا با ایجاد ترس در بین خانواده‌ها، سواد آموزی محصلان را به حاشیه ببرند.

به گزارش مشرق، وقتی اسفند ماه ۱۳۹۸، اولین موارد ابتلا به کرونا در کشورمان مشاهده شد، نخستین جایی که درهایش بسته شد، مدارس بود؛ آن زمان کلاس‌های حضوری تعطیل شد تا دانش‌آموزان از آسیب کرونا در امان باشند ضمن اینکه زنجیره انتقال بیماری از طریق محصلان نیز قطع شود. در این مدت، آموزش نیز به صورت مجازی و تلویزیونی دنبال می‌شد و البته امکان رفع اشکال نیز فراهم شد؛ اما بنا بر گفته مسؤولان آموزش و پرورش، آموزش مجازی در این مدت شاهد کاهش افت تحصیلی دانش‌آموزان بودیم. 

اکنون ۲۳ ماه از ورود کرونا به کشورمان می‌گذرد و در این مدت، سویه‌های غافلگیر کننده کرونا، امکان بازگشایی مدارس را فراهم نکرد؛ این روزها با مشاهده وضعیت اسف‌بار آموزش مجازی و تلویزیونی، مسؤولان آموزش و پرورش در پی اجرای آموزش حضوری هستند و ستاد کرونا نیز این موضوع را تأیید کرده است آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در ۱۸  دی ۱۴۰۰،
به تصمیم این ستاد برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها با توجه به وضعیت فعلی شیوع بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: «با توجه به کاهش آمار ابتلا و فوتی با واکسیناسیون گسترده، ستاد ملی مقابله با کرونا به عنوان مرجع تصمیم‌گیری، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها را بلامانع دانسته است؛ هر زمان که وضعیت شیوع بیماری تغییری کند ستاد ملی مقابله با کرونا با حساسیت و دقت نسبت به وضعیت جدید تصمیم‌گیری و اقدام خواهد کرد».

بر همین اساس مقرر شد که مدارس کشور بازگشایی شود؛ صادق ستاری‌فر معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در این خصوص اظهار کرد: « نیاز اساسی است که آموزش حضوری تمام ساحتی دنبال شود و آمادگی داریم با رعایت پروتکل‌ها و با توجه به مصوبه ستاد کرونا که ۲۶ دی ماه ۱۴۰۰ ابلاغ شد مبنی بر اینکه آموزش‌ها حضوری باشد، میزبان حضور ۱۰۰ درصدی دانش‌آموزان در مناطق مختلف کشور باشیم.

آیا مدارس از مترو شلوغ‌تر است؟

* وقتی تلاش می شود که حضور دانش آموزان در مدارس اختیاری شود

در شرایطی که مسؤولان آموزش و پرورش به صورت مستقیم اعلام کردند که بچه‌ها باید در مدارس حضور یابند و آموزش حضوری اجرا شود، برخی افراد تلاش دارند که به خانواده‌ها بقبولانند که حضور دانش‌آموزان اختیاری است و در نتیجه خانواده‌ها می‌توانند فرزندشان را به مدرسه نفرستند. مثال این مورد هم، بخشنامه سرپرست وزارتی آموزش و پرورش است که در آن به عنوان دانش‌آموزان اشاره نکرده است. اما در همان خط دوم و سوم به «توسعه آموزش های حضوری» اشاره شده است. در ادامه تأکید شده است که «همه مدیران، معاونان و همکاران طبق برنامه هفتگی در مدارس حضور یابند و آموزش و تدریس را از محیط کلاس و با امکانات مدرسه ارائه کنند». تصور اینکه منظور از این بخشنامه این باشد که معلمان، در مدرسه حضور یابند و آموزش مجازی را ارائه دهند، دور از ذهن به نظر می‌رسد.

وزیر آموزش و پرورش در چند روز پیش برنامه خبری ساعت ۱۹ شبکه خبر به صورت تلفنی حضور یافت و درباره بازگشایی مدارس صحبت کرد. نکته حائز اهمیت این است که وزیر آموزش و پرورش در این گفت‌وگو به هیچ عنوان به اختیاری بودن حضور دانش آموزان در مدارس اشاره نکرد اما تیتر این گفت‌وگو، «حضور دانش آموزان در مدارس اجباری نیست» درج شده بود.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در حاشیه همایش «بزرگداشت هفته شوراهای آموزش و پرورش» با بیان اینکه القای این موضوع که حضور در مدرسه اختیاری هست، برداشتی است که تعدادی از عزیزان دارند، اظهار کرد: «مدارس باز است و اگر جایی ظرفیت نداریم، پیشنهاد شد که از نوبت دوم مدارس، فضای خالی مراکز جانبی آموزش و پرورش و فضای خالی شهرداری‌ها استفاده شود».

* آیا مدارس از اتوبوس و مترو شلوغ‌تر است؟!

نکته دیگر که برخی خانواده‌های علاقه‌مند حضور دانش‌آموزان در مدرسه مطرح می‌کنند، این است که فرزندشان کاملا انزواطلب شده است، ضمن اینکه علاقه‌ای به درس خواندن هم نشان نمی‌دهد.

مادر یک دانش‌آموز پایه پنجم گفت: «سر فرزندم مدام در گوشی تلفن است؛ یعنی گوشی را حتی هنگام خوابیدن هم کنار نمی‌گذارد؛ نگرانی من از کانال‌ها و صفحاتی است که این بچه وارد آنها می‌شود و هرچیزی هم داخل آنهاست؛ از سوی دیگر فرزندم گوشه‌گیر شده است و حتی با بچه‌های اقوام هم حرف نمی‌زند».

وی اضافه کرد: «در حال حاضر شاهدیم که مهمانی‌ها و دورهمی‌ها برگزار می‌شود؛ خیلی از مردم سر کار می‌روند. مترو و اتوبوس را نگاه می‌کنیم پر از جمعیت است که حتی فاصله ایمنی را هم رعایت نمی‌کنند، آنوقت چرا مدارس باید تعطیل باشد؟ با این روند، واقعا بچه‌های‌مان آسیب می‌بینند. از همین الان باید جلوی آسیب را بگیریم».

این مادر تصریح کرد: «بعضی از خانواده‌ها، بچه‌هایشان را همه جا می‌برند، در بازار و پارک نگاه می‌کنیم، این بچه‌ها هستند؛ در مهمانی‌ها هستند. در کوچه و خیابان هستند؛ فقط مدرسه نباید باشند».

*برخی مردم می‌خواهند بچه‌هایشان را گلخانه‌ای و قرنطینه‌ای بزرگ کنند

وزیر آموزش و پرورش هم معتقد است که مدارس باید باز باشند؛ او همچنین معتقد است که نگرانی برخی خانواده‌ها از این بابت است که می‌خواهند فرزندشان را گلخانه‌ای و قرنطینه‌ای بار بیاورند.

نوری با بیان اینکه باید بچه‌ها را در مقابل موقعیت‌های خطرآفرین با آموزش و آگاهی قرار داد که سواد سلامت نام دارد، گفت: «اینکه یک روز آلودگی شود و مدارس را تعطیل کنیم، درست نیست بلکه باید دانش‌آموزان را آگاه کرد که چگونه برخورد داشته باشند. البته برخی مردم می‌خواهند بچه‌هایشان را گلخانه‌ای و قرنطینه‌ای بزرگ کنند». 

وی ادامه داد: «در حال حاضر۴۵ درصد دانش‌آموزان در روستاها، مناطق مرزی، عشایری، شهرستان‌های کوچک و برخی مناطق شهرستان‌های بزرگ به مدرسه می‌روند و ما هم امتحانات دی ماه را حضوری اعلام کردیم و هیچ گزارشی از اینکه اتفاقی افتاده باشد، نداریم». 

نوری با تأکید بر اینکه بخشنامه‌ای برای بازگشایی حضوری و حضور فرهنگیان در مدارس ارسال کردیم، گفت: «باید به دانش‌آموزان آگاهی داده شود که رعایت کنند. مردم از مترو، اتوبوس و ... با رعایت پروتکل‌های بهداشتی استفاده می‌کنند. آیا مدارس شلوغ‌تر از مترو است؟».

این موارد در حالی مطرح می‌شود که هنوز برخی افراد در بخش سلامت کشور در مصاحبه‌هایی با رسانه‌ها نسبت به گسترش سویه اُمیکرون در صورت بازگشایی مدارس هشدار دادند. این موضوع موجب شده است که برخی خانواده‌ها نگران باشند. اکنون این سؤال مطرح است که این افراد چرا نسبت به وضعیت مترو و اتوبوس، دورهمی‌ها و مراسم‌های مختلفی که در نهادها و سازمان‌ها برگزار می‌شود، سکوت کرده‌اند؟ و اگر نگرانی آنها به حق است، چرا ستاد کرونا با بازگشایی مدارس موافقت کرده است؟

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    0 1
    باعقل،بچه ها به خاطر سن شون و بازیگوشی نمیتونند درست پروتکل ها کرونایی رو رعایت کنند.نیم ساعت تو مترو رو با چهار ساعت فضای بسته کلاس و مدرسه مقایسه میکنی؟!
  • آرزو IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    0 1
    من خودم و دانش اموزام در مدرسه کرونا گرفتیم و خانواده ها از ما گرفتند...مدرسه در روستا بود
  • معلم IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    1 1
    بنده هم معلم هستم هم فرزندم دانش آموز است، با اطمینان می گویم مدرسه و آموزش باید حضوری باشد. هیچ مشکلی برای دانش آموزان در مدرسه وجود ندارد. این همه تعطیلی طولانی اشتباه بود و دانش اموزان آسیب های زیادی دیده اند. متاسفانه بعضی از معلمین هم برای راحتی خودشان خانواده ها را از آموزش حضوری می ترسانند این انصاف نیست. مسوولین آموزش و پرورش باید مدارس را بطور کامل حضوری کنند.
  • محمد نبی مهجوری IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    0 1
    من شخصا تا یک نفر آمار تلفات باشه اجازه مدرسه رفتن بچمو نمیدم
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    0 2
    اگر مقام معظم رهبری با تشکیل ستاد بسیار خطرناکه ملی کرونا موافقت نکرده بود الان مدارس باز بود.شخص رهبری می‌بایست خودش در مصوبه تغییر ایجاد کند و خود را رئیس ستاد کرونا کند.
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    0 0
    من خودم دو روز سر کار نمیرم بعدش میخوام برم خیلی سختم میاد دوستان گرامی معلم هم همینطور هستن سختشون میاد مدرسه برن البته خیلی از عزیزان هم با جون دل مشغول اموزش کودکان هستن نباید غافل بشیم تفاله دولت روحانی که هنوز سر کارن سخت دنبال تعطیل کردن مملکت هستن تا مملکت تعطیل باشه اوضاع اقتصادی درست نمیشه کرونا هم یه سرما خوردگی معمولی هستش هرکی هرچی گفت گوش ندید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس