94 درصد دانش‌آموزان 12 تا 18 سال واکسن تزریق کردند - کراپ‌شده

وزیر آموزش و پرورش گفت: همکاران عزیز خرید خدماتی ما از حقوق ۴۴ ساعت کامل به اضافه بیمه کامل برخوردار شود

به گزارش مشرق، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، امشب در برنامه «به وقت ایران» شبکه آموزش، اظهار کرد: آنطور که مطالعات نشان می‌دهد، زندگی پساکرونایی ترسیم نشده است بلکه زندگی با کرونا ترسیم شده است.

وی با بیان اینکه مطالعات سازمان جهانی بهداشت عنوان می‌کند که مدرسه باید آخرین جایی باشد که بسته می‌شود و اولین جایی باشد که باز می‌شود، افزود: در ۳۶ کشور، مدرسه ایرانی خارج از کشور داریم و گزارش‌های میدانی از این کشورها حاکی از این است که جایی را ندیدیم مدارس تعطیل باشد.

* در حال حاضر ۹۴ درصد دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال، دُز اول واکسن کرونا را تزریق کردند

 نوری با بیان اینکه در زمینه واکسیناسیون دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال از کشورهای دیگر به جز یک یا دو کشور بهتر عمل کردیم، گفت: در حال حاضر ۹۴ درصد دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال، دُز اول واکسن کرونا را تزریق کردند و این میزان در دُز دوم کمتر است. 

وی با بیان اینکه سازمان تعلیم و تربیت کودک نیز به فعالیت آموزش و پرورش اضافه شده است، گفت: در حال حاضر حدود ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار واجب‌التعلیم داریم که بیش از نیمی از آنها در دوره اول و دوم ابتدایی هستند؛ وضعیت جمعیت دانش‌آموزی اینگونه است که تا سال ۱۳۹۰ جمعیت در حال کاهش بود که از آن سال رو به افزایش رفت و این روند تا سال ۱۴۰۵ ادامه دارد و بعد از آن ورودی کم می‌شود.

* ارائه بسته خاص آموزشی برای دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در ایام کرونا بازمانده از تحصیل داشتیم، اظهار کرد: این میزان نسبت به سال‌های گذشته که رصد کردیم، بیشتر شده است و در تلاش هستیم که این افراد را شناسایی کرده و برای این گروه بسته‌های خاص آموزشی ارائه می‌شود. البته ممکن است برخی بخواهند با روش‌های مختلف، درس بخوانند و بعدا در امتحان شرکت کنند که این جزو بازمانده از تحصیل نیست.

وی به وضعیت آموزشی کشور نسبت به قبل از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: سرانه فضای هر دانش‌آموز در دوران قبل از انقلاب ۱.۴ متر بود که اکنون به ۵.۲ متر رسیده است؛ همچنین در آن دوره ۵۲ هزار مدرسه داشتیم که اکنون به ۱۱۳ هزار مدرسه رسیده است.

* افزایش مراکز سمپاد و استعدادهای درخشان

نوری با بیان اینکه در ابتدای انقلاب ۱۰۰ هزار کلاس درس داشتیم که اکنون به ۵۴۰ هزار کلاس درس رسیده است؛ از سوی دیگر تعداد اردوگاه‌ها و کانون‌های فرهنگی و تربیتی از ۸۳ اردوگاه به ۱۳۹۴ اردوگاه و کانون تربیتی ـ فرهنگی رسیده است. البته این آمار منهای کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.

وی به افزایش مراکز رفاهی فرهنگیان اشاره کرد و گفت: در ابتدای انقلاب ۲۶ مرکز رفاهی برای فرهنگیان داشتیم که اکنون به ۵۵۰ مرکز رسیده است. همچنین اماکن ورزشی دو برابر شده است. در حوزه دانش‌آموزان استثنایی از تعداد ۱۶۲ واحد آموزشی به ۱۶۸۷ واحد رسیده است؛ ضمن اینکه در حوزه سمپاد از ۵ مرکز به ۷۰۸ مرکز در حوزه استعدادهای درخشان رسیده است.

وزیر آموزش و پرورش به اتفاقات مهمی که در دوران بعد از انقلاب در کشور انجام شد، گفت: تشکیل جامعه خیرین یکی از این اقدامات خوب بود که آنها همپای اعتبارات دولتی، کمک برای مدرسه‌سازی داشتند و خیرین مدرسه‌ساز بیش از ۱۳۰ هزار کلاس درس را در کشور ساختند.

وی با بیان اینکه سند تحول بنیادین در ۱۳۹۰ تصویب شد که باید اجرا می‌شد اما اجرایش با تأخیر مواجه شد، اظهار کرد: برای اجرای سند تحول قرارگاهی را ایجاد کردیم زیرا نیاز به کار ضرب‌الأجلی داشت؛ زیرنظام‌های سند تحول تصویب شده است که البته این کار می‌توانست ۲ ساله انجام شود اما در ۷ ساله انجام شد. باید طی نقشه راه این زیرنظام‌ها اجرا می‌شود که در این راستا باید آسیب‌شناسی وضعیت موجود شده و نقشه راه ترسیم شود و بعد از آن به تدوین سند تحول مدرسه‌ای برسیم.

* افتتاح ۲۹۸۰ پروژه آموزشی با ۱۳۴۵۰ کلاس درس

نوری درباره مربیان پرورشی مدارس گفت: در یک دوره‌ای معاونت پرورشی حذف شد که خوشبختانه با تأکید مقام معظم رهبری، احیا شد؛ باید مربیان پرورشی بر اساس دانش‌ روز و روش‌های جدید روز مسلح و آماده شوند.

وی از افتتاح ۲۹۸۰ پروژه آموزشی با ۱۳۴۵۰ کلاس درس خبر داد و اظهار کرد: این مراسم، فردا با حضور معاون اول رئیس‌جمهور برگزار می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش درباره المپیادهای علمی گفت: از نیمه دهه ۶۰ المپیادهای علمی شروع شد و اوجش در دهه ۷۰ بود که در ابتدا یک مدال برنز داشتیم؛ در حال حاضر اساسنامه باشگاه دانش‌پژوهان جوان در کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش، مراحل  تصویب را طی می‌کند که با تصویب آن، شعبه‌های اقماری آن نیز در استان‌ها ایجاد می‌شود.

* مشکل بیمه و حقوق کامل معلمان خرید خدمات حل شد

نوری درباره نیروهای خرید خدمات گفت: ساعت کار معلمان ۴۴ ساعت است که ۲۴ ساعت در مدرسه و مابقی خارج از ساعت آموزشی است اما درباره حقوق خرید خدمات عنوان می‌کردند که باید ۴۴ ساعت باشد و ۲۴ ساعت کافی نیست و بیمه آنها نیز کامل رد نمی‌شد.

وی افزود: استدلال کردیم که مانع پیش روی خرید خدمات برداشته شد و نیروهای خرید خدمات از حقوق ۴۴ ساعت به علاوه بیمه کامل برخوردار می‌شوند.

* نُرم مراقبان بهداشت به نسبت دانش‌آموزان تغییر کرد

وزیر آموزش و پرورش درباره کیفیت‌بخشی به فعالیت مراقبان بهداشت نیز اشاره کرد و ادامه داد: در هیأت وزیران تصویب شد که نُرم مراقبان بهداشت به نسبت دانش‌آموزان تغییر کند که این میزان یک مراقب بهداشت به ازای ۷۵۰ دانش‌آموز بود که به یک مراقب بهداشت به ازای ۴۸۰ دانش‌آموز رسید.

* جلسه مهم برای حل مشکل مالی امسال رتبه‌بندی معلمان

نوری با بیان اینکه اگر رتبه‌بندی اجرا نشد به دلیل عدم اجرای سند تحول بنیادین  است، گفت: رتبه‌بندی یکبار درسال ۹۴ انجام شد و این در حالیست که هدف اصلی رتبه‌بندی، ارتقای صلاحیت‌های معلم برای ارتقای کیفیت نظام تربیتی است؛ دو مورد نیز سال ۹۸ انجام شد که افزایش‌هایی به نام رتبه‌بندی داشتند که البته همسان‌سازی بود و این موضوع رتبه‌بندی را در اذهان مخدوش کرد.

وی افزود: کار رتبه‌بندی در دستور کار دولت قرار گرفت اما در منابع پایدار دیده نشده بود و برای امسال عددی را نگذاشته بودند یعنی از فروش املاک بود که چون فروش نداشتند، اجرا نشد. ما که آمدیم باید تأمین اعتبار می‌کردیم و در این زمینه با مشکل مواجه بودیم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: خداراشکر دولت سیزدهم مصمم است که رتبه‌بندی اجرا شود اولا برای سال آینده منابع پایدار پیش بینی کردند که ۲۵ هزار میلیارد تومان است و در حال پیگیری هستیم که مشکل امسال هم حل شود و فردا هم یک جلسه بسیار مهم داریم تا ایراد تأمین مالی برای اجرا در شش ماهه دوم امسال برطرف شود.

وی در خصوص حقوق نیروهای خرید خدمات گفت: ما ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کنیم است که البته یک بخشی را پرداخت نکردیم اما در تلاشیم با یک ماه تأخیر حقوق را ماهیانه را پرداخت کنیم. همچنین ۲۹۰ میلیارد تومان برای سرانه مدارس پرداخت کردیم.

* برگزاری امتحانات استاندارد در پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم در سال ۱۴۰۳

نوری با اشاره به امتحانات دی ماه بیان کرد: امتحانات دی ماه که برگزار شد و نتیجه نشان داد که باید توجه جدی داشته باشیم.

وی با اشاره به تلاش برای افزایش کیفیت آموزشی اظهار کرد: در شورای عالی انقلاب فرهنگی مقرر شد که سهم کنکور در سال ۱۴۰۳ به میزان ۴۰ درصد خواهد بود و در پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم آزمون‌های استاندارد گرفته خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش درباره پرداخت هزینه آب، برق و گاز مدارس نیز گفت: هزینه آب، برق، گاز به اندازه الگوی مصرف در مدارس، رایگان است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس