کد خبر 1328310
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۰
العهد؛ ابعاد حمله جدید صنعاء به امارات/ طرح تجزیه یمن چگونه شکست خورد؟

حمله اخیر نیروهای یمنی به ابوظبی و دبی، نشانگر عزم جدی صنعاء برای پاسخ دادن به تجاوزات امارات و توطئه‌های این کشور علیه یمن است؛ توطئه‌هایی که تجزیه یمن در صدر آن قرار دارد.

به گزارش مشرق، این برای نخستین بار نیست که نیروهای یمنی، با پهپاد یا موشک‌های کروز، امارات را هدف قرار می‌دهند، اما از زمان آغاز جنگ یمن در سال ۲۰۱۵، قطعا بزرگترین عملیات در نوع خود است. هدف قرار دادن اهداف نفتی و صنعتی و فرودگاههای ابوظبی و دبی نشان می‌دهد که سران یمن قصد دارند پیام محکمی به امارات بدهند.

پایگاه خبری العهد با انتشار یادداشتی به قلم «علی عبادی» به ابعاد سیاسی و نظامی حمله روز گذشته نیروهای یمنی به امارات پرداخت و نوشت، آنچه روز گذشته در امارات رخ داد را می‌تواند از منظر نظامی و سیاسی بررسی کرد:

 نخست؛ دیدگاه نظامی که باید به دو نکته اشاره کرد. یمن دارای توانمندی تسلیحاتی مهمی است که این کشور را قادر می‌کند که حتی در سایه تحریم و محاصره پروازهای جاسوسی نیروهای متجاوز و حملات ویرانگر به صنعا و سایر استانها، بتواند حملات راه دوری را انجام دهد. لذا اگر حملات یمن را که با سلاحهای متعدد صورت گرفته است، مد نظر قرار دهیم، می‌توان حدس زد که این کشور تا چه اندازه می‌تواند معادله نظامی به وجود آورد که نتوان آن را نادیده گرفت. حتی سخنگوی نیروهای مسلح یمن نیز هشدار داد که این کشور قصد دارد بانک اهداف خود در امارات را گسترش دهد.

دوم؛ در بعد نظامی باید این مسئله را مد نظر داشت که عملیات «طوفان یمن» پس از رخدادهای مهمی در استانهای جنوبی یمن به ویژه شبوه رخ داده است؛ به نحوی که امارات در این استان، عملیات «طوفان جنوب» را کلید زده بود. این عملیات پس از آن صورت گرفت که امارات از فرماندهی جنگ علیه یمن عقب نشسته بود، ولی همچنان به عملیاتهای جنگی خود ادامه می‌داد و نشان داد که قصد دارد مناطق جنوب یمن را در اشغال خود داشته باشد.

طرح تجزیه یمن چگونه شکست خورد؟

محل حملات یمن به ابوظبی

العهد در ادامه نوشت، عقب نشینی مزدوران وابسته به امارات در نوامبر گذشته از شهر ساحلی الحدیده و مناطق مجاور آن را می‌توان به دو نحو تفسیر کرد: آماده شدن برای محاصره نیروهای وابسته به امارات توسط نیروهای یمنی در الحدیده، در صورت پایان یافتن جنگ در مأرب به سود انصارالله. مسئله بعدی، تمرکز مجدد بر مناطق جنوب به جای تمرکز بر چند نقطه توسط نیروهای امارات است. این دو بعد، نشانگر اولویتهای امارات در یمن است.

مقابله با طرح تجزیه جنوب یمن

این پایگاه خبری درباره بُعد دوم عملیات نیروهای یمنی، تأکید کرد، این بُعد، سیاسی بوده و در تکمله مسائل نظامی است؛ به نحوی که امارات قصد داشت با بهره‌برداری از شکست نظامی عربستان در شمال یمن، بر طبل جدایی جنوب یمن بکوبد. این کشور منتظر است تا وضعیت جنگ در مأرب مشخص شد؛ زیرا این جنگ، اهمیت بسیاری در مرزهای شمال یمن با جنوب این کشور دارد.

به گزارش این پایگاه، امارات پس از آن تلاش کرد که وضعیت را در شبوه به سود خود پیش ببرد، به امید اینکه بتواند با دستاورد محدود خود در این استان، عربستان سعودی و آمریکا را قانع کند که در راستای گزینه جدایی جنوب  یمن، حرکت کنند و رؤیای اشغال صنعاء یا حل و فصل سیاسی با انصارالله را از سر خارج کنند.

بنا بر این گزارش، در سال ۲۰۱۴ نیز امارات از طریق یکی از عوامل خود در یمن به نام «احمد عوض بن مبارک» رئیس سابق دفتر ریاست جمهوری یمن، چشم اندازی را بر اساس تجزیه یمن به شش اقلیم ارائه کرد که هر یک از این اقلیمها، دولت و پارلمان خاص خود را داشته باشند. در واقع امارات قصد داشت، نفوذ خود و عربستان را در یمن تسهیل کند. اما این طرح نیز به خاطر مخالفت انصاالله و ملت یمن و تحولات میدانی، ناکام ماند.

العهد خاطر نشان کرد، جنگ در یمن بر سر دو راهی قرار گرفته است: جست‌وجوی مجدد یک طرح سیاسی که یمن را یکپارچه کند و هر طرفی، بر اساس وزن نونی خود، نماینده داشته باشد، یا طرح مجدد نقشه امارات برای تجزیه یمن به دو اقلیم بزرگ شمال و جنوب. از همین روی، می‌توان ابعاد ورود مجدد امارات به تحولات جنوب یمن و همچنین پاسخ قاطع انصارالله به این اقدام امارات را از این منظر درک کرد.

این پایگاه در پایان نوشت، ممکن است در اواخر جنگ یمن باشیم، زیرا هر یک از طرفها تلاش می کند آینده یمن را بر اساس واقعیتهای میدانی ترسیم کند؛ به ویژه پس از آن که انصارالله توانست ابتکار عمل نظامی را در دست گیرد. لذا مرحله بعدی باید شاهد تحولات سریعی بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس