پیام‌های راهبردی عملیات انصارالله در عمق امارات/ مرحله خطرناک جنگ یمن برای ابوظبی آغاز شد

عملیات انصارالله در عمق امارات علاوه بر شوک بزرگی که به ائتلاف متجاوز وارد کرد دارای چندین پیام راهبردی و همچنین پیامدهای منفی بی‌شمار برای ابوظبی است.

به گزارش مشرق، نقش امارات متحده عربی به عنوان هم‌پیمان اصلی عربستان سعودی در جنگ یمن، در ویرانی این کشور و کشتار غیرنظامیان بی‌گناه بر کسی پوشیده نیست. کاملا روشن است که در هر جنایت ضد بشری عربستان در یمن ردپای امارات نیز دیده می‌شود. با این وجود ابوظبی از سه سال گذشته تلاش کرده تا با فریب‌کاری خود را از تبعات این جنگ ویرانگر دور نگه دارد.

فریبکاری امارات در عقب‌نشینی از یمن

امارات درحالی که از اواسط سال ۲۰۱۹ ادعای عقب‌نشینی از جنگ یمن را داشته اما همچنان به برنامه‌های خود برای اشغال این کشور ادامه داده و تشدید طمع‌ورزی‌های آن در جنوب یمن گواه بر این امر است. علاوه بر آن امارات پای صهیونیست‌ها را نیز به جزایر یمنی باز کرده و برای تغییر دموگرافی مناطق جنوبی یمن تلاش می‌کند.

اما از زمانی که معادلات جنگ به نفع ارتش و کمیته‌های مردمی یمن تغییر کرد، اماراتی‌ها تصمیم گرفتند رفتار محتاطانه‌ای مقابل انصارالله داشته باشند. از سال ۲۰۱۹ تاکنون که اوج حملات پهپادی و موشکی یمنی‌ها به عمق عربستان سعودی آغاز شده، امارات به شدت نگران تکرار این سناریو برای خودش است.

جنبش انصارالله یمن , کشور امارات متحده عربی ,

یمنی‌ها طی ۳ سال گذشته به شکل قابل توجهی حملات خود را به مواضع و تاسیسات حیاتی عربستان افزایش داده‌اند و در ۸ عملیات موازنه بازدارندگی که جنبش انصارالله انجام داده، تلفات سنگینی به طرف سعودی وارد شده است. علاوه بر فرودگاه‌ها و پایگاه‌ها و سایر مواضع داخلی عربستان، تاسیسات نفتی آرامکو از جمله مواضع حساس سعودی‌ها به شمار می‌رود که هرگز از حملات موشکی و پهپادی یمنی‌ها در امان نمانده است.

تکاپوی امارات برای در امان ماندن از موشک‌های انصارالله

در این شرایط امارات که عمده درآمد خود را از راه گردشگری و سرمایه‌گذاری‌های هنگفت خارجی و برج‌های پرزرق و برق خود کسب می‌کند، به خوبی می‌داند که هرگونه حرکت اشتباه آن در یمن عواقبی غیرقابل تحمل به همراه خواهد داشت. درواقع این تاسیسات و سرمایه‌گذاری های اقتصادی در امارات، پاشنه آشیل این کشور در جنگ یمن محسوب می‌شود.

در این میان ابوظبی از سویی می‌کوشد تا بر ائتلاف با عربستان سعودی در شرایط جدید وفادار بماند و از سوی دیگر به شدت نگران اقدام دولت صنعا در هدف قراردادن عمق امارات است.

همانطور که گفته شد امارات طی چند سال گذشته سعی کرده تا به شکل علنی در تجاوزات ائتلاف سعودی علیه یمن حضور نداشته باشد و تمرکز خود را به بنادر جنوبی این کشور معطوف کرده است. بر همین اساس شاید بتوان گفت طی این سال‌ها یک آتش‌بس نانوشته و غیر رسمی میان ابوظبی و صنعا برقرار بوده است؛ البته مشروط به اینکه طرف اماراتی هیچگونه تحرک متجاوزانه‌ای علیه یمنی‌ها نداشته باشد.

تشدید تجاوزات امارات و پاسخ‌های کوبنده انصارالله

اما طی مرحله اخیر تحرکات مشکوک امارات در جنگ یمن افزایش یافته و بر همین اساس نیروهای مسلح یمن ضمن افزایش تهدیدات خود ضد اعضای ائتلاف متجاوز به ویژه عربستان سعودی، امارات متحده عربی را نیز مجدداً جزو اهداف خود قرار داده‌اند. در همین راستا انصارالله بعد از عملیات موازنه بازدارندگی هشتم که در اواخر سال ۲۰۲۱ انجام شد و مواضع حساس عربستان در عمق این کشور از جمله چند پایگاه و فرودگاه و همچنین تاسیسات حیاتی آرامکو را هدف گرفت، تأکید کرد که امارات در صورت ادامه تحرکات میدانی خود ضد یمن، از عملیات‌های استراتژیک یمنی‌ها در امان نخواهد ماند و احتمال حمله به مواضع امارات و مزدوران آن در ساحل غربی و مناطق دیگر بسیار زیاد است.

جنبش انصارالله یمن , کشور امارات متحده عربی ,

اما مهم‌ترین پیام عملیات موازنه بازدارندگی هشتم این بود که این بار نیروهای مسلح یمن، امارات را نیز در دایره اهداف خود قرار داده و اعلام کردند که امارات از حملات استراتژیک انصارالله مصون نخواهد بود و اگر هرگونه تحرک میدانی از طریق شبه نظامیان خود در منطقه ساحل غربی و سایر مناطق ضد مواضع انصارالله داشته باشد به معنی آن است که خود را در دایره اهداف این جنبش قرار داده است.

پیام‌های توقیف کشتی اماراتی در دریای سرخ توسط انصارالله

به فاصله کوتاهی از این هشدارهای انصارالله بود که با آغاز سال ۲۰۲۲ ارتش یمن از توقیف یک کشتی اماراتی حامل تجهیزات نظامی در دریای سرخ خبر داد که بیانگر آغاز مرحله جدید در جنگ یمن در سال نو میلادی است.

«راشد عزیز» معاون سخنگوی رسمی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در این خصوص در گفتگوی اختصاصی با تسنیم گفت: اهمیت روند انتقال کشتی اماراتی به سواحل یمن در این است که این اقدام یک فرآیند کیفی پیشگیرانه مبتنی بر داده‌های دقیق اطلاعاتی است؛ از حیث آگاهی از ماموریت این کشتی و محموله‌ داخل آن و همچنین نظارت و ردیابی مسیر مقصد کشتی و فعالیت‌های خصمانه آن در آب‌های سرزمینی یمن.

با انجام این عملیات، یمنی‌ها که در سال‌های اخیر در حملات هوایی و زمینی ضربه‌های زیادی به ائتلاف سعودی وارد کرده بودند، این بار از طریق دریا نیز قابلیت خود را به دشمن نشان دادند.

جنبش انصارالله یمن , کشور امارات متحده عربی ,

علاوه بر آن در کشتی اماراتی انواع و اقسام تسلیحات و تجهیزات نظامی وجود داشت که توسط یمنی‌ها کشف و ضبط شد. این موضوع بیانگر حمایت تسلیحاتی اماراتی‌ها از برخی گروه‌های تروریستی یا مزدوران است. در واقع، این تسلیحات نهایتاً علیه مردم یمن به کار گرفته می‌شد.

بنابراین می توان گفت که توقیف کشتی اماراتی سرآغاز یک مرحله جدید و ترسیم معادلات تازه در جنگ یمن است؛ جایی که انصارالله شروع به اجرای تهدیدات خود علیه امارات کرده است.

تلفات سنگین مزدوران اماراتی در شبوه

بعد از اقدام متجاوزانه امارات در ارسال کشتی حامل تجهیزات نظامی به دریای سرخ، طی چند هفته گذشته تحرکات متجاوزانه این کشور در استان «شبوه» افزایش پیدا کرده است.

امارات اخیراً، علاوه بر افزایش تحرکات نظامی در جنوب یمن و جزیره اشغالی سقطری، شمار زیادی از تروریست‌های تکفیری را به استان‌های شبوه و مأرب، منتقل کرده است.

اما مزدوران امارات با وجود حمایت کامل هوایی ائتلاف سعودی نتوانستند در استان‌های شبوه و مأرب یمن پیشروی داشته باشند و متحمل خسارات سنگین جانی و مالی شدند.

در همین زمینه چند روز قبل «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد که مزدوران اماراتی و عناصر داعش در استان شبوه ضربات دردناکی در حمله موشکی از جانب یمنی‌ها دریافت کردند. به گفته منابع اطلاعاتی، شمار کشته‌شدگان در صفوف آنها به بیش از ۵۱۵ نفر می‌رسد که فرماندهان دشمن نیز در میان این کشته‌شدگان هستند. همچنین آمار مجروحان به بیش از ۸۵۰ نفر می‌رسد و ۲۰۰ نفر نیز مفقود شده‌اند.

اما علاوه بر مقابله نیروهای انصارالله با اماراتی‌ها در میدان جنگ یمن، اخیرا مقامات دولت صنعا چندین بار تهدید کردند درصورتی که ابوظبی دست از پا خطا کند، مواضع داخلی امارات در تیررس موشک‌ها و پهپادهای یمنی قرار دارد؛ تهدیدی که خیلی زود عملی شد.

دوشنبه ۱۷ ژانویه ۲۰۲۲ اماراتی‌ها روز خود را با خبر انفجار ۳ تانکر سوخت در منطقه صنعتی «المصفح» ابوظبی و همچنین یک انفجار دیگر در نزدیکی فرودگاه ابوظبی آغاز کردند؛ انفجارهایی که مشخص شد ناشی از حملات پهپادی و موشکی انصارالله در عمق امارات بوده است.

به گفته سخنگوی نیروهای مسلح یمن در این عملیات که «إعصار الیمن» (طوفان یمن) نام گرفت، فرودگاه دبی و ابوظبی و پالایشگاه نفت در المصفح ابوظبی و تعداد دیگری از مواضع و تأسیسات مهم و حساس امارات هدف قرار گرفت. این عملیات با پنج فروند موشک بالستیک و کروز و تعداد بسیاری پهپاد با موفقیت انجام شد.

سریع افزود: نیروهای مسلح یمن امروز به هشدارهای خود به کشورهای متجاوز در خصوص انجام ضربات دردناک و سخت در صورت ادامه تجاوزات، عمل کرد. به شرکت های خارجی، شهروندان و اتباع مقیم در امارات متحده عربی هشدار می دهیم تا از سایت ها و تاسیسات حساس به خاطر حفظ جان خود دوری کنند. اعلام می کنیم، در صورت ادامه حملات به یمن، امارات متحده کشوری ناامن خواهد بود.

پیام‌های راهبردی عملیات انصارالله در عمق امارات

اهمیت راهبردی حمله انصارالله به عمق امارات از چند منظر قابل بررسی است:

-اول اینکه امارات در عین حال که تلاش داشت برای در امان نگه داشتن مواضع داخلی خود از حملات انصارالله، رفتاری محتاطانه داشته باشد، تصور می‌کرد که یمنی‌ها قدرت اجرای این تهدیدات را نداشته باشند. اما حمله روز گذشته نشان داد که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در اجرای تهدیدات خود برای دفاع از کشورشان هیچ مرزی نمی‌شناسند و تبدیل به یک قدرت بزرگ شده‌اند.

-از طرف دیگر پر واضح است که امارات همواره امنیت خود را وابسته به حمایت‌های آمریکا و نیز اخیرا رژیم صهیونیستی کرده بود. حتی یکی از بزرگترین انگیزه‌های ابوظبی برای سازش با اشغالگران دریافت حمایت نظامی بیشتر از واشنگتن بود، اما عملیات اخیر انصارالله نشان داد حتی آمریکا نیز نمی‌تواند از امنیت امارات محافظت کند.

جنبش انصارالله یمن , کشور امارات متحده عربی ,

-این عملیات بیانگر آغاز یک مرحله خطرناک برای امارات در جنگ یمن است؛ جایی که اماراتی‌ها باید دائما نگران محافظت از تاسیسات حیاتی خود باشند.

-علاوه بر آن عملیات طوفان یمن تهدید بزرگی برای اقتصاد و زیرساخت‌های تجاری و همچنین سرمایه گذاری‌های خارجی در امارات محسوب می‌شود. همانطور که گفته شد عمده درآمد امارات از راه گردشگری و سرمایه‌گذاری‌های خارجی حاصل می‌گردد. اما این عملیات می‌تواند موجب تنزل موقعیت گردشگری و سرمایه‌گذاری در مناطق مختلف امارات به ویژه دبی شود که قطب اقتصادی امارات است.

- انصارالله با این عملیات ثابت کرد که آزادسازی مأرب یک هدف راهبردی برای آن بوده و در این مسیر هر مانعی از جمله امارات را کنار می‌زند.

-شهرک صنعتی المصفح در ابوظبی که هدف قرار گرفت مهم‌ترین منطقه صنعتی امارات به شمار می‌رود. قدیمی‌ترین بندر امارات در همین شهرک واقع شده که محل استقرار شرکت‌ها و کارخانه‌های بزرگ عمرانی و صنایع سنگین، کارخانجات و شرکت‌های صنایع سبک و نیمه سنگین، شرکت‌های بزرگ فنی مهندسی و صنعتی بین‌المللی (عموما آمریکایی و اروپایی)، شرکت‌ها و صنایع‌ «های‌تک» به ویژه هوش مصنوعی که امارات به صورت گسترده‌ای در آن سرمایه‌گذاری کرده است و به تازگی صهیونیست‌ها نیز به شدت در آن فعال هستند، می‌باشد. همچنین یک بخش دیگر از این منطقه محل استقرار شرکت‌های بزرگ و عظیم خودروسازی مانند آئودی، مرسدس بنز، بنتلی، پورشه، فولکس واگن و بی‌ام دبیلو است که میزبان ده‌ها هزار خودروی لوکس هم هست!

جنبش انصارالله یمن , کشور امارات متحده عربی ,

بنابراین انصارالله نشان داد که قلب امارات را هدف گرفته و پاسخ‌های بعدی به مراتب سخت‌تر خواهد بود.

بر این اساس می‌توان گفت جنگ یمن در سال ۲۰۲۲ وارد مرحله تازه‌ای شده که در صورت عدم اجرای شروط یمنی‌ها برای پایان جنگ، همه کشورهای عضو ائتلاف متجاوز هر روز باید منتظر یک غافلگیری تازه از جانب انصارالله باشند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    2 0
    ائتلاف غربی ،عربی،عبری ؛ به شما که در آستانه فروپاشی هستید درود
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    1 0
    شیوخ اماراتی باید دریافته باشند که‌ انصارالله به آن‌چه می گويد عمل میکند اگر از یمن پا پس نکشند انصارالله با موشک های نقطه‌ زن امارات رابه بیابان برحوت مبدل خواهد کرد
  • یک ترک IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    1 0
    بابا خود امریکا دارد از مقابل مقاومت فرار می کند چطور و با چه منطقی اماراتی ها خودشان را با مقاومت درگیر کردند باید پاسخ محکمی به امارات داده شود 4 موشک شد پاسخ؟؟!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس