دروغگویی جدید ائتلاف سعودی؛ از ویدئوی ساختگی تا عملیات جعلی

سخنگوی ائتلاف سعودی که اخیرا ویدئویی ساختگی از انبار موشکی ارتش یمن منتشر و سپس خود به ساختگی بودن آن اعتراف کرد، بتازگی از یک عملیات جعلی پرده برداشت.

به گزارش مشرق، ائتلاف سعودی اخیرا ویدئویی از یک انبار تسلیحاتی منتشر کرد و مدعی شد که این انبار متعلق به ارتش یمن است. اما تنها پس از گذشت چند ساعت رسانه‌ها فاش کردند که ویدئوی مذکور بخشی تقطیع‌شده از یک فیلم سینمایی آمریکایی است. این افشاگری باعث شد که سخنگوی ائتلاف سعودی در کنفرانسی مطبوعاتی در یمن رسما ساختگی بودن ویدئوی یادشده اعتراف کند.

رسانه‌ها خبر دادند که در کنفرانس مطبوعاتی یادشده سخنگوی ائتلاف افزون بر اذعان به ساختگی بودن ویدئوی یادشده، برای فرار از پاسخگویی به سؤالات خبرنگاران از یک عملیات فرضی سخن به میان آورده است.

روزنامه «الاخبار»، شامگاه چهارشنبه، در این خصوص گزارش داد پس از رسوایی ویدئوی جعلی، «ترکی المالکی» سخنگوی ائتلاف سعودی تعادل خود را در اولین حضورش در کنفرانس مطبوعاتی استان شبوه (جنوب یمن) از دست داد.

بر اساس این گزارش، سخنگوی ائتلاف سعودی در کنفرانس یادشده سعی داشته خبرنگاران حاضر  را با اعلام یک عملیات نظامی جدید موسوم به «عملیات آزادی یمن سعادتمند» گمراه کند؛ عملیاتی که نه وزارت دفاع دولت مستعفی یمن و نه حامیان ائتلاف سعودی از آن باخبر نبودند و تنها پس از اظهارات المالکی از این عملیات که اصلا در کار نیست، آگاه شدند.

الاخبار اضافه کرد سخنگوی ائتلاف سعودی قصد داشته با این اطلاع‌رسانی فی‌البداهه و بدون آمادگی قبلی نقش عربستان سعودی در نبرد استان شبوه را پررنگ و در عین حال نقش امارات عربی متحده را کمرنگ کند؛ اما رسانه‌های نزدیک به ابوظبی او را دام سؤالات خود انداختند و با بی‌توجهی به عملیات فرضی المالکی، موضوع گفت‌وگو را به ویدئوی اخیر ائتلاف تغییر دادند.

بنا بر این گزارش، ترکی المالکی که قادر به پاسخگویی به سؤالات خبرنگاران حاضر نبود، به صورت ضمنی اعتراف کرد که به دستگاه اطلاعات ائتلاف سعودی نفوذ شده است. او در عین حال، سعی کرد که رسوایی انتشار ویدئوی جعلی را کمرنگ کند؛ ویدئویی که ائتلاف سعودی با استفاده از آن قصد داشت یکی از مهم‌ترین بندرهای یمن در دریای سرخ را نابود کند.

المالکی در کنفرانس یادشده انتشار این ویدئو را این گونه توجیه کرد که این اقدام «در پی خطای حاشیه‌ای تعامل با منابع» رخ داده است.

سخنگوی ائتلاف هنگام دفاع از این رسوایی به بار آمده، با تکرار ادعای همیشگی ریاض، مدعی شد که کمیته کارشناسان سازمان ملل متحده ثابت کرده است که ایران از راه الحدیده و دریای مکران تسلیحات به یمن ارسال می‌کند؛ اما دستپاچگی بیش‌ از حد ترکی المالکی در کنفرانس مطبوعاتی باعث شد که او عملیات فرضی «آزادی یمن سعادتمند» را که خودش «مژده آن را داد»، عملیاتی نظامی ننامد و بگوید که این عملیات «در اصطلاح نظامی جدید نظامی محسوب نمی‌شود».

او ادعا کرد که عملیات یادشده «عملیاتی است که یمن را از [وضعیت جنگ] به [حالت] ثبات، توسعه و شکوفایی خواهد برد تا این کشور در تراز کشورهای خلیج [فارس] قرار گیرد (...) ما سعی داریم که یمن در کنار کشورهای خلیج [فارس] جزء اروپای جدید باشد».

بنا بر اطلاعاتی که روزنامه الاخبار از طریق خبرنگاران استان شبوه یمن به آن دست پیدا کرده است، خبرنگارانی که  درباره ویدئوی جعلی پاسخی دریافت نکرده بودند، سریع خود را در خارج از سالن به المالکی رساندند تا در این خصوص از او سؤال کنند؛ اما المالکی از ارائه توضیحات درباره عملیات فرضی خود طفره می‌رود و از خبرنگارانی که درباره ویدئوی ساختگی از او سؤال کردند، عصبانی می‌شود.

طبق این گزارش، به علت آنکه «عوض الوزیر العولقی» استاندار شبوه (مورد حمایت امارات) پایان تمام عملیات‌های نظامی استان شبوه را اعلام کرده بود، اظهارات المالکی درباره آغاز عملیات آزادی یمن سعادتمند باعث شد که سخنان او به سخره گرفته شود.

«احمد حامد» مدیر دفتر ریاست جمهوری صنعاء در اولین واکنش به این اظهارات گفت: «آزادی را نه اشغالگران می‌دهند، نه خائنان آن را می‌سازند و نه مزدور جاسوس پایه‌های آن را تحکیم می‌کند».

«حسین العزی» معاون وزیر خارجه دولت صنعاء نیز در واکنش به اظهارات المالکی گفت: «آزادی یمن با توقف جنگ ائتلاف علیه این کشور و رفع محاصره از ملت یمن آغاز می‌شود».

«عبدالملک العجری» عضو هیأت مذاکره‌کننده صنعاء نیز با به سخره گرفتن این اعلام سخنگوی ائتلاف سعودی، تأکید کرد: «مردم کشورهای عضو ائتلاف بیش از ملت یمن به آزادی نیاز دارند».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس