به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: چند روزی است که تیتر بسیاری از رسانه‌های عربی و غربی بازپس‌گیری کامل استان شبوه در یمن توسط نیروهای وابسته به امارات از انصارالله است. این رسانه‌ها با استناد به این خبر تلاش می‌کنند این انگاره را به مخاطب القا نمایند که سیر شکست‌های انصارالله در یمن آغاز شده و مثلاً پس از شبوه، نوبت مأرب و... است. در این ارتباط چند نکته قابل ذکر است:

 در ارتباط با وضعیت نبرد در استان شبوه گفتنی است که به‌رغم پیش‌روی‌های گسترده نیروهای عمالقه وابسته به امارات در این استان، نبردها پایان نیافته و بر خلاف آنچه در این رسانه‌ها تکرار می‌شود همه مناطق استان شبوه توسط این نیروها تصرف نشده است. به عنوان نمونه همچنان تأسیسات نفتی شبوه، از مهم‌ترین مناطق موجود در این استان، به دست نیروهای عمالقه نیفتاده است. 

 نکته دوم این‌که در تحلیل تحولات میدانی یمن، فهم این مسئله برای مخاطب ضروری است که دست به دست شدن مناطق توسط طرف‌های مختلف امری عادی در نبرد هفت ساله یمن بوده است. به عنوان مثال همین استان شبوه طی دو الی سه ماه اخیر توسط نیروهای انصارالله فتح شد و امروز به دلایل مختلف در سیر نبردهای متعددی که در مناطق مختلف یمن در جریان است، بخش‌های عمده آن از دست انصارالله خارج شده است.

 نکته مهم و پایانی این‌که تحولات یمن را باید روندی فهم و تحلیل کرد. به این معنا که باید سیر تحولات سیاسی و میدانی را در یک بازه زمانی حداقل یک ساله و به صورت یک روند بررسی کرد. اگر به تحولات یک سال اخیر یمن به صورت گذرا بنگریم، می‌بینیم که انصارالله عملاً استان مأرب را فتح کرده و وارد مرحله پسامأرب در عرصه میدانی شده، در جبهه‌های غربی نیز تقریباً کل سواحل غربی را پاکسازی کرده و بر بنادر الحدیده مسلط شده است. در نتیجه در یک ارزیابی منصفانه شاهدیم سیر تحولات نشان می‌دهد که انصارالله دست برتر را در یمن دارد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس