کد خبر 1318669
تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸
ماجراجویی «بن سلمان» در یمن/ «ملک سلمان» تحت «اقامت اجباری»

تحلیلگر مشهور جهان عرب با انتشار مطلبی تأکید کرد: «محمد بن سلمان» پیش از تکیه زدن بر کرسی پادشاهی، پدرش را تحت اقامت اجباری قرار داده و مرحله جدیدی از ماجراجویی در یمن را کلید زده است.

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم»، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر مشهور جهان عرب مطلبی را پیرامون آخرین تحولات یمن و اقدامات «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی به رشته تحریر درآورد.

بر اساس این گزارش، عطوان در مطلب خود آورده است: طی روزهای گذشته «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن و «ترکی المالکی» سخنگوی ائتلاف سعودی هر یک کنفرانس های مطبوعاتی جداگانه ای را برگزار کرده و در آن آخرین اقدامات میدانی خود در یمن را تشریح کردند. یحیی سریع تأکید کرد که نیروهای یمنی پیشروی های گسترده ای در الجوف داشته و بر مناطقی در این استان سیطره یافته اند.

بیشتر بخوانید:

چرا ریاض به بازی در زمین سوخته متوسل شد؟

یمنی ها نبرد با ائتلاف سعودی را به شهرهای مرزی نجران، جیزان و عسیر منتقل کرده اند این تحلیلگر مشهور جهان عرب در ادامه مطلب خود تأکید کرده است: بر اساس اعلام یحیی سریع، نیروهای یمنی به تازگی بر منطقه «یتمه» واقع در الجوف مسلط شدند. این منطقه یک منطقه راهبردی محسوب می شود. افزون بر این، برآوردهای میدانی نشان از آن دارد که یمنی ها نبرد با عربستان سعودی و متحدانش را به شهرهای مرزی جیزان، نجران و عسیر منتقل کرده اند. این به معنای آغاز مرحله جدیدی از نبرد با ائتلاف سعودی است.

عطوان همچنین افزوده است: در نقطه مقابل، اظهارات اخیر «ترکی المالکی» نشان از آن دارد که سعودی ها به شدت از سلسله حملات یمنی ها به عمق خاک خود و نیز هدف قرار گرفتن تأسیسات نفتی‌شان به شدت خشمگین هستند. در همین حال، المالکی تلاش کرد تا بمباران فرودگاه غیرنظامی «صنعاء» توسط جنگنده های سعودی را توجیه کند.

وی در ادامه یادآور شد: در رابطه با جنگ یمن نمی توان از این مسأله غافل شد که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی ۷ سال پیش عملیات «طوفان قاطعیت» را با هدف کسب یک پیروزی نظامی بزرگ به منظور فراهم آوردن زمینه برای تکیه زدن بر کرسی پادشاهی، کلید زد. در واقع، باید گفت که او پیش از به قدرت رسیدن در عربستان به دنبال آن بود که خود را به عنوان یک پادشاه مقتدر جلوه دهد.

«محمد بن سلمان» حذف تدریجی پدرش از قدرت را آغاز کرده و او را در شهر ساحلی «نیوم» تحت اقامت اجباری قرار داده است این تحلیلگر مشهور جهان عرب در ادامه مطلب خود آورده است: اکنون نیز تحولات میدانی یمن و تشدید حملات به مراکز و مناطق غیرنظامی نشان دهنده آن است که محمد بن سلمان پیش از اعلام رسمی پادشاهی خود، ماجراجویی جدیدی را در این کشور آغاز کرده است. او حذف تدریجی پدرش «ملک سلمان» از قدرت را آغاز کرده است. بر اساس اعلام رسانه های غربی، او پدرش را در کاخ خود در شهر ساحلی «نیوم» تحت اقامت اجباری قرار داده است.

در پایان مطلب مذکور نیز تأکید شده است: ناگفته پیداست جنگی که با هدف کسب یک پیروزی بزرگ در یمن به راه افتاد نتایج معکوسی برای ریاض به دنبال داشته است. این جنگ چه از لحاظ سیاسی و چه از لحاظ اقتصادی برای عربستان سعودی به یک جنگ فرسایشی تبدیل شده است. عربستان از رهگذر این جنگ نمی تواند هیچ آینده خوشی را برای خود متصور باشد. به نظر می رسد که در سال میلادی جدید غافلگیری های زیادی از سوی یمنی ها برای ائتلاف سعودی رقم بخورد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    0 0
    جوانگرایی در عربستان و ماجراجویی در یمن
  • IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    0 0
    حالا اون یه غلطی کرد این وسط.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس