شی جینپینگ: با عوامل ایجاد «انقلاب رنگی» در قزاقستان، مخالفیم

رئیس جمهور چین ناآرامی های قزاقستان را محصول تحرکات عوامل بیگانه ای تلقی کرد که به دنبال براندازی حاکمیت این کشور از راه ایجاد انقلاب های رنگی هستند.

به گزارش مشرق، به نقل از اسپوتنیک، شی جینپینگ رئیس جمهور چین در پیامی خطاب به «قاسم جومرت توکایف» همتای قزاقستانی خود به تحولاتی که این روزها در قزاقستان رخ می دهد، واکنش نشان داد.

وی در این پیام اعلام کرد: چین قاطعانه با نیروهای بیگانه ای که عامدانه به دنبال ایجاد ناآرامی و شعله ور کردن انقلاب های رنگی هستند، مخالف است.

قزاقستان، به ویژه شهرهای بزرگ این کشور آسیای میانه، برای پنجمین روز متوالی شاهد ناآرامی هایی است که از اعتراض به افزایش بهای سوخت مصرفی خودروها آغاز شد. این در حالی است که توسل برخی جریان های معترض به خشونت، تخریب اموال عمومی و قتل و غارت حاکی از به سرقت رفتن این اعتراضات از سوی عوامل تروریستی و افراط گرایی دارد که از بیگانگان خط می گیرند.

روز گذشته، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه هم اعلام کرد که تحولات قزاقستان، به تحریک بیگانگان و با توسل به تسلیحات و گروه‌های آموزش دیده در راستای تضعیف امنیت و تمامیت ارضی این کشور انجام می‌شود. وی بر حمایت مسکو از دولت قزاقستان و کمک به توقف خشونت‌ها تاکید کرد.

در حال حاضر، سازمان پیمان امنیت جمعی صلح بان های خود را به قزاقستان اعزام کرده است حال آنکه درگیری ها در این کشور نفت خیز که در عین حال تأمین کننده ۴۰ درصد اورانیوم جهان است، همچنان ادامه دارد.

وزارت کشور قزاقستان، تا این لحظه شمار کشته شدگان را ۲۶ و تعداد افراد بازداشت شده از سوی نیروهای امنیتی را سه هزار و ۸۱۱ نفر اعلام کرده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس