سازمان ملل خواستار خویشتنداری همه طرف ها در قزاقستان شد

سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد اعلام کرد این سازمان خواهان خویشتنداری همه طرف ها در قزاقستان است.

به گزارش مشرق، استفان دوجاریک سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به وقت محلی افزود: ما همچنان وضعیت قزاقستان را از نزدیک دنبال می کنیم.

وی تصریح کرد چندین تماس بین سازمان ملل و مقامات قزاقستان وجود داشته است. صبح امروز "ناتالیا ژرمن" نماینده ویژه دبیرکل در آسیای مرکزی با  "آکان رخمتولین" معاون وزیر امور خارجه قزاقستان گفت و گو کرد.

 سخنگوی دبیر کل سازمان ملل افزود: معاون دبیر کل سازمان ملل در این گفت و گوی تلفنی به نمایندگی از دبیرکل، خواهان  خویشتن داری، خودداری از خشونت و ترویج گفت و گو برای رسیدگی به وضعیت قزاقستان شد.

ماریا زاخارووا"سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعتراض ها  و رویدادهای اخیر قزاقستان را تلاش سازمان یافته از خارج برای اخلال ثبات و امنیت این کشور دانست و از اعزام نیروها به قزاقستان که انان را "صلحبانان سازمان پیمان امنیت جمعی" خواند، خبر داد.

زاخارووا روز پنجشنبه در بیانیه ای که در شبکه تلویزیونی روسیه ۲۴ منتشر شد، افزود: ششم ژانویه سازمان پیمان امنیت جمعی که متشکل از رهبران حکومت ها و دولت های عضو این پیمان است در ارتباط با درخواست "قاسم ژومارت توکایف" رئیس جمهوری قزاقستان تصمیم به اعزام نیروی صلحبان به قزاقستان برای مدت محدود باهدف تثبیت و بهبود اوضاع این کشور گرفت.

قاسم ژومارت توکایف رئیس جمهوری قزاقستان روز چهارشنبه از تصمیم خود برای درخواست کمک از پیمان امنیت جمعی برای کمک به قزاقستان خبر داد.

سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) در سال ۱۹۹۲ تأسیس شد و در حال حاضر شامل ارمنستان، بلاروس، روسیه، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان است. CSTO با هدف "تقویت صلح، امنیت و ثبات در منطقه و جهان، حفاظت جمعی از استقلال، تمامیت ارضی و تمامیت ارضی کشورهای عضو" تأسیس شد.

به گفته توکایف، مردم قزاقستان از این درخواست کمک، حمایت می‌کنند و چنین اقدامی برای مقابله با تروریست‌ها لازم است.

رئیس جمهوری قزاقستان گفت که رویدادهای روزهای اخیر در این کشور را اقدامات خصمانه خارجی می‌داند که از پیش برنامه ریزی شده و تامین مالی شده است.

معترضان در آلماتی بزرگ‌ترین شهر قزاقستان روز چهارشنبه با حمله به محل سکونت رییس جمهوری این کشور، خانه او را به آتش کشیدند. همچنین در درگیری‌های روز چهارشنبه، ۸ نیروی امنیتی قزاقستان کشته شدند.

دولت قزاقستان روز چهارشنبه  درمیان اعتراضات گسترده در این کشور در سراسر قزاقستان وضعیت فوق العاده اعلام کرد.

به دنبال بالاگرفتن اعتراض‌ها در دو شهر بزرگ قزاقستان به علت افزایش قیمت سوخت، دولت این کشور استعفا کرد. وزارت کشور قزاقستان نیز اعلام کرد به دنبال رویدادهای ساعات گذشته در این کشور که با اعتراض‌های گسترده مردمی همراه بوده، پلیس دست کم ۲۰۰ نفر را در ارتباط با نقض نظم عمومی بازداشت کرده است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس