خدمات «شهید سلیمانی» به مقاومت؛ از عراق تا لبنان، فلسطین و سوریه

سردار «شهید سلیمانی» در طول چند دهه خدمات ارزنده ای را به جبهه مقاومت از عراق گرفته تا لبنان، فلسطین، سوریه و ... ارائه کرد؛ خدماتی که رهبران ارشد مقاومت آنها را جاودانه و همیشگی می‌دانند.

به گزارش مشرق، دومین سالگرد شهادت «حاج قاسم سلیمانی» و برگزاری مراسم بزرگداشت او در نقاط مختلف جهان از جمله عراق، تونس، بوسنی و… نشان داد هر چقدر که از زمان شهادت این فرمانده بزرگ و عظیم سپری می‌شود، خدماتی که به جهان اسلام و مقاومت ارائه کرد، بیش از پیش آشکار می‌گردد. این درحالی است که ایالات متحده آمریکا، رژیم صهیونیستی و ایادیشان از رهگذر ترور حاج قاسم و همرزمانش به دنبال پایان دادن به مسیر آن‌ها بودند.

اشتباه استراتژیکی که آمریکایی‌ها در این زمینه مرتکب شدند این بود که هیچگاه درک نکردند «حاج قاسم سلیمانی» نه یک شخصیت که یک مکتب است؛ مکتبی که برای همیشه ماندگار خواهد شد و سلیمانی‌های دیگر را تربیت کرده و پرورش خواهد داد. لذا علیرغم گذشت ۲ سال از شهادت حاج قاسم، نه راه او پایان یافت و نه مقاومت زمین‌گیر شد. تحولات ۲ سال اخیر در جبهه‌های مختلف نبرد از سوریه گرفته تا عراق، فلسطین و لبنان به خوبی گویای این حقیقت است.

واقعیت این است که حاج قاسم سلیمانی پیش از شهادت خود خدمات ارزنده‌ای را به جبهه مقاومت ارائه کرد. او در زمینه تحقق پیروزی بر تروریسم تکفیری داعش در عراق نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای را ایفا کرد. درست در زمانی که تروریست‌های تکفیری داعش به پشت دروازه‌های بغداد رسیده بودند، این حاج قاسم سلیمانی بود که ندای عراقی‌ها برای کمک رسانی به این کشور را لبیک گفت. ‌ درست در زمانی که تروریست‌های تکفیری داعش به پشت دروازه‌های بغداد رسیده بودند، این حاج قاسم سلیمانی بود که ندای عراقی‌ها برای کمک رسانی به این کشور را لبیک گفت.

در زمان یورش تروریست‌های تکفیری داعش این «نوری المالکی» بود که مسئولیت نخست وزیری و فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق را برعهده داشت. از همین روی، هیچکس بهتر از این شخصیت عراقی نمی‌تواند خدمت بزرگ حاج قاسم سلیمانی به عراقی‌ها برای غلبه بر داعش را تشریح کند.

«نوری المالکی» در این زمینه می‌گوید: «زمانی که داعش به عراق یورش برد اگر حاج قاسم سلیمانی و مسأله انتقال تسلیحات از سوی ایران به عراق نبود ما با مشکلات و تنگناهای فراوانی مواجه می‌شدیم. بله، درست است که ما در آن زمان سلاح خریداری کردیم اما کشورهای جهان در زمانی که لازم بود به ما سلاح ندادند. با این حال، حاج قاسم سلیمانی به دلیل نقشی که در عراق داشت و هم حضور دائمی‌اش در این کشور، به ما کمک زیادی کرد».

خدمات «شهید سلیمانی» به مقاومت؛ از عراق تا لبنان، فلسطین و سوریه

نخست وزیر پیشین عراق در ادامه می‌افزاید: «ما در عراق، شهید حاج قاسم سلیمانی را شهید مقاومت و شهید عراق می‌دانیم. علت هم آن است که او با تلاش‌ها، مجاهدت‌ها و با عقل و تدبیر و درایت خود کاری کرد که هیچ‌کس نمی‌تواند تصور آن را بکند. هیچ‌کس نمی‌تواند تصور کند حاج قاسم سلیمانی و جمهوری اسلامی ایران چه حمایت‌هایی را در دوره‌های زمانی مختلف از عراق به عمل آوردند. او شهید مقاومت در یمن، سوریه، لبنان، عراق و بحرین است».

المالکی در ادامه به برخی نقش آفرینی‌های سردار سلیمانی در عرصه مبارزه با تروریسم اشاره کرده و افزود: «باید بگویم که حاج قاسم سلیمانی در تمام عملیاتی که حشد شعبی علیه داعش ترتیب داد، حضور داشت. در برخی از آنها که در آمرلی، تلعفر و طوزخورماتو انجام شد، ما نیازمند پهپادهایی بودیم که به کمک مجاهدان بیاید. در برخی از عملیات نظامی هم نیازمند توپخانه بودیم و حاج قاسم تمام امکانات نظامی و تسلیحاتی را از سوی جمهوری اسلامی ایران در خدمت عراق قرار داد.

حاج قاسم در تمام مدت جنگ ۳۳ روزه - به جز چند روز معدود - در محور جنوبی حضور داشت و در کنار شهید حاج عماد مغنیه، جنگ را فرماندهی می‌کرد. بر اساس تمامی آنچه که گفته شد، حاج قاسم سلیمانی نقش مهمی را در زمینه تحقق پیروزی بر تروریسم تکفیری در عراق ایفا کرد؛ نقشی که رهبران مقاومت در عراق نیز روز گذشته در جریان مراسم «پاسخ میلیونی» به جنایت ترور فرماندهان پیروزی، بدان اشاره کردند و آن را به شدت ستودند.

در لبنان نیز به همین ترتیب، حاج قاسم سلیمانی نقش غیر قابل انکاری را در عرصه مقابله با تروریسمِ صهیونیستی ایفا کرد. اوج حمایت‌های سردار سلیمانی از مقاومت لبنان در جنگ سال ۲۰۰۶ به صورت مشهود، نمود پیدا کرد. علیرغم اینکه در آن زمان، هیچ منطقه‌ای در جنوب لبنان از گزند حملات هوایی و توپخانه ای رژیم صهیونیستی در امان نماند اما حاج قاسم سلیمانی در تمام مدت جنگ ۳۳ روزه - به جز چند روز معدود - در محور جنوبی حضور داشت و در کنار شهید حاج عماد مغنیه، جنگ را فرماندهی می‌کرد. ‌

فرماندهان مقاومت که در آن زمان در جنگ ۳۳ روزه حضور داشتند، خود تأکید می‌کنند که حاج قاسم سلیمانی بارها و بارها علیرغم توصیه‌های فرماندهان حزب الله، خود شخصاً به خط مقدم جبهه نبرد می‌رفت و جانش را به خطر می‌انداخت. با این حال، به این نکته نیز باید اشاره کرد که حمایت‌های حاج قاسم سلیمانی از مقاومت لبنان نه به سال ۲۰۰۶ که به پیش از سال ۲۰۰۰ بازمی‌گردد.

خدمات «شهید سلیمانی» به مقاومت؛ از عراق تا لبنان، فلسطین و سوریه

در واقع، سنگ بنای تحقق پیروزی بزرگ و حیاتی علیه رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۶ به پیش از سال ۲۰۰۰ بازمی گردد؛ یعنی درست زمانی که حاج قاسم سلیمانی حمایت از مقاومت در لبنان در برابر رژیم صهیونیستی را در دستور کار خود قرار داد.

در همین ارتباط، «سید هاشم صفی الدین» رئیس شورای اجرایی حزب الله لبنان می‌گوید: «زمانی که حاج قاسم وارد خط حمایت و پشتیبانی از مقاومت اسلامی در لبنان شد، به این معنا بود که در تمام میادین حضور خواهد داشت. مقاومت پیش از سال ۲۰۰۰ در عرصه توانایی‌های نظامی، مجهز شدن به زیرساخت‌های جدید و انتقال کیفی عملیات را آغاز کرد. هرچند قدرتی که پیش از سال ۲۰۰۰ وجود داشت، قدرت کمی نبود؛ اما در هر صورت یک تحول بزرگ در زمینه نوع تسلیحات، کمیت تسلیحات، شیوه انتقال تسلیحات و همچنین اصول تاکتیکی اتفاق افتاد؛ کما این‌که تحول مواضع، در سطوح نظامی و میدانی هم روی داد».

وی افزود: «حاج قاسم دو سال پیش از سال ۲۰۰۰ به شکلی فعال و قدرتمندانه در میدان حضور داشت و فضا را به سمت خلق استراتژی‌های جدید هدایت کرد حاج قاسم دو سال پیش از سال ۲۰۰۰ به شکلی فعال و قدرتمندانه در میدان حضور داشت و فضا را به سمت خلق استراتژی‌های جدید هدایت کرد. آنچه ما در سال ۲۰۰۶ مشاهده کردیم، در واقع محصول همان تلاش‌هایی بود که پیش از سال ۲۰۰۰ کلید خورد. بنابراین در طول دو سال مذکور، تحول بزرگی به وقوع پیوست. در سال ۲۰۰۰ حضور حاج قاسم در میدان بسیار پررنگ بود. او فرمانده‌ای بود که نقش به سزایی در آزادسازی جنوب لبنان در این سال داشت اما هیچ‌گاه نخواست صحنه را در اختیار خود داشته باشد».

در سال ۲۰۰۶ نیز همانطور که پیشتر گفته شد حاج قاسم سلیمانی دوشادوش رزمندگان مقاومت در جبهه نبرد حضور داشت. این حضور نه تنها در عرصه نظامی که در عرصه معنوی نیز بود. سید هاشم صفی الدین در این زمینه می‌گوید: «نقش حاج قاسم در جنگ سال ۲۰۰۶ فعالانه و قدرتمندانه بود. معمولاً در نبردهای ما، جنبه معنوی از جنبه نظامی اهمیت کمتری ندارد، بلکه گاهی مهم‌ترند. از همین روی، حاج قاسم در عرصه معنوی یک قوت قلب برای رزمندگان مقاومت بود».

از سوی دیگر، سردار سلیمانی در طول چند دهه نقش مهم و تأثیرگذاری در حمایت از مقاومت فلسطین ایفا کرد؛ تا جایی که «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس از وی به عنوان «شهید قدس» یاد کرد. در همین ارتباط، رئیس دفتر سیاسی حماس در مراسم تشییع پیکر سردار شهید سلیمانی و همرزمانش در تهران اظهار داشت: «فرمانده شهید سلیمانی همه زندگی خود را در حمایت و پشتیبانی از فلسطین گذاشت و اعلام می‌کنم این فرمانده بزرگ شهید قدس است».

فرماندهان ارشد گروه‌های مقاومت فلسطین بارها و در مناسبت‌های مختلف بر نقش آفرینی سردار سلیمانی در انتقال تسلیحات استراتژیک به رزمندگان مقاومت در این کشور اشاره کرده‌اند. این مسأله امروز دیگر مسأله پنهانی نیست.

خدمات «شهید سلیمانی» به مقاومت؛ از عراق تا لبنان، فلسطین و سوریه

در همین راستا، «زیاد النخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین تصریح می‌کند: «قدرت و امکاناتی که امروز غزه به آن دست یافته است، نتیجه تلاش‌های بزرگ شهید سلیمانی است. گام راهبردی سردار سلیمانی با ارسال موشک‌ها و اسلحه‌ها به نوارغزه آغاز شد و این مسأله شبیه یک معجزه بود و از نظر فنی و امنیتی و امکان‌پذیر بودن بسیار سخت بود اما در نهایت چنین کاری انجام شد».

این شخصیت فلسطینی در ادامه می‌افزاید: «سردار سلیمانی شخصاً در این مسیر تلاش نمود؛ به کشورهای متعدد سفر کرد و برای رساندن این سلاح‌ها برنامه‌ریزی و مقدمه‌چینی کرد و حقیقتاً این سلاح‌ها به غزه رسید. سلاح‌هایی که سردار سلیمانی به نوارغزه رساند، با همان موشک‌ها راه برای بمباران تل آویو باز شد». پیشتر نیز دبیرکل حزب الله لبنان ارسال موشک‌های کورنت از سوریه به حزب‌الله و حماس با وساطت شهید سلیمانی را تأیید کرد و گفت: «شهید سلیمانی تصمیم گرفت موشک‌های کورنت به نوارغزه فرستاده شود و این اتفاق هم افتاد».

حاج قاسم در طول مدت زمان حضور خود در سوریه به دلیل حضور مستقیم در مناطق محل استقرار تکفیریها چندین مرتبه تا مرز شهادت پیش رفت افزون بر آنچه که گفته شد، در سوریه نیز حاج قاسم سلیمانی نقش مهمی را در شکست دادن تروریسم ایفا کرد. حاج قاسم سلیمانی مانع از عملیاتی شدن طرح و نقشه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی برای سرنگونی دولت سوریه شد. محتوای پیام تسلیت نسبتاً طولانی بشار اسد به مناسبت شهادت سردار سلیمانی خود به تنهایی نشان دهنده نقش مهم و غیر قابل انکاری است که وی در نبرد علیه تروریسم و مقابله با جبهه استکبار در سوریه ایفا کرد.

اسد در پیام تسلیت خود صراحتاً عنوان کرد که مردم سوریه هیچگاه یاد شهید سلیمانی و خدمات او در زمینه دفاع از سوریه و مبارزه با تروریسم را فراموش نخواهند کرد. رئیس جمهور سوریه عنوان کرد که حاج قاسم سلیمانی در پیروزی‌های متعدد علیه تروریسم تکفیری در این کشور نقش آفرینی داشته است. به هر حال، به دلیل همین نقش آفرینی‌های گسترده در جبهه‌های مختلف مقاومت منطقه بوده است که از شهید سلیمانی تحت عنوان «سید الشهدا مقاومت» یاد می‌شود.

حاج قاسم سلیمانی در سوریه نه از پشت جبهه که در خطوط مقدم، نبرد با تروریسم تکفیری را دنبال می‌کرد. نزدیکان حاج قاسم بارها در مناسبت‌های گوناگون تأکید کردند که او در طول مدت زمان حضور خود در سوریه به دلیل حضور مستقیم در مناطق محل استقرار تکفیریها چندین مرتبه تا مرز شهادت پیش رفت. تمامی آنچه که گفت نشان می‌دهد که حاج قاسم علیرغم حضور در کسوت فرماندهی محور مقاومت در منطقه، همچون یک سرباز برای ارتقا جایگاه محور مقاومت تلاش کرد و خدمات جاودانه ای را در این عرصه، عرضه کرد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
    0 0
    حاج قاسم سالگرد جشن شهادت شده میدیم‌ این روزا روز‌مبارکی برات هست ترخدا ماهارو فراموش نکن برای سلامتی بیمارا دعا کن، دوستان هرکی این کامنت من رو میخونه بیاید ازش‌این درخواست رو بکنیم که برای مریضامون دعا کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس