نظرات رهبران جبهه مقاومت درباره ترور سیدالشهدای خط مقاومت

سالروز شهادت جانسوز سیدالشهدای مقاومت سردار شهید قاسم سلیمانی نزدیک است، در این نوشتار به بازخوانی مواضع و بیانیه‌های صادره از شخصیت‌ها و رهبران جبهه مقاومت در مدح و رثای این شهید عالیقدر پرداخته‌ایم.

به گزارش مشرق، شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی در بامداد روز جمعه (۱۳ دی ماه ۱۳۹۸) به دست جنایتکاران آمریکایی در فرودگاه بغداد، فضایی مملوء از غم و اندوه و همزمان غرور و افتخار در رهبران، شخصیت‌ها و دوستداران جبهه مقاومت برانگیخت. اندوه بابت از دست دادن فردی که وجود با برکت او برای اعتلای اسلام کم‌نظیر بود و غرور بابت اینکه اسلام چنین فرزندانی تربیت کرده و آن‌ها توفیق درک او را داشته‌ و در زمانه او زیسته‌اند.

سردار شهیدی که ۴۰ سال در راه اعتلای حقیقت مبارزه کرد و پیروزی‌های ارزشمند و تاریخی رقم زد و خداوند متعال پاداش او را با شهادت داد.

رهبران و شخصیت‌های جهان مقاومت از ساعات ابتدایی اعلام و تأیید خبر شهادت این سرباز اسلام، با صدور پیام‌هایی ضمن ابراز همدردی با رهبری معظم انقلاب و ملت ایران، به وصف شخصیت سردار شهید قاسم سلیمانی پرداختند. در زیر به بازخوانی مهمترین آنها پرداخته‌ایم؛

بیشتر بخوانید

رابطه متمایز ایرلو با حاج قاسم سلیمانی

سید حسن نصرالله: غبطه می‌خورم

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان جزو اولین افرادی بود که پس از تأیید خبر شهادت سردار سلیمانی پیام تسلیت صادر کرد. او در پیامی با بیان اینکه به شهادت ایشان «غبطه» می‌خورد، گفت:‌ «ماهایی که بعد از ایشان باقی مانده‌ایم، راه او را تکمیل و اهدافش را محقق و پرچمش را در همه میادین [جهاد] برافراشته خواهیم کرد».

در بخشی از این بیانیه آمده بود: «اینک برادر عزیز و فرمانده بزرگ، حاج قاسم سلیمانی به غایت آمال و ارزشمندترین آرزویش رسید و به مدال رفیع شهادت دست یافت و به حق، به سیدالشهدای خط مقاومت بدل شد. ..شهادت گوارای وجودش. من در این شهادت عظیم و این عاقبت خیر در مکتب حسین و زینب(ع) به او رشک می‌برم.»

سید مقاومت لبنان در پیام خود گفته بود: « ما صحنه و وضعیت را این‌گونه می‌بینیم. اینک ما مانده‌ایم، راه او را ادامه خواهیم داد و شبانه‌روز برای تحقق اهدافش خواهیم کوشید و پرچمش را در همه‌ی میدان‌ها و عرصه‌ها و جبهه‌ها بر دوش خواهیم داشت.»

سید عبدالملک الحوثی: مستکبران از دست شهید سلیمانی خشمگین بودند

رهبر جنبش انصارالله یمن در ساعات ابتدایی ۱۳ دی ماه ۹۸  با انتشار بیانیه‌ای شهادت سردار سلیمانی و المهندس و همراهان آنان را تسلیت گفت.

او یک سال بعد با ارسال نامه‌ای به خانواده شهید سلیمانی نوشت: «لطف خداوند شامل ایشان شد که سربازی از سربازان خداوند متعال باشد. ایشان از بالاترین میزان بصیرت، هوشیاری، اخلاص، فداکاری و تواضع برخوردار بود. کما اینکه ایشان نقش مهمی در همه صحنه‌ها و میدان‌ها داشت. همچنان که با شهادتی ویژه رستگار شد. شهادتی که نشان داد که چه قدر حاج قاسم تاثیر گذار بود و چه قدر مستکبران از ایشان خشمگین بودند.»

در ادامه این نامه آمده بود: «حاج قاسم روح خود را تقدیم خداوند متعال کرد و پیکر ایشان همچون پیکر علی اکبر (ع) پاره پاره شد واینجاست که خواهر عزیزمان زینب می‌فرماید خداوندا این قربانی را از ما بپذیر.»

نظر رهبران جبهه مقاومت درباره ترور سیدالشهدای خط مقاومت

بشار اسد: یاد شهید سلیمانی در اذهان ملت سوریه باقی خواهد ماند

«بشار اسد» رئیس جمهور سوریه نیز شهادت سپهبد «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در پیامی به رهبر معظم انقلاب تسلیت گفت و افزود: «خبر شهادت ستاره‌ای از فرماندهان مقاومت که در راس آنها سردار سلیمانی بود را با حزن و اندوه دریافت کردیم.»

اسد در این پیام اضافه کرد: «یاد شهید سلیمانی در اذهان ملت سوریه باقی خواهد ماند و ملت سوریه هرگز ایستادن سلیمانی در کنار ارتش عربی سوریه در دفاع از این کشور ضد تروریسم را فراموش نخواهد کرد.»

رئیس جمهور سوریه افزود: «شهید سلیمانی عمر خود را در خدمت کشورش و محور مقاومت سپری کرد.»

شیخ نعیم قاسم: پس از شهادت سپهبد سلیمانی و یاران همرزمش، قویتر شده‌ایم

«شیخ نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب الله لبنان دو روز پس از شهادت سردار سلیمانی در راس هیاتی از حزب الله لبنان در منزل شهید قاسم سلیمانی حضور یافت و به خانواده ایشان تسلیت گفت. شیخ نعیم قاسم گفت: «پس از شهادت سپهبد سلیمانی و یاران همرزمش، قویتر شده ایم و روزها این را ثابت خواهد کرد.»

نعیم قاسم با اشاره به اینکه آمریکا به زودی پی خواهد برد که مرتکب حماقت بزرگی شده است و محاسباتش برای تغییر معادله اشتباه است، اظهار کرد: «شهید سلیمانی تنها به ایران اختصاص نداشت بلکه به کل جهان اسلام و کل مقاومت علیه دشمن و اشغالگران اختصاص داشت. وی در ادامه گفت: مسئولیت ما به عنوان حزب الله بیشتر شده و به این راه شریف و صادقانه را ادامه خواهیم داد.»

گردان‌های القسام: سردار سلیمانی نقش بزرگی در حمایت از فلسطین داشت

گردان‌های شهید عزالدین القسام شاخه نظامی جنبش حماس در پیامی اعلام کرد که سردار سلیمانی نقش بزرگ و گسترده‌ای در حمایت از مسأله فلسطین و مقاومت داشت و جهادش را بر تلاش برای نابودی اسرائیل متمرکز کرده بود.

در این پیام آمده بود:«سلیمانی تمام حمایت‌ها را به مقاومت تقدیم کرد و شکی نیست که نقش او در این مسیر او را به هدف بزرگی برای آمریکا و اسرائیل تبدیل کرده بود. القسام افزود: به امت عربی و اسلامی اعلام می‌کنیم که ما به عنوان مقاومت در فلسطین راهمان را در نبرد با دشمن صهیونیستی ادامه می‌دهیم.»

نظر رهبران جبهه مقاومت درباره ترور سیدالشهدای خط مقاومت

سرایا القدس: سردار سلیمانی وحشت را در دل آمریکا و رژیم صهیونیستی کاشت

ابوحمزه سخنگوی سرایا القدس شاخه نظامی وابسته به جنبش جهاد اسلامی در پی شهادت سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد که محور مقاومت هرگز شکست نخواهد خورد و انسجام و قدرت خود را در مقابله با پروژه‌های صهیونیستی-آمریکایی افزایش خواهد داد.

وی با بیان اینکه شهید سردار سلیمانی وحشت را در دل آمریکا و رژیم صهیونیستی کاشت، خاطرنشان کرد: «این شهید، دو دهه حمایت مستقیم از فلسطین را بر عهده داشت و تجربیات نظامی و امنیتی را در اختیار مبارزان مقاومت در فلسطین قرار می‌داد.»

جهاد اسلامی: سردار سلیمانی و «مهندس» دو فرمانده بی‌نظیر بودند

دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز در بیانیه‌ای شهادت سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران و ابومهدی المهندس معاون حشد شعبی عراق را تسلیت گفت.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین در این بیانیه اعلام کرد که سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس دو فرمانده منحصر به فرد و شاخص در مواضع جهادیشان در فلسطین و منطقه به شمار می‌رفتند.

سخنگوی حماس: ترور شهید سلیمانی فقط به سود اسرائیل است

«حازم قاسم» سخنگوی حماس در اظهارنظری مطبوعاتی گفت، «تلاش‌های ترور سلیمانی، فقط به سود طرح [رژیم] صهیونیستی و هدف از آن، اختلاف‌افروزی است»

وی افزود: ترور سپهبد سلیمانی در راستای ایجاد نگرانی‌ها و اختلافاتی است که قدرت امت اسلامی را در مقابله با چالش‌ها تضعیف می‌کند؛ چالش‌هایی که معلول نفوذ رژیم صهیونیستی با پوشش آمریکا است.

نظر رهبران جبهه مقاومت درباره ترور سیدالشهدای خط مقاومت

شیخ عیسی قاسم: شهیدان سپهبد سلیمانی و المهندس مایه افتخار هستند

شیخ عیسی قاسم، رهبر معنوی انقلاب بحرین در بیانیه‌ای ضمن ابراز تاسف و تالم در خصوص شهادت سپهبد سلیمانی و ابومهدی المهندس، تأکید کرد: «در عین حال به این دو شهید بزرگوار و امثال آنها عمیقا افتخار می‌کنم که چشمداشتی به این دنیا نداشته و چشم خود را به بهشت برین دوخته بودند.»

ائتلاف جوانان ۱۴ فوریه: سردار شهید سلیمانی حامی اسلام و پرچمدار مستضعفان جهان بود

ائتلاف جوانان ۱۴ فوریه بحرین نیز، در بیانیه‌ای شهادت سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را به رهبر معظم انقلاب تسلیت گفت. در این بیانیه آمده بود که سردار شهید سلیمانی حامی اسلام و مسلمانان و پرچمدار مستضعفان جهان بود. این بیانیه تأکید کرد: «دشمنان و در رأس آنها آمریکا، شیطان بزرگ با به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، منتظر انتقام شدیدی باشند.»

هادی العامری: آمریکا مرتکب جنایت کثیف شد

«هادی العامری» رئیس ائتلاف «الفتح» و از فرماندهان بلندپایه الحشدالشعبی هم در بیانیه‌ای ترور سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی را یک «شرارت کثیف» توصیف کرد و از تمامی گروههای سیاسی عراق خواست تا در راستای اخراج نیروهای خارجی از عراق متحد شوند.

در بیانیه وی آمده بود: «با اندوه و تأسف بالایی به سوگ مجاهد بزرگ حاج ابومهدی المهندس نائب رئیس الحشد الشعبی که همراه با سه تن از مجاهدین به دست دشمن آمریکایی در فرودگاه بغداد در پی استقبال از  فرمانده بزرگ حاج قاسم سلیمانی، به شهادت رسید نشسته‌ایم.»

سید عمار حکیم: این اقدام، سراسر منطقه را ملتهب می‌کند

سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق، هم فردای آن رویداد شوم ضمن تسلیت شهادت سردار سلیمانی، در پیامی گفت که «این دو شهید بخش اعظم حیات خویش را به جهاد و فداکاری گذراندند و در جبهه‌های جنگ با تروریسم و پیروزی بر داعش نقشی محوری داشتند».

حکیم ضمن هشدار نسبت به پیامدها و تأثیرات و خطرات ناشی از این جنایت، تأکید کرده بود که «چنین اقدامی سراسر منطقه را ملتهب می‌کند. از دولت عراق می‌خواهیم که در این شرایط حساس اقدامات لازم برای جلوگیری از این تعرض‌ها را انجام دهد.»

اکرم الکعبی: ترور شهید سلیمانی، حماقت آمریکاست

شیخ «اکرم الکعبی» دبیر کل جنبش «النجباء» عراق هم شخصیت دیگری بود که ترور سپهبد سلیمانی و ابومهدی المهندس را محکوم و آن را حماقت آمریکا دانست.

الکعبی با بیان اینکه «آمریکای شرور بداند که حماقتی مرتکب شده است که به سبب آن پشیمان خواهد شد»، خطاب به شهید سلیمانی تأکید کرد: «برادرانت شکست نخواهند خورد و در این جنگ پیروز خواهند شد… ما بر سر عهد و پیمان خود هستیم تا در قلب هر کدام از ما یک سلیمانی متولد شود».

نظر رهبران جبهه مقاومت درباره ترور سیدالشهدای خط مقاومت

بزرگترین حزب عراق: گویا عراق همچنان در اشغال آمریکاست

حزب الدعوه عراق به رهبری «نوری المالکی» به عنوان بزرگترین حزب این کشور در بیانیه‌ای اقدام تروریستی آمریکا در ترور سردار شهید قاسم سلیمانی را «حماقت بزرگ» و «جنایت بی پروا» توصیف کرد.

حزب الدعوه افزود: «این اقدام زشت، خوی استکباری که آمریکا آن را برای اجرای طرح‌ها و آرزوهای خود برای سیطره بر منطقه در پیش گرفته را آشکار کرد.»

بزرگترین حزب عراق تأکید کرد: « این جنایت تروریستی، به روشنی عدم احترام آمریکا به حاکمیت عراق را ثابت کرد و نشان داد که آمریکایی‌ها ابائی از ریختن خون عراقی‌ها و هر آن کس که در کنارشان ایستاده را ندارند؛ گویی عراق همچنان تحت اشغال آمریکاست.»

قیس الخزعلی: تاوان خون شهید سلیمانی زوال اسرائیل است

شیخ «قیس الخزعلی»‌ دبیر کل جنبش «عصائب اهل الحق» عراق نیز از جمله شخصیت‌های جبهه مقاومت بود که در واکنش به شهادت شهید سپهبد قاسم سلیمانی در عراق، اعلام کرد که تاوان خونی که آمریکایی‌ها از او ریختند، «زوال اسرائیل» است.

الخزعلی گفت:‌ «تاوان خون شهید فرمانده، قاسم سلیمانی زوال اسرائیل است و تاوان شهید فرمانده ابومهدی المهندس، زوال حضور آمریکایی‌ها در عراق است.»

علاوه بر رهبران و شخصیت‌های جبهه مقاومت، دهها تن از علمای اهل تشیع و تسنن و شخصیت‌ها و فعالان سیاسی منطقه و جهان نیز ترور شهید سپهبد قاسم سلیمانی را محکوم و آن را جنایت خواندند که در مطلب دیگری بدان خواهیم پرداخت. در این میان برخی سران مرتجع عربی نیز بدون محکومیت این جنایت، صرفا هراس شدید خود را از بروز یک جنگ منطقه‌ای که دامن آن‌ها را بگیرد ابراز کردند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    2 0
    لطفا در دلمون برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم. اللهم العجل لولیک الفرج
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    1 0
    صهیونیست ها فلسطین غصب شده را از روز اوّل به یک پایگاه تروریسم تبدیل کرده‌اند. اسرائیل نه یک کشور، که یک پادگان تروریستی علیه ملّت فلسطین و دیگر ملّت های مسلمان است. مبارزه با این رژیم سفّاک، مبارزه با ظلم و مبارزه با تروریسم است؛ و این وظیفه‌ای همگانی است. دوران بزن و دررو به جمهوری اسلامی دیگر گذشته است؛ اینکه بیا بزن و دررو، دیگر این‌جوری نیست؛ اگر زدند پایشان گیر می‌افتد؛ شروع ممکن است با آن ها باشد، امّا تمام کردن دیگر با آنها نیست. اگر غلطی از رژیم صهیونیستی سر بزند، جمهوری اسلامی تل‌آویو و حیفا را با خاک یکسان خواهد کرد. پیام رزمایش مشترک پیامبر اعظم سپاه، هشدار جدی ، واقعی و میدانی به تهدید های مقام های رژیم صهیونیستی است که مراقب اشتباهات و خطاهای خود باشند و اگر دست از پا خطا کنند ، دستانشان را قطع خواهیم کرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس