کد خبر 1317758
تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۳:۲۴
توصیه‌ دارویی که بیماران فشار خون بالا باید آویزه گوش کنند

از عمده دلایل بروز فشارخون می توان به تغییر سبک زندگی، چاقی، افزایش سن و مصرف مواد غذایی نامناسب اشاره نمود که در حال حاضر به طور چشمگیری شیوع یافته و افراد بسیاری نیز با این معضل ها درگیر می باشند.

طبق تحقیقاتی که صورت گرفته بیماری های قلبی و عروقی حدود ۱۷ میلیون کشته در سال می دهند که این آمار نشان دهنده این است که چنین بیماری هایی که ناشی از فشارخون هستند عامل اصلی مرگ و میر در جهان به شمار می روند.

بیشتر افراد جامعه با اهمیت فشارخون (blood pressure) آشنایی ندارند البته این امر را نیز نباید نادیده گرفت که بیماری فشار خون نوعی بیماری خاموش بوده و علائم چندانی ندارد. در چنین شرایطی لازم است نسبت به اندازه منظم فشارخون اقدام نمود تا در ادامه با مشکلات متعددی مواجه نشوید.

چگونه می توان در منزل فشار خون خود را اندازه گرفت ؟ این سوالی است که با مطالعه بخش قبل ممکن است شما نیز همچون برخی کاربران با آن مواجه بوده و به دنبال دریافت پاسخی مناسب برای آن باشید. فشارخون را به عنوان یک بیماری خاموش باید با استفاده از دستگاه فشارخون اندازه گرفت زیرا این دستگاه ها با امکانات و قابلیت های بی نظیری که می توانند اندازه دقیق را به شما نشان داده و راهکارهای درمانی مناسبی را پیش روی شما قرار دهند. در حال حاضر نمونه های مختلفی از فشارسنج ها را می توان در بازار مشاهده نمود که برای مصارف خانگی نیز کاربرد داشته و می توانید آن ها را تهیه نموده و مورد استفاده قرار دهید.

فشارخون چیست ؟

فشارخون را با نام بیماری خاموش نیز می شناسند زیرا علائم خاصی نداشته و به همین صورت ممکن است فرد را با بحران های خطرناکی مواجه سازد. زمانی که خون با فشار بالایی به سطح قلب پمپاژ شود و عروق کوچک نیز از حد طبیعی خود باریک تر شوند انسان دچار بیماری فشار خون می شود. در چنین شرایطی باید به تشخیص این بیماری پرداخت اما به چه صورت امکان پذیر است ؟

تنها راه تشخیص این بیماری اندازه گیری فشارخون است و این اندازه گیری را باید با استفاده از دستگاه های خاصی به نام فشارسنج انجام داد. برخی افراد به واسطه بیماری خود نمی توانند برای بررسی میزان فشارخون به مراکز درمانی مراجعه کنند بنابراین لازم است به طور منظم فشارخون آن ها را در منزل اندازه گیری نمود. در این راستا باید اطلاعات لازم در زمینه نحوه انجام این عمل را نیز داشته باشید تا بتوانید به عدد دقیق دست یابید.

فشار خون بالا چیست؟

فشار خون بالا بیماری شایعی است که در آن فشار بالای خون در مقابل دیواره‌ی عروقی که خون را از قلب به دیگر قسمت‌های بدن حمل می‌کنند، در طولانی مدت باعث به وجود آمدن بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی می‌شود. فشار خون به مقدار خونی که قلب پمپ می‌کند و مقدار مقاومت شریان‌ها در برابر جریان خون بستگی دارد. هرچه قلب بیشتر کار کند و خون بیشتری پمپ کند و شریان‌ها باریک تر باشند، فشار خون بالاتر می‌رود. فشار خون با دو عدد گزارش می‌شود: فشار خون سیستولیک (عدد بالایی) برابر است با فشار در شریان‌ها هنگامی که قلب منقبض می‌شود. فشار خون دیاستولیک (عدد پایینی) برابر است با فشار در شریان‌ها هنگامی که قلب شل می‌شود.

مقدر نرمال فشار خون

فشارخون یک مقدر نرمال دارد و اگر میزان آن از این حد بالاتر رود می گوییم فرد دچار بیماری فشارخون شده است. در چنین شرایطی به راحتی زمینه های بروز بیماری های قلبی و کلیوی نیز فراهم می گردد چرا که قلب قدرت لازم برای پمپاژ خون با این فشار را نداشته و نمی تواند نیازهای سایر بخش های بدن را نیز بر آورده نماید این امر موجب نارسایی قلبی می شود .

در کلیه ها نیز به همین صورت است تنگ شدن و باریک شدن عروق خونی می تواند منجر به بروز بیماری های کلیوی نیز شده و انسان را با چنین معضلاتی نیز مواجه سازد. مقدار نرمال فشارخون عددی بین ۸-۱۲ می باشد اما گاهی براثر عامل هایی که بیان نمودیم و فعالیت های بسیار این عدد دچار نوسان شده و فرد را فشارخون مبتلا می سازد. به طور معمول فشارخون بالا در افرادی که سنین بالاتری دارند مشاهده می گردد.

روش های اندازه گیری فشارخون

همان گونه که در بخش های قبل نیز اشاره نمود تنها راه اندازه گیری فشار خون استفاده از دستگاه فشارخون است که امروزه مدل های مختلفی از آن ها را می توان در سطح بازار مشاهده نموده و برای مصارف خانگی خریداری کرد. شما برای اندازه گیری دقیق فشارخون لازم است نسبت به این امر اطلاعات لازم را به دست آورده سپس اقدامات لازم را در منزل خود برای بیماران مبتلا انجام دهید.

مراحل اندازه‌گیری فشارخون

مراحل اندازه‌گیری دقیق فشار خون با فشارسنج به‌صورت زیر است.

  1. باید شما دانش اولیه‌ای برای خواندن فشار خون داشته باشید. عددی که در این اندازه‌گیری اعلام می‌شود، فشار سیستولیک بر فشار دیاستولیک است. فشارخون طبیعی یک فرد بالغ و سالم باید در حدود ۸۰/۱۲۰ باشد.
  2. هنگام خرید فشار سنج به‌اندازه کاف دقت داشته باشید. بازوبند باید در اندازه‌ای باشد که خیلی شل یا خیلی تنگ نشود. اندازه کاف می‌تواند روی عدد به‌دست‌آمده تاثیر بگذارد. زمان اندازه‌گیری فشار خون کاف را روی لباس قرار ندهید. بازوبند دقیقا باید با بازو تماس داشته باشد.
  3. کاف را به‌درستی دور بازو بپیچید. باید کاف طوری قرار بگیرد که لبه پایینی آن حدود ۲ سانتی‌متر بالاتر از ناحیه اتصال بازو و ساعد باشد.
  4. گوشی پزشکی را زیر کاف قرار دهید. باید گوشی دقیقا در قسمتی باشد که شریان بازو رد می‌شود. بهترین قسمت برای قراردادن گوشی زیر لبه پایینی کاف است.
  5. به‌آرامی کاف را باد کنید. کاف باید تا ۱۸۰ میلی‌متر جیوه باد شود. به‌آرامی سوپاپ را باز کنید تا فشار حدود ۳ میلی‌متر در ثانیه خالی شود.
  6. در حین خالی‌شدن باد فشارسنج صدا را به‌دقت گوش دهید. اولین صدایی که می‌شنوید، صدای سیستولیک است. پس از آن باید به آخرین صدا هم توجه کنید. آخرین صدایی که می‌شنوید، فشار دیاستولیک است.
  7. همین کار را روی بازوی دیگر نیز انجام دهید تا اندازه‌گیری دقیق باشد. باید به تفاوت اندازه‌گیری هر دو بازو، موقعیت و اندازه کاف توجه کنید. این موارد می‌توانند اعداد متفاوتی را ثبت کنند.

انواع فشارسنج خانگی

فشارسنج های خانگی به طور معمول به سه شکل فشارسنج عقربه ای ، فشارسنج جیوه ای و فشارسنج دیجیتالی تولید و به بازار عرضه می شوند. هرکدام از این فشارسنج ها ویژگی های خاص خود را داشته و قبل از استفاده لازم است نسبت به چگونگی استفاده از آن ها آگاهی های لازم را بیابید.

فشارسنج عقربه ای

فشارسنج های عقربه ای را با نام ساعتی نیز می شناسند زیرا در ساختار آن ها عقربه هایی همچون عقربه های ساعت مشاهده می گردد که برای نمایش سطح فشارخون کاربرد دارند. این فشارسنج ها به عنوان بهترین دستگاه های فشارخون شناخته می شوند زیرا دقت بسیار بالایی داشته و به راحتی می توان آن ها را منزل مورد استفاده قرار داد.

فشارسنج جیوه ای

ساختار فشارسنج جیوه ای برحسب مقدار جیوه ای که برای این دستگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند. این جیوه ها برای نمایش عدد فشار خون کاربرد دارند اما باید این نکته را نیز بدانید این دستگاه ها در حال حاضر بسیار کم مورد استفاده قرار می گیرند و این امر به دلیل خطر جا به جایی جیوه و اندازه بزرگ این نمونه از دستگاه فشارخون است.

فشارسنج دیجیتالی

سومین فشارسنجی که لازم است به آن اشاره کنیم فشارسنج های دیجیتالی می باشند که با استفاده از آن ها می توان به راحتی عمل اندازه گیری فشارخون را در منزل انجام داد زیرا این دستگاه ها کاملا دیجیتال بوده و قابلیت های بی نظیری را برای شما به همراه دارند. شما این نوع فشارسنج ها را می تواند به دو صورت مچی و بازوبند در منزل خود مورد استفاده قرار داده و فشار خون خود را کاملا دقیق اندازه گیری کنید.

نحوه کار با دستگاه فشار خون

نحوه کار با دستگاه فشارخون دیجیتال به این شکل است که ابتدا باید بازوبند یا کاف دستگاه را روی بازوی خود بسته سپس با فشردن دکمه تعبیه شده بر روی دستگاه این کاف را با کنید. زمانی که کاف باد شود اندازه گیری فشارخون شما انجام می پذیرد شنیدن صدای بوق از این دستگاه نیز نشان دهنده پایان اندازه گیری است. پس از پایان اندازه گیری به طور خودکار کاف خالی شده و شما می توانید آن را از دور بازوی باز کنید. توجه داشته باشید برای اندازه گیری فشارخون در منزل از دستگاه هایی استفاده کنید که کاملا سالم بوده و بتوانند به خوبی نیازمندی های شما را برآورده سازند.

قیمت خرید انواع فشارسنج

قیمت خرید فشار سنج باتوجه‌به نوع آن متفاوت است. معمولا دستگاه‌های دیجیتال قیمت بالاتری نسبت به دستگاه‌های جیوه‌ای و عقربه‌ای دارند. شما می‌توانید ساده‌ترین دستگاه فشار خون عقربه‌ای را با قیمت حدود ۲۰۰ هزار تومان خریداری کنید. اما اگر به دنبال دستگاهی هستید که اندازه‌گیری دقیقی داشته باشد، باید هزینه بیشتری برای خرید در نظر بگیرید.

قیمت دستگاه‌های دیجیتال بالاتر از این مقدار است. هزینه دستگاه‌های دیجیتال گاهی به هفت میلیون تومان هم می‌رسد. این نوع دستگاه‌ها دقت بسیار بالایی دارند و می‌توان در طولانی‌مدت از آنها استفاده کرد.

نتیجه

فشارخون یکی از معضلات سلامتی دنیای امروزه است. مشکلی جدی که می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌های دیگر مانند بیمای‌های قلبی و غیره باشد. اگر مشکلات مربوط به فشارخون دارید و یا دچار بیماری زمینه‌ای هستید که احتمال ابتلا به بیماری فشار خون را زیاد می‌کنند، باید برای کنترل و مدیریت آن دستگاه فشارخون در منزل داشته باشید. انتخاب فشارسنج می‌تواند کمی چالش‌برانگیز باشد، چون اکثر افراد اطلاعاتی زیادی در این رابطه ندارند و انتخاب چنین دستگاهی از میان برندهای رنگارنگ می‌تواند کمی گیج‌کننده باشد.

مسائلی وجود دارد که در خرید فشار سنج باید مدنظر بگیرید. اول اینکه از این دستگاه برای چه مقصدی می‌خواهید استفاده کنید و البته قیمت دستگاه باید برای شما مقرون‌به‌صرفه باشد. دومین مسئله‌ی مهم دقت دستگاه است. فشار سنج‌های جیوه‌ای بالاترین دقت و فشارسنج دیجیتال کمترین دقت را دارند. نوع عقربه‌ای هم دقت بسیار بالایی دارد. اما نوع جیوه‌ای و عقربه‌ای برای خواندن فشار خون نیاز به گوشی پزشکی و کمی تخصص دارند. ازاین‌رو برای مصرف خانگی و بدون پیش‌زمینه‌ی پزشکی، فشارسنج‌های دیجیتال گزینه‌های منطقی‌تری هستند، اما نوع دیجیتال کمی گران‌تر است.

بهترین فشارسنج دستگاهی است که هم قیمت مناسبی داشته باشد و هم اندازه‌گیری فشار خون را بادقت بالایی انجام دهد. علاوه‌بر این مسائل به کیفیت ساخت قطعات، کاف و بسته‌بندی و قابلیت حمل دستگاه هم دقت کنید. 

اگر هر یک از علائم فشارخون را تجربه کرده‌اید، باید سریعا با دستگاه فشارسنج شرایط خود را بررسی کنید. در صورت غیرطبیعی‌بودن عدد دستگاه فشارسنج باید به پزشک مراجعه کنید تا آزمایش‌های لازم انجام شود.

دنیای پزشکی دنیای گسترده‌ای است و تخصص‌های فراوانی در آن وجود دارند. بسیاری از رشته‌های تخصصی دارای تعدادی فوق تخصص هستند و در برخی از رشته‌ها فلوشیپ هم معنی پیدا می‌کند.

منبع : دکترتو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس