کد خبر 1317698
تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۱
تاثیر مصرف گوشت قرمز بر سلامت قلب افراد

سال‌هاست که به افراد توصیه می‌شود در وعده‌‎های غذایی خود استیک کمتری مصرف کنند چرا که تحقیقات نشان داده است رژیم‌های غذایی حاوی گوشت قرمز کمتر برای سلامت قلب، بهتر هستند.

به گزارش مشرق، محققان "کلینیک کلیولند" آمریکا در مطالعه اخیرشان به بررسی و کشف جزئیات در مورد اینکه چگونه یک رژیم غذایی حاوی گوشت قرمز زیاد می‌تواند خطر ابتلای افراد به بیماری‌های قلبی از جمله حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد، پرداخته‌اند.

تحقیقات پیشین که توسط دکتر "استینلی هازن"(Stanley Hazen) از محققان این مرکز صورت گرفته بود، نشان داده بود که باکتری‌های روده نقش کلیدی در تاثیر گوشت قرمز بر خطر ابتلا فرد به بیماری‌های قلبی ایفا می‌کنند.

آنها دریافته بودند باکتری‌های روده با هضم کولین، لسیتین و کارنیتین که مواد مغذی موجود در محصولات حیوانی مانند گوشت قرمز و جگر و همچنین سایر محصولات حیوانی هستند، ترکیبی به نام تری‌متیل‌آمین ان-اکسید (Trimethylamine N-oxide) تولید می‌کنند. یافته‌ها نیز نشان داده است که سطوح بالای تری‌متیل‌آمین ان-اکسید در گردش در بدن، ابزار قدرتمندی برای پیش‌بینی حمله قلبی، سکته و خطر مرگ افراد در آینده است.

حال نیز همان محققان در آخرین تحقیقات‌شان شاهد افزایش دو تا سه برابری سطح تری‌متیل‌آمین ان-اکسید در شرکت‌کنندگانی که گوشت قرمز را به‌عنوان منبع اصلی پروتئین مصرف می‌کردند(گوشت قرمز ۲۵ درصد کالری روزانه آنها را تشکیل می‌داد) بودند. محققان سطح تری‌متیل‌آمین ان-اکسید این افراد را با سطح تری‌متیل‌آمین ان-اکسید شرکت‌کنندگانی که گوشت سفید یا غذاهای گیاهی را به عنوان منابع اصلی پروتئین مصرف می‌کردند، مورد مقایسه قرار دادند.  

پیروی از رژیم حاوی گوشت قرمز اثر بدی داشت و نه تنها شرکت کنندگانی که آن را دنبال کردند سطح تری‌متیل‌آمین ان-اکسید بیشتری نسبت به سایر رژیم‌های غذایی تولید می‌کردند، بلکه کلیه‌های آنها نیز در از بین بردن تری‌متیل‌آمین ان-اکسید از بدن کارایی کمتری داشتند.

با این حال، پس از اینکه این شرکت کنندگان از رژیم غذایی حاوی گوشت قرمز زیاد خودداری کردند، سطح تری‌متیل‌آمین ان-اکسید بدن آنها در عرض سه تا چهار هفته به حالت عادی بازگشت. دکتر هازن گفت: این نشان می‌دهد که سطح تری‌متیل‌آمین ان-اکسید قابل تغییر است و ما می‎‌توانیم خطر بیماری قلبی خود را با ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی خود تغییر دهیم.

شرکت کنندگان این مطالعه که پروتئین خود را از گوشت سفید یا منابع گیاهی تامین می‌کردند، میکروب‌های روده‌ای ایجاد شده توسط تری‌متیل‌آمین ان-اکسید کمتری داشتند و روند حذف تری‌متیل‌آمین ان-اکسید از کلیه آنها بهتر بود که این امر نشان می‌دهد این نوع رژیم‌ها برای قلب و بدن ما سالم‌تر هستند.

دکتر هازن افزود: ما می‌دانیم که عوامل سبک زندگی برای سلامت قلب و عروق حیاتی هستند. این یافته‌ها شواهد بیشتری در مورد اینکه چگونه مداخلات غذایی ممکن است یک استراتژی درمانی موثر برای کاهش سطح تری‌متیل‌آمین ان-اکسید و کاهش بیماری قلبی باشند، ارائه می‌دهند.

همانطور که محققان در آینده بیشتر در مورد سطح تری‌متیل‌آمین ان-اکسید و نحوه ایجاد آن توسط میکروب‌های روده از کولین، کارنیتین و لسیتین می‌آموزند، امکان یافتن راه‌هایی برای قطع این فرآیند به منظور کاهش خطر ابتلا افراد به بیماری‌های قلبی عروقی، ایجاد خواهد شد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • ناشناس IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
    8 0
    باشه از این به بعد دیگه استیک نمی خورم
  • دکتر یوسف اویسی IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
    11 3
    برای طول عمر و کیفیت زندگی وحتی کاهش گاز های گلخانه ای و کاهش دما زمین . انسان باید سبک زندگی خود را تغییر دهد.
  • US ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
    13 6
    من خوشحالم که گوشت گرون شده چون هم زندگی سالم میشه و هم حیوان کمتری کشته میشه اگه دندان ها ی انسان رو نگاکنی دندان گیاه خواریه نه گوشت خواری و هم چنین معده
    • پاییز IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
      0 0
      البته در اصلاح صحبت های شما باید گفت که انسان با توجه به ساختار دندان در واقع امر میوه خوار است نه گیاه خوار و نه گوشت خوار(بر اساس منابع مطالعاتی)
    • رامین IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
      0 0
      انسان تا همین 50 هزار سال پیش 90 درصد غذاش رو گوشت تشکیل میداد ولی به لطف دولتهای افساد طلب و ضد افساد طلب گوشت از سبد خانوار حذف شده و الان دارن برای حذف کردنش توجیه علمی و صورت شرعی میدهند.... من اگه پیدا کنم و پولم برسه حتمن گوشت میخورم ولی چهارماهه نخوردم
  • سید علیرضا میرنصیری IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
    0 0
    من عاشق گوشت حیوانات اهلی هستم اما گیر نمیاد پول می خواد وخیلی چیزای دیگه که انشا اله جور میشه
  • محمد حسن مباشری IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
    1 1
    بهترین غذا برای بدن گوشت قرمز است البته بدانی از کجا میخری وآیا جلو چشم خودت سرگوسفند رابریده ویا از کشتارگاه آورد ودرقصابی آویزان کرده....فقط گوشت گوسفند بهترین غذا هست نه گوشت گاو ...گوشت گاو باعث مریضی هست چون طبعی سرد دارد...
  • امید IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    0 1
    تو ایران مگه گوشت قرمزم میشه خورد
  • IN ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    0 0
    سلام من پدرم 70سالشه از من جوونتره بخاطر گوشت گوسفندی که میخوره. به هیچ عنوان گوشت مرغ نمیخوره هر روز هم گوشت قرمز میخوره چون گوسفد داره. سالمه سالم هم هست انسان بدون گوشت دوام نمیاره گوشت از میوه واجبتره خاطرتون جمع

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس