اومیکرون در نیویورک می تازد؛ از سازمان ملل تا بیمارستان ها

در حالیکه در آمریکا همه برای برنامه ها و جشن های سال نو میلادی آماده می شوند، سویه اومیکرون ویروس کرونا در ایالت نیویورک موجب لغو بسیاری از برنامه ها و جشن های سال نو میلادی شده است.

 به گزارش مشرق، بر اساس گزارش ها، ایالت نیویورک روز جمعه گزارش داده است که در یک روز بیش از ۲۱ هزار نفر در این ایالت به کرونا مبتلا شده اند. این بالاترین تعداد ابتلای روزانه به کرونا از زمان آغاز واکسناسیون در این ایالت است.

 در سازمان ملل در حالیکه قبل از شیوع سویه اومیکرون و برغم مقررات و محدودیت های کرونایی، جلسات  و نشست ها به سمت حضوری شدن پیش می رفت، با شیوع سویه جدید کرونا به نظر می رسد، در صورت وخامت اوضاع، شرایط به روال قبل بازگردد و دوباره بسیاری از نشست ها بصورت مجازی برگزار شود.

دیپلمات ها در سازمان ملل در طول هفته های اخیر با رعایت پروتکل ها و محدویت های کرونایی همچون پوشیدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی در جلسات مختلفی حضور داشتند.

برغم سخت گیری ها در رعایت پروتکل های کرونایی، منابع دیپلماتیک به خبرنگار ایرنا گفتند که آزمایش کرونای یکی از سفرای کشورهای آفریقایی در سازمان ملل  که دز سوم واکسن کرونای خود را نیز دریافت کرده، مثبت شده است.

 این منابع همچنین اعلام کردند که معاون نمایندگی یکی از کشورهای آسیایی نیز به رغم دریافت دو دز واکسن کرونا و عدم حضور در سازمان ملل، به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی درباره سویه جدید کرونا نوشت در میان افزایش مراجعه بیماران  کرونایی به بیمارستان ها، پزشکان، پرستاران، و سایر کارمندان بخش سلامت آمریکا به شدت خسته و فرسوده شده اند و اکنون باید خود را برای شیوع سویه اومیکرون آماده کنند.

اوهایو آخرین ایالتی بود که از  گارد ملی  برای کمک به مراکز درمانی تحت فشار کمک درخواست کرد. در نبراسکا کارشناسان اخطار می دهند که بیمارستان ها به زودی  باید برای رسیدگی به بیماران سهمیه بندی کنند.

مقامات پزشکی در کانزاس و میسوری جراحی ها را به تعویق می اندازند، با نقل و انتقالات مخالفت می کنند و به شدت در تلاش برای به کار گرفتن پرستاران در مرخصی یا مسافرت هستند زیرا موارد ابتلا به کرونا در این ایالت به سرعت در حال افزایش است.

بر اساس گزارش دولت آمریکا در یک هفته گذشته به طور متوسط  در هر روز ۶۰ هزار نفر از بیماران مبتلا به کرونا در این کشور در بیمارستان ها بستری شده اند.

وضعیت در مناطق سردسیر آمریکا حادتر است. در این مناطق  مردم به طور فزاینده ای در فضاهای بسته تجمع می کنند و موارد جدید کرونا  درحال افزایش است.

کارشناسان می گویند  موارد ابتلا به کرونا و بستری بیماران در میان افرادی که واکسن نزده اند در حال افزایش است. دولت آمریکا می گوید ۶۱ درصد از جمعیت آمریکا کاملا واکسینه شده است.

روزنامه نیویورک تایمز نیز گزارش داد شمار بستری شدگان مبتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان های سراسر آمریکا تنها طی دوهفته گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است.

 درحالی که بیمارستان های آمریکا مملو از مبتلایان به کووید-۱۹ می شود و آمریکا هم اکنون با ویروس اومکیرون نیز مواجه شده، کادر درمانی در بیمارستان های آمریکا در یک  بحران دائمی به سر می برند.
مسئولان کادر درمانی چندین بیمارستان واقع  در ایالت مینه سوتا در یک بیانیه مشترک اعلام کردند، که کارکنان بیمارستانی دراین ایالت از روحیه ضعیفی برخوردار بوده و دسترسی بیماران به مراقبت های پزشکی با تهدید جدید مواجه است.

بنابر اعلام مرکز درمان و پیشگیری بیماری آمریکا (CDC)، هفته گذشته ویروس اومیکرون مسبب ۲.۹ درصد مبتلایان در سراسر آمریکا بوده این آمار نسبت به هفته قبل از آن تنها ۰.۴ درصد بود.

در ایالت های نیویورک، نیوجرسی، پرتوریکو و جزایر ویرجین آیلند هم اکنون مسبب ۱۳.۱ درصد مبتلایان به سویه جدید ویروس کرونا است.

روزنامه واشنگتن تایمز نیز نوشت: دولت بایدن روز ۲۶ آذرماه اعلام کرد که انتظار می رود اومیکرون طی چندهفته آینده به سویه غالب ویروس کرونا بدل شود و افراد واکسینه نشدن زمستانی دشوار همراه با خطر جان باختن را در پیش رو داشته باشند.

«جفر زینتز» (Jeff Zients) مسئول هماهنگ کننده مواجه با کووید-۱۹ کاخ سفید  دراین باره گفت: برخلاف زمستان گذشته  اکنون ما قدرت محافظت از خود را در برابر این ویروس داریم، واکسن ها در قبال اومیکرون جواب می دهند، بخصوص برای افرادی که دُز بیشتری دریافت کرده اند، درهمین حال اجازه نمی دهیم تا ویروس اومیکرون باعث اختلال در کسب و کار و روند کاری مدارس در آمریکا شود.

این مقام کاخ سفید همچنین هشدار داد: چنانچه واکسینه نشده اید، در زمستان امسال  با بیماری های شدید و مرگ برای خود، خانواده هایتان و کارکنان بیمارستانی که به زودی تحت فشار موج مبتلایان جدید قرارخواهند گرفت، مواجه خواهید شد.

براساس مطالعات جدید مطالعه سویه اومیکرون که به سرعت در حال گسترش است، پنج برابر بیشتر از سویه قبلی دلتا، افراد را مبتلا می کند.

در حالی که متخصصان حوزه بهداشت مشغول مهار گونه دلتای ویروس کرونا بودند، یک گونه جدید از ویروس کرونا شناسایی شد که بسیار نگران‌کننده است. این گونه B.۱.۱.۵۲۹ یا اومیکرون نام دارد و با حدود ۵۰ جهش ژنتیکی، رکورد بیشترین تعداد جهش‌های ژنتیکی را به خود اختصاص داده است.

ظهور سویه جهش یافته ویروس کرونا موسوم به اومیکرون که اولین بار در آفریقای جنوبی و هنگ کنگ شناسایی شد و اکنون به ده‌ها کشور سرایت کرده و نگرانی های تازه ای را برانگیخته است.

اطلاعاتی که تاکنون درباره این گونه جدید به دست آمده، نشان می‌دهد علایم آن مشابه سایر گونه‌های ویروس کرونا است که شامل تب، سرفه مستمر و از دست دادن حس چشایی یا بویایی است.

در حال حاضر محققان در حال مطالعه ساختار ژنتیکی و رفتار این گونه جدید بوده و در تلاش هستند شدت علایم ناشی از ابتلا به این گونه را ارزیابی کنند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس