مذاکرات وین

در مذاکرات دور هشتم در وین؛ مذاکرات تنها برای رفع تحریم ها ادامه خواهد یافت.

سرویس سیاست مشرق- با پایان یافتن دور اول گفتگو برای لغو تحریم‌ها در وین، هیئت‌های مذاکره‌کننده به پایتخت‌های خود بازگشته تا پس از اخذ مشورت و دستورالعمل‌های جدید دور میز جمع شوند. انریکه مورا معاون سرویس خارجی اتحادیه اروپا در وصف این دور از گفتگوها از واژه «واقع‌بینانه و ثمربخش» استفاده کرده و اعلام کرد، به مذاکره بیشتر خوش‌بین است.

 شواهد موجود نشان می‌دهد که ایستادگی ایران در برابر مطالبات فرابرجامی باعث عقب‌نشینی و ایجاد انشقاق در اردوگاه رقیب و نیز ارزیابی دقیق آن‌ها از توانایی‌های جمهوری اسلامی ایران شده است. پس از پایان دور هفتم مذاکرات وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز اعتراف کرد که خروج از برجام آمریکا را منزوی و ایران را قوی کرده است؛ بلینکن گفته است که خروج از برجام یک اشتباه فاجعه‌آمیز بود، چراکه به ایران اجازه داد علی‌رغم فشار حداکثری علیه این کشور برنامه هسته‌ای خود را توسعه دهد، درحالی‌که توافق هسته‌ای موجب محدودیت آن شده بود.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داده است که ایران طی ماه‌های اخیر سانتریفیوژهای پیشرفته بیشتری را به کار گرفته و اقدام به غنی‌سازی در سطوح بالاتر کرده است و این موجب شده تا فضای ما برای بازگشت به توافق کوچک‌تر شود. ما پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران ۶ دور مذاکره داشتیم و نتایج واقعی برای حل اختلافات حاصل‌شده بود، اما بعد از انتخابات شکاف بزرگی داشتیم و دولت جدید (ایران) به مذاکرات بازنگشت. [۱]

پس از بلینکن؛ سخنگوی کاخ سفید نیز به صحنه آمده و به ضعف آمریکایی‌ها در برابر دیپلمات‌های کشورمان اعتراف کرده است. جن ساکی گفته است که خروج از برجام اشتباه بزرگی بود؛ وضعیت حالا به‌گونه‌ای است که ایرانی‌ها دستورالعمل می‌دهند و ما باید به پایتخت‌های خود بازگشته و روی آن کارکنیم. [۲]

تا پیش‌ازاین شکل مذاکرات وین به این‌گونه بود که اروپایی‌ها به نمایندگی از آمریکا چند گزینه روی میز گذاشته و تیم عراقچی مجبور بود با مذاکره به روی پیشنهادهای غربی یک آیتم را انتخاب و برای مشورت به تهران بازگردد، این بار در وین دیپلمات‌های کشورمان دو طرح به غربی‌ها ارائه داده و آن‌ها برای بررسی مذاکرات را ترک و به خانه بازگشته‌اند.

برگ برنده ایران در نشست وین هشت چیست؟

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز به‌عنوان شاهد این ماجرا می‌نویسد: در حال حاضر قضاوت کلی حاکی از آن است که تصمیم سال ۲۰۱۸ ترامپ مبنی بر خروج یک‌جانبه از برجام که به تشویق مایک پمپئو وزیر خارجه وقت آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی انجام شد؛ یکی از احمقانه‌ترین، کوته‌بینانه‌ترین و غیر سازنده‌ترین تصمیم‌های اتخاذشده از دوره جنگ سرد به این‌سو بوده که در حوزه امنیت ملی آمریکا اتخاذشده است.

این روزنامه در ادامه گزارش خود نوشته است: به نظر می‌رسد که ترامپ و پمپئو به دلیل این خودبرتربینی به‌اشتباه افتاده‌اند. اگر عاقل بودند دست‌کم به ایران پیشنهاد می‌دادند که به ازای رفع تحریم‌ها، مدت توافق را به‌جای ۱۵ سال به ۲۵ سال افزایش دهند اما در مقابل، آن‌ها خواستار تغییر رفتار ایران شدند و طرف مقابل هم متوجه شد که واشنگتن هرگز تحریم‌ها را برنمی‌دارد. این بود که آن‌ها گزینه فروش نفت به چین و افزایش غنی‌سازی را انتخاب کردند. ترامپ و پمپئو هم برخلاف ادعاها، هیچ پلن جایگزینی در قبال ایران نداشتند.

در وین هفت چه گذشت؟

در آخرین دور از مذاکرات در هتل کوبورگ با تغییر در ریل‌گذاری در گفتگوها؛ مذاکره از «احیای سیاسی برجام» به «مذاکره برای لغو تحریم‌ها» تغییر مسیر داد؛ از سویی ارائه پیشنهادهای روشن و دقیق از سوی ایران باعث شد ورق‌بازی را به‌سوی نمایندگان کشورمان بازگردد.

در آن‌سو دیپلمات‌های غربی تنها با تکیه‌بر پیش‌نویس دور ششم به محل قرار پا گذاشتند. یک منبع دیپلماتیک کشورمان گفته است که از همان شب اول مذاکرات؛ اروپایی‌ها متوجه شدند که فضای مذاکره با دورهای پیشین متفاوت بوده و جا خوردند! آن‌ها باور نمی‌کردند که قرار است به‌جای برگزاری جلسات عاطفی با مذاکرات جدی همراه با مدل‌های راهبردی روبرو شوند.

در ابتدا دیپلمات‌های غربی سعی کردند با تکیه‌بر رسانه‌ها پیشنهادهای ایران را غیرواقعی؛ دور از دسترس و رو به بن‌بست جا بزنند؛ اما ابتکار عمل ایران باعث شد؛ آن‌ها مجبور به واکنش رسمی شده و مذاکرات را همراه با خروجی سازنده توصیف کنند.

 جالب آنکه در دومین روز از گفتگوها طرف‌های اروپایی اعلام کرد که از پیشنهادات ایران راضی نبوده و خواستار بازنگری جمهوری اسلامی ایران در مواضع خود شد. ۳ به نظر می‌رسد که کشور اروپایی نگاه حداقلی به تعهدات خود در حوزه اقتصادی و نگاه حداکثری (کم در برابر زیاد) نسبت به تعهدات جمهوری اسلامی ایران در حوزه هسته‌ای دارند. با پافشاری مستدل هیئت اعزامی جمهوری اسلامی ایران برای اولویت‌بخشی به موضوع رفع تحریم‌ها و نیز عبور از پیش‌نویس سیاسی تهیه‌شده در آخرین دور از مذاکرات، فرمت گفتگوها به‌صورت کامل تغییر کرد.

برگ برنده ایران در نشست وین هشت چیست؟

ایران چه اسنادی به‌طرف اروپایی‌ داد؟

علی باقری رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران در آخرین ساعت‌های حضور در وین رو به خبرنگاران اعلام کرد که هیئت جمهوری اسلامی ایران ۲ سند شامل لغو تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای را در اختیار طرف مقابل قرار داده است؛ برخی محافل دیپلماتیک اعلام کرده‌اند که در متن دو پیشنهاد جدید ایران به‌طرف غربی بر اساس متن و روح توافق هسته‌ای بوده و چیزی بیش از این توافق از آمریکا طلب نمی‌کند. علاوه بر این، امروز در سال ۲۰۱۵ به سر نمی‌بریم؛ و ساختار تحریم بی‌اثر شده است ازاین‌رو دریافت تضمین‌های روشن از آمریکا را به یک ضرورت و نه یک انتخاب، بدل شده است.

در آخرین شب از مذاکرات دیپلمات‌های کشورمان اعلام کردند که جمهوری اسلامی ایران که با جدیت تمام به وین آمده و آمادگی دارد تا هر زمان که لازم باشد، به رایزنی‌های فشرده ادامه دهد و حاضر نیست تا خواسته‌های اصولی و حقوق ملت ایران را بابت ضرب‌الاجل‌ها یا جداول زمانی تصنعی فدا کند. اما اختلاف شدید میان طرف‌های غربی؛ به‌خصوص اختلاف‌نظر میان انگلیس‌ها و تیم فرانسوی از یک‌سو و نیز اختلافات گسترده میان سناتورهای آمریکایی و دولت بایدن از سوی دیگر باعث شد؛ طرف اروپایی درخواست تنفس و فاصله زمانی یک‌هفته‌ای میان مذاکرات را بدهد.

برگ برنده ایران در نشست وین هشت چیست؟

داشتن برنامه دقیق در مذاکره و همراهی یک تیم فنی چشم‌انداز دور هشتم را قابل تفسیر کرده است:

۱- پایان طرح توقف در برابر توقف: در آغاز دور هفتم از مذاکرات در هتل کوبورگ طرف غربی طرح «توقف در برابر توقف» را با پیش‌فرض گشایش‌های محدود اقتصادی در برابر کاهش سطح پیشرفت‌های هسته‌ای ارائه داد. جیک سالویان در سفر به مناطق اشغالی و دیدار با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از این طرح به‌عنوان «توافق موقت» یادکرد. در دور هشتم مذاکرات وین شاه‌بیت مذاکرات آن است که توقف یا کاهش چرخش سانتریفیوژهای ایرانی به موتور تحریم‌های آمریکایی متصل شده است؛ تا زمانی که تحریم‌ها لغو نشود؛ امکان کاهش حتی یک درصد از غنی‌سازی نیز وجود ندارد.

۲- پایان توسط به اصل استاندارد دوگانه: دولت‌های غربی نمی‌توانند از یکسو با حمایت از رژیم صهیونیستی مانع تحقق خاورمیانه عاری از سلاح اتمی و یا قراردادهایی نظیر آکوس منعقد نمایند و درعین‌حال ادعای نگرانی از اشاعه هسته‌ای داشته باشد. باید تأکید شود که طرف‌های غربی در موضعی نیستند که ایران و دیگر کشورها را درزمینهٔ فعالیت‌های هسته‌ای نصیحت نمایند.

۳-زمان به سود ایران است: دیپلمات‌های غربی اعتراف کرده‌اند که به دلیل سرعت‌بالای پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران، زمان از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و لازم است که ایران در گفت‌وگوها «احساس اضطرار» داشته باشد.

ازاین‌رو بارها کلیدواژه زمان به سود ایران نیست در یک تقسیم‌کار جالب‌توجه از سوی رسانه‌های غربی و برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب داخلی تکرار شده است. ، در دور هشتم مذاکرات لغو تحریم‌ها؛ هم‌وزن تعهدات هسته‌ای است و طرف غربی نمی‌تواند تنها در خصوص مسئله هسته‌ای نگرانی و اضطرار داشته باشد و ادعا کند که در پایبندی به توافق هسته‌ای صادق است.

در دور هفتم از مذاکرات وین برای رفع تحریم‌ها، بخشی از انرژی هیئت نمایندگی کشورمان به خنثی‌سازی عملیات روانی در انتشار روایت تحریف اختصاص یافت، تشکیل تیم جامع دیپلماتیک متشکل از کارشناسان حقوقی؛ فنی و رسانه‌ای می‌توان دست ایران را پرتر کند. پیشنهادهای دقیق و عملی ایران تا شروع دور بعدی مذاکرات پیش روی طرف‌های مذاکره به‌ویژه اروپا قرار خواهد داشت و باید دید این سه کشور اروپایی در دور بعد با چه دستورالعملی وارد مذاکرات خواهند شد.


[۱] https://www.isna.ir/news/۱۴۰۰۰۹۱۳۰۹۳۹۳

[۲] https://www.irna.ir/news/۸۴۵۶۴۳۱۶

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 60
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 20
  • IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    این حرفها زمانی معنی دارد که شرایط اقتصادی و امید به آینده بهتر شود و گرنه ریالی نمی لرزد
    • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      59 40
      یه ذره فکر بد نیست
    • IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      33 20
      آلبانی حالت چطوره
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      28 30
      حرفهای هم پالکی هایت در هشت سال دولت روحانی و هشت سال دولت خاتمی معنی شان چه بو و چند ریال می ارزیدند !؟!
    • احمد شیرازی IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      16 24
      باید چه تاثیری بزاره وقتی با قلدری میگن تو هسته ایت رو تعطیل کن ولی ما تحریم ها رو بر نمیداریم اصلا متن رو خوندی
    • سروش IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      11 28
      جناب 19:57 کسانی که از سر شکم تسلیم مشن یا تصمیم میگیرند به نظر شما نیازی به فکر و عقل دارند؟ اینها موجوداتی هستند که دیگران براشون تصمیم میگیرند که چطوری سوارشون بشن!!!!
    • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      13 20
      تا زمانی که احمقهای نادانی در این مملکت هستند که مانند شما اظهار نظر می کنند هر چقدر هم که وضعیت اقتصادی بهبود بیابد باز هم هیچ فایده ای برای شما ندارد. ناف شما را با حقارت بسته اند و کاری در این مورد نمی توان کرد.
    • حسین IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      22 2
      دوست عزیز اگر آمریکا تضمین ندهد که تحریم ها برنمیگرده ، در صورت احیای مجدد برجام هیچ کس حاضر به سرمایه گذاری در ایران نیست چون میدونه با روی کار آمدن دولت بعدی مجددا تحریم ها برمیگرده و سرمایه اش سوخت میشه.
    • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      10 3
      مشرق عزیز حرفتان صحیح است ولی تا دلار کنترل و قیمت ماشین و لوازم خانگی پایین نیاید مردم بقیه خدمتها را باور نمی‌کنند چرا قبلاً مذاکره میشد قیمتها شدیدا نزولی میشد؟ چون در دولت قبل برای نمایش هم که شده با دلالها و صرافیهای متخلف برخورد می‌شد تا دلار ریزش کند
    • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      1 0
      باشه
    • عدالت IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      0 0
      8سال همه چی دادید و هیچی نگرفتید و اوضاع مردم را خراب کردید خب حالا که قراره با دادن همه چیز اوضاع خراب بمونه بهتره که چیزی ندیم. حداقل شرفت را نمی دی و همزمان گرسنگی هم بکشی
    • داریوش احمد رضا بهمنیار IR ۰۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
      0 0
      آینده چیزی نیست که انسان آن را به ارث ببرد بلکه چیزی ست که باید انسان خودش آن را بسازد. رمز خوشبختی انسان در این نیست که کارهائی را که دوست دارد انجام بدهد بلکه در این است که کارهائی را که انجام می دهد درست باشد.
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    41 14
    یک سوال اساسی اگر تحریم ها لغو نشود بالاخره از برجام خارج می شویم؟ یا قرار است اولاد به اولاد و تا نوادگانمان نیز چوب این ننگنامه را بخوریم؟
    • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      56 45
      بنده خدا اگه همین ننگ نامه برجام نبود الان با قطع نامه سازمان ملل تحریم بودیم که امضای چین و روسیه پاش بود. کاغذ پاره های یادگار احمدی نژاد هنوز چماقی بود که توی سرمون میخورد. اگه میبینی چهار تا کارخونه تو ایران باقی مونده مال همین دوره تنفس برجام بود. همین چین تا قرارداد ۲۵ ساله باهاش امضا نشد به ما واکسن نداد بنده خدا. برای ما گرو کشی میکرد
    • محمد IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      31 30
      در جواب بنده خدا ترامپ که برجام راپاره کرد الان هم که این گروه با ۴۰نفر رفتن گند ظریف را درست کنن وگرنه اون برجام فقط باعث شد در داخل نیروگاه هسته‌ای را بتن بریزن خدا از ظریف و روحانی نگذرد ۸سال مملکت رابه گند کشیدن
    • IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      15 12
      شما دیدی بتن بریزن؟ آقای صالحی چند وقت پیش توضیح داد که اون تصویری که داخل بتن ریخته بودن فتوشاپ بوده. داخل بعضی میله سوختی قرار بوده بتن بریزن و در کنارش اونها زرنگی کردن و تعدادی لوله سوختی جدید رو تهیه کردن که جایگزین قبلی ها کنند.
    • IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      26 6
      در جواب آقای محمد عزیز بگم که روسیه تا زمان اتمام قطعنامه سازمان ملل حاضر نشد تسلیحات تهاجمی به ایران بده! اگر تحت تحریم قطعنامه بودیم دیگه نمیتونستیم به عضویت سازمان شانگهای دربیاییم یا قرارداد ۲۵ ساله با چین ببندیم. اینکه ترامپ برجام رو پاره کرد تف یر بالا به خودش بود و حیثیت خودش رو برد و باعث شد در همین مذاکرات ما دست بالا رو داشته باشیم.
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      10 0
      یعنی بیشتر از این تحریم دیگه چه تحریمی میخواستن کنند
    • FR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      9 23
      یعنی الان واقعا فکر میکنی ایران با غنی سازی 20 درصد در نطنز و جدیدا در فردو و غنیسازی 60 درصد و تولید و استفاده از سانتریفیوژهای نسل 4و5و6و9 واقعا دیگه برجامی برای ایران وجود داره؟اون برجام دیگه تموم شد رفت پی کارش.متاسفانه جو سنگینی علیه مذاکراه کنندگان فعلی ایران حاکم شده که میگن چرا اینها که مخالف برجام بودند حالا رفتن دوباره همونو احیا کنن؟ دوستان توجه کنید که اون برجام دیگه وجود نداره و باقری کنی هم هیچ موقع برجام رو به زبان نمیاره و اگرهم بیاره بلافاصله واژه "لغو موثر تحرمیها " رو هم کنارش استفاده میکنه.شما به سخنان امیرعبداللهیان نگاه کنید متوجه میشین که اون برجام 2015 برای ایران تموم شده هست
    • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      0 1
      ممنون. آیا ما خروج از برجام رو رسما اعلام می کنیم یا نه.
    • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      1 0
      وقتی با بی فکری و نابلدی راننده نادان به دره سقوط کرده ای و الان یک پلاتین نیم متری توی استخوان پاته لازمه راه رفتنت است نباید پلاتین را دربیاری بلکه باید یاد بگیری چطوری با وضع موجود دوی سرعت و ماراتن بری و قهرمان وزنه برداری بشوی
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    50 1
    نمیدونم
  • برزو IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    9 13
    خیر باشه
  • IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    18 17
    خدا پشت و پناهتون
  • IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    17 33
    هم روزنامه نیویورک تایمز و هم فریدمن اعتراف کرده اند که مایک پمپئو ترامپ را تشویق به خروج از برجام کرده است. خب این شما را یاد چه چیزی می اندازد ؟ خب معلومه همون عکسی که چند وقت پیش مسی علی نژاد با با مایک پمپ آب انداخته بود ! یعنی برخی از ایرانیان مقیم آمریکا یعنی همون اصلاح طلبان سابق مقیم خارج دائما با پمپ آب دیدار کرده و آدرس غلط را در مورد برجام به وی می دادند و ترامپ احمق هم باور می کرد ! که بالاخره از برجام خارج شد ! این وجدان فروختگان مقیم آمریکا از یه طرف و روزنامه های اصلاح طلب از یه طرف دیگر دائما در حال بزرگ نمایی برجام بودند و آنقدر گفتند و نوشتند که ترامپ دیوانه هم باور کرد و از برجام خارج شد ! رسانه های اصلاح طلب هم در مورد سیب و گلابی های برجام بزرگ نمایی کردن و هم اشکالات بزرگ و خنده دار برجام نامه رو ماست مالی و لاپوشانی کردن ! ترامپ احمق هم بعنوان یار دوازدهم اصلاح طلبا همه رو باور کرد و نتیجه این شد !
    • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      18 6
      اینقدر به مصی علینژاد گیر ندهید.
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    24 1
    چرا دنبال منافع مملکت وبه فرصت تبدیل کردن تحریمها،حل مشکلات ازطریق نخبگان واقعی مملکت ومبارزه با مفسدان خودی ونخودی نیستند!؟
  • پیروزه IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    6 30
    دمتان گرم با همین سرعت بروید نوچه های امریکا هیچ کاری از دست شان بر نمی اید.
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    4 20
    همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    21 9
    اگر ما برگ برنده داریم چرا دلار گرون شد آخه
  • عدالت خواه IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    6 25
    اشک کباب مایه طغیان آتش است احسنت به برنامه تیم جدید مذاکره کننده اقتدار و عزت کشور و ارزش خون شهداء را حفظ کنید ملت باهوش تحریم شدن بخاطر اقتدار و عزت را به تحریم خفت بار را نمی خواهد 8 سال دولت روحانی و طایفه اصلاح طلب با خفت و خواری تن به مذاکرات برجامی دادند اما دریغ از رفع تحریم ها ایشان اصلاح طلب نیستند بلکه غرب طلب اند 5000 هزار فرزند همین مسئولین (مشهور به آقازاده ها)دوتابعیتی در غرب( از آمریکا گرفته انگلیس و فرانسو و ... ) با بورسیه ( پول بیت المال) درس می خوانند و زندگی می کنند به همین جهت از غرب حمایت می کنند منافعشان و سرمایه های مادی ایشان آنجاست غیر از این عمل کنند جای تعجب دارد
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    6 22
    ایران اسلامی موفق باشه
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    1 2
    اگر مذاکرات شکست بخورد?
  • ق IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    4 1
    ایران مقتدر
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    6 17
    تو آلبانی هستین؟ صدام که نونتون رو میداد بدرک رفت و دنبال یه آخور جدید سر از آلبانی در آوردین و حالا واسه زنده موندنتون شدین نوکرای آمریکا
    • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      2 2
      اجازه گرفتین نظر بدین؟
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    3 4
    اینجا کسی نمی خواهد باور کند کلید رفع تحریمها مذاکره با غرب نیست ورود نظامی به خاک اسرائیل وتصرف آن است ،اسرائیل را ازمیان ببرید تحریمها خودبخود قطع می شود.
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    3 0
    عالی
  • US ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    7 3
    دست بالا،برگ برنده ،.... فقط در صورت کاهش قیمت دلار و بسامان شدن اقتصاد معنی میده
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    1 0
    مشرق یه مقاله ای بنویس که ما بفهمیم قراره به برجام قبلی برگردیم یا توافق نامه ای جدید با همون اسم برجام قراره امضا بشه؟ اگه قراره به همون برجام قبلی برگردیم تکلیف مکانیسم ماشه و تعلیق تحریم ها که تو برجام اومده بود چی میشه؟
  • امیر IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    1 0
    اگه کسی فکر کرده تحریم لغو میشه به عقل خودش شک کنه
  • نادری IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    4 5
    درود بر امیرعبداللهیان
  • حسن IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    1 3
    به نظر می رسد غربی ها اشتباه می کنند . ایران بعد از انقلاب اسلامی تا حدودی ارتباط خود را با اردوگاه غربی حفظ کرده بود و روابط اقتصادی و نیمه سیاسی داشت . منبعد غربی ها با سیاست احمقانه خود ایران را بطرف اردوگاه شرق هدایت و هل می دهند یعنی دشمن دیگری به دشمنان قبلی ( روسیه و چین ) خود می افزایند و در اینده منتظر دریافت ضربات دردناک خواند شد و .....
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    1 2
    هیچ کس از البانی پیغام نمیده
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    1 2
    بی خودی بهم نپریم دوستان. برجام خوب بود اگر درست منعقد میشد.اگر دولت بدرستی بر روی مواضع اصولی خودش میایستاد. دولت قبل اونقدر همه چی رو به برجام گره زده بود که خود رییس جمهور گفت مشکل آب خوردن هم با برجام رفع میشه! بگذریم. هر کی بگه برجام هیچ خوبی نداشته بی انصافی کرده اگر هم کسی بگه برجام ۱۰۰% خوب بوده او هم داره الکی حرف میزنه. برجام خیلی عالی می بود اگر همون نکاتی که رهبری تذکر داده بودند هم رعایت میشد. دیگه عالی تر از عالی بود.
  • صالح MD ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    1 1
    این تحریم ها برداشته بشه یعنی ارزونی میاد؟ قیمت سکه مثلا میاد برسه به 6 تومن یا سه تومن؟ اگر قیمت سکه تغییر نکنه اگر دلار همون مثلا 26 -27 تومن بمونه اگر قیمت مواد غذایی همنینی که الان هست بمونه اگر قیمت مسکن و مصالح ساختمانی و خودرو همینی که هست بمونه واقعا رفع تحریم ها برای ما چه سودی خواهد داشت؟ این مذاکرات برای چیه؟
    • LU ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      0 3
      کاش بخدا همینقدر بمونه .‌ اگه همین مزاکرات نبود دلالان محترم بازار ارز دلار رو برده بودن بالای ۴۰ هزار تومن
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    1 0
    یا برداشتن دائمی و واقعی تحریم یا خداحافظی با میز مذاکره
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    2 0
    کو ؟!
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    3 5
    این منفی هایی که می بینید حاصل کار1500 نفر مزدور آلبانی نشین است جدی نگیرید!!!!
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    1 1
    برگ برنده چیه
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    2 3
    چرا متن سند ها را به اطلاع عموم نرساندند ؟ همین ها نبودند که به دولت قبل انتقاد داشتند که چرا متن برجام را منتشر نمی کند؟
  • مسعود دیپلمات IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    5 1
    رفع گام به گام تحریم ها یعنی چه؟ یعنی اینکه دفعه قبل بدون خوردن هویج سواری دادیم! حالا می خواهند هویج را لقمه لقمه بدهند تا همچنان سواری بگیرند!. لذا توصیه من به هیات مذاکره کننده این است که به فرمایشات مقام معظم رهبری موبمو عمل کنند و تا حصول به نتیجه به همین طریقه ادامه دهند و استقامت ورزند : وَأَنْ لَوِ اسْتَقَامُوا عَلَى الطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْنَاهُمْ مَاءً غَدَقًا ﴿۱۶﴾
  • US ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    2 3
    40 نفر رفتن وین.... همه موندن که خدایا اینا چه مذاکراتی میخوان بکنن که اینهمه نفر اوردن !!!
  • mojtaba SE ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    2 2
    سهل انگاری رو تو گزارشهات تمام کن..ترامپ به دستور سنا (تمپلیستهای امریکا)از برنامه خارج شد نه "فشار اسرائیل" یا "فشار پامپئو"....سنای امریکا الان هم علنا میگه ما هیچ تحریمی رو بر نمیداریم.
  • هادی IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    0 1
    اوکی
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    2 0
    غرب مسئله غنى سازى درايرانرا براى تحقق اهداف خاصى عمده كرده است غنى سازى اصلا موشوع اصلى انها با ما نيست انها ميخواهند امريكا برجهان و اسرائيل برخاورميانه مسلط شود وايران عامل عدم تحقق اين برنامه است وبودن خودش هم اصلا مطلوب انها نيست تحريم ها براى تسهيل اين اهداف است نه جلو گيرى از غنى سازى وساخت بمب اتمى
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    0 1
    به نظرم کاملا خارج بشیم از برجام خیال همه راحت میشه این همه هم الکی مذاکره نمیکنیم بالاخره یه طرف برنده میشه
  • IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    0 1
    هم مذاکره و هم عدم مذاکره ضرره.
  • محسن IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
    0 0
    این دولت و تیم مذاکره کننده آیا درست تر نبود که هدفهای سهل الوصول تری اعلام می کردن که امکانِ موفقیتشون بیشتر باشه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس