خاتمی

در وین زیاده‌خواهی طرف اروپایی با واکنش صریح و بدون ملاحظات دیپلماتیک از جانب تهران روبرو شد. آخرین دور از مذاکرات به‌گونه‌ای پیش رفت که آمریکایی‌ها از یک درخواست مهم عقب‌نشینی کردند.

سرویس سیاست مشرق- ماراتن هسته‌ای در آذر سال ۱۳۸۳ با پذیرش طرح تعلیق داوطلبانه از سوی ایران آغاز می‌شود. عبدالله رمضان زاده سخنگوی دولت اصلاحات در حیاط پاستور در جمع خبرنگاران حاضرشده و می‌گوید: «از امروز تعلیق کلیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران را اعلام می‌کنم؛ ازاین‌پس به‌منظور نشان دادن حسن نیت هیچ اقدامی در جهت غنی‌سازی انجام نداده و اقدام ایران داوطلبانه است!» یکی از خبرنگاران حاضر در جلسه از سخنگو می‌پرسد: این اقدام داوطلبانه تا چه زمانی ادامه دارد؟ رمضان زاده با مکث می‌گوید: ما برای این اتفاق زمان نگذاشته‌ایم؛ تا هر وقت که گمان کنیم لازم است اقدام داوطلبانه را ادامه خواهیم داد. ما باید به غرب نشان بدهیم که به تعهدات خودمان پایبند هستیم. سخنگو دولت و عضو حزب مشارکت ادامه می‌دهد: درها برای گفتگو به‌سوی غربی‌ها (آمریکا) باز است، قدم اول را ما برداشتیم؛ البته دولت برنامه‌ای برای گفتگو مستقیم با آمریکا ندارد!

البته ادعای سخنگوی دولت اصلاحات در عدم گفتگو با آمریکایی‌ها یک دروغ محض بود؛ دو روز قبل از این کنفرانس خبری، خاتمی با اشاره با برگزاری اجلاس شرم‌الشیخ گفته بود: «حاضرم با آمریکایی‌ها بر سر امنیت عراق گفتگو کنیم» روزنامه همشهری ارگان شهرداری تهران (نزدیک به اصلاح‌طلبان) پس از سخنرانی خاتمی در سرمقاله خود نوشت: شرم‌الشیخ تلاقی‌گاه آسیا و آفریقاست، اما می‌تواند پیام دیپلماتیک ایران را تا دریای آتلانتیک نیز ببرد! اشاره نویسنده سرمقاله به آن بود که  خاتمی رئیس‌جمهور ایران باید با جورج بوش رئیس‌جمهور آمریکا دیدار کرده و مشکلات گذشته را حل کنند.

فردای سخنرانی خاتمی کمال خرازی وزیر خارجه وقت به رئیس‌جمهور پیغام می‌دهد که دست از رؤیاپردازی‌های کودکانه بردارد، زیرا آمریکایی‌ها حاضر نیستند پیشنهاد همکاری ایران را بپذیرند و با این کار شخصیت خود را کوچک خواهی کرد. خاتمی نیز با ساده‌انگاری گفته بود آن‌ها می‌پذیرند، زیرا نمی‌خواهند در مرداب عراق دست‌وپا بزنند!

 چرا طرح شرم الشیخ خاتمی در وین تکرار نشد؟ / آمریکایی‌ها در مذاکرات عقب‌نشینی کردند

سفر لیدر اصلاحات به مصر ۳ سال  پس از شکست طرح شرم الشیخ

در همان روزها آدام ارلی، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا آب پاکی را روی دست اصلاح‌طلبان ریخته و گفت: احتمال ملاقات دوجانبه با ایران در شرم‌الشیخ مورد بررسی قرار نگرفته است. دیپلمات آمریکایی با ژستی متکبر ادامه داد که اگر رئیس‌جمهور (بوش) تشخیص دهد که گفت‌وگو با ایرانیان در جهت منافع ما خواهد بود و نیز اگر ایرانیان چنین درخواستی را مطرح کنند، ما مخالف گفت‌وگو با آن‌ها نخواهیم بود!

سخنان عضو وزارت خارجه آمریکا چون آب سرد بر سر خاتمی ریخته و او را به شدت ناامید کرد. واقعیت آن بود که دولت اصلاحات دستاوردهای هسته‌ای را در سینی طلا گذاشته و با پذیرش تعلیق داوطلبانه داشته های کشور را تقدیم آمریکایی‌ها کرد. اما آن‌ها حتی حاضر نبودند دولت لیبرال در ایران را پذیرفته و  یا با آن‌ها دیدار کنند.

 چرا طرح شرم الشیخ خاتمی در وین تکرار نشد؟ / آمریکایی‌ها در مذاکرات عقب‌نشینی کردند

یک هفته پس‌ازاین ماجرا در جلسه سران جی هفت، گرهارد شرودر صدراعظم آلمان به بوش می‌گوید: ایرانی‌ها فرصت خوبی فراهم آورده‌اند، بهتر است به آن‌ها تجهیزات موتور هواپیما داده، و یا امتیاز تجاری بدهیم، بوش پس از شنیدن این پیشنهاد می‌گوید: نه! حتی یک امتیاز هم به آن‌ها نمی‌دهم، ایرانی‌ها باید تعلیق داوطلبانه را به نابود کردن تمامی تأسیسات هسته‌ای تغییر فاز بدهند. صدراعظم آلمان رو به بوش می‌گوید: پس از لیبرال‌ها در ایران هیچ دولتی حسن نیت کنونی را نداشته و مسیرها بسته می‌شود.

سه روز پس از اجلاس گروه کشورهای صنعتی، حسن روحانی به پاریس رفته و به وزیر خارجه فرانسه می‌گوید: ما دیگر در قایق شما نخواهیم نشست! البته برای بیان این جملات کمی دیر بود! اروپایی‌ها به‌خوبی می‌دانستند که اصلاح‌طلبان را می‌توان کنترل کرد، دومینیک دو ویلپن رو به دبیر شورای عالی امنیت ملی می‌گوید که من مسئله را با پرزیدنت خاتمی در میان می‌گذارم، این سطح از تهدید برای ما قابل‌قبول نیست.

روزنامه ایران ارگان تبلیغاتی وقت دولت پس از فروکشیدن این ماجراها در یادداشتی مهم و جالب‌توجه نوشت: «ما قدم‌های درستی برداشته و با تعلیق به غرب پیغام مصالحه دادیم؛ از امروز به بعد میان اروپا و آمریکا تفاوت‌هایی قائل خواهیم شد، هرقدر ویترین دیپلماسی در آمریکا مغشوش است در اروپا وضعیت مستحکم مانده است».

 چرا طرح شرم الشیخ خاتمی در وین تکرار نشد؟ / آمریکایی‌ها در مذاکرات عقب‌نشینی کردند

از عجایب آن‌که ۱۵ سال بعدازآن روزها و پس از خروج آمریکا از برجام بازهم عده‌ای در داخل گمان می‌کردند که می‌توان به دیوار سست اروپایی‌ها تکیه داده و بدون مزاحمی به اسم آمریکا برجام را ادامه داد. اروپایی‌ها نیز بابیان ادعاهایی چون باز کردن کانال مالی اینستکس از خرید یک‌میلیون بشکه‌ای نفت خبر دادند. البته باز هدف آن بود که با نگه‌داشتن ایران در یک توافق بی‌هدف مانند گذشته هزینه تعلیق داوطلبانه را بر دوش تهران بگذارند! این ترفند با اقدام متقابل مجلس در تصویب قانون صیانت از دستاوردهای صلح‌آمیز هسته‌ای نقش بر آب شد.

 چرا طرح شرم الشیخ خاتمی در وین تکرار نشد؟ / آمریکایی‌ها در مذاکرات عقب‌نشینی کردند

در مذاکرات وین چه می‌گذرد؟

در وین هیئت نمایندگی کشورمان باتجربه به‌دست‌آمده از گذشته به‌صورت منسجم و صریح در برابر زیاده‌خواهی طرف غربی مقاومت کرد. اولین دستاورد مقاومت دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران کنار گذاشته شدن پیش‌نویس سیاسی در دوره روحانی و تغییر ریل مذاکرات از گفتگو برای «احیای برجام سیاسی» به گفتگو برای «لغو تحریم‌ها» به‌منظور انتفاع ایران از برجام بود.

علی باقری کنی معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیئت دیپلماتیک در مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها در صفحه توییترش نوشت که بعضی بازیگران به‌جای دیپلماسی به عادت مقصر نمایی خود پافشاری می‌کنند. ما سریعاً پیشنهادهایمان را ارائه کردیم و به نحوی سازنده و منعطف تلاش کردیم تا اختلاف کم شود. اشاره باقری به آخرین نشست با طرف اروپایی در هتل کوبورگ است. در این جلسه تروئیکای اروپایی گفته است که پیشرفت‌های سریع طرف ایرانی از برجام تنها یک صدف توخالی باقی گذاشته و بهتر است ایران از مواضع خود کوتاه بیاید! اشاره اروپایی‌ها به «صدف توخالی» مروارید گران بهایی است که چون گذشته از دسترس صیادان غربی دورمانده است.

اروپایی‌ها انتظار دارند که طرف ایرانی در مذاکرات دستاوردهای خود در غنی‌سازی ۶۰ درصدی را تعلیق کند تا فرصت برای گفتگوهای بیشتر فراهم شود! آن ها این تله را در سال  ۱۳۸۳ پیش پای ایرانی‌ها گذاشته و با وعده قرارهای بزرگتر در شرم الشیخ دولت وقت را فریب داده اند. در این دور از مذاکرات ترفند حریف بی نتیجه ماند.

در وین زیاده‌خواهی طرف اروپایی (بخوانید آمریکایی) با واکنش صریح و بدون ملاحظات دیپلماتیک از جانب تهران روبرو شده است. فضای آخرین دور از مذاکرات به‌گونه‌ای پیش رفت که آمریکایی‌ها از یک درخواست مهم عقب‌نشینی کرده است. در این دور از مذاکرات ایران به درخواست بازرسی نامتعارف از یکی از تأسیسات مهم پاسخ رد داده است. دیپلمات‌های ایرانی به‌خوبی می‌دانند که در این بازار مکاره تا زمانی که کالا تحویل داده نشود هیچ بهایی نباید پرداخت کنند.

به‌عبارت‌دیگر  دولت رئیسی مانند دولت‌های گذشته نه میلی به دیدار با آمریکایی‌ها دارد و نه اشتیاق آن را، بلکه این‌طرف غربی است که باید هزینه خروج خود از برجام را پرداخت کند. از وین خبر رسیده است که رابرت مالی از بندر لیورپول وارد وین شده است. بازگشت دوباره آمریکایی‌ها به حاشیه مذاکرات نشانه‌ای بر بی‌تابی آن‌ها در گفتگوهای برجامی  و کوتاه آمدن از مواضع پیشین است.

 چرا طرح شرم الشیخ خاتمی در وین تکرار نشد؟ / آمریکایی‌ها در مذاکرات عقب‌نشینی کردند

حلقه اتحاد سه جانبه میان تهران؛ پکن و مسکو در حاشیه نشست وین

شرط‌های ایران برای مذاکره با اروپایی‌ها

از ابتدای دور هفتم مذاکرات، یکی از خطوط اصلی طرف‌هایی غربی و رسانه‌های وابسته به آن‌ها، القاء وجود شکاف و واگرایی میان تهران؛ مسکو و پکن در مذاکرات وین بوده است. این خط تخریبی با انتشار مصاحبه و نقل‌های تحریف‌شده و اغلب برش خورده تشدید شده و برخی رسانه‌ها تلاش کرده‌اند از این طریق چنین القا نمایند که از یک‌سو میان ایران، روسیه و چین اختلاف‌نظر وجود دارد و در مقابل گروه ۱+۴ در مواضع خود از اجماع و اتحاد برخوردار است. دیدار سه‌جانبه در میان نمایندگان ایران؛ چین و روسیه و حمایت تمام‌قد آن‌ها از ایران این برنامه را با شکست روبرو کرد.

فضای هتل مذاکرات به‌قدری علیه آمریکا است که یک منبع دیپلماتیک اروپایی اعلام کرد که آن‌ها از رافائل گروسی خواسته‌اند که از بیان نقطه نظرات ضد ایرانی دست برداشته و مسیر مذاکرات را دچار تشویش نکند. تا پیش‌ازاین رفتارهای مدیرکل آژانس در سطح رژیم صهیونیستی بوده و غربی‌ها به‌خوبی می‌دانند که ایران پاسخ اقدامات ضد ایرانی آژانس را به‌صورت عملی می‌دهد.

المیادین نوشته است که ایران ۵ شرط اساسی در مذاکرات دارد؛ لغو کلیه تحریم‌ها (هسته‌ای و حقوق بشری)، راست آزمایی، دادن ضمانت، تعهد به عدم خروج دوباره و جبران خسارت‌های واردشده بخشی از خواسته‌های منطقی ایران از طرف غربی است. به نظر می‌رسد طرف آمریکایی با سه شرط دادن ضمانت؛ جبران خسارت و تعهد به عدم خروج مخالف بوده و در برابر پیشنهاد ایران؛ از طرح «توافق موقت» رونمایی کرده است. طرف غربی به‌طورقطع برای باز شدن کلاف‌های این گره از تاکتیک فشار به تهران برای پذیرش تعلیق  و توافق کوتاه استفاده خواهد کرد. در چنین شرایطی باید «فن بدل» به رقیب زد.

راهبرد «توافق موقت متقابل» با پیش‌فرض حفظ نگه‌داری تمامی سانتریفیوژ های مدرن و جدید و نیز مواد غنی‌سازی شده در داخل کشور، بخشی از اقدامات ایران در برابر زیاده‌خواهی غربی‌هاست. در برجام ۲۰۱۵ دپو شدن غنی‌سازی در خارج از کشور فرصت را برای اقدامات ضد ایرانی آمریکایی‌ها فراهم آورد. این بار باید دست پیش را بگیریم، در صورت خروج آمریکایی‌ها از تعهدات و زدن زیر میز به‌سرعت باید به آن‌ها پاتک بزنیم. دوران تبدیل دستاوردهای هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران از حالت «تأسیسات» به «پایلوت» گذشته است؛ غرب باید ایران مقتدر را بپذیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 45
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    33 3
    - همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.
    • IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
      12 1
      دقیقا
    • IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
      0 4
      معلوم هست دستت تا حالا به آچار نخورده!
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    7 12
    اروپا و امریکا گفتن ایران وقت کشی می کند هیچ پیشرفتی اتفاق نیوفتاده.
    • تبریزی IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
      15 1
      بله، باید به اونها فقط بله گفت تا پیشرفت حاصل بشه!!!! مثل دوران خاتمی منافق و روحانی .....
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    3 6
    چی بگم
  • داود IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    21 7
    اصلاحطلب= افسادطلب
    • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
      5 20
      خاتمی شیر مادرت حلالیت بهترین دوران این چهل سال دوران هشت ساله تو بود حق رحمت کند پدر و مادرت را
    • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
      8 0
      قراردادهای خسارت بار کرسنت و توتال و استات اویل و سعدآباد و اختلاس شهرام جزایری و پذیرش سهم 9 درصدی ایران از دریای خزر در دوران خاتمی اتفاق افتاد.
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    18 3
    کلاس یادداشت نویسی مشرق با بقیه جاها پنج سطح فرق داره و بالاتره
    • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
      0 0
      دقیقاً .من از یادداشت های مشرق خوشم میاد. بنظرم بین همه سایت های انقلابی ،مشرق صریح تر و جذاب تر و منصف تر به مسائل سیاسی و نقد جریان های نفاق می پردازه
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    17 4
    ممنون مشرق
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    6 12
    مشرق این حرفا را رهاکن فکری به حال ما سهامداران کن
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    8 25
    رئیسی هم از روحانی بدتر میشه حالا ببین
    • ایرانی IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
      2 11
      سید و شیخ برادر همند.
    • IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
      2 0
      دولت روحانی پیر و تنبل و نجومی بگیر و بی تدبیر بود.
  • م کیش IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    14 4
    مذاکره کنندگان ایران باید کارنامه فضاحت بار دولت قبلی را مد نظر داشته باشند تا بدام دشمنان ایران نیفتند زیرا آنها آب نبات پخش میکنند تامروارید صید کنند.درود بر باقری کنی
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    8 14
    مشرق تفرقه نندازی نمیشه؟
    • IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
      0 4
      خوب اومدی دمت گرم مشرق فقط دنبال ایجاد حاشیه است
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    2 9
    مثل اینکه «توافق موقت متقابل» را پذیرفته اید. مگر قرار نبود که به هیچ عنوان این پیشنهاد آمریکا پذیرفته نشود؟
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    2 9
    توافق موقت!!! ؟
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    10 12
    شده مثل دوره احمدی نژاد. اونا هر چی می گن شما احساس پیروزی می کنی.
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    10 0
    در دلمون ظهور امام زمان ع را از خدا بخواهیم--------- خواستی؟ لطفا همین الان در دلمون ظهور امام زمان ع را از خدا بخواهیم
  • سیما CA ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    5 1
    آفلین مشرق
  • مجید IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    6 2
    بنده هزار بار گفته ام و چون ملقب به پروفسمر فلانی و یا دکتر بهمانی نیستم گوش نمیدهید و خسارات چندین هزار میلیاردی را به کشور زدید و دارید میزنید. ببین بابا جان اگر میخواهید در مقابل زیاده خواهی انها بایستید هیچکدام از تاسیسات فعلی را تعطیل نکنید و تنها با محصولات بازی کنید یعنی اورانیوم 60 در صد را تولید کنید و به انها بفروشید تا زمانیکه راستی آزمایی به پایان برسد و به اهدافمان برسیم و آب سنگین و غیره بعد تصمیم بگیری برای خاموش ساختن هر بخشی
  • کارگر عسلویه IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    16 0
    مبادا دستگاها وابزار را به غرب بفرستندد ک برجام موقت درست شده،!! هر چه کوتاه بیایی غرب از شما بیشتر میخواد...
  • کارگر عسلویه IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    8 0
    مباد فریب غرب وجنگ روانی رسانه را بخورید.ابزارهای غنی سازی ودستگاههای مربوطه را هرگز به کشور ثالث ندهید..هیچ ارزشی دیگه توافق با غرب نداره....
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    5 13
    چه کار به این شیخ دارید اخه؟مگر به کسی ازاری رسانده؟دولتش که بهترین بود و ثبات و اقتصادی و رشد اقتصادی.فراموش نکنید برجامی که امروز برایش مذاکره می کنید از صدقه سر ایشان شروع شد.
    • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
      4 0
      دولت این شیخ فتنه گر یک مسئله داخلی را بین المللی کرد و کشور 18 سال دچار مذاکرات فرسایشی و بی حاصل شد.
  • سوخته IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    14 2
    اف بر جریان بنفش چه قبل و چه بعدش . ... تمام عیار که روی شیطان را سفید کردنند
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    3 0
    بنظر میرسه همین توافق موقت متقابل هم در زمین اونهاست. اتفاقا باید با سرعت برن جلو ولی در مذاکرات باشن و دیپلماسی عمومی را با شدت بالایی ادامه بدن. اینطوری اونها مجبور میشن بیان جلو. فقط دیپلماسی عمومی را باید خیلی جدی گرفت. شاید خیلی مهم تر از حضور در این مذاکرات.
  • جلال قربانی IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    2 0
    جناب مشرق تصویر جلسه سه جانبه مربوط به عباس عراقچی است ، دقت و اصلاح کنید.
  • محمد IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    8 0
    قبلا هم گفتم، الانم میگم: «توافق متقابل موقت» یه گزینه ی مزخرفه که جلوی سرمایه گذاری های بلند مدت رو میگیره و اقتصاد هر روزِ ایران رو به اینکه آمریکاییها اونروز چی میخوان گره میزنه. یه بار مرگ یه بار شیون ولی هر روز نگرانی از اینکه «نکنه امروز روزیه که دوباره تحریممون کنن؟» بدترین وضعیت خواهد بود و هیچ چیزی پایدار نخواهد شد.
  • رضا IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    8 1
    خدایا در برابر زیاده خواهی و مکر دشمنان با ایمان و اعتقاد و مقاومت در برابر ظالمان از تو یاری میجوییم
  • IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    1 1
    مشرق عزیز! تصویر اتحاد ایران و چین و روسیه مربوط به تیم شکست خورده عراقچی است. لطفا اصلاح کنید.
  • IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    6 1
    ای اف به اصلاحات
  • سید فروزان CH ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    7 0
    غنی سازی نود درصدی ،سپس مذاکره بعد از سالها و میلیاردها هزینه برای هسته‌ای شدن ،دیگر نباید قدم به عقب و یا توقف در این مسیر برداشت ملت ،سختی ،محرومیت ،کمبود و گرانی را تحمل کرده‌اند تا ایران بزرگ قدرت هسته ای شود
  • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    7 1
    مشرقی ها دمتون گرم ...تحلیل های شما شاید در تعداد کم باشد ولی جلوتر و فنی تر از خیلی سایت هاست ...
  • IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    3 0
    حرف منطقی
  • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    2 5
    روتون سياه مشرقى ها باز كامنت منو سانسور كرديد ؟!
  • IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    7 1
    بهترین ضمانت مواد هسته ای و سانتریفوژ ها هستند. مواد را داخل کشور نگه دارید و به محض تحریم آمریکا به سانتریفوژ ها تزریق کتید به همین سادگی
  • مریم IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    0 4
    لطفا ساکت شید
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    0 6
    درود بر خاتمی مرد خیر خواه و ابرو مند و وطن دوست
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    0 0
    حق رحمت کند پدر و مادر مشرق نیوز را اگر مضرات حذفارز۴۲۰۰ را برای گرانی دارو بنویسد
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    1 0
    شیاطینی که فردی ویرانگر مثل روحانی راسال نودو شش با انهم سیاهکاری وناکارامدی با تبلیغ وجوسازی به مردم غالب کردند تا دین ودنیایشان را یکجا بگیرد وعوام فریب خور هم همراهی کردند امروز بدوباره با تبلیغ وفریب ونیرنگ دنبال تخریب خدمتگذار اسلام ومردم هستند تا مردم با دست خود دولت خدمتگذار را تخریب کنند لعنت خدا بر شیطان وپیروان فریب کار او ..راستی علی در محراب چه میکرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس