کد خبر 1309078
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۵

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: نشریه هیل در یادداشتی به دولت آمریکا توصیه کرده مانع خرید زمان توسط ایران در مذاکرات وین شود. به نظر نویسنده تهران با ادعای همکاری و حسن نیت در مذاکرات، در واقع درصدد خرید زمان برای ادامه پیشروی به سمت قابلیت تسلیحات هسته‌ای و افزایش اهرم‌های فشار است.

 آمریکا باید با تعیین ضرب‌الاجل برای رسیدن به توافق مانع پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران شود. زیرا اکنون هم حجم و هم غنای اورانیوم غنی‌شده ایران به حدی رسیده که می‌تواند فلز اورانیوم لازم برای کلاهک هسته‌ای را تولید کند. به خصوص که دولت بایدن نیز از عملیات‌های خرابکارانه که در توسعه برنامه هسته‌ای اخلال کند، اجتناب کرده است.

 به نظر نویسنده برجام همچنان یک توافق بد است. در حال حاضر حتی بیشتر از قبل. احیای آن نه مانع از ایران هسته‌ای می‌شود و نه توافق «طولانی‌تر و قوی‌تر» مورد نظر دولت بایدن را ممکن می‌سازد. به‌ویژه که تیم جدید مذاکرات نیز موضع سرسختانه‌تری نسبت به تیم قبلی دارد.

 در این یادداشت توصیه شده اولاً پایان سال میلادی به عنوان ضرب‌الاجل پایان مذاکرات تعیین شود. ثانیاً ایران وادار شود به طور رو در رو و بدون واسطه با آمریکا مذاکره کند. ثالثاً از هر تضمینی برای پایبندی آمریکا به توافق خودداری کند و رابعاً مذاکرات نه از ابتدا بلکه از همان جایی که پایان یافته، آغاز شود.

 در غیر این صورت، تلاش کند مکانیسم ماشه فعال گردد و با همکاری کنگره تحریم‌های یک‌جانبه قوی‌تری اِعمال کند. همچنین درصدد محکومیت ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برآید و دست اسرائیل را برای استفاده از گزینه‌های نظامی علیه تأسیسات هسته‌ای باز بگذارد.

 به نظر می‌رسد نگرانی از تقویت اهرم‌های فشار ایران در مذاکرات، برخی از نخبگان آمریکایی را به هراس انداخته است. در این راستا می‌توان برای جلوگیری از تشدید فشار بر ایران، ضمن مذاکره با همه طرف‌های عضو توافق، از تهدید به تجدیدنظر بیشتر در نظارت‌ها در صورت فقدان رویکرد تعاملی از سوی آمریکا سخن گفت.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    16 0
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق درخواسضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.
  • وحید IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    2 0
    توصیه به مسئولین منجمله تیم مذاکرات هسته ای:(ص_۳/كَمْ أَهْلَكْنَا مِن قَبْلِهِم مِّن قَرْنٍ فَنَادَوا وَّلَاتَ حِينَ مَنَاصٍ//ﭼﻪ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺍﻗﻮﺍﻣﻰ ﻛﻪ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﻫﻠﺎﻙ ﻛﺮﺩﻳﻢ که ﻓﺮﻳﺎﺩ ﻛﻤﻚ ﺧﻮﺍﻫﻲ ﺳﺮ ﺩﺍﺩﻧﺪ ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻭﻗﺖ ﮔﺮﻳﺰ ﻭ ﻳﺎﻓﺘﻦ ﭘﻨﺎﻩ ﮔﺎﻩ ﻧﺒﻮﺩ) «قَرنٍ» بمعنی نزدیک شدن دو ساحت از ساحات بشر است،همان دو ساحتی که یهود خواستار فاصله گرفتن و طولانی شدن آن بودن و میگفتند « ربنا باعد بین اسفارنا و ظلموا انفسهم» یعنی بین اعمال ما و حصول نتیجه آن فاصله قرار بده! «قَرنٍ» متضاد «باعد بین اسفارنا» است یعنی همان کسانی که تفکر یهود زرسالار را داشتند و دارند فی الفور نتیجه اعمال خود را میبینند و از آن نا خرسندند،اما شعور و درک مسئله را ندارند و در جای دیگر بدنبال آرامش و رهایی میگردند! آنها شعور این را ندارند که این سردرگمی و بیقراری نتیجه پلشتیهای خود آنهاست،اما فکر میکنند اگر همه دنیا را ببلعند آرام میگیرند! کارهای بعضا مضحک و گاها تأسفبار آنها را از گوشه و کنار مبینید،روابط جنسی عجیب و شرم آور،ادرار کردن خواننده زن در دهان طرفدار خود،احساس خود سلطان پنداری موشها،بیشتر غرق شدن در کثافت نئولیبرالیسم و... در حالیکه باید به معنویت و پیدا کردن صراط مستقیم روی آورند. این رابطه عمل و دریافت عکس العمل در عالم خلقت یک مکانیسم خود تنظیم است که به انحاء مختلف بصورت گنگ و نامفهوم، بررسی و مورد توجه قرار گرفته است، سخن غیر دقیق و نادرست فرانتس فانون که«انقلابها فرزندان خود را میبلعند» را شنیده اید و کلام دقیق امیرالمومنین که«الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم» و در نمادهای یونان باستان ،مار دمخوار(اوروبروس) که به اشتباه نماد تناسخ میدانند،همه اینها اشاره به رون و آغاز تجزیه و اضمحلال حکومتهاست از وقتی که ظلم در آن رواج پیدا کند، لذا بشر جاهل و حکومتهای فاسد سعی میکنند آرامش خود رادر نابودی دیگران میجویند! پس هرگونه توافق و تعاملی از روی خوشبینی و کدخدامنشی باطل است .
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
    1 0
    گور پدر آمریکا و رژیم صهیونیستی و برجام نمیشه اقتصاد کشور مسلمان رو به استکبار جهانی گره زد اینها ذاتا دشمن هستن چه جنایاتی که در این منطقه مرتکب نشدن خواهشا مامورین آژانس از ایران اخراج بشن اینها عامل سیا و موساد هستن با جاسوسی کردن از نیروگاه های ایران اطلاعات بدست آمده رو به موساد میدن تا دانشمندان هسته ای ما رو شناسایی و ترور کنن اینها رو بندازید بیرون غنی سازی اورانیوم و میزان غنی سازی اورانیوم موضوع داخلی ایران و بر اساس نیاز داخلیش باید باشه گور پدر آمریکا و رژیم صهیونیستی و برجام
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
    4 0
    خدا را هزاران مرتبه شکر که دشمنانمان را از نادانان قرار داد. دولت آمریکا می توانست با ایجاد گشایش نسبی و موقت در اقتصاد ایران و بسیج عوامل داخلیش در اقناع افکار عمومی و نسبت دادن آن به برجام و اثربخشی دیپلماسی انفعالی و خفت بار، کلی امتیاز دیگه از دولت روحانی بگیره که از اون هم دریغ کرد...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس