رئیس «ام آی 6»: ایران در فهرست تهدیدهای انگلیس قرار دارد

رئیس سازمان «ام آی ۶» در تازه‌ترین اظهارنظرات خود مدعی شده است که ایران، چین و روسیه در صدر فهرست تهدیدهای انگلیس قرار دارند.

به گزارش مشرق، «ریچارد مور» رئیس «ام آی ۶» (سازمان جاسوسی خارجی انگلیس) امروز (سه‌شنبه)، چین، روسیه و ایران را در صدر فهرست تهدیدهای انگلیس نام برد.

بنا بر گزارش روزنامه «سیاتل تایمز»، رئیس ام آی ۶ مدعی شده است که سه کشور مذکور و تروریسم بین‌المللی، چهار موضوع امنیتی بزرگی است که جاسوسان بریتانیا با آن روبرو و در تقابل هستند.

وی در اولین سخنرانی عمومی خود از زمانیکه در اکتبر ۲۰۲۰، به عنوان رئیس سرویس اطلاعات مخفی انگلیس یا همان ام آی ۶ منصوب شده است، گفت که چین «بزرگ‌ترین اولویت» سازمان جاسوسی خارجی انگلیس محسوب می‌شود زیرا پکن به طور فزاینده‌ای برای پیشبرد منافع خود از «اقدامات جسورانه و قاطعانه» حمایت می‌کند.

این مقام اطلاعاتی انگلیس از چین بعنوان «دولتی مستبد با ارزش‌هایی متفاوت از ما (انگلیس)» نام برد و مدعی شد که پکن «عملیات‌های جاسوسی وسیعی» علیه انگلیس و همپیمانان این کشور انجام می‌دهد و تلاش می‌کند تا «گفتمان عمومی و تصمیم‌گیری سیاسی را مخدوش کند» و فناوری را صادر می‌کند که موجب می‌شود شبکه‌ای از مستبدان در جهان بتوانند کنترل امور را به دست داشته باشند.

مور درباره روسیه نیز ادامه داد که انگلیس همچنان با تهدیدات جدی از سوی روسیه روبرو است و مسکو را به تلاش برای قتل افراد و مخالفان، تشدید حملات سایبری و تلاش برای مداخله در فرایندهای دموکراتیک سایر کشورها متهم کرد.

رئیس ام آی ۶ در این خصوص گفت: «ما و همپیمانان و شرکایمان باید ایستادگی کنیم و فعالیت روسیه را که مغایر با سیستم مبتنی بر قوانین بین‌المللی است، مهار کنیم».

مور در ادامه اتهاماتی را به ایران وارد کرد و گفت که ایران نیز یک تهدید بزرگ است و برای دامن زدن به ناآرامی‌های سیاسی در کشورهای همسایه، از گروههای سیاسی چون حزب‌الله استفاده می‌کند.

مور که در مؤسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی در لندن سخنرانی می‌کرد با طرح این ادعاها ادامه داد: «بر اساس برخی ارزیابی‌ها، ما ممکن است که در ۱۰ سال آینده، پیشرفت‌های فناوری بیشتری در مقایسه با قرن گذشته تجربه کنیم که تأثیر مخربی در مقایسه با انقلاب صنعتی خواهد داشت».

از طرف دیگر خبرگزاری رویترز نیز گزارش کرده است رئیس سرویس جاسوسی خارجی انگلیس روز سه‌شنبه (امروز) هشدار داد که دشمنان غرب مانند چین و روسیه برای تسلط بر هوش مصنوعی به گونه‌ای رقابت می‌کنند که می‌تواند ژئوپلیتیک جهان را در دهه آینده متحول کند.

این رسانه ادامه داد، آژانس‌های اطلاعاتی غربی نگران هستند که پکن بتواند طی چند دهه بر تمام فناوری‌های نوظهور کلیدی به ویژه هوش مصنوعی، زیست‌شناسی مصنوعی و ژنتیک تسلط یابد.

به نوشته رویترز، نگرانی ویژه جاسوسان غرب سازمان‌های اطلاعاتی روسیه و چین هستند که گاها با سرعتی بیشتر از غرب در حال تعجیل برای به کارگیری قدرت طیفی از فناوری‌های پیچیده بوده‌اند.

به روایت رویترز، «رشد اقتصادی و نظامی چین طی ۴۰ سال گذشته، در کنار سقوط اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ که به جنگ سرد پایان داد، یکی از مهم‌ترین رویدادهای ژئوپلیتیکی دوران اخیر محسوب می‌شود».

ریچارد مور در اظهارات جدید خود با بیان اینکه سازمان‌ اطلاعات مخفی انگلیس باید برای مهار فناوری‌های جدید تغییر کند، افزود: «ما نمی‌توانیم امیدوار باشیم که صنعت فناوری جهانی را کپی و تکثیر کنیم».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    4 0
    از دید دزد، صاحبخانه و پلیس تهدیدند
  • حیدر صالح IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    1 0
    امام فرمودن اگر دشمن از ما تعریف میکنند ببینیم کجای کار خطا کردیم! حال که دشمن بدگویی کرد پس راه دولت رئیسی درست است
    • IR ۰۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      0 1
      البته این خط مشی کلان نظام جمهوری اسلامی ایران است و خیلی با دولتها مرتبط نیست!
  • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    1 0
    انگلیس هم در لیست ما قرار داره. یر به یر.
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    2 0
    انگلیس که مستعمره آمریکا است - انگلیس قدرت محسوب نمی شود - روباه مردار خوار فاضلابهای آمریکا است و این همه اهن و تلپ برای انگلیس خنده دار است.
  • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    0 0
    چه افتخاری برای ما
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    1 0
    مرگ بر انگلیس

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس