بلینکن مدعی نگرانی واقعی درباره فعالیت روسیه در مرز اوکراین شد

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد واشنگتن در مورد فعالیت غیرمعمول روسیه در مرز اوکراین نگرانی واقعی دارد.

به گزارش مشرق به نقل از رسانه های خارجی، بلینکن که به آفریقا سفر کرده است، روز شنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در سنگال مدعی شد: در مورد فعالیت های غیر معمول نظامی روسیه در نزدیکی مرزها با اوکراین و برخی لفاظی ها از سوی روسیه نگرانی واقعی داریم.

 آمریکا که همواره به دنبال راه‌هایی برای تحت فشار قراردادن روسیه به عنوان ابرقدرت رقیب خود در شرق بوده، اکنون با طرح این ادعا که حضور نیروهای روس در مرز اوکراین تهدیدی برای این کشور محسوب می‌شود، به دنبال بهانه‌ای تازه برای ایجاد تنش در این منطقه و افزایش فشار بر روسیه است. 

روسیه بارها عنوان کرده اقدامات نظامی‌اش در مرز با اوکراین اقدامات عادی نظامی است اما آمریکا و متحدانش همچنان قصد دارند شرایط مرز روسیه با اوکراین را پرتنش جلوه دهند. 

وزیر امور خارجه آمریکا ادعا کرد که کاخ سفید نگرانی های خود را با همکاران اروپایی در خصوص آمادگی احتمالی روسیه برای حمله به اوکراین به اشتراک گذاشته است.

ببلینکن خاطرنشان کرد: ما نمی دانیم قصد ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه چیست. اما می دانیم در گذشته چه اتفاقی افتاده است. ما از تلاش برای استناد به تعدادی از تحریکات واهی از سوی اوکراین و یا هر کشور دیگری و استفاده از آن به عنوان یک بهانه  آگاه هستیم.

نیویورک تایمز پیش از این به نقل از مقامات آمریکایی که نامی از آنها برده نشده است اعلام کرده بود که سازمان های اطلاعاتی آمریکا به متحدان اروپایی در مورد تهدید احتمالی اقدام نظامی روسیه در شرق اوکراین هشدار  داده اند.

نیویورک تایمز نوشت: مقامات اطلاعاتی غربی معتقدند که رئیس جمهوری روسیه قصد دارد تا مناطق بیشتری از قلمرو اوکراین را تحت اختیار خود در آورد.

این نشریه آمریکایی در ادامه نوشت: نهادهای اطلاعاتی آمریکایی به متحدان واشنگتن هشدار می دهند که فرصت اندکی برای ممانعت از اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین وجود دارد. به همین دلیل، کشورهای اروپایی در حال همکاری با آمریکا برای ارائه مجموعه ای  از فشارهای نظامی و اقتصادی علیه روسیه هستد تا مسکو  را از انجام این عمل بازدارند.

نیویورک تایمز درادامه نوشت:بنا به گفته مقامات ارشد آمریکایی، هنوز مشخص نیست که روسیه با تجمع عظیم نیروهای خود در نزدیکی مرز اوکراین  چه قصدی دارد، اما آمریکا این تحرکات را جدی گرفته و آن را یک نمایش قدرت توخالی فرض نمی کند.

جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز پیش از این  در یک کنفرانس خبری مدعی شد که آمریکا همچنان شاهد تحرکات نظامی غیر معمول و تجمع نیروهای روسی در نزدیکی مرز با اوکراین است.

کربی با تکرار ادعاهای خود افزود: این تحرکات برای آمریکا نگران کننده است و لوید آستین وزیر دفاع آمریکا روز پنجشنبه آینده با همتای اوکراینی خود در این خصوص گفتگو خواهد کرد. 

سخنگوی پنتاگون مدعی شد: در خصوص تجمع نیروها در غرب روسیه و در نزدیکی مرز با اوکراین، مسکو هیچ شفافیتی نداشته است. 

به گزارش مشرق، آمریکا در حالی مدعی تحرکات جدی روسیه در مرز با اوکراین شده است که واشنگتن و کی‌یف اخیرا به متحدان اروپایی‌شان اعلام کرده‌اند تحرکات نیروها در مرز با اوکراین نشان‌دهنده آمادگی جدید مسکو برای حمله به اوکراین است

اوکراین از آمریکا خواسته تا حمایت‌های امنیتی فوری از جمله تبادل اطلاعاتی در دستورکارش قرار دهد. 

در این میان دولت بایدن نگران است که اهداف روسیه در قبال اوکراین ممکن است مذاکرات واشنگتن- مسکو در مورد حملات سایبری و کنترل تسلیحات را از مسیر اصلی منحرف کند. 

منطقه دونباس با ساکنان روس تبار در شرق اوکراین واقع شده است و از سال ۲۰۱۴ میلادی روس‌های این منطقه دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوگانسک تاسیس کرده و دولت‌های محلی مستقل از دولت اوکراین تشکیل داده‌اند. 

روسیه بارها خواستار مذاکره دولت اوکراین با نمایندگان این دو منطقه برای دستیابی به توافق و حل و فصل اختلافات شده است اما کی یف مسکو را به حمایت و تشویق جدایی طلبان متهم می‌کند و مذاکره با نمایندگان این مناطق را رد می‌کند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس