سردرگمی و غافگیری واشنگتن از اقدامات پوتین

یک رسانه عربی در تحلیلی به اقدامات اخیر روسیه در اوکراین پرداخت و این اقدامات را "غافلگیرکننده برای واشنگتن" توصیف کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه العربی الجدید در تحلیلی نوشت که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز دوشنبه با گام انفصالی-نظامی خود در منطقه دونباس اوکراین، واشنگتن را غافلگیر کرد. وی همچنین با سخنرانی شدیداللحن خود، گله ها و شکایت‌هایش را ابراز کرد و به این مساله اشاره داشت که خواهان تسویه حساب هایش با ترتیبات امنیتی اروپا و آمریکا پس از مرحله جنگ سرد است.

در این تحلیل آمده است: درست است که گزینه نظامی (از سوی پوتین) انتظار می رفت و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه گذشته بر این مساله تاکید کرده بود اما نتیجه برخلاف باور عمومی بود و پوتین به جای حمله فراگیر، استقلال دو منطقه دونتسک و لوهانسک را اعلام کرد و دستور داد که نیروهای روس به عنوان نیروهای "حفظ صلح" وارد این مناطق شوند. روسیه استقلال این دو منطقه را به رسمیت شناخت و مجلس دومای این کشور نیز با این مساله موافقت کرد. برخی ها این اقدام روسیه را عملیات دوم حمله بخش به بخش این کشور می‌دانند و عملیات اول، گرفتن شبه جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ بود.

نویسنده همچنین آورده است: درست است که مخالفت های پوتین با گسترش ائتلاف ناتو و مشخصا پیوستن اوکراین به این ائتلاف مشهور است اما غافلگیری پوتین در این بود که اعلام کرد کشور اوکراین مشروعیت ندارد و در اصل این کشور بخشی از روسیه بزرگ بود و در یکی از روزها نیز یکی از جمهوری های اتحاد جماهیر شوروی به شمار می رفت. زمان این اقدامات غافلگیرکننده پوتین سردرگمی هایی را به همراه داشت زیرا انتظار می رفت که این اقدامات حداقل بعد از دیدار آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود در روز پنجشنبه انجام شود، همچنین قرار است که در پی این دیدار، نشستی میان پوتین و بایدن، روسای جمهور روسیه و آمریکا برگزار شود؛ نشستی که امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه برای برگزاری آن تلاش کرد و از سوی دو طرف موافقت های اولیه را کسب کرد.

در ادامه این تحلیل آمده است:اقدامات ولادیمیر پوتین دولت جو بایدن را بهت زده و غافلگیر کرد زیرا واشنگتن اعلام کرده بود که هرگونه اقدام روسیه در مرزها حتی با یک سرباز را به مثابه حمله نظامی می داند و در پی آن تحریم های شدید و فوری علیه مسکو وضع خواهد شد. اظهارات برخی مسئولان نشان می دهد که بسته تحریمی آماده است و هم پیمانان اروپایی نیز با آن موافقت کرده اند اما جو بایدن تا به این لحظه به ممنوعیت سرمایه گذاری و مبادلات تجاری شرکت های آمریکایی در منطقه جدایی طلب اکتفا کرده است تا اینکه بسته تحریمی خود علیه روسیه را اعلام کند.
در این گزارش آمده است: بنابراین واشنگتن اعلام استقلال این دو منطقه و ورود نیروهای روسی به آن ها را به عنوان حمله نظامی قلمداد نکرد و این امر انتقادات دیپلماتیک و امنیتی از دولت بایدن را به همراه داشت و منتقدین بر این باورند که علیرغم اینکه وزارت خارجه، این اقدامات روسیه را " تشدید تنش تمام عیار" می داند، دولت آمریکا این تحولات را تحت عنوان حمله نظامی قرار نداد.

در بخشی از این تحلیل آمده است که این امر ممکن است در نتیجه اختلاف نظرهای آمریکا با برخی طرف های اروپایی مانند فرانسه و آلمان درخصوص واکنش به اقدامات احتمالی روسیه بوجود آمده باشد و به نظر می‌رسد که پوتین در نشان دادن اختلافات میان اروپایی ها و واشنگتن موفق بوده است.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    1 1
    فعلا تا یکی دوهفته این یانکی‌ها گیج میزنن تا بفهمن از کدوم ور خوردن!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس