کد خبر 1297999
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۳
هشدار روسیه به آمریکا در باره تحویل سلاح به اوکراین

آناتولی آنتونف سفیر روسیه در واشنگتن در پی اعلام تصمیم آمریکا برای تحویل تسلیحات به اوکراین که وزیر امور خارجه آمریکا آن را اعلام کرد، به این کشور هشدار داد.

به گزارش مشرق، آنتونف در سخنانی که روز پنجشنبه در حساب کاربری سفارت روسیه در واشنگتن در شبکه اجتماعی فیس بوک منتشر شد، تصریح کرد: برنامه تحویل تسلیحات به رژیم اوکراین (حکومت اوکراین) فقط موجب تشدید تنش ها در منطقه جنوب شرق اوکراین می شود.  

وی افزود: معتقدیم که یک فرصت دیگر برای واداشتن کی یف برای توقف جنگ از دست رفته است.

سفیر روسیه در واشنگتن با اشاره به اینکه  دمیترو کوله‌با  وزیر خارجه اوکراین در دیدار با وزیر امور خارجه آمریکا سند منشور مشارکت راهبردی دو کشور را امضا کردند، نوشت: این سند مجموعه ای از شعارهای زیان بار است.

آنتونف خاطرنشان کرد: بدیهی است که تشدید تنش ها و نه کاهش آن در منطقه دونباس در شرق اوکراین هدف قرار گرفته است و علاوه بر آن در این سند مقابله با روسیه مورد تاکید قرار گرفته است.

به گفته این دیپلمات ارشد روس، هرگونه قصد آمریکا برای جذب اوکراین در پیمان ناتو برای روسیه غیرقابل قبول است.  
 
آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا با تکرار ادعای حمایت قاطعانه از استقلال و حاکمیت ارضی اوکراین گفت که واشنگتن نگران فعالیت غیرمعمول روسیه در نزدیکی مرز اوکراین است.

وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با همتای اوکراینی خود در واشنگتن مدعی شد که  ما از نزدیک وضعیت را زیر نظر داریم. همانطور که قبلا هم اعلام کردیم، هرگونه اقدام که باعث افزایش تنش ها شود، برای آمریکا نگران کننده است.

بلینکن ادعا کرد آمریکا همچنان از کاهش تنش ها و حل دیپلماتیک اختلاف ها در منطقه حمایت می کند.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین اظهار داشت که واشنگتن به اوکراین برای تنوع بخشیدن به منابع انرژی خود کمک می کند و از همه ابزارهای موجود برای تضمین تمدید قراردادهای ترانزیت گاز روسیه از طریق اوکراین استفاده می کند.

"دمیترو کوله‌با" وزیر خارجه اوکراین نیز در سخنانی مدعی شد که حمایت آمریکا از اوکراین در مقابل تهدید ها و اقدامات خصمانه روسیه بسیار اهمیت دارد.

وی تصریح کرد که ما از حمایت آمریکا در زمینه دفاعی و نظامی برای افزایش توانایی های دفاعی اوکراین تشکر می کنیم.

این در حالی است که دو ناو جنگی آمریکا شامل «مونت ویتنی» و ناوشکن مجهز به موشک هدایت شونده «پورتر» در دریای سیاه در حال فعالیت هستند.

ناوگان ششم آمریکا پیشتر اعلام کرد که کشتی های جنگی این کشور برای عملیات مشترک با متحدان و شرکای ناتو در منطقه به دریای سیاه اعزام شده اند.

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه در واکنش به حضور دو ناو آمریکایی در دریای سیاه گفت: آمریکا و ناتو با این اقدام ها در حال ارزیابی توان دفاعی ما هستند و ما حرکات آنها را به طور کامل رصد می کنیم.

منطقه دونباس با ساکنان روس تبار در شرق اوکراین واقع شده است و از سال ۲۰۱۴ میلادی روس های این منطقه دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوگانسک تاسیس کرده و دولت های محلی مستقل از دولت اوکراین تشکیل داده اند.

روسیه بارها خواستار مذاکره دولت اوکراین با نمایندگان این دو منطقه برای دستیابی به توافق و حل و فصل اختلافات شده است اما کی یف مسکو را به حمایت و تشویق جدایی طلبان متهم می کند و مذاکره با نمایندگان این مناطق را رد می کند.  

بر اساس اطلاعات سازمان ملل، در مناقشه مسلحانه در منطقه دونباس بیش از ۱۳ هزار نفر اکثر غیرنظامی جان خود را ازدست دادند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    9 1
    یه مردونگی بکنین به یانکی ها بگین اگه به اوکراین اسلحه بدین ماهم به ایران چند تا بمب اتم میدیم تا جونتون دربیاد !!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس