شورای علمای شیعه افغانستان: تعامل ایران با حکومت افغانستان به نفع دو کشور است

شورای علمای شیعه افغانستان تاکید کرد که تعامل سازنده جمهوری اسلامی ایران با دولت سرپرست طالبان به نفع هر دو کشور خواهد بود.

به گزارش مشرق، شورای علمای شیعه افغانستان با انتشار بیانیه تکمیلی دیدار اعضای این شورا با «حسن کاظمی قمی» نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان اعلام کرد که در این دیدار صحبت‌های مفصل و مفیدی در مورد مهاجرین، کمک‌های انسانی، دانشجویان، دانش‌آموزان و طلاب افغانستانی مشغول تحصیل در ایران صورت گرفت.

براساس بیانیه منتشر شده، در این دیدار هیئت شورای علمای شیعه افغانستان از ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران برای ارائه خدمات برای چندین میلیون مهاجر و فراهم کردن زمینه تحصیل برای دانش‌آموزان، دانشجویان و طلاب افغانستانی سپاسگزاری کرد.

بیشتر بخوانید

گسترش روابط ایران و افغانستان؛ محور دیدار «کاظمی قمی» و مقام ارشد طالبان

شورای علما در ادامه نیز خواستار همکاری بیشتر جمهوری اسلامی ایران با مهاجرین تازه وارد افغانستانی و کمک‌های جدی انسانی برای مردم افغانستان گردید.

«استاد محمد اکبری» معاون شورای علمای شیعه افغانستان در پایان این دیدار خطاب به هیئت ایران تصریح کرد: «تعامل سازنده شما با حکومت افغانستان به نفع ملت‌های هر دو کشور تمام می‌شود و ما از آن استقبال می‌کنیم».

گفتنی است که کاظمی قمی در سفر سه روزه به کابل با مقامات طالبان و شورای علمای شیعه افغانستان دیدار کرد و در این دیدارها درباره تشکیل کمیته‌های همکاری مشترک دو کشور توافق شد.

براساس توافقات صورت گرفته بین مقامات ایران و طالبان قرار شد که فرایند امور برای بهبود شرایط ⁧‫مردم افغانستان به صورت منظم پیگیری و به مرحله اجرا برسد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ZOHA IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    15 8
    مهاجرین بایدبرگردن به کشورشون.. ایران تحریمه...واقتصادش معلقه... بچهای ایرانی یاازنداری وفقرترک تحصیل کردن یاازفرهنگ سازی بدواشتباه...بچه کارشدن..سن تنفروشی بچهای کاردرایران اومده پایین وامارتجاوزبهشون بالارفته وهمچنین درگیراعتیادشدن...بچهای ایران بایدواردسیستم آموزش بشن وامکانات براشون فراهم بشه درهرمقطعی باید براشون برنامه ریزی بشه...بچه افغانها بخصوص سنیهای نجس زودترگورشونوازایران گم میکنن.وزیرامورخارجه بیشعور ایران دریک جمله ازافغانهاعذرخواهی میکنه(وتوضیح میده وضع اقتصادی وتجاری ایران خرابه وماتحریم هستیم ) وبایدمهاجرین برگردن چون ماامکان نگهداری اونهارونداریم...تمام.
    • IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      6 3
      اخه مریض تویی خدا شفا بده یا به درک واصلت کنه.
    • دخی اهوازی IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      6 4
      دمت گرم zoha. حرف حق تلخه ما افغانها رو تو کشور نمیخوایم.
    • همایون IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      0 1
      بیسواد افغانستان بخشی از کشور ماست که با توطئه انگلستان و حماقت قاجاریان از کشور جدا شده بیخرد اینها هموطنان ما هستند شوروی، آمریکا و حالا هم پاکستان کلی پول خرج کردند که نیروی نظامی و امنیتی فرستادند تا این کشور رو بگیرند (البته پاکستان از طریق نیروهای طالبان) ولی آمریکا و شوروی شکست خوردند و پاکستان هم مطمئن هستم پیروز نخواهد شد ولی ما چی؟ به دلیل همین حد از کم خردی و کج فهمی که در شما و متاسفانه در خیلی از مسئولین هست سرزمینی را که به راحتی میتوان دوباره متحد کرد رو به چشم کشور بیگانه می بینید به امید روزی که دوباره بتوانیم خراسان بزرگ را در نقشه ایران کبیر ببینیم
    • IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      0 0
      ببین همایون جون اینجوری بخوایم فکر کنیم نصف آسیا تا اروپا و مصر و عربستان که دوره هخامنشیان خاک ایران بود باید دوباره ایران بزرگ کنیم!افغانستان خودش کشور مستقل هست و در طول تاریخ هم افغان کم آزار و اذیت به ایرانیان نرسونده مخصوصا ورژن تموچینی اش،سده های اخیر هم اشرف و محمود افغان و ..پس ما را به خیر تو امید نیست ،شر مرسان،افغانی خودش آب و خاک داره بره اگه میتونه این همه طایفه دست از خوددرگیری بردارن متحد بشن یه حکومت قوی و موتلفه تشکیل بدن بشینن مثه برادر و دوست و مسلمون وار زندگی کنن،ما هم ببینیم و لذت ببریم ما ایرانی ها به هیچ عنوان نمیخوایم تمامیت ارضی و استقلال افغانستان به خطر بیفته که دودش توی چشم یه جماعت عظیمی میره،ما این ور جوی ،افغان هم اون ور جوی،همسایه هستیم اینه وضعمون،وای به حال اینکه ...برو برادر گرامی برو که خیلی خوب ۴۰ سال اندازه کل تاریخ صابون افغانی به تن ما خورد،برو کشورتو بساز که خیرش رو هم خودت ببینی هم ما ،دوری و دوستی.
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    5 4
    چرا مسئولین کشورمان به دنبال بازگشت اتباع خارجی به کشورشان نیستتد؟
  • IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    2 6
    گور باباتون که این افغانی ها هم میدونن چطوری با سواستفاده از مذهب ایرانو بچاپن گور باباتون با این بدل و بخشش های بی حد و حصرتون هیچ کشوری بی صاحب تر و بی در و پیکر تر از ایران نیست لعنت به خبرنگارانمون که دهنشنو بستند هیچ اعتراضی نمی کنند بی عرضه ها
    • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      4 3
      دقیقا خودمون کم بدبخت وبیچاره داریم چرا باید خرج افغان ها هم بدیم. خبرنگاران پول میگیرن که خفه خون بگیرن وصدای ملت نباشن.
  • احمد IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    1 20
    اتعامل با گروه تروریستی طالبان هیچ وقت درست و سازنده نیست .
  • آیدا IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    2 1
    در پاسخ به ۲۲:۲۹احتمالآ خودت از همون اوغانی های پر رو هستی. خودت به درک واصل بشی الهی.
  • ناشناس DE ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 0
    اگر درست نگاه کنیم چه از نظر اسلامی وچه از نظر انسانی وچه از نظر هم زبانی در این موقعیت که برای برادران مان در کشور همسایه اتفاقات ناگواری را امریکا بوجود اورده شرعا وقانونا حق همسایه داری را بجا بیاوریم الان در سر مرز اردو گاه زدن وهیچ کسی را بداخل ایران راه نمیدهند واگر کمکی هم بشود باید زیر نظر ساز مانهای بین المللی انجام شود ودرست هم هست حالا یه عده که مخالف نظام هستن هی میخان اب را گل الود کنند واین از ضعف اطلاع رسانی هست که درست بروز نیست از این ضعف دارند سوء استفاده میکنند تا ملت را بی جهت تحریک کنند وحرف وکنایهای زشت هم میزنند ولی همینها خودشان در خارج از ایران مشکلی پیدا میکنند ببین چکار میکنند مثل ان عده ای که در مرز لهستان مانده بودن
  • IR ۰۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 0
    شرایط حادی ،در منطقه حاکم شده،،،واقعا تصمیم گیری سخت ،وتحوبات آینده غیر قایل پیش بینی
  • رامین IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 0
    علت اینکه همسایگان افغانستانی درایران ماندگار شدن بازار کار خوب ایران برای اونهاست، علتش هم اینه خوب کار میکنن، کم توقع هستن وکمتر مزد میگیرن،متاسفانه ما ایرانیها همیشه طلبکار هستیم حتی از هموطن خودمون، اگه اینطوری فکر کنیدپس المان، استرالیا و... باید همه ایرانی ها رو اخراج کنه، اینکه سیاستمدارامون اشتباه میکنن ربطی به بودن افغانها تو کشور نداره،
    • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      0 0
      اتفاقا بودن افاغنه در ایران ربط مستقیم به همون سیاستهای اشتباه مسعولان خائن به ایران و ایرانی داره،بیخود مغلطه نکن،خواستی بگو رجب بیاد جمع کنه ببره اگه خوب کار میکنن،کم دستمزد میگیرن...چطور دیوار بتنی کشیده؟؟! حق کارگر ایرانی رو طبق یه قانون نانوشته رسم شده ۴۰ ساله میریزن توی گلوی افغان،سالیانه پول از مملکت خارج میشه ،همین کارگر غیرقانونی میفرسته کشورش،عادت کرده گله ای بیاد مافیای کارهای زیرزمینی بشه،کسی هم هیچی نمیگه،کجای دنیا همچین خبری هست؟ همه جا مهاجر توی کمپه،نه توی شهر و روستا آزادانه.افغانی مگه خودش کشور نداره؟اونجا نمیتونه همت کنه کار کنه؟زیرساخت میخواد از مریخ میان بسازن؟ اینجا صنایع و کارخانه رو خراب میکنن،پاساژ میسازن ما رو مصرف کننده کالای خارجی میکنن که خودمون تولید میکردیم،میشیم فروشنده جنس دیگران،به جلش افغانی وارد میکنن برای کارگری و کارهای تولیدی و ...توی کارگاه و کارخونه های کوچک که بشه غیرقانونی ها رو جا داد و کار کنن...افغانی باید برگرده کشور خودش،یا نه همسایه های دیگه چهل سال چهل سال جورشونو بکشن،دیگه نوبت سواری دادن ما تموم شد.
  • اسماعیل IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    2 0
    در پاسخ به zoha برات متاسفم من خودم شیعه هستم وعاشق اهل بیت اما برادران اهل سنت هم دوست دارم وبدون اتحاد مسلمانان اوضاع همینه که میبینیم شما هم اگر شیعه هستی بیشتر مطالعه کن وبه حرف مراجع ومخصوصا رهبرت توجه کن در امت اسلامی ما مرز جغرافیا نداریم وهمه یک امت هستیم ایرانی وافغانی وعراقی و..همه با هم برادریم
    • IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      0 0
      برادر محترم!! مرز جغرافیا اصطلاح هست به منظو همدلی و همبستگی مسلمانان وگرنه همه ما مرز سیاسی داریم و هرکس باید منافع سرزمین خودش رو در وهله اول تامین کنه هم افغانی هم عراقی هم ایرانی و همه کشورهای مسلمان دیگه و در کنارش متحد با هم باشن،نه اینکه شما فکر کنی یعنی مرز رو بی خیال پس یه عده به هر دلیلی سرازیر بشن توی خاک دیگری فقط به دلیل هم زبانی و هم کیشی و ... وقتی پای عزت و شرف مسلمانان در میان هست همه هرکجای دنیا باشن نماد مرز جغرافیایی معنا نداره مثل دفاع همه مسلمانان و حتی غیر مسلمانان آزاده در دنیا که از غزه و فلسطینیان دفاع میکنند در برابر غاصبان،اما همه کشور مستقل خودشون رو دارند و باید نگران و دلسوز و مدافع خاک خودشون باشن.اگر به تفسیر شما مرز نداشته باشیم پس تکفیری ها و امریکایی ها و دیگر کشورهای غربی که مثلا در عراق و افغانستان پایگاه نظامی زده و تمایل داشتند دولتهای دست نشانده خودشان روی کار باشد،به سادگی تشریف میاوردند اینجا به بهانه حقوق اتباع عراقی و افغان که در کشور بدون مرز ما سکنی دارند! هر کشوری قوانینی دارد که باید مدافع حقوق شهروندان خودش باشد در همان حال حسن همجواری و همسایگی را با دیگران رعایت کند افغانی و عراقی محترمی که از خود بیگانه باشد چه تعهدی به دیگر برادر مسلمان خود خواهد داشت وقتی کاشانه خود را به هیچ انگاشته و جلای وطن کند،اجنبی به راحتی جای او را در کاشانه اش میگیرد و به همه مسلمانان غلبه میکند.چون میبیند کسی جلودارش نبوده!مرزی معنا نداشته،حریمی وجود نداشته،لطفا از سخنان رهبر تعبیر عامیانه برداشت نکنید،ما مرز جغرافیایی که اتحادمان را به عنوان مسلمانان خدشه دار کند به شکل نمادین نداریم،ولی همه مدافع و حامی هم هستیم در خانه های خود،با رعایت حق همسایگی.
  • همایون IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 0
    وقتی اندازه کافی مطالعه نداشته باشیم و از تاریخ کشورمان و زمینه های فرهنگی اون بیخبر باشیم میشویم گاگ سیاسی و پمپاژ اسکلیسم میکنیم و همین حرفهایی که دوستان میزنند و تکرار میکنیم یکم تاریخ بخونیم و اندازه یک ارزن وطن پرست باشیم متوجه میشویم( بخشی زیادی از افغانستان) ،آذربایجان ، ارمنستان ترکمنستان گرجستان خاک وطن ما هستن و مردمانش هم وطن ما که سلسله نکبت قاجار بر باد فنا داد الآن اردوغان داره زمینه چینی میکنه یک امپراطوری بزرگ بالا سر ما با خاک سرزمینهایی که جزو ایران بزرگ بودند ایجاد کنه و ما مثل یک مشت اکسل داریم هم زبان ها ی خودمآن که اتفاقا مالک بخشی از عمق فرهنگمان هستند رو با چرندیات چندش آور (مثل سنی، افغانی، بیگانه و ازاین قبیل حرفهای مزخرف ) و از خودمان دور میکنیم فقط میتونم بگم متاسم
  • ایرانی IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 0
    هموطنان عزیز چرا کمی فکر نمیکنید به غیر از بعد انسانی ، اسلام و مهمتر از آن ایرانی چون افغانی ها هم زبان و هم فرهنگ ما هستن و افغانستان جزئی از ایران بوده . دوماً دشمنان ما اطراف ما حلقه زدن و از هر طرف به ما هجوم آوردن ما باید برای آینده ی مملکت برنامه ریزی کنیم ثالثا برادران افغانی واقعا دارن کارای سخت تو این مملکت انجام میدن که هر ایرانی انجام نمیده
    • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      0 0
      دوست عزی خودت داری میگی وطن! افغانستان هم وطن افغانی هاست،کسی دوستی و همسایگی رو نادیده نمیگیره ولی،هر کسی بهتره توی خونه خودش باشه که نفر سوم نتونه بیاد فتنه کنه،افغان محافظ کشور خودش و هویت خودش باشه ما هم محافظ خودمون و کشور خودمون در عین برادری و دوستی،قرار نیست به خاطر همزبانی و هم کیشی دیگه تا آخر دنیا به افاغنه سواری بدیم..مکه قبل از هجوم این مهاجران به ایران،کارهایی که میفرمایید آدم فضایی ها میومدن انجام میدادن؟مگه ما درخواست کردیم بیاید کارگری؟چطور ۴۰ ساله این خوش نشینی ادامه داره،اولش بهانه جنگ بود،توی کمپ هم نگه نداشتیم،سرازیر شدن بین ملت الان هیچی جلودارشون نیست،ما از خودمون و خاکمون و نسل آینده مون دفاع میکنیم،چرا بیخودی جو میدی،مگه کشوری به نام افغانستان وجود خارجی نداره؟ پس چه موقع نوبت این میرسه که افاغنه محترم در کشور مستقل خودشون زندگی کنن؟مگه بی آب و خاک موندن؟فرار کردن به هر بهانه تا کی؟ما چرا باید تاوانشو بدیم؟انصاف هم خوب چیزی هست...
  • محمد IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 1
    برادرا اینایی دارن توهین میکنن و... ایرانی نیستن سرباز اسرائیلی هستن که آموزش فشرده زبون فارسی دیدن که احمق هایی هستن که هیچ چیز از اسلام ایران و.... نمیدونن و همون مزدور های ملکه هستن
    • IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      1 0
      تو که از اسلام چیزی سرت میشه من کارگر ایرانی هستم ،حق الناس میفهمی چیه؟ پیمانکار تو رو به کار میگیره که دزدکی اومدی کشور من،بنده شرمنده زن و بچه ام هستم.مافیا درست کردین کله کنده ترهاتون کار چاق کن شما شدن گروهی میفرستنتون سر کار با قیمت کم،نون آب برق گاز تلفن امنیت و سقف بالای سر و ... پول در میارین میخورین و میفرستین ولایت،اما ما کارمون رو از دست میدیم و با گرونی و تحریم دست و پنجه نرم میکنیم،پس حرف مفت نزن بشین سر جات البته توی خاک افغانستان.محترمانه تر هم نمیتونم بگم چون لایقش نیستی،چهل ساله حق الناس به گردنتون هست ای مسلمون...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس