کاظمی قمی: کمیته‌های مشترک دو کشور فرایند بهبود شرایط ملت افغانستان را پیگیری می‌کنند

نماینده کشورمان در امور افغانستان درباره دیدارهای امروز خود در کابل گفت: در دیدارهای امروز توافق شد کمیته‌های همکاری مشترک دو کشور تشکیل و فرایند امور برای بهبود شرایط ⁧‫ملت افغانستان به صورت منظم پیگیری و به مرحله اجرا برسد.

به گزارش مشرق، «حسن کاظمی قمی» نماینده جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان ابراز امیدواری کرد شرایط ملت افغانستان بهبود یابد.

وی درباره دیدارهای خود در کابل که با حضور «بهادر امینیان» سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل صورت گرفت، گفت: «در دیدارهای امروز کابل، توافق شد کمیته‌های همکاری مشترک دو کشور تشکیل و فرایند امور برای بهبود شرایط ⁧‫ملت افغانستان به صورت منظم پیگیری و به مرحله اجرا برسد.

در سومین روز سفر نماینده ویژه رئیس جمهور ایران در امور افغانستان به کابل، کمیته‌های همکاری مشترک میان دو کشور آغاز به کار کردند.

نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و طالبان در پنج کمیته اقتصاد، سوخت، آب و برق، اتباع خارجی و فرهنگ برنامه‌های خود را برای توسعه روابط بین دو کشور ارائه کردند، کمیته اقتصاد، تجارت و سرمایه گذاری شلوغ‌ترین کمیته بود که سرپرستان وزارتخانه‌های اقتصاد و کشاورزی طالبان در این کمیته حضور داشتند.

امنیت مرزها، جلوگیری از قاچاق مواد مخدر و انسان از مباحثی بود که طالبان در کمیته اتباع خارجی در این زمینه تعهداتی دادند، در کمیته آب و برق هم موضوعات مختلف از جمله ایجاد سامانه‌های هوشمند هشدار سیل برای حوزه‌های آبی هیرمند و هریرود و طرح‌های توسعه‌ای برق برای افغانستان به بحث گرفته شد، شش سرپرست وزارتخانه طالبان در این کمیته‌ها حضور داشتند.

«حسن کاظمی قمی» همچنین در ادامه دیدارهای خود امروز با «عبدالسلام حنفی» معاون دوم نخست وزیر طالبان دیدار و گفت‌وگو کرد.

«انعام الله سمنگانی»، معاون سخنگوی طالبان درباره این دیدار گفت که هر دو طرف در مورد همکاری‌های اقتصادی، علمی، فرهنگی و گسترش روابط میان افغانستان و ایران بحث و تبادل نظر کرده‌اند.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان در جریان سفر خود به کابل با اعضای شورای علمای شیعه افغانستان دیدار کرد.

در این دیدار دو طرف درباره موضوعات فرهنگی، امور مهاجران ساکن ایران و همکاری‌های ایران با مردم افغانستان بحث و تبادل‌نظر کردند.

همچنین روز گذشته نیز «حسن کاظمی قمی» نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان با «ملاعبدالغنی برادر» معاون اول نخست وزیر دولت موقت طالبان دیدار و گفت‌وگو کرد.

«انعام الله سمنگانی»، معاون سخنگوی دولت موقت طالبان ضمن اعلام این خبر در توئیتر خود نوشت: در این دیدار در مورد گسترش روابط میان دو کشور و ایجاد کمیته‌های مشترک همکاری در عرصه‌های مختلف، بحث و گفت‌وگو صورت گرفت.

بر اساس اعلام دفتر معاون اول نخست وزیر طالبان، ملابرادر این دیدار را فرصتی برای افغانستان مهم تلقی کرد و ضمن قدردانی از میزبانی ایران از پناهجویان، بر ایجاد روابط خوب میان دو همسایه تاکید کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس