کد خبر 1300181
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۷
تاریخچه شرکت تویوتا

موسس شرکت تویوتا، ساکیچی تویودا در سال ۱۸۶۷ متولد شد. سال ۱۸۹۰ ماشین چوبی بافندگی تویودا را اختراع کرد. در سال ۱۹۰۶، دستگاه بافندگی برقی و در سال ۱۹۲۴ دستگاه بافندگی چرخشی ساخته شدند.

به گزارش مشرق، شرکت‌های تویوتا در سال ۱۹۲۶ توسط ساکیچی تویودا تاسیس شد. هدف از تاسیس شرکت فروش ماشین‌های بافندگ ی اتوماتیک بود. این ماشین‌ها توسط خود ساکیچی اختراع شده بود.

در سال‌های بعد، مجموعه شرکت‌های تویوتا کار خودش را گسترش دادند و وارد حوزه ماشین‌های نساجی، خودرو، وسایل نقلیه مثل موتور، موتور ماشین و کمپرسورهای تهویه هوای خودرو شدند. در این مطلب با تاریخچه شرکت تویوتا آشنا می‌شویم.

تاریخچه زمانی اتفاقات در شرکت تویوتا

موسس شرکت تویوتا، ساکیچی تویودا در سال ۱۸۶۷ متولد شد. سال ۱۸۹۰ ماشین چوبی بافندگی تویودا را اختراع کرد. در سال ۱۹۰۶، دستگاه بافندگی برقی و در سال ۱۹۲۴ دستگاه بافندگی چرخشی ساخته شدند. ساکیچی تویودا اختراعاتش را تکمیل می‌کرد و هر سال ویژگی‌های جدیدی به آن اضافه می‌کرد.

در سال ۱۹۲۶، مجموعه شرکت‌های تویوتا با نام تویودا اتوماتیک لوم ورکس شروع به کار کرد. تولید و بازاریابی دستگاه بافندگی تویودا از همان زمان شروع شد. در سال ۱۹۲۹ اختراع دستگاه بافندگی به شرکت انگلیسی پلات برادرز فروخته شد.

بیشتر بخوانید

عکس/ کراس اوور الکتریکی سوبارو رونمایی شد

سال ۱۹۳۳ دپارتمان اتومبیل به شرکت‌های تویوتا اضافه شد و سال ۱۹۳۴ هم یک موتور اتومبیل ساخته شد. اولین نمونه ماشین تویوتا در سال ۱۹۳۵ تکمیل شد. سال ۱۹۳۷، دپارتمان‌های اتومبیل در شرکت تویوتا به دو بخش تفکیک شد.

سال ۲۰۰۱ سال مهمی برای این شرکت بود. اسم شرکت به Toyota Industries Corporation تغییر کرد. این شرکت در سال‌های مختلف محصولات متنوعی از جمله موتور و دستگاه تهویه خودرو هم تولید کرده است. ماشین‌های کورولا در سال ۱۹۷۱ تولید شدند و سال ۱۹۷۵ هم دپارتمان کمپرسور راه‌اندازی شد.

تاریخچه شرکت تویوتا +عکس

مدل استارتلت تویوتا در سال ۱۹۷۸ تولید شد. در سال ۱۹۹۲، مدیریت مجموعه تویوتا تصمیم گرفت کمیته مشخصی برای مسائل زیست‌محیطی راه‌اندازی کند و اولین برنامه زیست‌محیطی شرکت در سال ۱۹۹۳ شروع به کار کرد. تعداد خودروهای تولیدی این شرکت در سال ۲۰۱۰ به بیش از ۸ میلیون رسید و در سال ۲۰۲۰ وارد تولید کمپرسورهای الکتریکی شد.

پیشرفت شرکت تویوتا بعد از جنگ جهانی دوم

بعد از جنگ جهانی دوم، ژاپن مشکلات اقتصادی زیادی را تجربه کرد. در آن سال تولید ماشین تجاری با مدل SA شروع شده بود. شرکت تویوتا در سال ۱۹۴۹ در مرز ورشکستگی بود اما با گرفتن وام توانست خودش را نجات دهد.

در آن سال تویوتا فروش مستقل خودش را شروع کرد و نیروی انسانی مازاد را هم حذف کرد. سال ۱۹۵۰، اتفاق‌های ناگواری برای شرکت رخ داد. در آن سال فقط ۳۰۰ کامیون تولید شده بود و خیلی از کارمندها و کارگرها اعتصاب کرده بودند. مدیریت دستمزدها را کم کرد و کارها را هم کاهش داد.

اعتصاب کارگران تویوتا در آن سال با یک توافق حل شد. بعضی از نیروها اخراج شدند و دستمزدها کاهش پیدا کرد. مدیر شرکت، کیچیرو تویودا هم استعفا داد. در اولین ماه‌های جنگ کره، ارتش آمریکا بیش از ۵۰۰۰ ماشین از تویوتا سفارش داد و شرکت احیا شد.

مدیر جدید شرکت، ایشیدا روی سرمایه‌گذاری بر تجهیزات تمرکز کرد و واحد موتوماچی در سال ۱۹۵۹ ساخته شد. این تصمیم باعث شد که شرکت تویوتا در دهه ۱۹۶۰ از شرکت نیسان پیشی بگیرد.

تاریخچه شرکت تویوتا +عکس

حضور شرکت تویوتا در بازار بین‌المللی

بخش توسعه و تحقیقات تویوتا در دهه ۱۹۶۰ راه‌اندازی شد و این شرکت در تایلند یک شعبه تاسیس کرد. در آن سال‌ها ۱۰ میلیون مدل ماشین تولید شد و تویوتا توانست جایزه دمینگ را دریافت کند. شروع شراکت با هینو موتورز و دایهاتسو هم در آن سال انجام شد.

در سال ۱۹۶۳، شرکت تویوتا اولین شعبه‌اش در خارج از خاک ژاپن در ملبورن استرالیا تاسیس کرد. از سال ۱۹۶۳ تا ۱۹۶۵، شعبه استرالیا بزرگ‌ترین بازار صادرات تویوتا بود. در سال ۱۹۶۲، اولین ماشین تویوتا، تویوتا تیاراس به اروپا ارسال شد. ولی هیچ فروشی نداشت. در سال‌های بعد، ماشین‌های تویوتا به دانمارک، نروژ و سوئد هم ارسال شد.

شکوفایی تویوتا در دهه ۹۰

در دهه ۹۰ میلادی، شرکت تویوتا با خودروسازهای آمریکایی شروع به همکاری کرد و حاصل این همکاری، ماشین‌های لوکس و پیشرفته‌ای مثل تندر و تی ۱۰۰ بودند. معرفی ماشین‌های اسپرتی مثل سوپرا و MR۲ هم در آن سال‌ها انجام شد.

تاریخچه شرکت تویوتا +عکس

سال ۱۹۸۹، تویوتا اولین کارخانه تولید ماشین را در انگلستان تاسیس کرد. همچنین گروه مدیریت و بازاریابی بخش اروپایی تویوتا هم در آن سال‌ها تاسیس شدند. سال ۱۹۹۹ سال پرباری برای تویوتا بود و مدیران توانستند سه شعبه از این کارخانه را در آمریکا و چین بسازند. در همان‌ سال‌ها بود که تویوتا به غول خودروسازی جهان تبدیل شد و سهامش را به بازار نیویورک عرضه کرد.

موفقیت‌های تویوتا بعد از سال ۲۰۰۰

مسابقه‌های فرمول یک برای شرکت‌های خودروسازی اهمیت زیادی دارد برای همین در سال ۲۰۰۲، تویوتا با دو شرکت فرانسوی به نام‌های سیتروئن و پژه همکاری کرد و یک ماشین برای مسابقه‌های فرمول ۱ طراحی کرد.

از آن سال به بعد، تویوتا به طور رسمی وارد مسابقه‌های فرمول ۱ شد. کسب رتبه هشتم در بین موفق‌ترین کمپانی‌ها و کسب عنوان بهترین ماشین سال از طرف موتور ترند برای ماشین های تراک تندر و کمری از جمله موفقیت‌های تویوتا هستند.

سال ۲۰۰۸ یکی از بهترین سال‌های تویوتا بود. این شرکت در آن سال بعد از سه ما توانست از سازندگان کانادایی پیشی بگیرد. ماشین‌های کرولا و یاریس هم در آن سال‌ معرفی شدند.

سال ۲۰۱۱، سال بلایای طبیعی برای تویوتا

گرچه امروز همه جهان تویوتا را به عنوان یکی از موفق‌ترین شرکت‌های خودروسازی می‌شناسند، اما این شرکت سختی‌های زیادی را برای رسیدن به این مقام کشیده است. یکی از آن سختی‌ها، زلزله و سومانی توکوهو بود که خسارت زیادی به کارخانه‌ها زد.

بعضی از دستگاه‌ها خراب شدند و برخی از کارخانه‌ها هم زیرآب رفتند. سال ۲۰۱۴، شرکت تویوتا تصمیم مهمی گرفت. در آن سال‌ها دلار استرالیا وضعیت خوبی نداشت و شرکت اعلام کرد که احتمالا روند تولید خودرو را متوقف خواهد کرد.

تاریخچه شرکت تویوتا +عکس

محصولات جدید تویوتا در سال ۲۰۱۸

در سال ۲۰۱۸، تویوتا پروژه‌ اتومبیل‌های خودران را راه‌اندازی کرده و مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار هم روی آن سرمایه‌گذاری کرد. این خودروهای بدون راننده بخشی از سرمایه‌گذاری تویوتا در شرکت اوبر بودند.

تویوتا، غول خودروسازی جهان

در این مطلب تاریخچه شرکت تویوتا را توضیح دادیم و سعی کردیم اتفاق‌های مهم این شرکت را با هم مرور کنیم. با خواندن تاریخچه اتفاقات مجموعه شرکت‌های تویوتا متوجه می‌شویم که این شرکت بی‌پولی‌ها و ورشکستگی‌های زیادی را تجربه کرده است تا به جایگاه امروزش برسد.

منبع: خودروبانک

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • عبدالله مومن IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    0 0
    همه این پیشرفتها با آشنائی مدیران این شرکت با مدیران افساداتی داخلی ، شروع شد !!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس