کد خبر 1298449
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۲
افسردگی نمایه

در این گزارش می خواهیم نگاهی بیاندازیم به ۹ روشی که توسط آن می توانید بر افسردگی فصلی خود غلبه کنید.

به گزارش مشرق، اگر هر سال با اتمام تابستان و فرا رسیدن پاییز، شاهد تغییر عظیمی در خود هستید، احتمالا به «اختلال عاطفی فصلی» یا «اختلال افسردگی فصلی» (Seasonal Affective Disorder) مبتلا هستید. اگر چه در برخی موارد، این اختلال می تواند حاد شود، اما در اغلب موارد تنها نیاز به تغییر سبک زندگی دارد. در این گزارش می خواهیم نگاهی بیاندازیم به ۹ روشی که توسط آن می توانید بر افسردگی فصلی خود غلبه کنید.

۱- نور درمانی را امتحان کنید

چیزی که برای این کار نیاز دارید یک لامپ آفتابی رومیزی یا جعبه ی نور با توان ۱۰ هزار لوکس نوردهی و نور فرابنفش خیلی کم است. بیشترین تاثیر این کار وقتی است که در صبح و به مدت ۲۰ دقیقه انجام شود. می توانید همزمان، کتاب بخوانید یا تمدد اعصاب انجام دهید.

اگر دیدید وضع روحی تان با این کار بهبود پیدا می کند، می توانید سرتاسر سال آن را ادامه دهید. اما اگر روی پوست تان قرمزی مشاهده و یا احساس خارش کردید، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

۲- صبح زود به پیاده روی بروید

با این کار نه تنها سطح انرژی تان افزایش می یابد، بلکه کل بدن و ذهن تان شاداب و پرانرژی خواهد شد. این بدین معنی نیست که در صورت افسرده خاطر بودن در دیگر ساعات روز نمی توانید این کار را انجام دهید.

به علاوه از نظر علمی ثابت شده که پیاده رویِ صبح کارکرد مغز را بهبود می بخشد. دلیل این اتفاق این است که خون بیشتری به مغز می رسد و در نتیجه حافظه ی قوی تر و تمرکز بهتر را در پی خواهد داشت.

۳- سعی کنید کارهای داوطلبانه انجام دهید و یا به افراد نیازمند کمک کنید

این کار نه تنها به شما در بهبود از افسردگی فصلی کمک می کند بلکه در درازمدت استرس تان را کنترل می کند. طبق یافته های یک پژوهش، هر چقدر افراد پول بیشتری برای خودشان نگه دارند، حس شرمندگی بیشتری خواهند داشت و سطح کورتیزول بدن شان بالا می رود. پس با این حساب، سخاوت فقط خوب بودن با دیگران نیست بلکه تلاش برای حفظ سلامت نیز هست.

همچنین هنگامی که کار خیرخواهانه ای انجام می دهیم، در مغزمان اندورفین ترشح می شود. حس رضایت از خودمان افزایش پیدا می کند و برای چیزهایی که داریم حس سپاسگزاری پیدا می کنیم و تصمیم می گیریم که چیزهایی که داریم را با بقیه به اشتراک بگذاریم.

۴- تا جایی که می توانید و هر جوری که می خواهید حرکت کنید

اگر در حال مبارزه با افسردگی فصلی هستید، تحرک و ورزش باید برایتان اولویت باشد. مهم نیست نوع ورزش انتخابی بدن تان چه باشد چرا که کار کردن با وزنه، دویدن یا هر نوع فعالیت جسمانی دیگر باعث پویا ماندن مغزتان می شود. با این کار سطح استرس و عصبانیت تان کاهش می یابد.

۵- از یک ساعت زنگ‌دار خورشیدشکل استفاده کنید

به جای این که هر روز صبح صدای اعصاب‌خردکن هشدار موبایل تان را تحمل کنید می توانید از ساعت زنگ‌دار خورشیدشکل استفاده کنید. کاری که این ساعت می کند این است که اتاق تان را روشن می کند. این به بدن و مغزتان کمک می کند که در عوض این که توسط آلارم خشن موبایل بیدار شود به طور طبیعی این کار را انجام دهد.

۶- یک سفر کوتاه تدارک ببینید

می توانید جایی را انتخاب کنید که سرتاسر سال آفتابی است. اگر می خواهید می توانید یک دوست صمیمی و یا کسی را که او هم در این زمان ها افسرده خاطر می شود را همراه خود ببرید.

توی برنامه تان فعالیت های بیش از حد نگنجانید و در عوض کارهای ساده ای انجام دهید که شامل فعالیت های جسمانی باشند. تاثیری که این سفر بر روح تان دارد تا هفته ها با شما می ماند و احساس شادی و انرژی بیشتری خواهید داشت.

۷- خنده درمانی را امتحان کنید

ممکن است طرفدار پر و پا قرص سریال های جنایی یا ماوراءطبیعی باشید اما ممکن است این سریال ها صرفاً به خاطر اینکه صحنه های خنده دار ندارند، تاثیر منفی رویتان بگذارند. این که آدم تا جایی که می شود بخندد می تواند تمام تنش ها را تسکین دهد و حتی عزت نفس را بهبود ببخشد.

سعی کنید چیزهایی را نظیر فیلم ها، سریال های و… را پیدا کنید که به نظرتان خنده دار می آیند. حتی می توانید به زندگی خودتان بخندید و آن را زیادی جدی نگیرید.

۸- رژیم غذایی خود را تغییر دهید

خیلی از افراد از میان‌وعده های شکردار و سرشار از کربوهیدرات استفاده می کنند تا در روزهای سرد زمستانی حس بهتری داشته باشند. اما حس خوبی که این مواد به وجود می آورند، خیلی زود محو می شود. کاری که می بایست بکنید این است که از مواد غذایی حاوی ویتامین دی استفاده کنید.

همچنین غذاهای سرشار از امگا ۳، پروتئین بدون چربی، انواع توت و شکلات تلخ می توانند در درازمدت روحیه تان را بهبود ببخشند.

۹- کمتر به صفحه ی لپ تاپ یا گوشی تلفن خیره شوید

بهترین کار این است که برای مدت زمان استفاده از گوشی و لپ تاپ خود محدودیت قائل شوید. مطمئن باشید این تغییر کوچک تاثیر بسزایی در بهبود سلامت روانی تان خواهد داشت. در زمانی که قرار نیست از این وسیله ها استفاده کنید، می توانید بیرون از خانه قدم بزنید، تمدد اعصاب انجام دهید یا دوستان صمیمی تان را ملاقات کنید.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس