تجمع نیروها و تجهیزات نظامی روسیه در مرز با اوکراین

برخی منابع غربی مدعی تجمع نیروها و تجهیزات نظامی روسیه نزدیک مرز با اوکراین و نگرانی آمریکا و متحدان این کشور در اروپا شدند.

به گزارش مشرق، برخی منابع غربی روز یکشنبه مدعی تجمع مجدد نیروهای روسیه نزدیک مرز با اوکراین شدند، اقدامی که به گفته آن‌ها باعث نگرانی‌ها در ایالات متحده و اروپا شده است.

بیشتر بخوانید

دیدار وزرای خارجه روسیه و آمریکا تکذیب شد

به نوشته روزنامه «واشنگتن پست» این مقام‌ها که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که تحرکات نیروهای روسیه نگرانی‌هایی را دوباره برانگیخته است. تحرکات مجدد نیروهای روسیه در این منطقه در حالی صورت می گیرد که کرملین مواضع سخت‌تری را در قبال اوکراین اتخاذ کرده است. مقامات روسیه از جمله  «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در ماه‌های اخیر لفاظی های خود را تشدید کرده و به روابط کی‌یف با غرب حمله کرده و حتی حاکمیت آن را زیر سوال برده اند.

پوتین هشدار داده که هرگونه گسترش زیرساخت‌های نظامی ناتو در خاک اوکراین «خط قرمز» مسکو است.

این در حالی است که درگیری هفت و نیم ساله بین نیروهای اوکراینی و جدایی طلبان مورد حمایت روسیه در شرق دونباس وارد مرحله جدیدی شده است. در ۲۶ اکتبر، ارتش اوکراین تأیید کرد که از یک پهپاد ساخت ترکیه علیه موضعی در دونباس استفاده کرده است، این نخستین  بار بود که کی‌یف از این فناوری در نبرد استفاده می‌کند، که اعتراض مسکو را برانگیخت.

روابط بین مسکو و ناتو به ویژه پرتنش است. روسیه ماموریت خود را در مقر ناتو در بروکسل در ۱۸ اکتبر پس از اخراج هشت عضو هیات روسیه به اتهام جاسوسی به حالت تعلیق درآورد.

در روزهای اخیر ویدئوهایی در شبکه های اجتماعی منتشر شده است که نشان می دهد قطارها و کاروان‌های نظامی روسیه مقادیر زیادی سخت افزار نظامی از جمله تانک و موشک را در جنوب و غرب روسیه جابجا می کنند.

مقامات ایالات متحده و اروپا به ویژه در هفته های اخیر و پس از پایان رزمایش نظامی مشترک گسترده روسیه با بلاروس موسوم به زاپاد ۲۰۲۱ در غرب روسیه و در اواسط سپتامبر، متوجه این تحرکات شدند.

«کوفمن» از تحلیلگران آمریکایی در این زمینه گفت، تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که نیروهای ارتش روسیه که معمولاً در شهر «نووسیبیرسک» در سیبری مستقر هستند، پس از تمرینات به سیبری بازنگشتند و در عوض با سایر نیروهای روس نزدیک مرز اوکراین مستقر شده‌اند. کوفمن همچنین گفت که به نظر می‌رسد ارتش روسیه، یک واحد از نیروهای ویژه خود را همراه با تجهیزات به سمت اوکراین منتقل می کند.

«الکسی دانیلوف» دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین گفت: «پس از پایان رزمایش زاپاد ۲۰۲۱، روسیه تجهیزات نظامی و همچنین مراکز کنترل و ارتباطات را در تاسیسات آموزشی در امتداد مرز اوکراین باقی گذاشت.»

دانیلوف تخمین زد که شمار نیروهای روسی مستقر در اطراف مرز اوکراین بین ۸۰۰۰۰ تا ۹۰۰۰۰ نفر است، بدون احتساب ده‌ها هزار نفر که در کریمه مستقر هستند.

چندی قبل نیز دیپلمات‌های اوکراینی مدعی استقرار انوع سلاح‌های اتمی روسیه و برخی هواپیماهای روسیه از جمله جنگنده «سوخو-۳۴» و بمب افکن «توپولوف-۲۲» با قابلیت حمل سلاح اتمی در شبه جزیره کریمه شدند. بنابر ادعای این دیپلمات‌ها، روسیه آماده استقرار مجدد سامانه موشک بالستیک متحرک کوتاه برد «اسکندر-ام» در این منطقه است. دیپلمات‌های اوکراینی در وین مدعی شد که روسیه به بازسازی زیرساخت‌های نظامی برای ذخیره سلاح‌های اتمی در کریمه ادامه می‌دهد.  

 وزیر دفاع روسیه  پیشتر گفته بود که مسکو، اوکراین را تهدید نمی‌داند و بر این باور است که اوکراینی‌ها برادران روسیه هستند.

«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه  در این زمینه گفت: «من در مورد اوکراین به عنوان یک تهدید صحبت نمی‌کنم. من فکر می‌کنم که اوکراین و مردم اوکراین یک ملت برادر هستند. آنها فقط همسایگان ما نیستند، ما یک قوم واحد هستیم.»

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    0 1
    دم روسیه گرم، بی زحمت یه گوشی ازین اوکراینی های غربگدا و وطن فروش بپیچونین حال بیایم!!!
  • IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    0 0
    باید روسیه اوکراین مثل بلاروس در خود ادغام نماید تنها راهکار روسها برای تامین امنیت دادن باج به مردم اوکراین است نه غرب

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس