انریکه مورا عراقچی

یک جاسوس ارشد که به زبان فارسی نیز تسلط دارد در یادداشتی نوشته است که ما گیج شده‌ایم؛ ایران می‌خواهد مذاکرات را از صفر آغاز کند؛ این اتفاق یعنی هر چه تا به حالا به دست آورده‌ایم نابودشده است!

سرویس سیاسی مشرق- یک روز پس‌ازآنکه وزیر خارجه آمریکا، وکیل معروف (رابرت مالی) را به‌عنوان نماینده‌اش در امور ایران انتخاب کرد، مالی رو به خبرنگار نیویورک‌تایمز درباره آینده مذاکرات هسته‌ای گفت: «من اهل‌معامله و بازی‌های برد- برد» هستم. کسانی که ادبیات دیپلماتیک را می‌شناسند خوب می‌دانند که معنای جمله لابیست آمریکایی چیست! بازی برد – برد در مفهوم سیاست خارجی آمریکایی به معنای آن نیست که تفاهمی حاصل شود که دوسوی میز از آن بهره ببرند، بلکه توافقی است که تضمین‌کننده منافع کارتل های سیاسی و اقتصادی در کنگره آمریکا باشد.

هم‌زمان با زمزمه‌های آغاز پیش مذاکرات برجامی در بروکسل، رابرت مالی و انریکه مورا معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نیز لیز تراس وزیر خارجه انگلیس تور دیپلماتیک خود را از منطقه آغاز و به سمت فرانسه امتداد داده‌اند. شاه‌بیت مشترک تمامی این دیدارها تهدید ایران از یک‌سو و نیز اشتیاق بیش‌ازحد و غیرعادی آن‌ها برای تکمیل مذاکرات و به ثمر نشاندن آن تا پیش از پایان سال میلادی است.

لیز تراس وزیر امور خارجهٔ انگلیس، در ریاض گفته است که تأخیر دیگر جایز نیست؛ وب‌سایت وزارت امور خارجه فرانسه نیز در شرح دیدار راب مالی با وزیر خارجه آن کشور نوشته است که موقعیت وخیم است و باید هر چه سریع‌تر تکلیف همه طرف‌ها مشخص شود.

بی تابی آمریکایی ها برای ادامه مذاکرات آنچنان شدید است که  دنیس رأس، دیپلمات سابق آمریکا لب به اعتراض گشوده و گفته است: ایران به‌گونه‌ای رفتار می‌کند که انگار مذاکرات، لطفی به ما است. البته در پشت سر این دعوت نامه های سیاسی و فرش قرمز اروپایی، توطئه‌ای از سوی دشمن طراحی شده است.  سفر مقام های ارشد وزارت خارجه امریکا از جمله رابرت مالی به کشورهای عربی منطقه بیشتر از آنکه با برجام مرتبط باشد بر تلاش ها برای مهار قدرت منطقه ای ایران تمرکز دارد.

در آخرین دور از مذاکرات هسته‌ای در وین چه گذشت؟ / جاسوس ارشد انگلیسی: مواضع جدید ایران ما را دچار سرگیجه کرده است!

آگاهان سیاست خارجه اعتقاد دارند که هدف از برگزاری نشست‌های سیاسی فرامنطقه‌ای از سوی کشورهای غربی ایجاد یک‌ قطب واحد بین‌المللی در برابر جمهوری اسلامی ایران است. این بلوک‌بندی که در یک رأس آن رژیم صهیونیستی، در رأس دیگرش کشورهای مرتجع عربی و در بخش دیگر آن دولت‌های بدعهد قرار دارند، نمی‌تواند قابل‌اعتماد باشد. ازاین‌رو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان تمهیدات قابل‌توجهی را در برابر این صف‌بندی آغاز کرده و راهبردهای جدیدی را روی میز مذاکره گذاشته است.

علیرضا سلیمی عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در تشریح تغییر راهبردهای ایران در مذاکره می‌گوید: در جلسه غیرعلنی مجلس در ۲۵ مهرماه با حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه، ایشان اظهار داشت که سیاست جمهوری اسلامی «اقدام در برابر اقدام و عمل در برابر عمل» است و آمریکایی‌ها باید حسن نیت و صداقت خود را نشان دهند و ایالات‌متحده حتماً بایستی اقدام جدی قبل از مذاکره را انجام دهند، ضمن اینکه بنای تهران آن است که مذاکره را از زمانی که ترامپ از برجام خارج شد، دنبال کنند نه موارد دیگر را.

وزیر امور خارجه روز گذشته بخشی از راهبرد «اقدام در برابر اقدام» را رونمایی کرده و گفته است که برای رسیدن به این مکانیسم آمریکایی‌ها آمادگی لازم را ندارند. امیر عبداللهیان می‌گوید: ما در حال حاضر شاهد رفتار متناقض دولت آمریکا هستیم. یک روز درخواست می‌کنند زودتر به مذاکرات ۱+۴ برگردید، یک روز درخواست می‌کنند آماده گفتگوهای دوجانبه هستیم، می‌گویند آماده برگشت به تعهداتمان هستیم. اما هیچ اقدام عملی برای اینکه نیت واقعی شأن را به دولت ایران نشان دهند انجام نداده‌اند و بدتر از آن هم‌زمان تحریم‌های جدید اعمال کردند. اگر واقعاً به دنبال مذاکره هستید تحریم جدید چه معنی دارد؟ این سیگنالی منفی برای دولت جدید ایران است.

البته جمله «اقدام در برابر اقدام» ناآشنا نیست! پیش‌ازاین حسن روحانی رئیس‌جمهور سابق نیز در برخی سخنرانی‌های خود از این مدل از مذاکره سخن گفته و به آن اشاراتی داشته است. پس از خروج آمریکا از برجام و توقف اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ گاهی مقامات سابق دولتی ادعا می‌کردند که اگر آمریکایی‌ها به برجام بازگردند سیاست اقدام در برابر اقدام را اجرا می‌کنند. معنای این طرح از نظر تیم ظریف آن بود که طرح « گام‌به‌گام» اجرا شود.

حسین موسویان عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای که اتهاماتی نیز متوجه اوست، در شرح آن می‌نویسد: تصور ما از اقدام در برابر اقدام ساده است؛ برای مثال در قدم اول توقف غنی‌سازی ۶۰ درصدی ایران در مقابل رفع تحریم‌های مشخصی مثل تحریم‌های مالی و بانکی ایران. در قدم دوم توقف غنی‌سازی ۲۰% ایران در مقابل رفع تحریم‌های نفتی ایران. به همین ترتیب طرح گام‌به‌گام تکمیل شود.

البته نه‌تنها همین راهبرد ساده از سوی تیم مذاکره‌کننده روحانی هیچ‌گاه اجرا نشد، بلکه آن‌ها در اقدامی عجیب‌تر به دنبال آن بودند که به‌جای اقدام متقابل مجوز لغو برخی تحریم‌ها را از طرف آمریکایی (اوفک) گرفته و به‌جای آن تسلیم‌نامه را امضا کنند! این فاجعه دیپلماتیک به حدی وخیم بود که طرف اروپایی از بیان آن توسط طرف ایرانی در آخرین دور مذاکره در وین تعجب کرده است.

حسن روحانی پس از پایان ششمین دور از مذاکرات وین رو به خبرنگاران گفته بود که ایران کمر تحریم‌ها را با بیل شکسته و به پیروزی‌های بزرگی در وین رسیده است؛ البته شیخ به‌اصطلاح دیپلمات در ادامه مدعی شده بود که برای اجرای توافق جدید باید به عراقچی اختیار عمل بیشتری داده شود! حال مشخص‌شده است که منظور او از این اختیار عمل چیست.

تریتا پارسی عامل نایاک در مقاله خود نوشته است که تیم مذاکره‌کننده ایرانی در آخرین دور مذاکرات به‌طرف آمریکایی می‌گویند تضمین کلی در اجرای برجام را نمی‌خواهیم، فقط تضمین بدهید در دوره خود بایدن به توافق برجم عمل خواهید کرد و آن‌ها در پاسخ گفته‌اند نه! عدم فهم از دوره‌های مختلف تحریمی و پیروی محض از دولت‌های غربی باعث شده است که تیم مذاکره‌کننده روحانی ذلیل‌ترین شکل از پیشنهاد را به آمریکایی‌ها ارائه داده و با پاسخ منفی از سوی آن‌ها روبرو شود.

در آخرین دور از مذاکرات هسته‌ای در وین چه گذشت؟ / جاسوس ارشد انگلیسی: مواضع جدید ایران ما را دچار سرگیجه کرده است!

در آخرین دور از مذاکرات هسته‌ای در وین چه گذشت؟ / جاسوس ارشد انگلیسی: مواضع جدید ایران ما را دچار سرگیجه کرده است!

راهبرد جدید و رفع نواقص در شش دور مذاکرات قبل برای طرف‌های حاضر ملاحظات جدی دارد:

۱-: اقدام ایران در برجام در برابر خروج آمریکا از آن، اقدامی جبرانی مبتنی بر ماده ۳۶ برجام بوده است؛ ازاین‌رو برخلاف نظر موسویان (تریبون لابی ظریف در آمریکا) اقدام متقابل به معنای آن نیست که جمهوری اسلامی ایران درصد غنی‌سازی را کاهش داده تا در برابر آن آمریکایی‌ها بخشی از تحریم‌ها را لغو کنند؛   دولت‌های غربی موظف هستند، تحریم‌ها را لغو کرده و جمهوری اسلامی ایران آن را راست آزمایی کند؛ پس از پایان این مرحله ایران به بخشی از تعهدات قبلی بازخواهد گشت. ترجمه ساده این مسئله عمل در برابر اقدام است.

۲- اگر قرار باشد ناقضین برجام همچنان بدون انجام تعهداتشان طلبکار باشند و هزینه ندهند، شرایط به همان روال ۴ سال قبل در دولت روحانی بازگشته و ایران باید در صف پایینی بازی کند. بلوک‌بندی صورت گرفته و فشار به روسیه نشان می‌دهد دشمن همچنان روی برنامه قبلی عمل کرده و تمایل آن‌ها به ادامه مذاکره نمایشی است.

۳- عدم تسلط به متن در حوزه رفع تحریم‌ها باعث شد، تحریم‌های اولیه و یا تحریم مهم چون محدودیت استفاده از چرخه دلار (U-Turn) در برجام، بر اساس پانوشت ۱۴ و ۱۶ پیوست دوم برجام باقی‌مانده و تحریم‌های آمریکا صرفاً برای افراد خارج‌شده از لیست تحریم متوقف شد و افراد باقی‌مانده در لیست تحریم (SDN list) همچنان شامل تحریم بودند. در راهبرد جدید ارائه‌شده توسط ایران در پیش‌نویس بروکسل «لغو همه تحریم‌ها» تأکید ویژه شده و ترکیبی از لغو تعدادی از آن‌ها موردقبول واقع نشود. درگذشته تناقض در رفع برخی تحریم‌ها باعث شد نتوانیم نفت بفروشیم.

۴- محمدجواد ظریف در جمله‌ای معروف گفته بود که «می‌گویند اثر بازگشت تحریم‌های آن‌ها یک‌شبه است که نیست و به سال‌ها زمان نیاز دارد، اثر بازگشت ما می‌تواند زودتر باشد، زیرا اگر نقض عهد کنند کار ما با پیچ و مهره‌هاست» این سخن به آن معنا بود که تیم مذاکره‌کننده سابق «زمان بازگشت‌پذیری ایران» را درست پیش‌بینی نکرده بود. در راهبرد جدید مذاکرات، موبه‌مو زمان‌بندی‌ها مشخص‌شده و تا قبل از نقد شدن وعده‌های قبلی؛ خبری از تعهدات جدید نیست.

همه مؤلفه و شاخصه‌ها نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران اکنون نسبت به آمریکا در موضع برتری قرار دارد. این شرایط، دست بالا در مذاکرات را در اختیار ایران قرار می‌دهد و توان چانه‌زنی تیم مذاکره‌کننده کشورمان را برای دفاع از حقوق و منافع ملی افزایش می‌دهد. روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی مهم اعتراف کرده است که از همان ابتدا بعید بود که دولت آمریکا بتواند ایران را به دست کشیدن از تمام پیشرفت‌های هسته‌ای در مقابل لغو محدود تحریم‌ها متقاعد سازد زیرا این هدفی واقع‌بینانه نبوده است. نکته مهم گزارش اما مطرح کردن این موضوع است که دولت بایدن گزینه واقع‌بینانه‌ای را برای حل این پرونده ندارد.

وب‌سایت نشریه «نشنال اینترست» نیز نوشته است که مسائل پیش‌آمده در مورد برجام از پیامدهای سیاست‌های هزینه زای دولت ترامپ بوده است. طبق تحلیل، جو بایدن نمی‌تواند بدون دادن امتیاز کامل به ایران از این دردسر بزرگ دیپلماتیک به سادگی خارج‌شده و دولت جدید در ایران برخلاف دولت قبلی مطیع نبوده و هزینه سنگین روی دست آمریکایی‌ها خواهد گذاشت. پس از سفر وزیر خارجه انگلیس به ریاض یک جاسوس ارشد که به زبان فارسی نیز تسلط دارد در یادداشتی نوشته است که ما گیج شده‌ایم؛ ایران می‌خواهد مذاکرات را از صفر آغاز کند؛ این اتفاق یعنی هر چه تا به حالا به دست آورده‌ایم نابودشده است!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 63
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    8 1
    الان اگر دقت کنید اروپا و آمریکا چندین بار گفته اند و تاکید کرده اند که مذاکرات از همانجایی که در دولت روحانی به پایان رسید ادامه یابد . چرا؟؟؟ من خودم فکر میکنم همه چیز از اول مشخص بود و با توجه به قانون مجلس بازگشت آمریکا به برجام با لغو همه تحریم ها با تضمین و راستی آزمایی و همان آغاز مشخص شد که آمریکا چنین کاری نمی کند ولی بدلیل اینکه انتخابات در پیش بود و از اول هم این داستان برای تاثیر گذاری بر انتخابات چیده شده بود . برای اینکه کار کش پیدا کند تا همچنان بتوانند بر انتخابات اثر بگذارند دستور کار را عوض کردند و روی زمان بندی بازگشت ایران به اجرای کامل برجام کار کردند و الان هم غربی ها همون خط را دنبال میکنند و انگار که ما بودیم نقض برجام کردیم و باید به برجام برگردیم ****** البته اینها تحلیل من است و میتواند غلط باشد .
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      7 5
      فکرش بکن عراقچی برای انریکه مورا جشن تولد میگرفت!!!!
  • بختیاری IR ۰۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    9 1
    از خیانت و ...که بگذریم همه اون روش ها و درخواست ها به ذلیل‌ترین شکل فقط وفقط برای پیروزی در انتخابات بود که یک برگ برنده داشته باشند که کدخدا و پا دو های علیا حضرت! قبول نکردند.! همونطور که قبلا خدمت دوستان عرض کردم از این به بعد کسی مثال شاهان زبان بلد و باسواد قاجار رو نمیزنه چون تدبیر وکلید اومده و با فاصله نوری شاهان قاجارو پشت سر گذاشته. فدریکا رو کفن کنم اگر اشتباه گفته باشم.
    • حمید IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      4 1
      تازه زمان شاهان قاجار این همه رسانه و شبکه های اجتماعی و ... نبود که مردم خیلی زود بفهمند چه کلاهی سرشان می رود ولی در دوران تدبیر و کلید ، با وجود این همه شبکه اطلاع رسانی ، بازهم آقای شیخ دروغ به هم می بافت و متاسفانه هیچ مسئولی در کشور هم مانع این رفتار نمی شد . باعث تاسف است که در کشوری که با خون هزاران شهید استقلال خود را به دست آورده ، وطن فروشان به این سهولت می توانند هرکاری که بخواهند انجام دهند .
  • SE ۰۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    18 2
    اوراقچی هسته ای عراقچی بجای اختیار عمل در مذاکرات به شورای سیاست خارجی احضار شده تا آموزش شطرنج ببیند نه جولان کولی دهی به غربیها
    • جزیره اسرار آمیز !!! IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      11 0
      بزرگ‌ترین اشتباه اینه که کسی فکر کنه با رفتن یکنفر ظریف، اون سبک و روش و رهیافت و رویکرد و راهبرد هم از وزارت خارجه رفته، اما چه خطایی !چون همچنان نزدیکترین مریدان و مقربان و حواریونش که از رگ گردن هم به ظریف نزدیکترند و موقع استعفایش رخت عزا بر تن کرده اشک و ناله و ضجه زاری میکردند!!! همچنااااااان در مهمترین و حساس‌ترین مناصب وزارتخانه و سفارتخانه‌های کشور در اقصی نقاط جهان از لندن (با آن حکم انتصاب دقیقه 90 و آن رفتار افتضاح و فاجعه آمیزش برای رفتن که مشابه فرار بود!) ژنو و نیویورک برلین و وین … در غرب عالم تا حتی پکن و ….در شرق عالم همچنان درحال صفااااا و وفای ظریفانه هستند …. چه جفایی!!!
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      6 8
      دوستانی که از دست دادن ظریف و کری خونشون به جوش اومده نظری در مورد جشن تولد گرفتن وزارت خارجه امیر عبداللهیان برای انریکه مورا که از نظرشون جاسوس ارشد آمریکا و انگلیسه ندارن؟! هوا چقدر سرد شده!!!
    • DE ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      5 0
      مرد شریف ۰۱:۵۸ کاملا درست و صحیح تحلیل کردی آفرین اگر تحلیل غلط میخواهی ببینی نظرات سران اصلاحطمعکاران را بخوان در روزینامه هاشان که مرغ بریان شده روی منقل خنده اش میگیره .یکیشون تاجرزاده یکی بیجا کلام .و....
    • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      0 2
      یعنی آقا محمود با پول بابک رفته جزیره صفا بعد رفته دبی
  • ایرانی US ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    13 0
    ایران به شرطی موفق است که جلوی خروج سرمایه ها توسط اقازاده ها گرفته شود. و اعضای تیم مذاکره کننده جاسوس نباشند و زیرمیزی نگیرند. مطمن باش به انها رشوه داده می شود. فکر می کنی اینها زیر میزی نگیرند؟
  • علیرضا IR ۰۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    11 26
    همون اتفاقاتی که توی دوره دبیری شورای عالی امنیت ملی آقای جلیلی با مثلت باقری کنی و امیر عبدالهیان و جلیلی افتاد الان هم میفته و مذاکرات طولانی و بی حاصل ادامه داره
    • آقا بزرگه IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      12 1
      مذاکرات طولانی بهتر از اینه که یه جاسوس بفرستی مذاکرات رو به نفع آمریکائیها ثبت کنه.
    • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      11 2
      آخه بمیرم نه اینکه تیم ظریف توههشششت سال مذاکرات خیلی نتایج درخشان و موثری بدست آورد .
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      7 2
      وقتی آمریکا نمی خواهد مشکل حل بشه، مذاکره فایده ای نداره، پس همون مذاکره بی حاصل هم انجام نشه بهتره، بسه دیگه واداگی که هم ، پیاز بخوریم و هم کتک بهوریم و هم پول رو بدیم، یعنی فهمش برای غربگرا ها اینقدر سخته!!!؟
    • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      2 3
      مذاکره طولانی وقتی گره بخوره به اقتصاد وتورم وگرانی وریزش ریال درمقابل دلار وگرانی ارزاق عمومی اونوقت ازحد که بگذره ایران مجبور میشه به خاطر امنیت ملی ونارضایتی مردم به آمریکا باج بده .شما تو این هشت سال ضریب جینی ایران رو ببین چی شده وقتی میگن سی میلیون نفر نزدیک خط فقر وزیر اون داریم یعنی فاجعه.آمریکاییها هوشمندانه اقتصاد ایران رونشان گرفتند
    • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      5 3
      مثل اينكه براي امثال شما نوکری با عزت فرقي نداره ، اگف قراره اتفاقي بيافته كه ميافته و گرنه پس بهتره كه سرمون رو بگيريم بالا و با پشت دست بزنيم توي دهن اروپا و آمريكا
    • علیرضا IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      0 1
      دکتر ظریف بدبخت هشت سال با کیا سر و کله میزد
  • سیامک DE ۰۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    5 0
    آرزو داشتم که فقط یک شخص از آن دولت قبلی اصلاح طلب ها (غرب طلب ها) می دیدم که اعتماد به نفس بالا می داشت و تا این حد ذلیل و ضعیف الحال نمی بودند
  • IR ۰۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    3 0
    مشکل مسکن و مشکل اشتغال و مشکل بورس و مشکل بازار ارتزاق مردم حل بشه خودش بزرگترین کارهستش و خیلی هم زمانبر چندسال طول میکشه گور پدر برجام که باز بشینیم هرروز ببینیم اون چی شد این چی شد و خودمان را اسیر کنیم...
  • CA ۰۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    3 1
    باید از مذاکرات یه چیز ملموس بیاد بیرون ، نه حرف و شعار
  • US ۰۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    1 0
    مذاکره کنندگان روحانی ببینید چه در باغ سبزی نشان دادند که آنها از شروع صفر مذاکرات می ترسند؟! مگر چند سال نیست که از برجام خارج و عمل نکردید؟! این چه عجله‌ای هست
  • IR ۰۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    12 0
    باید فیلم و صوت مذاکرات قبل را تهیه کرد و اگر نمایندگان ایران چنین مطالبی را گفته باشند باید محاکمه کرد
  • IR ۰۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    1 17
    اخه نویسنده احمق! از عمر برجام ۳ سال مونده اونم تا پایان دوره بایدن تموم میشه تضمین از دولت بسه.
    • باغبان IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      3 1
      تاریخ امضای برجام14ژوئیه2015 تاریخ غروب برجام14ژوئیه2030
    • آقا بزرگه IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      4 1
      اونی رو که براش دل می دادی برای همیشه به زباله دانی تاریخ پیوست
  • IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    15 1
    احسنت ، خداروشکر که عمر دولت قبلی به پایان رسید و دولت و عواملش موفق نشدند نقشه های یانکی‌ها. و عملی کنن!! مذاکره از موضع قدرت و منطق تنها راه درست است.
  • IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    2 7
    سهسالدیگه برجام تمومه و ۳ سال دیگه دولت جو بایدن تعهد اجرایی چیکار می خواید
  • بنده خدا NL ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    0 1
    به این بازی مسخره برجام خاتمه بدید و از برجام خارج بشید.
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    4 0
    خاک بر سر تان اگر کوتاه بیایید در مقابل انها
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    2 0
    انها فقط زبان زور را می فهمند. چوب را که بلند کنید خودشان دوان دوان می ایند
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    9 7
    جمعش کنید .مسخره کردید ملت رو
    • آقا بزرگه IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      3 2
      نه اصلاح طلب نه اصولگرا. هردو مثل هم هستند. اصل منافع ملت است دانشمند
  • جزیره اسرار آمیز !!! IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    4 0
    بزرگ‌ترین اشتباه اینه که کسی فکر کنه با رفتن یکنفر ظریف، اون سبک و روش و رهیافت و رویکرد و راهبرد هم از وزارت خارجه رفته، اما چه خطایی !چون همچنان نزدیکترین مریدان و مقربان و حواریونش که از رگ گردن هم به ظریف نزدیکترند و موقع استعفایش رخت عزا بر تن کرده اشک و ناله و ضجه زاری میکردند!!! همچنااااااان در مهمترین و حساس‌ترین مناصب وزارتخانه و سفارتخانه‌های کشور در اقصی نقاط جهان از لندن (با آن حکم انتصاب دقیقه 90 و آن رفتار افتضاح و فاجعه آمیزش برای رفتن که مشابه فرار بود) ژنو و نیویورک برلین و وین … در غرب عالم تا حتی پکن و ….در شرق عالم همچنان درحال صفا و وفای ظریفانه هستند …. چه جفایی!!!
    • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      2 0
      انتصاب دقیق 90 مشکوک و خیلی مشکوک... حتی پکن؟ جالبه والا
  • MD ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    4 0
    ایران به‌گونه‌ای رفتار می‌کند که انگار مذاکرات، لطفی به ما است. این طور مذاکره کردن درسته!!!! واقعا مذاکره لطف به آمریکاست، اگه دلش نمیخواد میتونه بره دنبال تحریماش ما هم دنبال هسته ای، مثل روز اول. البته دیگه تحریمها مثل اون موقع جوابگو نیست، دولت نوکرصفت رفته و دولت خدمتگزار مردم اومده.
  • محمدایوب IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    6 0
    روحانی فرموده بود کمر تحریمها را با بیل شکست. لطفا با این مهارت ایشان. بیلش را به دستش بدهید به اصلی خود در سرخه برگردد. وبه جای ویرانی کشور. زادگاهش را آباد کند
  • محمدایوب IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    3 0
    قدر زر. زرگر شناسد قدر گوهر. گوهرین. به همین خاطر است که آقای خرازی. سریعا. به آقای عراقچی کار. داد بی کار نماند. رویش نمی شد می توانست به ظریف هم. کار میداد.
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    3 0
    نتانیاهو: "اصلاح طلبان سرمایه های اسرائیل در ایران هستند" نتیجه خیانت سرمایه های اسرائیل (اصلاح طلبان) به مردم و مملکت شد برجام خسارت بار و گرانی ها و ایجاد مشکلات معیشتی برای مردم
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      0 7
      از محمود اصولگرا و معجزه قرنتون چه خبر؟؟
    • DE ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      2 0
      ۱۱:۵۶ - از محمود اصولگرا و معجزه قرنتون چه خبر؟؟- اینقدر احمقی که لاکپشت در مقابلت پرفسوره. محمود احمدینژاد اینقدر مرد بود که بارها و بارها از همون اول ریاست جمهوری تا چند سال بعد که اصولگرایان بخاطر خودکامگی و مقلد مشائی شدن و اسلام ایران و بهاری ...طردش کردند و تا همین حالا بارها و بارها گفته اصولگرا نبوده و نیست . والان هم که داره شاگردی تاج زاده را میکنه بلکه غربگداها و اصلاحتیه کاران بهش رای بدهند . حالا برو بزن به آب .
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    5 0
    انگلستان مواضع عجیب ایران گیج کننده میدونه اما خروج امریکا و غرب از برجام گیج کننده نبود چون از اولش هم قرار نبود پایبند باشن.
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    7 0
    هرکسی که بگوید اول ایران اینکار را بکند تا بعدش طرفهای مقابل اقدام متقابل بکنند قطعا مهره طرفهای مقابل ایران است هرچند که اسم و فامیل ایرانی داشته باشد و به فارسی هم صحبت کند یا چهره اسلامی داشته باشد. چرا نمی گوید که اول آنها تحریمها را لغو کنند تا ایران هم اقدام متناسب انجام دهد؟ چرا باید ما اول خواسته های آنها را برآورده کنیم؟ آقای موسوی شما لااقل صبر می کردید تا مقامات غربی این خواسته ها را مطرح کنند. چرا خواسته های آنها از دهان شما بیرون می آید؟
  • آقا بزرگه IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    2 0
    منظور از اون جاسوس هسته ای که فارسی هم بلد بوده نکنه منظورتون ع.... هست.
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    1 2
    اینقدر این دولت برگشت به مذاکرات را کشش ندهد که جای شاکی و متشاکی عوض شود و دنیا بیشتر از این بر علیه ما شود
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    4 0
    آمریکا باید تمام تحریم ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کرده و هزینه ی خسارت هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتش داده بپردازد و منتظر راستی آزمایی ایران برای انجام این موارد بماند تا ادب شود.
  • mojtaba SE ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    0 0
    بهر صورت برجام تمام شد,و حالا نظام اسلامی ایران باید روشش رو نشان بده
  • FR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    0 0
    محمدجواد ظریف!؟؟؟؟ تفکرش؟؟؟؟
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    3 0
    عباس عراقچی فورا سکه های یامفت را باید برگرداند .
    • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      1 0
      عراقچی بجای محاکمه‌ خسارت‌ برجام پست جدیدگرفته جای بسی تعجب است‌
  • US ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    0 0
    اگر اینقدر ادعاتون میشه کلا بیاید بیرون تموم شه بره
  • IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    1 0
    عباس گاریچی و ظریف فقط مطیع خانمها : موگرینی - اشتون - وندی شرمن بودند . اف بر انها.
  • IR ۰۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    0 0
    زمانی همسایه شمالی تهدید به گرفتن ابهای شمالی کرده بود در مجلس عده ای بزدل گفتند این ابها رابدهید وکام انها را تلخ نکنید نماینده ای فرمود بگذارید خود بیاید نه شما انرا پیشکش کنید امریکا منزوی شده از اینکه ایران قطارش بر ریل سابق حرکت نمیکند سرخورده شده با ولع دنبال بازی دادن ایران واثبات کدخدایی خود است اول واخر باید با واقعیتها روبرو شده پس با عزت بهتر امریکا به اسانی امتیازی نمی دهد با شرط پیش از مذاکره وعدم رغبت.اورا لنگ در هوا نگهدارید منزوی تر که شد زمان مذاکره انهم با .اماواگر.ضربه ای که از شکست هیمنه خورده بیش از توان هسته ای ما است .کم محلی کنید وطرح دوستی با رقبای اورا بیشتر کنید
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    0 0
    ایجاد تاخیر در بازگشت به مذاکرات زمینه را برای تعویض جای شاکی و متشاکی اماده میکنند و دنیا را بر علیه ایران بیسج میکنند
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    1 0
    اغلب مذاکرات ( ظریف و عراقچی ) با ( موگرینی - اشتون - وندی شرمن ) در هتل کوبورگ اتریش بود . علی برکت الله
    • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      1 0
      البته پشت درهای بسته و بدون حضور دیگران !؟!؟؟!
  • IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    1 0
    عباس عراقچی سکه های یامفت را پس بده . به ظریف هم بگو 500سکه را فوری برگرداند .
  • IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    1 0
    در اخرین دور عباس عراقچی و ظریف علی برکت الله به : ..........
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    1 0
    فقط دنبال موگرینی - اشتون - وندی شرمن بود .
    • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      0 0
      ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    0 0
    در اخرین دور دیکته دوطرف توافق کردند که نقطه سر خط دوباره از اول!مهم اینست درمذاکرات این دولت باید برریل جدید واصرار بر نقد شدن بدهیهای طرف مقابل ادامه پیدا کند زنگ دیکته تمام شود
  • DE ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    0 0
    آمریکا تنها با رضایت تمامی اعضای فعلی برجام (تاکید می شود تمامی اعضا، از جمله ایران) می تواند به آن بازگردد.
  • ناشناس IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    0 0
    خدا بخیر کنه
  • عدی IR ۰۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    0 0
    عده ای نالایق مزدور آبروی مملکت را بردند بجای خدا درمقابل غرب به سجده افتادند راستی حالا مدعی العموم کجاست تا لااقل با محاکمه مزدوران دل مردم زخم خورده را تسلی دهد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس