کد خبر 1281242
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۶
اهداف اردوغان از دیدار با سران اهل سنت عراق چیست؟

ترکیه تلاش می‌کند تا با جریانات سیاسی اهل سنت عراق روابط نزدیکی برقرار کند بطوریکه تنها ۵ روز مانده به انتخابات، الحلبوسی و الخنجر، به آنکارا دعوت شدند.

به گزارش مشرق، سفر دو تن از چهره های سیاسی مهم اهل سنت عراق به ترکیه، توجه رسانه ها را به سوی خود جلب کرد.

بیشتر بخوانید:

سفیر اسرائیل در بحرین مشخص شد

دیروز رجب طیب اردوغان در کاخ بش تپه آنکارا و بدون حضور روزنامه نگاران و خبرنگاران، ابتدا با محمد الحلبوسی رئیس حزب التقدم و سپس با خمیس الخنجر رئیس حزب العزم دیدار کرد.

رجب طیب اردوغان , کشور ترکیه , کشور عراق ,

خبرگزاری رسمی آناتولی و همچنین پایگاه اصلی نهاد ریاست جمهوری ترکیه که معمولاً تمام دیدارهای اردوغان را به طور گسترده پوشش خبری می دهند و از هر دیدار چندین عکس منتشر می کنند، این بار تنها به بیان یک جمله خبری کوتاه و انتشار یک عکس از هر یک از این دیدارها بسنده کردند.

محمد الحلبوسی رئیس سابق پارلمان عراق و رئیس التقدم، در توییت خود، صرفاً به دیدار با اردوغان اشاره کرده و توضیح خاصی ارائه نداده است. اما خمیس الخنجر چنین نوشته است: «ملاقات مهمی با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه داشتم. در این دیدار، در مورد اوضاع سیاسی منطقه و اهمیت روابط اقتصادی بین عراق و جمهوری دوست ترکیه برای حمایت از ثبات اقتصاد عراق، صحبت کردیم. ما تاکید کردیم که مرزهای عراق نباید توسط سازمان های تروریستی به کار گرفته شوند».

رجب طیب اردوغان , کشور ترکیه , کشور عراق ,

خمیس الخنجر همچنین از اردوغان خواسته که در مورد سفر شهروندان عراقی به ترکیه، به ویژه برای دانشجویان، بیماران و فعالان اقتصادی، تسهیلاتی در نظر گرفته شود.

از طارق الهاشمی تا حلبوسی و خنجر

اهمیت دیدارهای اردوغان با دو رهبر سیاسی مهم اهل سنت عراق در این است که هر دو، در کوران روزهای هیجانی کمپین انتخاباتی به آنکارا رفتند و در حالی که تنها ۵ روز به انتخابات مانده بود، الحلبوسی و  خنجر، به آنکارا دعوت شدند.

خمیس الخنجر، محمد الحلبوسی و اسامه النجیفی، نمایندگان سه قطب سیاسی اهل تسنن عراق هستند و ترکیه در چند سال اخیر، علاوه بر آن که روابط گسترده ای با این ۳ شخصیت برقرار کرده، با الجبوری رئیس سابق پارلمان عراق نیز روابط گسترده ای داشت و از همه مهم تر این که حمایت آنکارا و دوحه از طارق الهاشمی، یکی از نقاط عطف مهم در مورد رویکردهای سیاسی ترکیه در قبال تحولات سیاسی عراق در سالیان گذشته بوده است.

ترکیه در مقطعی تلاش کرد تا با استفاده از ظرفیت عشایر و طوایف اهل سنت موصل و برادران النجیفی، یک گروه شبه نظامی سنی به نام حشد الوطنی راه اندازی کند اما این ایده بعدها شکست خورد.

حالا طارق الهاشمی عملاً از صحنه سیاست عراق کنار نهاده شده و اسامه النجیفی نیز همچون گذشته، رهبر متنفذی نیست. به همین خاطر، ترکیه در این چند سال، ارتباط مداوم با الجبوری، الحلبوسی و الخنجر را در دستور کار خود قرار داده است.

پیش بینی می شود که الحلبوسی نزدیک به امارات متحده عربی و عربستان سعودی با خیمه التقدم، در انتخابات آتی عراق، نزدیک به ۳۵ کرسی پارلمان را در اختیار بگیرد و خمیس الخنجر نزدیک به ترکیه و قطر نیز حدوداً ۲۵ کرسی بگیرد.

یعنی این دو رهبر اهل سنت عراق، مجموعاً نزدیک به ۲۰ درصد از کرسی های پارلمان عراق را در اختیار خواهند گرفت و ترکیه به دنبال آن است که از پتانسیل سیاسی و اجتماعی آنان بهره بگیرد.

حزب عدالت و توسعه در چند سال گذشته با حزب دموکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی، روابط نزدیکی برقرار کرده، اما با حزب اتحادیه میهنی که به خانواده طالبانی تعلق دارد، همواره در حال تنش بوده است. چرا که این حزب، با پ.ک.ک روابطی عمیق دارد و برخلاف حزب بارزانی، همواره علیه حضور نظامی ترکیه در خاک عراق، موضع گیری می کند.

رجب طیب اردوغان , کشور ترکیه , کشور عراق ,

ترکیه همچنین با هر دو طیف ترکمان های شیعه و سنی هم روابط رو به رشدی داشته و حمایت از ترکمان ها را به ابزاری برای مداخله در برخی مسائل داخلی مربوط به بغداد، اربیل و کرکوک، تبدیل کرده است.

ذکر این نکته نیز ضروری است که ترکیه در کنار تقویت روابط خود با کردها، اهل سنت و ترکمان ها، همواره به دنبال این بوده که با جریانات سیاسی شیعی عراق نیز روابط خوبی داشته باشد.

با آن که فراز و نشیب هایی در مواضع سیاسی و روابط ترکیه با مقتدی صدر و سید عمار حکیم مشاهده شده، اما در هر حال این دو رهبر، از بین دیگر سران شیعی عراق، روابط نزدیک تری با ترکیه داشته اند. اما سران جریانات نزدیک به گفتمان مقاومت، نه تنها به ترکیه نزدیک نشده اند، بلکه تنها جریاناتی بوده اند که علیه اقدامات مداخله جویانه ترکیه در عراق، موضع گرفته و بیانیه صادر کرده اند.

سفر محمد الحلبوسی و خمیس الخنجر به آنکارا در آستانه برگزاری انتخابات حساس عراق، نشان دهنده این است که ترکیه به شکلی جدی، به دنبال اثرگذاری بر موازنات سیاسی عراق است و حمایت از جریانات اهل سنت، اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

در پایان باید گفت، عراق برای ترکیه از اهمیت بالایی برخوردار است و در چند سال گذشته، در غیاب شرکت های قدرتمند ایرانی، این ترکیه بوده که در میدان صادرات کالا به عراق و انجام پروژه ها و مناقصه های بزرگ عمرانی، امتیازات فراوانی گرفته است. به طوری که میزان صادرات ترکیه به عراق، همواره رو به افزایش بوده و علاوه بر مزیت تنوع کالا، پیمانکاران، تکنیسین ها و کارگران ترکیه ای نیز، توانسته اند درآمدهای قابل توجهی از کار و فعالیت در عراق به دست آورند.

ترکیه در صادرات کالا به عراق، یک رقیب ابرقدرت فرامنطقه ای به نام چین و یک رقیب منطقه ای به نام امارات متحده عربی دارد. البته این تابلو بر اساس شرایطی ترسیم شده که ظرفیت و توانمندی خاص و مزیت های صادرات کالا از ایران به عراق نادیده گرفته شده است. اما در شرایط کنونی، بازار مصرف عراق، برای ترکیه یک بازار ۱۰ میلیارد دلاری سودده و ارزشمند است و ظرفیت رو به رشدی دارد. اما ترکیه تنها به سود اقتصادی اکتفا نکرده و با استفاده از کارت ها و ابزارهای مختلف، تلاش می کند عراق را به خود وابسته کرده و نفوذ بیشتری در میان جریانات سیاسی به دست بیاورد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    1 6
    جالبه دقیقا همین سران اهل سنت عراق از کسانی بودند که از داعش حمایت میکردند بعضی هاشون دیگه از حمایت زبانی و یا حتی مالی داعش هم گذشته بود و دیگه افراد قباییلشون رو به کمک داعش میفرستادند و حالا اردوغان که از داعش نفت میخرید و از تکفیری های جنایتکار در سوریه (و عراق)حمایت میکرد (و هنوز هم حمایت میکنه) قراره با اینها دیدار داشته باشه. به قولی معروف جمع داعشی ها جمع...
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    1 5
    دریک کلام تفرقه افکنی همان کاری که‌ اربابش ازش خواسته
  • ف م RO ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    19 4
    اردوغانیها دلالهای سیاستهای استعماری انگلیس در منطقه هستند. اردوغانیها با گل آلود کردن منطقه ماهیگیری میکنند.
    • IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      5 1
      زنده باد دین مبین اسلام مرگ بر منافق ضد اسلام
    • IR ۰۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      1 6
      چرا نمینویسی پانتورکیسم ؟؟؟ چقدر محافظه کاری چقدر پاک کردن صورت مسعله ؟؟ چرا راجع به خود این غده چرکین صریح نیستید ؟؟؟
  • GR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    0 4
    به نظر عراق به اندازه کافی باتلاق شده ترکیه از اهرم فشار سد ایلیسو بر روی دجله که ۶۰ درصد منابع آبی عراق را داره استفاده می‌کنه و اهمیت ترانزیتی باید در قفقاز جنوبی نفوذ کرد و منابع آبی رود ارس و کورا را بر روی علیف خائن بست
  • IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    1 1
    امریکا و اسراییل از گاو شیرده برای رهبری و هدایت تندورهایی مثل داعش ناامید شدن،البته همچنان رو پولش حساب می کنن
  • IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    2 6
    اردوغان نشون داده در نفاق و بی شرفی و آتش زدن منطقه در جهت منافع خودش و جریانش لحظه ای درنگ نمی کنه . سر این افعی خوش خط و خال رو باید کوبید به سنگ . دیگه سیاست پرده پوشی رو کنار گذاشته و شمشیر رو علنا از رو برای ما بسته . اردوغان علنا دیگه از رو داره بازی می کنه و سیاست های امریکا و اسرائیل رو هویدا داره پیاده می کنه مسئولان از خواب خرگوشی تا دیر نشده بیدار شن . این بابای مفهوم رو اگر ازاد بزارید بار دیگه این بار از طریق اهل سنت عراق و کردها و ولایت باکو علیه ما متحد می کنه خصوصا اینکه قافیه رو تو سوریه به ما باخته و به دنبال تحقق خواب های شومش از محور جدید علیه ماست . انتخابات پیش روی عراق خیلی مهم است حکومت ایران باید با وحدت محور مقاومت زیر پرچم مرجعیت عراق در برابر این اقدام اردوغان منافق بایسته تا دیر نشده اقدام کنید تا مثل جریان ولایت باکو نشه که محور شرارت دیگه ای علیه ما در منطقه بسیج بشه .
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    2 2
    سیاست کلی ترکیه در منطقه خاورمیانه وقفقاز با هدف با پنبه سر بریدن ایران است
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    0 3
    مار غاشیه که میگن همین اردوغانه
  • IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    4 1
    یاشاسین ایران یاشاسین ترکیه یاشاسین آذربایجان .مرگ بر نژاد پرست
  • دادا IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    0 5
    الحلبوسی و الخنجر توتله اردغان نیافتند اردغان خود شیطان است شمارا میندازد وسط معرکه و فرار میکند تازه اردغان صحیونیصت است اهل تسنن چه سنخیتی با صحیونیصت دارد اصلا با عقل جور در نمیاد مواظب شیطان اردغان باشید
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    1 2
    متاسفانه ایرانی ها علاقه به زندگی در ترکیه صرفا از جنبه عیاشی دارند و پسر افرادصالح نظام با 42 سال فعالیت انقلابی پدر هم برای اردوغان برج میسازد که لو رفت توسط گرگ وال استریت در جشنی که برایش گرفتند ولی نوبخت میگفت برای دور زدن فعال است. وقتی هم داخل میاید یا برای رئیس شدن است یا مثل بچه یتیم میرود جلسه
  • فارس وحشی RO ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    4 1
    فکر کنم مثل ایران که از@شیعیان دیگر کشورها تروریست سا خته تورکیه هم میخواد همین کارو بکنه
    • IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
      2 3
      نوکری اردوغان برای اسراییل و دروازه داعش به سوریه از افتخارات منحصر به فرد اردوغان است.کشور نسل کشی ها نسل کشی یونانیان دیار بکر آشوریان ارامنه و..‌‌.
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    5 0
    طوری از عراق حرف می زنید انگار ارثیه پدرتونه
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    1 4
    اینده صدام احتمالا در انتظار اردوغانه
  • ابراهیم IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    1 3
    ایران نفود بیشتر وکارت های عالیتری نسبت به ترکیه در عراق دارد جمعیت شیعیان عراق که اکثریت وکردها با اصالت ایرانی فقط می ماند که چگونه از این کارت ها استفاده کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس