کد خبر 1265150
تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۱
آمریکا با دخالت در انتخابات عراق به دنبال چیست؟

بزرگ ترین ائتلاف شرکت‌کننده در انتخابات به لحاظ شمار نامزدها ائتلاف «عزم» به ریاست «خمیس الخنجر» است.

به گزارش مشرق؛ کانال سیاست آنلاین در مطلبی، وضعیت ائتلاف ها در انتخابات عراق را تشریح کرد.

ائتلاف‌ها و لیست‌های انتخاباتی عراق نشان می‌دهد که از میان ۲۱ ائتلاف انتخاباتی ۱۶ ائتلاف تازه‌تأسیس هستند که برخی از آنها اولین بار است که در انتخابات شرکت می‌کند.

براساس آمار کمیساریای عالی مستقل انتخابات، در انتخابات پیش روی عراق که قرار است در ۱۰ اکتبر برگزار شود، ۲۱ ائتلاف انتخاباتی حضور دارند. در این انتخابات ۱۰۹ حزب رقابت می‌کنند که ۵۸ تای آنها درون ائتلاف‌ها هستند.

شمار کلی نامزدهای انتخابات ۳۲۴۹ نامزد است. از این میان ۷۸۹ نفر از آنها به صورت فردی، یعنی خارج از لیست‌ها و ائتلاف‌ها، و ۹۵۹ نامزد از ائتلاف‌ها و ۱۵۰۱ نامزد از احزاب نامزد شده‌اند.

بزرگ ترین ائتلاف شرکت‌کننده در انتخابات به لحاظ شمار نامزدها ائتلاف «عزم» به ریاست «خمیس الخنجر» است. الخنجر در سال ۲۰۱۸ در پی اتهام به همکاری با تروریست‌ها از شرکت در انتخابات بازماند.

این ائتلاف از «المشروع العربی» به ریاست الخنجر و حزب الوفاء به ریاست قاسم الفهداوی، وزیر برق اسبق عراق،   حزب حل (جمال الکربولی)، «الکتلة العراقیة الحرة» (قتیبه الجبوری)، حزب المسار (مثنی السامرائی)، تجمع المدنی (سلیم الجبوری)، حزب التصدی (خالد العبیدی)، حزب المجد (طلال الزوبعی) تشکیل شده و اولین بار است به این نام در انتخابات شرکت می‌کند.

این ائتلاف بزرگ‌ترین ائتلاف در استان‌های الانبار و صلاح‌الدین و موصل و بغداد و دیالی است و مهم‌ترین نامزدهایش «محمد الکربولی» و «محمود المشهدانی»، رئیس اسبق مجلس عراق، هستند.

ائتلاف دیگری که با این ائتلاف در مناطق سنی نشین عراق رقابت می‌کند ائتلاف «تقدم الوطنی» به ریاست محمد الحلبوسی، رئیس مجلس عراق، است که آن نیز برای اولین بار با این نام در انتخابات شرکت می‌کند.

این ائتلاف شامل حزب تقدم (محمد الحلبوسی)، «الخیار العربی» (عبدالحسین عبطان)، تجمع التعاون (علی فرحان)، حزب الحق الوطنی (احمد المساری)، و چند حزب و تشکل دیگر می‌شود و مجموعا ۱۰۵ نامزد دارد که مهم‌ترین آنها رئیس کنونی مجلس عراق است.

در میان تشکل‌های شیعی یکی از آنها، ائتلاف «نیروهای حکومت ملی» است که رهبری آن را سیدعمار الحکیم برعهده دارد. این ائتلاف نیز اولین بار است که با این نام در انتخابات شرکت می‌کند.

این ائتلاف شامل جریان حکمت ملی عراق (الحکیم)، نصر (حیدر العبادی)، کنفرانس ملی عراق، تیار المد العراقی، وطنیون، و چند تشکل دیگر می‌شود و مجموعا ۷۸ نامزد دارد.

ائتلاف بزرگ دیگر ائتلاف فتح به ریاست هادی العامری است که برای دومین بار است در انتخابات شرکت می‌کند و شاخه سیاسی الحشد الشعبی شمرده می‌شود.

این ائتلاف شامل سازمان بدر (العامری)، صادقون (عصائب اهل الحق)، السند (احمد الاسدی)، مجلس اعلی (همام حمودی)، و چند تشکل دیگر می‌شود و ۷۳ نامزد در انتخابات دارد.

این ائتلاف در انتخابات سابق در رتبه دوم در شمار کرسی‌های مجلس بود و ۴۸ کرسی را از آن خود کرد.

ائتلاف تازه‌تأسیس دیگر ائتلاف «العقد الوطنی» به ریاست فالح الفیاض، رئیس سازمان الحشد الشعبی، است. این ائتلاف شامل جنبش عطاء (الفیاض) و حزب اسلامی عراقی، حزب الثبات، و چند تشکل دیگر می‌شود و ۸۰ نامزد در انتخبات معرفی کرده است.

خالد الاسدی، از سران سابق حزب الدعوه، نیز ائتلافی به نام «العمق الوطنی» راه‌اندازی کرد که شامل چند تشکل جداشده از حزب الدعوه می‌شود و ۳۷ نامزد دارد.

ائتلاف دیگر «تحالف التصمیم» به ریاست عامر الفایز است که از ائتلاف فتح جدا شده و چند تشکل کوچک را با هم متحد کرده و ۴۶ نامزد معرفی کرده که مهم‌ترین آنها اسعد العیدانی، استاندار کنونی بصره است.

برخی از ائتلاف‌ها خود را محدود به استان‌ها کرده‌اند، ازجمله ائتلاف «جماهیرنا هویتنا» به ریاست احمد الجبوری (ابومازن) که ۱۲ نامزد در استان صلاح‌الدین دارد.

در کرکوک هم راکان الجبوری ائتلافی استانی راه انداخته است. ضمن اینکه وصفی العاصی، از شیوخ عشایر کرکوک، ائتلافی عشایرمحور در این استان ایجاد کرده است.

در میان کردها تنها ائتلاف موجود ائتلاف اتحادیه میهنی کردستان و جنبش تغییر (گوران) است که ۴۲ نامزد معرفی کرده که اکثرا در سلیمانیه رقابت می‌کنند.

ترکمان ها نیز ائتلاف خاص خود را دارند که به ریاست حسن توران تشکیل شده و شامل ۸ تشکل ترکمان عراق می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس