مشاور ارشد اردوغان: در زمینه امنیت مرزهای خود با ایران کار می‌کنیم

مشاور ارشد رئیس جمهور ترکیه از تجهیز مرزهای این کشور با ایران و بی فایده بودن مذاکرات سوریه با حمایت سازمان ملل متحد خبر داد.

به گزارش مشرق، مشاور ارشد رئیس جمهور ترکیه روز چهارشنبه در گفت‌وگو با یک نشریه آلمانی با موضوعات روز منطقه و جهان و تجهیز مرزهای این کشور با ایران برای مقابله با پناهجویان پرداخت.

«ابراهیم کالین» مشاور ارشد سیاست خارجی ترکیه در گفت‌گو با نشریه آلمانی«اشپیگل» در زمینه روابط با آمریکا و ناتو گفت:«ما یک عضو قوی ناتوهستیم و به طور کامل و کاملاً به آن متعهد هستیم. ما اغلب در ماموریت‌های آن شرکت کرده‌ایم. ما می‌خواهیم ناتو را به عنوان یک اتحاد قوی ببینیم. مشکلات بین اعضا نباید آن را تضعیف کند.

وی در ادامه گفت: «آمریکا بازیگر مهمی است. اما من از اروپایی ‌اانتقاد می‌کنم که وقتی تصمیمات زیادی می گیرند ، ابتدا به سمت واشنگتن نگاه می‌کنند. هیچ کس نمی‌گوید اروپایی‌ها باید آمریکا را از تصمیمات خود خارج کنند.اروپا یک قاره قوی است و از نظر سیاسی و اقتصادی بسیار مهم است. در مورد تصمیمات ژئواستراتژیک باید تأثیرگذارتر و مستقل‌تر باشد، اما در سایه ایالات متحده باقی مانده است.»

وی در زمینه رابطه آنکارا با عربستان پس از قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار عربستانی که به طرز وحشتناکی از سوی ماموران سعودی در کنسولگری عربستان در ترکیه به قتل رسید نیز گفت، اتفاق کاملاً وحشتناکی افتاد. اما عربستان سعودی این موضوع را به صورت قانونی حل کرده است. اکنون ما باید بر روی جایی که م‌ توانیم با هم کار کنیم تمرکز کنیم.

کالین در زمینه  روابط آنکارا با مصر نیز گفت، ما با مصر درگیری داشتیم، اما این کشور مهمی در منطقه است که با آن روابط تاریخی و فرهنگی داریم، همچنین از طریق تجارت.

وی در زمینه امنیت مرزی پس از ماجرای روی کار آمدن طالبان در افغانستان گفت: «کشور ما در حال حاضر از ظرفیت‌های پذیرش مهاجر خود بسیار فراتر رفته است. ما قبلاً حدود چهار میلیون سوری را پذیرفته ایم. ما همه کارها را برای ایمن سازی مرزهای خود انجام می‌دهیم، بر روی تامین امنیت مرزهای خود با ایران کار می کنیم، دیوار ساخته‌ایم ،سیستم‌های نظارت الکترونیکی، دوربین ها را نصب کرده‌ایم ، ایستگاه های نظارتی ایجاد کرده ایم. اکنون جامعه بین‌المللی، ایالات متحده، سازمان ملل متحد باید اقدام کنند. ما نمی‌توانیم افراد بیشتری را پذیرا باشیم.»

این مقام ترکیه‌ای در خاتمه افزود که مذاکرات سازمان ملل در زمینه سوریه در ژنو هیچ نتیجه‌ای نداشته است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    3 7
    این بابا اردوغان بزودی مشغول انتخابات خواهد بود . واحتمال باختش در انتخابات آتی کم نیست .
    • IR ۰۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
      6 0
      نژاد پرست های عصر جاهلیت زنده شدن که میگفتند فقط قبیله ما
    • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
      0 9
      من از بچگی یادم میاد این روی کار بود . با دیکتاتوری بازم رای میاره
  • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    0 5
    این بابا اردوغان بزودی مشغول انتخابات خواهد بود . واحتمال باختش در انتخابات آتی کم نیست .
  • مسعود IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    5 3
    از دو سال پیش ترکیه شروع کرد به دیوار کشی در مرز ایران ، بنظر می رسد از مدت ها پیش برنامه به آشوب کشیدن ایران را داشته اند (مثل سوریه) و برای مقابله با موج هجوم جمعیت پس از آشوب ، چنین دیواری را پیش بینی کرده اند وگر نه در این وضعیت خراب اقتصادی کدام احمقی این حجم هزینه می کند . چقدر یک دولت وملتی باید کثیف باشند که از راه ایجاد آشوب و گرفتاری برای دیگران ارتزاق کنند . ظاهراً داستان آدربایجان و کریدور توران هم بخش مهمی از این ماجراست . باید هوشیار بود!
  • CA ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    4 5
    داره بین ایرانیها دیوار میکشه. خطر ایجاد تغییر قومیتی در سرزمین های کردهای اصالتا ایرانی شرق ترکیه هست.
    • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
      3 2
      کردای اصالتا ایرانی شرق ترکیه هم با ما نیستن
    • IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
      1 1
      کردها سنی هستن
  • IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    7 3
    همکاری!!! آره جان خودت شما جلوی سگ های داعشی تون بگیرین نیارینش لب مرز ایران نمیخواد در زمینه ای امنیت مرزها با ایران همکاری کنید.....
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    5 4
    خخخ. تاهنگامی. که شما جمهوری جعلی اران را بر علیه ایران برانگیخته کنید اجازه نخواهیم داد امنیتی در مرزهای ترکیه و دنیای پانترکیسم وجود داشته باشد .. موضوع اینه که دم خروس تورچیه زده بیرون. ... خیلی وقته. .... بهترین راه دفاع در مقلبل کسانی که خود را زرنگ و.گرگ زاده میدانند رفتار تهاجمی. و طلبکارانه و ادعاهای ارضی است اینهمه یال کافی نیست؟؟؟
  • mojtaba SE ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    8 3
    جو گیر شده و میخواد بگه ما مهمیم؟که بتونه کارهای بی ارزش مزدوری برای امریکا و کشورکهای عربهای خلیج فارس و صهیون رو بزرگ چلوه بده با سیاست بازی که عملا ترکیه رو به نازلترین سطحی برده که بزودی میپوگه ؟امریکا مرده است و تروئیکا اروپائی اصلا حاضر نیست که با ترکیه سر یک میز بشینه ,چه برسه به تصمیم گیری!!ناتوی وجود نداره,ناتو یک جریان کاسه لیزی بود که تمام شد...ناتو یک وزارت جنگ اتمی است برای حمله به روسیه و چین..آخه تو این وزارتخانه اتمی وقتی فرانسه و انگلیس به گو خوردنشون پشیمان شدن که بخوان جلوی روسها و چینیها بایستند و امریکا دست از پا درازتر.. چون خوشبختانه زبانشون رو هم نمیدونیم و چه اهمیتی داره که وزیر باشه یا نخست وزیر که چی میگه.؟؟؟اینها فقط زبان تهدید و جنگ رو میفهمند ,..پاینده ایران قوی پاینده رهبر.
  • ش. AE ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
    1 2
    تازه تو و اون علی آف ابله فهمیدین ایران مرد عمل چطور در زمان وراجی های علی آف دهنت بسته بود
  • DE ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
    0 2
    از اول مشخص بود که هدف خرید اس 400 توسط اردوعان ایران بود چون ترکیه هیچ دلیل دیگری نمی‌تواند داشته باشد. باید شش چشمی مراقب ترکیه و باکو بود حتی اگر شده به سوریه نیرو اعزام کنیم برای اقدام متقابل علیه ترکیه.
  • IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
    0 2
    دقیقا ایران هم داره همین کار رو انجام میده.
  • IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
    4 2
    دادش شما دارو دسته داعش جیب ما رو نرن، نمی خواد در زمینه ایجاد امنیت کاری بکنی
  • IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
    2 2
    داداش شما با دارو دسته داعش جیب ما رو نزن. نمی خواد امنیت ایجاد کنی
  • ایرانی IR ۰۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
    1 1
    پول دیوار را اتحادیهداروپا داده .یعنی در اینده احتمال سرازیر شدن ایرانیها به سوی اروپا هست یعنی البته خدا نکنه و کور خوندن اگه هوشیار نباشیم توطعه ای در میانه
  • Sipan khdirl US ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    0 0
    با یه تیر دو نشان،بخصوص واسه اذربایجان غربی،از طرفی با باکو آمادگی میکند ب جدا کردن از ایران از طرف دیگر ترس از کوردستان ایران ک متولد بشه واقعیت خواب اردوغان دولت عثمانی هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس