محمد الحلبوسی عراق

در جریان استعفای نخست وزیر عراق نقش ویژه‌ای داشت و تا سال ۲۰۲۱ در اوج قدرت بود اما رقبا او را در میدان سیاست غافلگیر کردند و از عرش به فرش کشیدند و از ریاست مجلس عزل شد.  

سرویس جهان مشرق - سال ۲۰۱۹ با شروع تظاهرات گسترده ضد دولتی در شهرهای مرکزی و جنوب عراق که به انقلاب تشرین معروف شد، قدرت دولت وقت و احزاب شیعی به شدت تضعیف شد اما در مقابل قدرت محمد الحلبوسی رئیس پارلمان به واسطه ارتباط با لیدرهای اعتراضات و پشتیبانی دولت های غربی، عربی به اوج رسید.

پس از استعفای نخست وزیر (عادل عبدالمهدی) و شهادت فرماندهان مقاومت (حاج قاسم و ابومهدی) قدرت محمد الحلبوسی بیش از پیش افزایش یافت تا جایی که نقش ویژه و موثری را در انتخاب نخست وزیر جدید (مصطفی الکاظمی) ایفا کرد.

اما با برگزاری انتخابات پارلمانی در سال ۲۰۲۱ وضعیت به تدریج تغییر کرد و زمانی که تلاش مثلث حلبوسی (حزب التقدم)، جریان صدر و بارزانی (حزب دموکرات) برای ائتلاف و تشکیل دولت و قبضه قدرت با درایت گروه چارچوب هماهنگی (و همزمان استعفای نمایندگان صدر از پارلمان) ناکام ماند و شمارش معکوس برای کاهش قدرت حلبوسی به صدا در آمد.

از قدرت نمایی تا سقوط؛ محمد الحلبوسی چگونه جایگاه خود را در پارلمان از دست داد؟  

با تشکیل دولت جدید (شیاع السودانی)، جریان صدر و حزب دموکرات در حاشیه قرار گرفتند و حزب ضعیف شده التقدم هم با بازگشت علی حاتم (امیر قبیله دلیم) در موقعیت ضعف قرار گرفت و شکاف در بیت اهل سنت افزایش یافت و در نهایت روزهای افول قدرت حلبوسی آغاز شد.

به گزارش مشرق، تا قبل از بازگشت علی حاتم، اکثریت عشایر اهل سنت عراق از حلبوسی تبعیت می کردند و با ورود وی، قدرت میان عشایر به دو بخش تقسیم شد و شماری از اعضای حزب تقدم از حلبوسی جدا شدند و به سایر احزاب پیوستند.

دستگیری افراد نزدیک به رئیس پارلمان در استان های سنی نشین به ویژه استان الانبار، تیر خلاصی به حلبوسی بود و در نهایت از مقام خود عزل شد و تلاش ها و فشارهای وی برای بازگشت دوباره به قدرت ناکام ماند و برای جبران این شکست، یک شخصیت تند را برای نامزدی ریاست مجلس انتخاب کرد.

از قدرت نمایی تا سقوط؛ محمد الحلبوسی چگونه جایگاه خود را در پارلمان از دست داد؟  

شعلان الکریم شخصیت تندروی بعثی در روز رأی گیری اکثریت آرا را به دست آورد اما پس از افشاگری جنجالی رسانه ها و تایید خبر دریافت رشوه از سوی برخی نمایندگان، حلبوسی دریافت که گزینه وی نمی تواند ریاست پارلمان را کسب کند و مذاکرات را برای حمایت از نامزد دیگر در دستور کار قرار داده است.

به گزارش مشرق، در حال حاضر حلبوسی در ضعیف ترین حالت ممکن قرار دارد و با توجه به شرایط پیش آمده مذاکراتی را با خمیس الخنجر (رئیس حزب العزم) آغاز کرده و این احتمال وجود دارد وی از انتخاب نامزد ریاست پارلمان دست بکشد و محمود المشهدانی از سوی حزب العزم معرفی شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    8 1
    حلبوسی به عربستان گفت برای مبارزه با داعش و شکست داعش از زحمات شما تشکر میکنم خخخخ مسخره روزگار
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    6 0
    گزارش خوبی بود ممنون
  • AT ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    13 1
    من نظری در مورد این شخص ندارم،ولی ایران نباید بگذارد پان عربیسم(مانند دورۀ حزب بعث و صدام) و رژیهای ضد ایرانی در عراق شکل بگیرد...شوربختانه نخست وزیر کنونی عراق،شیاف السودانی از این رده است و با وجود تذکر برخی مقامات ایران»بارها بجای خلیج فارس،روی خلیج عربی تاکید کرده... .
    • DE ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
      5 0
      وزیرخارجه اشون میگوید (خلیج فارس) چون خلیج عربی است پس عربی است. اینا در قلبشون هیچوقت ایران را از گذشته تا بحال دوست نداشته اند و نخواهند داشت حتی اگر عسل در دهانشان بریزیم.
    • DE ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
      22 7
      ببخشيد، نظام حاكم بر ايران مشكلات مردم ايران را حل كنه بقيه كارها پيشكش!
    • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
      1 1
      فکر کنم درباری آقای شیاع السودانی اطلاعات غلطی داری بهتر است انسان بیشتر تحقیق کند
  • ناراضی وضع موجود IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    1 1
    شرایط استخوان لای زخم خواهد ماند. راه حل یکدست کردن حکومت بغداد است.همان کاری که صدام کرد.تعارف و فانتزی بازی را باید کنار گذاشت تا برای همیشه خطر روی کار آمدن حکومت های ضد شیعی و ضد ایرانی و حضور آمریکایی ها در عراق دفن شود.
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    0 0
    خاطرات هاشمی رفسنجانی انصاف نیوز تمام حریانهای اصولگرایی را راه می اندازتد که علزه هم تبلیف کنند
  • US ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    3 1
    این نفله نوکر آمریکا و عربستان سعودی بود
  • US ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    4 0
    سعد حریری دوم، بابا اعراب با ایران هرچقدر هم ایران خوبی کند با ایران دوست و برادر نخواهند شد
    • عباس NL ۰۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
      0 0
      غرب از اين موقيعت به خوبى داره استفاده مى كنه. تنها راه پيروزى اتحاد بين ايرانى هاست كه غرب هم از طريق شبكه هاى فارسى تفرقه رو به خوبى داره مديريت مى كنه. متاسفانه صدا و سيماى ما خيلى داره ضعيف عمل مى كنه و بخاطرهمين مردم رو به سمت شبكه هاى دشمن سوق مى دن
  • AT ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    1 1
    اقای رئیسی لطفا حجت را با چین و هند تمام کنید کوریدور فقط باید از ایران بگذرد.
  • AT ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    0 0
    یمب اتم قوی است؟
  • GB ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    10 1
    این اختیارش دست همسرش هست نوار عاصم بی حیا و بی حجاب هست و انگار نه انگار از مجلس یک کشور اسلامی و سنتی هست سیاسیون لائیک غربگرای آمریکایی در خاورمیانه یکی یکی تنزل میکنن غنی پهلوی حلبوسی
    • DE ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
      0 0
      دمت گرم از این اطلاع رسانی ، ظاهرأ خانم الحبوسی خیلی فعال بوده و هست و آنجور که در صفحه مجازیش نشان میدهد احتمالأ خودش را آماده اتفاقی بزرگی میکرده شاید که زمام عراق را بدست بگیرد. بهرحال هیچ نشانی از اسلام در رفتار و کردار ایشان نیست و اگر شما نمیگفتید که همسر رئیس مجلس کشور اسلامی عراق است ، فکر میکردم یکی از سناتورهای آمریکایی است که برای حوزه انتخابیه خود تبلیغ میکند ولی ایشان شاید بد شانس باشد که در کشور اسلامی با اکثریت مسلمان زندگی میکند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس