سکوت در برابر تروریسم مشروعیت آژانس را زیر سوال می‌برد

اقدامات تروریستی علیه تاسیسات هسته ای و دانشمندان ایران تاکنون با سکوت مجامع بین المللی به‌ویژه آژانس بین المللی انرژی اتمی روبرو شده، رویکردی که مقامات ایران بارها به آن اعتراض کرده اند.

به گزارش مشرق، آژانس بین المللی انرژی هسته ای، بر اساس اساسنامه خود موظف به یاری رساندن بدون تبعیض به کشورهای عضو، در توسعه و بهره برداری صلح آمیز از انرژی هسته ای است.

آژانس باید کشورهای عضو را در رسیدن به اهداف توسعه پایدار از طریق توزیع دانش، تجربه و انتقال فن آوری و تجهیزات، بدون هرگونه تبعیض و سیاسی کاری، مساعدت و همراهی نماید. این نهاد بین المللی در واقع ماهیتی فنی و حقوقی دارد و باید تمام توان خود را برای حفظ بی‌طرفی و فاصله گرفتن از رویکردهای سیاسی به کار بگیرد.

بر اساس قطعنامه‌های کنفرانس عمومی آژانس و مجمع عمومی سازمان ملل این نهاد ملزم است که هر گونه تجاوز و اقدام تروریستی نسبت به تاسیسات اتمی اعضا را محکوم کند. وظیفه ای که حداقل درخصوص اقدامات خرابکارانه و تروریستی رژیم صهیونیستی علیه ایران بر زمین مانده است

در حالی که رژیم صهیونیستی تا کنون بارها عملیات خرابکارانه علیه تاسیسات هسته ای ایران ایران انجام داده و چندین نفر از دانشمندان هسته ای کشورمان را به شهادت رسانده است، آژانس بین المللی انرژی هسته ای تاکنون هیچ یک از این اقدامات را محکوم نکرده است.

آخرین اقدام خرابکارانه رژیم اشغالگر قدس در قبال برنامه هسته ای کشورمان حمله تروریستی به مجتمع تسا در کرج بود. گزارش این حمله روز چهارشنبه، دوم تیرماه، منتشر شد.

پس از این حمله تروریستی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بدون محکوم کردن این اقدام خواستار تعویض کارت حافظه دوربین‌های تاسیسات کرج شد و جمهوری اسلامی با این درخواست مخالفت کرد. تروئیکای اروپایی نیز در بیانیه‌ای از ایران خواستند که فورا دسترسی به تاسیسات کرج را برای آژانس اتمی مهیا کند و اجازه دهد دوربین‌ها تعویض شوند.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان درباره الزامی بودن فعالیت دوربین های آژانس در محل های آسیب دیده از عملیات تروریستی گفت که الزامی به بودن دوربین های برجامی نیست و این مساله موضوعیت ندارد و آژانس هم این مساله را می داند. به گفته رییس سازمان انرژی اتمی، مجتمع تسا کرج با حادثه تروریستی از سوی رژیم صهیونسیتی مواجه بوده است لذا آژانس باید ابتدا موضع خود را نسبت به آن حادثه روشن کند.

رفتار آژانس در مورد اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی مانند ترور دانشمندان و خراب‌کاری در تاسیسات ایران نشان دهنده عدم مسئولیت پذیری و سیاسی کاری این نهاد بین المللی است. آژانس در این موارد به اعلام مواضع دیپلماتیک بسنده کرده و حتی این اقدامات تروریستی را محکوم نکرده است.

پیش از این کاظم غریب‌آبادی، نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی گفت: از آنجا که تحقیقات امنیتی و قضایی در مورد مجتمع تسای کرج همچنان ادامه دارد، تجهیزات نظارتی این مجتمع در زمره تجهیزات تحت سرویس فنی قرار نمی‌گیرند و دوربین‌های مجتمع تسا مشمول توافق ایران و آژانس نبوده‌اند.

غریب‌آبادی افزود: عمیقا باعث تاسف است که آژانس پس از ۳ حمله تروریستی طی یک سال گذشته در تاسیسات هسته‌ای ایران، هنوز آن‌ها را محکوم نکرده است، چنان که طبق قطعنامه‌های کنفرانس عمومی آژانس و مجمع عمومی سازمان ملل و حتی به خاطر تجهیزات خودش و امنیت بازرسانش و حفاظت از آن‌ها ملزم به این کار است.

 بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی همدراین خصوص گفت:آقای گروسی و همکاران ایشان به خوبی می دانند که تفاهم صورت گرفته در قالب بیانیه مشترک، مشمول تجهیزات نظارتی مجتمع کرج به این دلیل که در نتیجه خرابکاری تیرماه این مجتمع همچنان تحت تحقیقات امنیتی قرار دارد، نمی گردید. بنابراین ضرورت دارد مسئولین این سازمان بین المللی با پرهیز از موضع گیری های هدفمند سیاسی، گزارشات غلط و مغرضانه، روند سازنده ایجاد شده بدنبال مراودات اخیر ایران و آژانس را تخریب نکنند.

تاکنون مقامات کشورمان بارها نسبت به اقدامات تروریستی رژیم اشغالگر قدس و بی عملی سازمان ملل متحد و آژانس بین المللی انرژی هسته ای هشدار داده و خواستار موضع گیری این نهادهای بین المللی و محکومیت متجاوزان شده اند.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در شصت و پنجمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز ۲۹ شهریور ماه گفت: همانطور که در چندین تصمیم و قطعنامه مصوب کنفرانس عمومی بیان شده است، حمله به تاسیسات هسته ای که برای اهداف صلح آمیز استفاده می شود، مغایر با قوانین بین المللی است و کلیه حملات مسلحانه به تاسیسات هسته ای دارای کاربرد صلح آمیز، باید به صراحت ممنوع شود.

متأسفانه بی عملی سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی اتمی در برخورد با اقدامات تروریستی علیه تاسیسات صلح آمیز هسته ای، متجاوزان را تشویق به ادامه و حتی نقض اساسی ترین و بنیادی ترین اصول حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل متحد کرده است. بسیار ضروری است که آژانس فورا به این موضوع توجه کند تا هم از تاسیسات هسته ای در برابر چنین اقدامات یا تهدیدهایی محافظت نماید و هم از اعتبار خود صیانت کند.

کاظم غریب آبادی در آذرماه ۱۳۹۹ پس از ترور محسن فخری زاده، از دانشمندان جمهوری اسلامی در نامه ای به مدیر کل آژانس نوشت که سازمان ملل در قطعنامه های متعدد خود و با اجماع، تمامی اقدامات، روش ها، و رویه های تروریسم را که در هر کجا و از سوی هرکس مرتکب شوند، به عنوان اقدامات جنایتکارانه و غیرقابل توجیه محکوم کرده است.

به گفته غریب آبادی جمهوری اسلامی ایران قویا انتظار دارد که آژانس بین المللی انرژی اتمی، شفاف و بی قید و شرط این اقدام تروریستی را محکوم نماید. اکنون، فرصتی برای آژانس است تا از ترور دانشمندان هسته ای و خرابکاری در تأسیسات صلح آمیز هسته ای یکی از اعضای معاهده عدم اشاعه سلاح های هسته ای و آژانس بین المللی انرژی اتمی تبری بجوید.

روابط ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی همواره مثبت بوده است. برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی بازرسی شده ترین برنامه هسته‌ای در در دنیا است و ایران بیشترین همکاری را با آژانس داشته است. حتی پس از کناره گیری آمریکا از برجام، جمهوری اسلامی در برجام ماند و به همکاری خود با آژانس ادامه داد و ۱۵ گزارش آژانس موید تعهد ایران به برجام بوده است. اما در این میان به نظر می رسد که آژانس آنگونه که باید در قبال ایران به وظایف خود عمل نمی کند و در مقابل متجاوزان سکوت اختیار کرده است.

 اقدامات تروریستی علیه تاسیسات هسته ای و دانشمندان ایران تاکنون با سکوت مجامع بین المللی به‌ویژه آژانس بین المللی انرژی اتمی روبرو شده، رویکردی که مقامات ایران بارها به آن اعتراض کرده اند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    1 0
    چه انتظاری از آژانس جاسوسی صهیونیست ها دارید؟! بهتر بود به جای این شعار دادن ها، کل دوربین ها اعم از پادمانی و برجامی را جمع می کردید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس