گفت‌و‌گوی 8 ساعته چین و هند در تازه ترین گام تنش‌زدا

مقام‌های ارشد نظامی چین و هند در تازه‌ترین گام جهت تنش زدایی گفت‌وگوی طولانی مدتی را برگزار کردند.

به گزارش مشرق، رسانه‌های هندی از گفت‌وگوهای طولانی مدت مقام‌های ارشد نظامی چین و هند جهت تنش دایی خبر دادند.

 به نوشته روزنامه «تایمز ایندیا» سیزدهمین دور از گفت‌وگوها بین چین و هند  روز یکشنبه بیش از هشت ساعت طول کشید و طرفین تلاش کردند تا اختلافات پیش آمده را حل کنند. این دور از گفت‌وگوها  درمنطقه مرزی «مولو» در چین  بین مقام‌های ارشد نظامی هند و چین برگزار شد.

پیشتر وزارت خارجه چین با پرتاب توپ به زمین چین از این کشور خواسته بود تا برای رسیدن به آرامش در منطقه مرزی لاداخ تلاش کند. این در حالی است که وزیر خارجه چین نیز اخیرا در دیدر با همتای چینی خود در نشست سران شانگاهای در شهر «دوشنبه» در تاجیکستان  در زمینه تلاش برای رفع تنش‌ها در لاداخ  گفت‌وگو کرده بود.

 با گذشت چندین دور از گفت‌وگوهای نظامی و دیپلماتیک صورت گرفته بین دهلی نو وپکن، هنوز تنش در منطقه ادامه دارد.

تنش بین نظامیان هند و چین در پنجم مه سال گذشته در پی درگیری شدید در مناطق دریاچه پانگونگ شروع شد و هر دو طرف با هجوم ده‌ها هزار نظامی و سلاح‌های سنگین به تدریج استقرار خود را افزایش دادند. در نتیجه مجموعه‌ای از مذاکرات نظامی و دیپلماتیک  دو طرف در ماه آگوست روند دور شدن از تنش را تکمیل کردند. هر طرف در حال حاضر حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار نظامی در طول خط کنترل مرزی دارند.

هند و چین که در سال ۱۹۶۲ در یک جنگ مرزی تمام عیار جنگیدند، مدتهاست که یکدیگر را متهم می‌کنند و سعی دارند در امتداد مرز غیر رسمی خود  که به خط کنترل واقعی معروف است، قلمرویی را تصرف کنند.

نیروهای هند و چین اخیرا  در یک تقابل بر سر منطقه مرزی لاداخ در هیمالیا قرار گرفتند که در آن ۲۰ نظامی هندی کشته شدند و چین هم تلفاتی داشت اما آماری درباره تعداد تلفات ارائه نکرد. هر دو طرف هندی و چینی یکدیگر را بابت درگیری‌های مرزی اخیر و نقض حاکمیت ارضی مقصر می‌دانند.  

یک مقام بلند پایه ارتش هند چندی قبل  از تحرکات نیروی هوایی چین و استقرار موشک‌ها و رادارها این کشور در  لاداخ شرقی خبر داد. «مارشال بهادرا» مقام ارشد نظامی هند با اشاره به این مطلب گفت که چین در امتداد خط کنترل (LAC)  شمار زیادی رادار، موشک‌های سطح به هوا، سطح به سطح مستقر کرده است.

به گفته این مقام هندی، نیروی هوایی چین هواپیماهای جنگنده بومی خود از جمله «جی-۱۰»، «جی-۲۰»  و «سوخو-۳۰» ساخت روسیه را در تبت نزدیک مرز هند مستقر کرده است. این کشور همچنین سامانه‌های  دفاع هوایی «اس-۴۰۰» را نیز فعال کرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس