فرانسه مقامات لندن را به «اقدام تلافی‌جویانه» تهدید کرد

همزمان با تشدید تنشها در روابط فرانسه- انگلیس پس از امضای توافقنامه همکاری آکوس، اختلافهای دیرینه میان این دو کشور اروپایی بر سر حقوق ماهیگیری بار دیگر شعله ور شد.

به گزارش مشرق به نقل از اسپوتنیک، پس از آنکه مقامات انگلیس ده‌ها نامه درخواست ماهیگیران فرانسوی برای صدور مجوز تردد در مناطقی همچون آب‌های جزیره جرسی را رد کردند، مقامات فرانسوی در مورد «اقدام تلافی‌جویانه» احتمالی به انگلیس هشدار دادند.

پاریس در حالی به لندن این هشدار را می‌دهد که روابط دو کشور پیش از این بر سر امضای توافقنامه همکاری سه جانبه میان واشنگتن- لندن- کانبرا (آکوس) و محروم شدن فرانسه از توافق ده‌ها میلیارد دلاری‌اش با استرالیا برای ساخت زیردریایی‌های متعارف، رو به تیرگی گذاشت.

گفتنی است، مقامات جزیره جرسی روز چهارشنبه اعلام کردند که درخواست صدور مجوز ماهیگیری برای ۷۵ فروند کشتی فرانسوی را رد کرده و تنها برای ۶۴ قایق ماهیگیری این مجوز صادر شده و همچنین ۳۱ مجوز مشروط نیز اعطا شده که تا ماه ژانویه معتبر خواهد بود.

طبق این تصمیم، تمام قایق‌های فاقد مجوز موظف خواهند بود که ماهیگیری در آب‌های اطراف این جزیره را ظرف سی روز آینده متوقف کنند.

روز گذشته، وزارت محیط زیست و امور غذا و کشاورزی انگلیس اعلام کرد که مجوزهای ماهیگیری را تنها به ۱۲ قایق اروپایی از مجموع ۴۷ متقاضی این مجوز برای فعالیت در منطقه انحصاری اقتصادی و آب‌های سرزمینی خواهد داد.

مقامات انگلیس این تصمیم را «منطقی و مستدل» خوانده و می‌گویند که کاملاً در چارچوب تعهدات لندن ذیل توافق برگزیت با اتحادیه اروپا قرار دارد.

در مقابل، وزیر دریای فرانسه از این اقدام لندن به مثابه «یک سیلی به صورت» انتقاد کرد و آن را «خودداری تازه انگلیس از اجرای شروط توافقنامه برگزیت» خواند و تأکید کرد که «حق ماهیگیری فرانسه نباید از سوی انگلیس و برای اهداف سیاسی به گروگان گرفته شود».

وزیر امور اروپایی فرانسه نیز هشدار داد که پاریس در واکنش به این اقدام لندن «در پیگیری یک اقدام تلافی‌جویانه تأمل نخواهد کرد».

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس