تشدید مناقشات پسابرگزیت بر سر مسئله ماهیگیری بین فرانسه و انگلیس

وزیر امور اروپای فرانسه در مناقشات بر سر مسئله ماهیگیری در جزیره "جرزی"، انگلیس را به اقدامات تلافی جویانه تهدید کرد.

به گزارش مشرق به نقل از "آر ان دی" آلمان، در مناقشات پسا برگزیت درباره حقوق ماهیگیری بین فرانسه و انگلیس ، "کلمنت بون"، وزیر امور اروپای فرانسه لندن را به اقدامات تلافی جویانه در زمینه خدمات مالی تهدید کرده است.

به این ترتیبب مناقشات پسا برگزیت درباره حقوق ماهیگیری در جزیره جرسی وارد مرحله جدیدی شده است.

این مقام فرانسوی که از معتمدان امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه است در گفتگویی اظهار داشت: هنوز حدود ۴۰ مجوز برای ماهیگیران فرانسوی در آب های انگلیس صادر نشده است.

وی با ابراز اطمینان از اینکه این مجوزها به زودی از طرف انگلیس صادر می شود در عین حال گفت: در غیر این صورت ما در این باره تردیدی نداریم که اقدامات تلافی جویانه در زمینه های دیگر از جمله دسترسی به خدمات مالی که انگلیس به شدت به آن علاقمند است را در پیش خواهیم گرفت.

وزیر امور اروپایی فرانسه همچنین تاکید کرد: ما نباید خود را گول بزنیم. ما به عنوان اتحادیه اروپا دائما توسط انگلیسی ها از نظر سرعت واکنش و قاطعیت مورد آزمایش قرار می گیریم.

هفته گذشته مناقشات بر سر مسئله ماهیگیری بین لندن و پاریس در سواحل جزیره جرزی شدت گرفت.

توافق برگزیت که رسما چندی پیش با تصویب پارلمان اروپا به حالت اجرا درآمد گویا پایانی بود که به مناقشات جدید منجر شد.

دولت انگلیس اخیرا اعلام کرده همزمان با تشدید تنش‌ها با فرانسه بر سر حق ماهی‌گیری در این آب‌ها، دو فروند ناو نیروی دریایی سلطنتی به عنوان «اقدام احتیاطی» روانه «جزیره جرزی» شده‌اند. سخنگوی پلیس دریایی فرانسه نیز روز پنجشنبه گفته، فرانسه هم دو ناو گشت‌زنی را عازم این جزیره کرده است.

«بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس هم با صدور بیانیه‌ای گفته لندن این اقدام را برای جلوگیری از تهدیدهای قایق‌های فرانسوی مبنی بر بستن راه‌های آبی اتخاذ کرده است. دولت فرانسه همچنین تهدید کرده برق جزیره «جرزی» را که متعلق به انگلیس است قطع خواهد کرد. نزدیک به ۹۵ درصد از برق این جزیره از طریق کابل‌های زیردریایی تأمین می‌شود.

مسئله حق ماهی‌گیری یکی از موانع توافق در مذاکرات برگزیت بود. دولت محلی «جرزی» در چارچوب توافقنامه برگزیت از ماهی‌گیران فرانسوی خواسته بود برای ادامه فعالیت در این منطقه مجوز دریافت کنند. ماهی‌گیران فرانسوی اما معتقدند مجوزهای صادرشده از سوی مقام‌های جزیره «جرزی» حق آنها را زایل می‌کند. دفتر نخست‌وزیری انگلیس گفته با مقام‌های جرزی درخصوص این مسئله در تماس است. جزیره جرزی یکی از جزیره‌های کانال «مانش» است که در ۱۴ مایلی(حدود ۲۲ کیلومتری) ساحل فرانسه واقع شده است. این جزایر با آن‌که از لحاظ فنی بخشی از «پادشاهی متحده بریتانیا» نیست اما توسط دولت انگلیس نمایندگی می‌شوند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس