زیردریایی فرانسوی - استرالیا

در حالی که فرانسه در تدارک اجرای قراردادی بزرگ برای تامین زیردریایی‌های مورد نیاز استرالیا بود، دولت کانبرا در چرخشی ناگهانی به سراغ آمریکا و انگلیس رفت تا این اقدام باعث عصبانیت شدید پاریس شود.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، یکی از اتفاقات مهمی که طی روزهای اخیر باعث بروز تنش های فراوانی در غرب شده و روابط برخی شرکای اروپایی را به هم زده، تصمیم کشور دوردست استرالیا برای لغو قرارداد سنگین خرید زیردریایی از فرانسه و ساخت آن با پیشران هسته ای به کمک آمریکا و انگلیس است. این حرکت در جنبه های مختلف نظامی، سیاسی، دیپلماتیک، اقتصادی و فناوری چه در سطح منطقه آسیا و اقیانوسیه و حتی در اروپا با واکنش های فراوان و عصبانیت طرف مغلوب یعنی فرانسه همراه شده و برآورد می شود اثرات طولانی مدتی خواهد داشت. با توجه به جنبه های مختلفی که این تحولات به همراه دارد، در ادامه به برخی از آنها خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید:

«تولید در داخل کشور»؛ شرط جدید خریداران سلاح برای تقویت فناوری بومی/ شرکای قدیمی آمریکا و اروپا به دنبال «خودکفایی نظامی» +عکس

دور جدید صدور فاکتورهای سنگین توسط آمریکا و اروپا برای دوشیدن متحدان/ از سنگاپور تا قطر؛ دلال‌ها مشغول کارند+عکس

وقتی اروپا و آمریکا جنگ سرد جدید را به آشتی دو عضو ناتو ترجیح می‌دهند/ صف فروشندگان شناورهای جنگی به یونان طولانی‌تر شد +عکس

ماجرای مورد نظر به تلاش گسترده استرالیا برای نوسازی و افزایش توانایی رزمی این کشور در حوزه های دیگر همچون زمینی، دریایی و هوایی باز می گردد. در بخش زیر سطحی، دارایی این کشور در حال حاضر شامل ۶ فروند زیردریایی کلاس Collins ساخت سوئد است اما از چندین سال پیش، استرالیایی ها مناقصه ای را برای یافتن جانشینی برای این شناورها برگزار کردند و کشورهای مختلفی از جمله آلمان، اسپانیا، سوئد، فرانسه و حتی ژاپن وارد این رقابت شدند.

پایان خواب شیرین فرانسه در سواحل استرالیا با خنجر از پشت آمریکا/ دولت بایدن مقصد جدیدی برای «دوشیدن میلیارد دلاری» شرکا پیدا کرد +عکس

یکی از زیردریایی های کلاس Collins

در طرح و پیشنهاد اولیه فرانسوی ها، زیردریایی های کلاس اسکورپیون وجود داشت که از جمله طرح های موفق این کشور در سالهای اخیر در بازار صادرات به حساب می آمد ولی در نهایت مسئولین شرکت اصلی فرانسوی در این بخش یعنی Naval Group، با یک پیشنهاد خاص و ویژه رقابت اولیه را به نفع خود به اتمام رساندند.

نیروی دریایی فرانسه در حال حاضر مشغول تحویل گرفتن زیردریایی های تهاجمی کلاس Barracuda است که از پیشران اتمی بهره می برند. فرانسوی ها مدلی کوچک تر از همین طراحی را با پیشران دیزل الکترونیک به استرالیایی ها پیشنهاد کردند که در مقایسه با دیگر رقبا طرحی بسیار مدرن تر محسوب می شد که در نهایت دو طرف برای ساخت ۱۲ فروند از این شناور ها به توافق رسیدند. قرار بود که زیردریایی های جدید که کلاس Attack نام گرفته اند در تاسیساتی که در استرالیا بر پا می شود در کنار بحث هایی مثل انتقال فناوری، استفاده از نیروی کار بومی و پشتیبانی طولانی مدت ساخته شود.

پایان خواب شیرین فرانسه در سواحل استرالیا با خنجر از پشت آمریکا/ دولت بایدن مقصد جدیدی برای «دوشیدن میلیارد دلاری» شرکا پیدا کرد +عکس

نمایه گرافیکی از زیردریایی های کلاس Attack

البته از حدود یک سال پیش بحث ها در خصوص افزایش هزینه های مربوط به این پروژه و جدول زمانی مربوط به آن بالا گرفته و برخی صحبت ها نیز درباره لغو شدن طرح آغاز شد. در نهایت مشخص شدن که ارزش کل قرارداد به رقم سنگین ۹۰ میلیارد یورو (برای کل پروسه طراحی، ساخت و تعمیر و نگهداری در طول عمر این کلاس از این زیردریایی ها) رسیده و این در حالی بود که در ابتدای امر برخی از منابع هزینه کل قرارداد را در حدود ۳۱ میلیارد یورو برآورد می کردند که با این اوصاف، این قرارداد را می توان بزرگترین یا یکی از بزرگترین پیمان های تسلیحاتی تاریخ فرانسه قلمداد کرد. منابع آگاه اعلام کردند که استرالیا تا اینجای کار چیزی در حدود ۱.۵ میلیارد دلار در این پروژه هزینه کرده و احتمالا باید بابت لغو کردن قرارداد نیز مبلغی در حدود ۵۰۰ میلیون دلار به شرکت فرانسوی پرداخت کند.

خنجر آمریکا و انگلیس بر پشت دوست قدیمی

در روزهای قبل خبری به صورت ناگهانی توجه کل دنیا را به سمت خود جلب کرد. سه کشور استرالیا، آمریکا و انگلیس در راستای یک پیمان سه جانبه، توسعه همکاری های دفاعی در سطح راهبردی را آغاز خواهند کرد و بخش مهم این قرارداد کمک لندن و واشنگتن به کانبرا برای طراحی و ساخت ۸ فروند زیردریایی تهاجمی با پیشران هسته ای است. البته این قرارداد راهبردی شامل موارد دیگری نیز هست که در ادامه گزارش به آن اشاره خواهد شد.

فرانسوی ها این حرکت را خنجر کشورهای متحد و دوست در پشت خود توصیف کرده و سفیر خود را از استرالیا فراخواندند. لغو کردن یک میهمانی در سفارت فرانسه در آمریکا، متوقف کردن برخی از گفتگوهای دفاعی بین پاریس و لندن و واکنش های تند مقامات مختلف فرانسوی تا به این جا، برخی از واکنش های این کشور در این خصوص بوده است. سفیر فرانسه در استرالیا این حرکت را اشتباهی بزرگ خوانده و اضافه کرده فرانسه توسط استرالیا گول خورده است. نخست وزیر فرانسه نیز درباره این حرکت استرالیا گفته است:" این واقعاً خنجر از پشت است. ما با استرالیا رابطه مبتنی اعتماد برقرار کرده‌ایم. این اعتماد تضعیف شده است. من از فسخ این قرارداد عصبانی هستم. "

در حال حاضر استرالیایی ها به صورت خیلی شفاف دلیلی برای لغو قرارداد با فرانسه و رفتن به سمت زیردریایی اتمی را اعلام نکرده اند اما برخی منابع نزدیک به دولت این کشور، عدم اطمینان از تامین نیازهای این کشور با شناورهای کلاس Attack را دلیل این مسئله عنوان کردند. بحثی که البته به دلیل داشتن زمان کافی توسط این کشور برای بررسی نیازمندی ها جای تامل بسیار دارد. افزایش هزینه ها، عدم اطمینان استرالیا از امنیت سایبری در شرکت سازنده فرانسوی در خصوص حفظ اسناد مربوط به پروژه مورد نظر، بهم ریختن چندین باره جدول زمانی در خصوص پروژه و در نهایت کاهش سهم استرالیا از نیروی کار درگیر در پروژه نیز البته از دیگر مباحثی است که به عنوان دلیل لغو این پروژه توسط برخی رسانه ها مطرح شده است اما به نظر می رسد این موارد بهانه هایی برای توجیه فشار آمریکا و انگلیس به متحد قدیمی خود باشد.

البته باید به این مسائل نیز توجه کرد که بحث افزایش هزینه و طولانی شدن مدت زمان در برنامه های تسلیحاتی بسیاری از کشورهای جهان رخ داده ولی لغو این قرارداد و سپس به دنبال یک کلاس کاملا متفاوت از زیردریایی ها رفتن، اقدام استرالیایی ها را کاملا سوال برانگیز می کند. این مسئله از انجایی قابل سوال است که در یک شرایط عادی اصولا گزینه دیگرهای با پیشران دیزل الکترونیک ساخت آلمان، سوئد، اسپانیا، ژاپن و حتی کره جنوبی در دسترس این کشور قرار داشتند.

اتحاد سه جانبه در شرق آسیا؛ استرالیا به دنبال سلاح های استراتژیک

اما با کمی فاصله گرفتن از بحث زیردریایی های فرانسوی، بهتر است کمی به مفاد قرارداد توافق شده بین سه کشور آمریکا، انگلیس و استرالیا نیز بپردازیم. در بحث زیردریایی اتمی، آن گونه که اعلام شده در ابتدا یک بازه زمانی حدودا ۱۸ ماهه وجود دارد که در طول آن الزامات، نیازمندی ها و طراحی مورد نظر نیروی دریایی استرالیا برای حدود ۸ فروند زیردریایی تهاجمی با پیشران هسته ای مشخص شود. در روزهای اخیر صحبت های مختلفی درباره مدل مورد نظر برای زیر سطحی جدید استرالیا مطرح شده و در حال حاضر زیردریایی تهاجمی کلاس آستیوت از انگلستان و کلاس ویرجینیا از آمریکا دو طرح آماده قابل ارائه هستند.

پایان خواب شیرین فرانسه در سواحل استرالیا با خنجر از پشت آمریکا/ دولت بایدن مقصد جدیدی برای «دوشیدن میلیارد دلاری» شرکا پیدا کرد +عکس

زیردریایی HMS Ambush از کلاس آستیوت - نیروی دریایی انگلستان

پایان خواب شیرین فرانسه در سواحل استرالیا با خنجر از پشت آمریکا/ دولت بایدن مقصد جدیدی برای «دوشیدن میلیارد دلاری» شرکا پیدا کرد +عکس

زیردریایی USS Colorado از کلاس ویرجینیا - نیروی دریایی آمریکا

از طرف دیگر انگلستان در روزهای اخیر اعلام کرده که فاز مطالعاتی و طراحی نسل جدید زیردریایی های تهاجمی با پیشران هسته ای برای جایگزینی کلاس آستیوت را آغاز کرده و برخی کارشناسان ابراز امیدواری کرده اند که در صورت پیوستن استرالیا به این طرح، امکان کاهش قابل توجه هزینه های آن وجود خواهد داشت. در هر صورت هنوز درباره آنچه قرار است، آینده زیردریایی های استرالیایی باشد اطلاعی در دسترس نیست اما در نهایت و در خوشبینانه ترین حال بعید است زودتر از سال ۲۰۳۰ میلادی شاهد عملیاتی شدن حداقل اولین فروند از زیردریایی های جدید استرالیا باشیم.

همانطور که بالاتر نیز اشاره شد، قرارداد سه کشور شامل موارد دیگری نیز بوده که تجهیز کردن ناوشکن های دفاع هوایی کلاس هوبارت استرالیا به موشک های کروز حمله به اهداف زمینی سری تاماهاوک ساخت آمریکا، تهیه موشک های کروز ضد کشتی هوا پرتاب سری LRASM برای جنگنده های سوپر هورنت استرالیایی، خرید نسل جدید موشک های  کروز هواپرتاب سری JASSM با برد بیش از ۹۰۰ کیلومتر، توسعه همکاری ها با آمریکا در حوزه سلاح های هایپرسونیک، تهیه موشک هایی با برد بیش از ۴۰۰ کیلومتر برای نیروی زمینی این کشور (به نوع موشک ها اشاره ای نشده ولی احتمالا از نوع بالستیک) و در نهایت بحث افزایش فعالیت ها برای توسعه توانایی تولید موشک و تسلیحات هدایت شونده در خاک استرالیا که چند ماه قبل توسط دولت این کشور اعلام شده بود. خرید موشک 400 کیلومتری با توجه به نوع همسایگان استرالیا و آنالیز تهدیدات آینده این کشور، باعث تعجیب کارشناسان شده و به نوعی فاکتور کردن اقلام متنوع برای دریافت پول بیشتر از این کشور توصیف می شود.

پایان خواب شیرین فرانسه در سواحل استرالیا با خنجر از پشت آمریکا/ دولت بایدن مقصد جدیدی برای «دوشیدن میلیارد دلاری» شرکا پیدا کرد +عکس

موشک کروز هوا پرتاب JASSM-ER

پایان خواب شیرین فرانسه در سواحل استرالیا با خنجر از پشت آمریکا/ دولت بایدن مقصد جدیدی برای «دوشیدن میلیارد دلاری» شرکا پیدا کرد +عکس

ناوشکن HMAS Hobart استرالیا - این شناور به همراه دو ناو دیگر این کلاس به موشک تاماهاوک مسلح می شود

آیا دمینوی رقابت اتمی در شرق آسیا آغاز می شود؟

به طور مشخص هدف از حرکت اخیر سه کشور استرالیا، انگلیس و آمریکا، ادامه سیاست محدود کردن چین در منطقه شرق آسیا تعریف می شود. چینی ها نیز به صورت رسمی از تحول اخیر انتقاد کرده و آن را باعث اشاعه و گسترش فناوری و مواد هسته ای توصیف کرده اند. نکته مهم در خصوص شناورهای با پیشران هسته ای اینجاست که پیمان NPT نظارتی بر مواد هسته ای به کار رفته در سیستم پیشران زیردریایی ها ندارد و در عین حال سطح غنی سازی اورانیوم به کار رفته در راکتورهای شناورهای مورد نظر بالا بوده و امکان بهره بردن از آنها در تسلیحات هسته ای وجود دارد. این بدین معناست که آمریکا و انگلیس به صورت غیر مستقیم مواد و فناوری های لازم برای نزدیک شدن استرالیا به تسلیحات هسته ای را در اختیار این کشور قرار می دهد.

از طرف دیگر این اقدام مشخصا به واکنش های زیادی در سطح منطقه شرق آسیا رو به رو خواهد شد و کشوری مثل چین قطعا توسعه توان زیردریایی های اتمی را در دستور کار خود قرار خواهد داد، کشورهایی مثل کره جنوبی و ژاپن نیز دارای توانایی فنی کامل در زمینه طراحی و ساخت زیردریایی های اتمی هستند و ممکن است مجموعه رفتارها و تنش ها بین استرالیا و چین، این دو کشور را نیز به سمت زیردریایی های اتمی سوق دهد. در حال حاضر حداقل کره جنوبی به صورت جدی بعد از تست موفق یک موشک بالستیک از یک زیردریایی با پیشران دیزل الکترونیک از توسعه نسل بعدی زیردریایی های جدید خود با پیشران هسته ای خبر می دهد.

بعید نیست کشورهای دیگر منطقه نیز همچون سنگاپور، مالزی و اندونزی هم به دنبال توسعه توان دریایی، عملیات ضد زیردریایی روی آورند و البته مثل همیشه سود زیادی از این ماجرا به جیب شرکت های اسلحه سازی غربی خواهد رفت که در نهایت می تواند شرق آسیا را بدل به یک نقطه خطرناک و محلی احتمالی برای آغاز یک جنگ سرد چند جانبه هسته ای کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 38
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    55 3
    ساکسونها همیشه هوای هم دارن
    • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
      17 3
      آنگلو ساكسونهاي تبهكار و خبيث!
    • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
      11 0
      آنگلوساکسونها یعنی امریکا انگلیس کانادا استرالیا و نیوزیلند همیشه مث یک کشور عمل میکنند چنانچه انگلیس با آنکه عضو اتحادیه اروپا بود ولی منافع آمریکا رو به اروپا ترجیح میداد.
    • شاکی IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
      1 0
      شغالی دنبال طمعه کفتار ها بوده
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    22 29
    ارباب چینتون قراره برگرده تو قوطی.
    • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
      22 3
      ارواح دمبت... دارن استرالیا را باد میکنن که پوستش را بکنن.
    • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
      9 4
      ارباب تو هم ابلیسه
    • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
      14 3
      از موتوری جنس نگیر نوکر زاده ارباب ما خداست
    • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
      5 12
      دمت گرم. الان فداییان مکتب پوتین میان
    • IR ۰۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
      7 1
      داداش این بوی کباب چینی نیست دارند خر استرالیایی و فرانسوی داغ می کنند
    • رحمت عیدی IR ۰۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
      1 1
      سنبل بلاهت و نوکریسم چرا همش میخواین در توهم دیگر مثل خود پنداری دست و پا بزنید، ابله احمق نادان مزدور نوکر پنجاه دلاری حامی قدر قدرت و خالق هر دو عالم خدای متعال و آقای ما ارباب ما حضرت مهدی صاحب الزمان قائم آل محمد صل الله علیه و آله وسلم هستند و نائب بر حقش امام خامنه ای عزیز و نه مثل تو نوکر مرام یک کشور دیگه آقاش و اربابش باشه، بیشعور قاطی میزنی بهم نمیسازن خزعبل میبافی جمهوری اسلامی ایران تنها کشور دنیاست که مقابل صهیونیسم جهانی با اقتدار ایستاده و 43 ساله تمام نقشه های اربابیش بر دنیا رو به فنا داده و بر اساس منافع مشترک با دیگر کشورها خصوصا اون قدرتمنداش مثل روسیه و چین رابطه داره همه اینارو تکرار کن دهن گشادت و مغز نخودیت عادت کنه افرین عمو جون
  • فدایی رهبرم سید علی IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    20 11
    بازم مزخرف گفتی ، استرلیا خودش سلاح میخواهد . دوشیدن دیگه چه مزخرفیه یاد گرفتید . اسم این هست تجارت
  • DE ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    12 3
    در حالی که فرانسه در تدارک اجرای قراردادی بزرگ برای تامین زیردریایی‌های مورد نیاز استرالیا بود، دولت کانبرا در چرخشی ناگهانی به سراغ آمریکا و انگلیس رفت "" تا این اقدام باعث عصبانیت شدید پاریس شود. "" //چند میلیارد دلار خرج کرده فقط بخاطر عصبانی کردن فرانسه ؟؟ بابا ملت چه بیکارن یا شما در نوشتن تیتر عجله کردید؟؟ این سبک غلط نوشتن را من نمیدانم چه کسی در زبان روزنامه نگاری ایران وارد کرد و ترجمه نعل به نعل از کدامک زبان دنیاست ....فلان ورزشکار پایش شکست تا سومین نفری باشد که پایش در عرض یکماه میشکند....طرف پا خودش رو شکسته که سومین نفر باشد ...بابا این چه ادبیات غلطیست؟؟
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    25 2
    طبیعی هست که کشوری بخواد از ابرقدرت اول نظامی دنیا زیردریایی هسته ای بخره به جای اینکه شانسش رو با زیردریایی های قدرتی ضعیف تر مثل فرانسه امتحان کنه.... مقایسه قدرت امریکا و فرانسه در بحث زیردریایی ها مثل مقایسه پژو با بنز هست!!!
    • علی IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
      1 3
      اولندش که زیر دریایی کلا دریایی امریکا فرسودس و چین و روسیه قدرت اولو دارن.دومندش فرانسه قوی تر از آمریکاعه.سوم که هسته او بودن ملوکه.۴ ام هم بنز آلمانه.مگه پژو چشه؟ هر چند با هیچ کشور غربی حال نمیکنم
  • GB ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    20 15
    چیه ترسیدین بزنن وضع کشور دوست و برادر کمونیست چین رو خراب کنن
    • NL ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
      10 4
      بهتره بگی کشورهای دوست و برادر غربی تون هول کردن پیشرفت چین رو دیدن و دارن دست و پا میزنن، اگه تو اقتصاد تونستن چین رو بگیرن که گرفتن وگرنه تو بحث نظامی با اون سطح فناوری پیشرفته و جمعیت بالا محال، اگه بگیرن که بالاخره به ارباب جدیدتون چین سلام کنید و لیبل ارباب قبلیتون رو بکنید غربگداها!!
    • GB ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
      0 5
      دوست گرامی ،از ایران کامنت گذاشتی ،برای همین بی اطلاع هستی ،ببین اگر بهترین قلب دنیا رو هم داشته باشی اما رگ نداشته باشی کارت تمام میشه،امریکا با دلارش،و فقط دلارش حکم رگ دنیا رو داره پس چین حالا حالا باید بره بوق بزنه
  • ایرانی IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    11 5
    بیچاره فرانسه بازهم سرش توسط آنگلو ساکسونها بی کلاه ماند. این دومین خیانت بزرگ لندن بر علیه فرانسه بعد از خنجر بر پشت ناپلئون بناپارت در نبرد واترلو بود. اصولا انگلیسیها فرانسوی ها را هرگز هم سطح خود نمیپندارند. در ضمن چرا دستگاه دیپلماسی خارجی ما در مورد اینکه کشوری مانند استرالیا که در حال حاضر غیر اتمی است بر خلاف معاهدات جاری بین المللی و قوانین سازمان جهانی انرژی اتمی - توسط دو کشور دیگر بنامهای آمریکا و انگلیس مجهز به توانایی هسته ای بشود - سکوت اختیار نموده و در این مورد اظهار نظری ندارد. لازم است قبل از ادامه مذاکرات برجام تکلیف کشورها از جمله ایران مشخص شود که هدف دستیابی به تواناییهای هسته ای است یا کنترل و خلع سلاح اتمی تمامی کشورها؟
  • US ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    15 7
    خوب شد شاخ این مکرون مغرور شکست زیاد قدقد می کرد.
  • قربانعلی IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    5 3
    الان اگه مسولین کشور ما زرنگ باشن باید سریع از فرصت پیش امده استفاده کرده و فوری و بی سروصدا درخواست خرید جنگنده های رافال رو به فرانسه بدهند! بالاخره به امتحانش می ارزه و خودش یک نوع تیر در تاریکی هست!
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    9 9
    استرالیا یک کشور پرت و گوشه دنیا نزدیک قطب جنوبه (فقط 3 هزار کیلومتر فاصله تا قطب) حتی شهرهای مهم استرالیا در لبه ساحلی جنوب این کشور پهناور و رو به قطب قرار گرفتن و هیچ تهدیدی چه امروز چه آینده این کشور را تهدید نمی کند که به حداقل 8 فروند زیردریایی اتمی دوربرد , موشک های دوربرد , ناوگان دریایی دوربرد و جنگنده هایی مجهز به موشک های دوربرد نیاز داشته باشد اما چون آمریکا در سرازیری سقوط افتاده و مجبوره که کم کم سربازانش را از اقصی نقاط دنیا فرابخواند و حتی از 2030 به سمت بازنشست کردن ناوهای هواپیمابرش بره و اینطرف چین , روسیه و ایران روزافزون قدرت می گیرند این تجهیز و برنامه ریزی رخ داده و چه کشوری بهتر از استرالیا که هم نژاد این نژادپرست هاست تا در آینده نزدیک جای بخشی از نیروهای نظامی آمریکایی ها را نظامییان استرالیایی پر کنند هزینه بخشی از پایگاه ها و زندان ها و مراکز امنیتی جاسوسی را استرالیا بپذیرد و جای آن ناوگروه های آمریکایی که بازنشست می شن ناوگروه های استرالیایی پر کنند این ها نشانه واضح افول آمریکاست بعد جنگ جهانی وظیفه لشگرکشی ها به آمریکایی ها داده شد حالا می بینید که انگلیسی ها هم به تکاپو افتادن تا نیروی دریایی اقیانوسی ترتیب بدن تا بخشی از جای خالی شده آمریکا را انگلیسی ها پر کنند آمریکا همچنین در تلاشه که از متحدان اروپایی خود و ژاپن و کره هم نیرو و جنگ افزار بگیرد و وظیفه اعراب مرتجع هم این وسط تامین مالیه مثلا شهرستان امارات را می بینید که دست به خرید جنگ افزارهای بین قاره ایی می زند که رویش پرچم امارات می خورد اما 100 درصد این تجهیزات و جنگ افزارها در اختیار آمریکاست اما در نهایت غرب تقلای بی خود می کند ثمره تمام این تلاش هایشان اگر بگیرد می شود چند سالی دیرتر از دست دادن تسلط بر جهان .
    • GB ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
      8 6
      لطفا کمتر علف بزن در ضمن صنعتی رو با سنتی قاطی نکن
    • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
      6 3
      صد درصد موافقم باهات مثلا اگر ژاپن ، کره جنوبی ، اسرائیل حتی ، هند ( یک طرف چین ، یک طرف پاکستان ) سالانه یک تا دو میلیارد دلار خرج خرید سلاح بکنه میگیم یک نیاز اساسی کشور هست . ولی استرالیا تو بهترین نقطه از کره زمین واقع شده . هییییییییچ خطری تهدیدش نمیکنه . چین هم خیلی باهاش فاصله داره .
  • حسین PL ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    11 1
    فناورری زیر سطحی آمریکا با توجه به تست در انواع آب و هوا از خلیج فارس تا قطب جنوب و قطب شمال قابلیت بالاتر و ریسک کمتری داره تا فناوری فدانسه که همیشه عقب هست نسبت به آمریکا تنها کشوری که صنایعش را داد دست فرانسویها و هنوز گرفتار هست ایرانه تا وقتی پژو و سیتروئن و توتال و آلستوم در ایران کار میکنند به هر روشی که شده اجازه نمیدن فناوری را یاد بگیریم و بومی کنیم و سازندگان داخلی را هم که پیشرفت داشتند میزنند.
  • DE ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    13 4
    شما خودت بودی پیشنهاد ساخت زیر دریایی اتمی استراتژیک با موشکهای تاماهاوک رو ول میکردی برای یک زیر دریایی تاکتیکی دیزل الکتریک
    • DE ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
      4 6
      آهان استرالیا یه هو از خواب پریده دیده عه زیر دریایی اتمی استراتژیک با موشکهای تاماهاوک هم هست چرا ما فک میکردیم فقط زیر دریایی تاکتیکی دیزل الکتریک یا زیردریایی هائیکه با چوب و ذغال سنگ کار میکنند هست لابد اصلاحطلبهای فرانسه رفتند برجام زیر دریایی قرارداد بستند که راحت طرف زده زیرش بدون خسارت یا کلا فرانسه بازی خورده از اول هم قصد نداشتند بخرند ولی به امریکا گفتند اگه ارزون تر ندی میریم با مموشی یا همون موسیو مموش فرانس قرار داد میبندیم.
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    6 0
    حالا اگر آلمان یا انگلیس بود یه چیزی. ولی فرانسه خیلی پایینتر از اینهاست.
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    0 1
    ببین حساب کردم فرانسه و استرالیا ۹۰ میلیارد یورو که میشن تقریبا ۱۰۰ میلیارد دلار امضا کردن ( اولش ۴۰ میلیارد دلار بود ) . اگر عربستان اینو امضا می کرد میشد اسمش بزاری دوشیدن ولی این دیگه نه عربستان نه شیخ نشین های ریاض ‌‌‌‌‌‌یعنی معنی دوشیدن وجود نداره کشوری که خودش بخواد درخواست سلاح می‌کنه . البته کارشکنی اصلی رو فرانسوی ها انجام دادن ، ۳۱ میلیارد یورو وقتی میشه ۱۰۰ میلیارد یورو خب طبیعیه طرف به هم بزنه . اینکه میگید افزایش ناگهانی قیمت مشکل شماست شما وقتی دارید قرارداد می بندید باید حواستون به اینا جمع می کردید .
  • TR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    3 1
    ما با ی پیشنهاد بهتر برای ساخت زیردریایی به استرالیا میتونیم کل بازی رو بهم بریزیم چرا ورود نمیکنیم؟!
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    3 0
    وقتی انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شد برای یک پیمان جدید با آمریکا و دیگر کشورک ها مثل کانادا و استرالیا برنامه ریزی کرده بودند. در این اتحادیه جدید هیچ جایی برای غیر انگلیسی زبانها وجود ندارد.
  • امیرو IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    1 1
    آیا میدانید گرگها در هنگام شب دایره ای تشکیل میدهند و به صورت خواب و بیداری چرت میزنند؟ آنها همه حواسشون به مقابل است تا بوسیله گرگی دیگر دریده نشوند. کشورهای غربی هم همینجوری هستند.
    • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
      3 2
      آی کیو یه چیزی شنیدی نمیدونی چه خبره تو دنیا. یه خرده در مورد گرگها مطالعه کن. اتفاقا اهل همکاری هستن.
    • امیرو IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
      2 1
      در جواب آکیو بالا-- بدبخت بیسواد اقلاً یه ذره تاریخ مطالعه کن. اون وقت میفهمی ته چاه افتادی کسی هم صداتو نمیشنوه!
  • US ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    1 0
    این یک قرار داد پر فایده و پر سود هست معلومه که شیطان بزرگ رو وسوسه میکنه حتی به شرکای خودش خیانت کنه.
  • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    2 1
    بازم خدا رو شکر که چین و روسیه اهل دوشیدن نیستن
  • فرزاد SE ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    1 2
    بهتر بود مال ایرانیها رو میخریدن. جنسشون بهتره.
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    0 0
    كدخدا به رعاياى غربى خود مثل اعضاى ناتو وشرقى مثل ژاپن وكره جنوبى مواجب مشخص همراه با اضافه مارى موردى ميداد درشرايط عمده شدن چين استفاده خدمتى از اكثرانان مقرون به صرفه نيست لذا مواجب واضافه كارى ومزاياى رعايا كدخداداردازانهاسلب ميشود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس