موشک آمریکایی - نمایه

در سالهای اخیر سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه حجم زیادی از مخالفت‌با برنامه موشکی و پهپادی ایران را ابراز داشته‌اند اما طرحهای نظامی آنها نشان از حرص و ولع فراوانشان برای ساخت جنگ افزارهای جدید دارد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، توانایی های موشکی و پرنده های بدون سرنشین جمهوری اسلامی ایران ذیل دکترین دفاعی کشورمان، از اصلی ترین مولفه های قدرت نظامی ایران در سالهای اخیر محسوب شده و همواره رسانه ها و کارشناسان خارجی، در خصوص آن به بحث و بررسی پرداخته اند. اما هر زمان که بحث مذاکرات با کشورهای اروپایی در خصوص موضوعات مهمی همچون هسته ای یا برجام رخ داده، رسانه ها و برخی طرف های غربی اقدام به طرح یک موضوع جنجالی در خصوص این توانمندی های دفاعی کشورمان کرده و خواستار محدود شدن این قدرت بویژه در حوزه موشکی و پهپادی شده اند.

در آخرین اقدام، گروهی از نمایندگان دمکرات و جمهوری‌خواه مجلس آمریکا، طرحی را با هدف متوقف کردن فعالیت‌های پهپادی جمهوری اسلامی ایران به کنگره داده‌اند تا هرگونه همکاری با ایران در زمینه پهپاد، مشمول تحریم‌های تسلیحاتی قرار گیرد؛ موضوعی که مشخص است کاملا در چارچوب یک عملیات روانی و تاثیر گذاری روی مذاکرات برجامی اخیر تهیه شده وگرنه سالهاست که هیچ کشور و شرکت خارجی، قطعات مورد استفاده در پرنده های بدون سرنشین را به کشورمان نمی فروشد.

بیشتر بخوانید:

از پکن تا واشنگتن به دنبال افزایش دقت بالستیک‌های جدید/ قدرت‌های مشهور جهان به دنبال نسخه «شهید طهرانی‌مقدم» برای ارتقاء موشک‌های خود رفتند +عکس

کپی جالب آمریکا از برنامه موشکی ایران پس از خروج از INF/ بازار طراحی و تولید موشک‌های میان‌برد دوباره داغ شد +عکس

پشت پرده قدرت‌نمایی نیروهای دریایی «تروئیکای اروپا» در آسیا/ آبروریزی ناو میلیارد یورویی آلمان با ۸ موشک و شناور فرانسوی که حتی یک شلیک موفق نداشت! +عکس

رهبر انقلاب هم در دیدار اخیر با جمعی از نخبگان علمی کشور، اشاره ای به اهمیت بحث های موشکی و پهپادی داشته و گفتند: "خداوند در کتاب آسمانی هشدار می‌دهد که دشمن می‌خواهد شما از سلاح و داراییهای خود غافل شوید تا راحت حمله کند که این موضوع امروز با توجه به فشارها و جنجال‌ها در دنیا درباره مسئله پهپاد و موشک قابل توجه است. "

اما بد نیست توانایی موشکی و پهپادی اصلی ترین مخالفان برنامه موشکی و پهپادی ایران یعنی سه کشور آمریکا، انگلستان و فرانسه را مرور کنیم تا واقعیت ها، بهتر مشخص شود. بویژه اینکه هر سه این کشورها دارای سلاح اتمی بوده و از جمله سازندگان بزرگ سلاح در اکثر کلاس ها در دنیا به حساب می آیند در حالی که جمهوری اسلامی ایران به دلیل تحریم های شدید تسلیحاتی که اتفاقا توسط همین کشورها وضع شده در سالهای بعد از انقلاب و جنگ تحمیلی به صورت خاص سرمایه گذاری بیشتری روی تولید بومی موشک و پرنده های بدون سرنشین داشته است.

انگلیس : روباه پیر نیازمند به آمریکا و به دنبال خودکفایی در آینده

در انگلستان وقتی صحبت از موشک های به معنی واقعی کلمه استراتژیک می شود نگاه ها به سمت نیروی دریایی و البته یگان زیردریایی های ارتش انگلیس می چرخد. ۲ فروند زیردریایی تهاجمی اتمی کلاس  Trafalgar، ۴ فروند زیردریایی تهاجمی اتمی کلاس آستیوت که در نهایت به ۷ فروند می رسد و ۴ فروند زیردریایی اتمی حامل موشک های بالستیک کلاس ونگارد دارایی های زیر سطحی این کشور به حساب می آیند. شرکت BAE که عمده سهام آن متعلق به انگلیس است سازنده این زیردریایی ها است. در بخش تسلیحات استراتژیک یعنی موشک های کروز برای زیردریایی های تهاجمی و موشک های بالستیک برای زیردریایی های کلاس "ونگارد" البته انگلیس مشتری تسلیحات آمریکایی است و از موشک های کروز سری تاماهاوک و موشک های بالستیک مدل ترایدنت  ساخت آمریکا بهره می برد.

حرص و ولع فراوان غرب برای نسل جدید کروزها و پرنده‌های بدون سرنشین/ از فرانسه تا آمریکا؛ دنیا هنوز دنیای موشک‌هاست! +عکس

زیردریایی اچ ام اس ونگارد از کلاس ونگارد نیروی دریایی انگلیس

حرص و ولع فراوان غرب برای نسل جدید کروزها و پرنده‌های بدون سرنشین/ از فرانسه تا آمریکا؛ دنیا هنوز دنیای موشک‌هاست! +عکس

شلیک آزمایشی یک تیر موشک قاره پیما ترایدنت از یکی از زیردیایی های کلاس ونگارد نیروی دریایی انگلیس

سر جنگی موشک های ترایدنت در خدمت انگلیس ساخت خود این کشور بوده و Holbrook نام دارد. این موشک ها می توانند تا ۸ سر جنگی را حمل کرده و بسته به میزان سرهای جنگی در حال حمل بردی بین ۷۵۰۰ تا بیش از ۱۲ هزار کیلومتر داشته باشند. موشک های تاماهاوک نیروی دریایی انگلیس نیز بردی در حدود ۱۶۰۰ کیلومتر داشته و به سر جنگی ۴۵۰ کیلوگرمی مسلح هستند.

در نیروی هوایی انگلیس نیز سلاح اصلی دوربرد جنگنده های این کشور موشک کروز هوا پرتاب استورم شادو را در اختیار دارند. این موشک که توسط کمپانی اروپایی MBDA توسعه پیدا کرده، بردی بیش از ۵۰۰ کیلومتر داشته و از سر جنگی ۴۵۰ کیلویی بهره می برد. این موشک از سرعت مادون صوت بهره برده و توان نفوذ در اهدافی مثل سنگرهای بتونی یا آشیانه های مستحکم شده هواپیما را نیز دارد. این موشک همچنین در خدمت نیروی هوایی کشورهای فرانسه، مصر، قطر، هندوستان، امارات متحده عربی و عربستان سعودی نیز قرار دارد و انگلیس، بدون هیچ محدودیتی، به هر کشوری که بتواند، موشک و سلاح می فروشد.

حرص و ولع فراوان غرب برای نسل جدید کروزها و پرنده‌های بدون سرنشین/ از فرانسه تا آمریکا؛ دنیا هنوز دنیای موشک‌هاست! +عکس

بارگذاری موشک کروز استورم شادو بر روی جنگنده تایفون نیروی هوایی انگلیس

در بخش پهپادی تنها دارایی قابل ذکر و مهم این کشور که در خدمت نیروی هوایی قرار دارد، MQ-۹ ساخت آمریکا است که به تعداد ۱۰ فروند خریداری شده اند. در ادامه انگلیسی ها قصد دارند که پرنده های بدون سرنشین مدل Protector را که در حقیقت مدل ارتقاء یافته همین پهپادهای MQ-۹ هستند را وارد خدمت کنند.

در پهپاد ریپر از یک موتور توربوپراپ ۹۰۰ اسب بخاری ساخت شرکت آمریکایی  Honeywell استفاده می شود. وزن پهپاد ریپر نیز ۲۲۰۰ کیلو است. سرعت در پهپاد ریپر ۴۸۲ کیلومتر بر ساعت است. در پهپاد ریپر امکان حمل محموله تا وزن نزدیک به ۱ تن است. ارتفاع پروازی ریپر ۱۵ کیلومتر است. پهپاد ریپر می تواند به مهماتی مثل موشک هلفایر، بمب هدایت لیزری ۱۲ GBU و یا بمب هدایت ماهواره ای ۳۸ GBU نیز مجهز شود. در عین حال شرکت اروپایی MBDA موشک های بریمستون را نیز با موفقیت از روی این پهپاد شلیک کرده است. انگلیسی ها قصد دارند تا در پهپاد Protector نیز از موشک های بریمستون استفاده کنند.

حرص و ولع فراوان غرب برای نسل جدید کروزها و پرنده‌های بدون سرنشین/ از فرانسه تا آمریکا؛ دنیا هنوز دنیای موشک‌هاست! +عکس

پهپاد MQ-۹ نیروی هوایی انگلیس

در بخش راداری و اپتیک نیز پهپاد ریپر، پرنده ای قابل است و بدون وجود تسلیحات توان بالای شناسایی و مدیریت صحنه نبرد را دارد. سامانه چند منظوره هدف یابی  AN/DAS ۱  MTS-B از شرکت ریتهون با قابلیت رصد و کشف اهداف در شب و روز یا هر شرایط آب و هوایی و همچنین علامت گذاری لیزری اهداف، سامانه رادار سار  AN/APY ۸ Lynx II و در مدل جستجوی دریایی این پهپاد که به اسم Guardian شناخته می شود نیز از راداری به اسم SeaVue Marine بهره گرفته می شود.

در حوزه بدون سرنشین ها، انگلیس در حال حاضر و به صورت عملیاتی به غیر ریپر گزینه خاصی را در اختیار ندارد ولی مسئله مهم برنامه ریزی آنها برای آینده است. بعد از داستان های عجیب این کشور با آمریکا بر سر جنگنده های اف ۳۵، لندن تصمیم گرفت تا توسعه نسل جدید جنگنده را خود آغاز کرده و تا این جای کاره برای این پروژه ایتالیا و سوئد نیز به آنها پیوسته اند. یکی از بخش های مهم این پروژه بحث توسعه هوش مصنوعی و در عین حال استفاده از پرنده های بدون سرنشین در کنار جنگنده های سرنشین دار است که به صورت یک تیم عمل می کنند. همچنین این کشور با سرمایه گذاری در بخش پرتاب های فضایی قصد دارد تا در آینده بسیار نزدیک بحث ارسال محموله به فضای خارج از جو زمین را نیز از خاک خود به انجام برساند.

پلیس بد برجام و عشق به بومی سازی توانایی دفاعی!

اگر مذاکرات هسته ای را از ابتدا تا به امروز دنبال کرده باشید در بسیاری از اوقات مشاهده می کنید که در مواردی، در دید افکار عمومی آمریکا حاضر به نرمش در برابر ایران شده اما کاری پیش نرفته است. این نتیجه، حاصل سنگ اندازی های فرانسه در مذاکرات بوده که به دلیل این رفتارها لقب پلیس بد را در این گفتگوها به خود اختصاص داده است. این کشور همچنین بارها در سالهای اخیر نسبت به توانایی خصوصا موشکی کشور ما ابراز نگرانی کرده خود البته از پرچمداران نظامی کردن جهان به حساب می آید. فرانسوی ها بعد از شکست خفت بار در برابر آلمان نازی در جنگ جهانی دوم و در نهایت آزاد شدن این کشور به دست متفقین در سال ۱۹۴۴ میلادی، سیاست مستقل دفاعی را در پیش گرفته و توسعه سامانه های تسلیحاتی زیادی از جمله انواع موشک، جنگنده و سلاح های هسته ای را در دستور کار خود قرار داد.

این کشور در سالهای طولانی جنگ سرد و بعد از آن در بسیاری از موارد به دنبال ساخت سیستم های نظامی در داخل بوده و خصوصا در مواردی استراتژیک مثل سلاح های هسته ای و حامل های آنها نیز بر این اساس عمل کرده است. در حال حاضر شاید مهم ترین بخش توان بازدارندگی نظامی این کشور بر عهده ۴ فروند زیردریایی کلاس Triomphant است. این زیردریایی های اتمی ساخت فرانسه به موشک های بالستیک زیردریایی پرتاب سری M۵۱ ساخت همین کشور مجهز شده که توان طی مسافتی بین ۸ تا ۱۰ هزار کیلومتر را طی کرده و به سر جنگی اتمی ۱۱۰ کیلو تنی مجهز است.

سلاح بعدی فرانسوی برای حمل سر جنگی اتمی موشک های هوا پرتاب سری ASMP-A با برد حدود ۵۰۰ کیلومتر و سرعت ۳ ماخ است. این موشک ها از سر جنگی ۳۰۰ کیلو تنی بهره می برند.

حرص و ولع فراوان غرب برای نسل جدید کروزها و پرنده‌های بدون سرنشین/ از فرانسه تا آمریکا؛ دنیا هنوز دنیای موشک‌هاست! +عکس

موشک اتمی ASMP-A در جایگاه مرکزی در زیر جنگنده رافال نیروی هوایی فرانسه

اما در بخش موشک های کروز متعارف، فرانسوی ها دارای دو گزینه اصلی هستند. یکی همان موشک های سری استورم شادو و دیگری موشک های کروز کشتی و زیردریایی پرتاب سری MdCN با برد هزار کیلومتر است. این موشک در حقیقت بر اساس موشک های استورم شادو توسعه پیدا کرده و البته در جریان حمله موشک سه کشور فرانسه و آمریکا و انگلیس به سوریه نیز عملکردی فاجعه بار داشت. برخی از شناورهای فرانسوی اصولا توان شلیک پیدا نکرده و برخی از این موشک ها نیز به هدف های اصلی برخورد نکردند.

حرص و ولع فراوان غرب برای نسل جدید کروزها و پرنده‌های بدون سرنشین/ از فرانسه تا آمریکا؛ دنیا هنوز دنیای موشک‌هاست! +عکس

موشک MdCN در حال شلیک آزمایشی از یک شناور نیروی دریایی فرانسه

در حوزه پرنده های بدون سرنشین فرانسوی ها تقریبا شرایطی مشابه با انگلیس دارند. دارایی اصلی آنها ۱۲ فروند پهپاد MQ-۹ آمریکایی است. البته این کشور نیز در ادامه مسیری مشابه با انگلیس را در نظر گرفته و به دنبال توسعه نسل جدید جنگنده با قابلیت جنگ شبکه محور با پرنده های بدون سرنشین است.

عمو سام و انبوه پروژه های موشکی و پهپادی

در نهایت به ایالات متحده آمریکا می رسیم که مخالف شماره ۱ هر گونه توسعه موشکی و پهپادی در ایران بوده و حتی در دوره ترامپ از ایران خواسته بودند برد موشک های خود را به ۲۰۰ الی ۳۰۰ کیلومتر کاهش دهد. اما نگاهی به داشته های خود این کشور در بخش های موشکی و پهپادی اطلاعات جالبی را مشخص می کند. در حوزه سیستم های عملیاتی این کشور ترکیبی از موشک های بالستیک و کروز برد بلند را در اختیار دارد که هم در نقش حملات متعارف و هم هسته ای کاربرد دارند.

در ابتدا به سراغ موشک های اصلی برای حمل تسلیحات اتمی در آمریکا برویم. موشک های بالستیک زیردریایی پرتاب سری ترایدنت از زیردریایی های کلاس اوهایو و موشک های بالستیک قاره پیما مستقر از سیلوهای زیر زمینی از مدل مینت‌ من ۳ شلیک می شوند. با موشک های ترایندت در بخش مربوط به انگلستان آشنا شدیم، اما موشک های مینت‌من ۳ با بردی بیش از ۱۳ هزار کیلومتر فعال هستند.

حرص و ولع فراوان غرب برای نسل جدید کروزها و پرنده‌های بدون سرنشین/ از فرانسه تا آمریکا؛ دنیا هنوز دنیای موشک‌هاست! +عکس

موشک قاره پیمای مینت‌ من ۳

سلاح مهم دیگر موشکی آمریکا، سری تاماهاوک است که توسط این کشور ساخته و به غیر از آمریکا فقط به انگلستان فروخته شده است. از زمان عملیات طوفان صحرا به سال ۱۹۹۱ میلادی تا به امروز این موشک در بسیاری از درگیری های آمریکا حضور داشته است و علاوه بر زیردریایی های تهاجمی مثل کلاس های لوس آنجلس، سی وولف و ویرجینیا از ناوشکن های کلاس آلری برک و رزم نام های کلاس تیکاندروگا نیز پرتاب می شود.

حرص و ولع فراوان غرب برای نسل جدید کروزها و پرنده‌های بدون سرنشین/ از فرانسه تا آمریکا؛ دنیا هنوز دنیای موشک‌هاست! +عکس

موشک تاماهاوک در حال شلیک از یک زیردریایی

اما در بخش موشک های کروز هواپرتاب نیز آمریکایی ها گزینه های خاصی در اختیار دارند. موشک های هوا پرتاب سری JASSM در حال بدل شدن به یکی از اصلی ترین سلاح های دورایستای پرنده های آمریکایی هستند. این موشک ها با بهره گیری از طراحی پنهانکار و پرواز مادون صوت در ارتفاع پایین در مدل های اولیه توان رسیدن به برد حدود ۳۷۰ کیلومتر و در مدل با برد افزوده امکان رسیدن به برد بیش از ۹۰۰ کیلومتر را دارد.

حرص و ولع فراوان غرب برای نسل جدید کروزها و پرنده‌های بدون سرنشین/ از فرانسه تا آمریکا؛ دنیا هنوز دنیای موشک‌هاست! +عکس

پرتاب موشک کروز JASSM از بمب افکن B-1 نیروی هوایی آمریکا

مدل جدیدتری از این موشک به زودی در آمریکا وارد خط تولید خواهد شد که بردی در حدود ۱۹۰۰ کیلومتر خواهد داشت. برنامه مهم دیگر آمریکا در این بخش پیدا کردن یک جایگزین برای موشک های سری AGM ۸۶ است که بیشتر بر بحث ماموریت های بازدارندگی هسته ای تمرکز دارد. پروژه جدید به نام AGM-۱۸۱ LRSO نام داشته و قرار است با بردی بیش از ۲۵۰۰ کیلومتر برای مجهز کردن ناوگان بمب افکن های استراتژیک آمریکا از جمله بی ۵۲ به کار رود.

در حوزه پهپادی نیز نام های خاصی در آمریکا وجود دارد که از آنها می توان به MQ-۹، RQ-۴ و RQ-۱۷۰ اشاره کرد که البته تمامی این پرنده های بدون سرنشین آمریکا خاطره خیلی خوبی از برخورد با پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران ندارد. دهه ۱۳۹۰ شمسی دورانی بود که این پهپادها در کنار مدل های دیگری از ساخته های آمریکا و رژیم صهیونیستی یا به صورت نرم و یا سخت شکار شده اند. در عین حال اخیر این کشور به صورت رسمی وجود پرنده بدون سرنشین پنهانکار RQ-۱۸۰ ملقب به خفاش سفید را نیز تایید کرده است. این پهپاد استراتژیک با نقش اصلی شناسایی به نوعی جایگزین RQ-۱۷۰ بوده و برای نفوذ به مناطق شدیدا حفاظت شده طراحی شده است.

حرص و ولع فراوان غرب برای نسل جدید کروزها و پرنده‌های بدون سرنشین/ از فرانسه تا آمریکا؛ دنیا هنوز دنیای موشک‌هاست! +عکس

نمایه ای از پهپاد شناسایی استراتژیک RQ-180

آمریکایی ها پروژه های فراوانی در حوزه موشکی و پهپادی برای سالهای آینده دارند. بحث بروز رقابت جدید بین این کشور با چین و روسیه باعث شده است تا طرح های جدیدی برای نیروهای مسلح این کشور تعریف شود. با از بین رفتن پیمان INF شاهد توسعه سریع برنامه ها برای ساخت موشک های بالستیک و کروز کوتاه و میان برد برای نیروی زمینی آمریکا هستیم که احتمالا تا بردی بیش از ۲ هزار کیلومتر را نیز پوشش خواهند داد. آنچه در بالا به آن اشاره شد بخش کوچکی از توانایی های فعال و برنامه های آینده سه کشوری است که در سالهای اخیر شاید بیشترین فشار را به جمهوری اسلامی ایران برای متوقف کردن برنامه های موشکی و پهپادی داشته اند. کشورهایی که خود از جمله فعال ترین ها در بخش نظامی هستند اما نمی خواهند کشورمان، برنامه بومی و دفاعی خود را برای جلوگیری از هرگونه گزند به منافع و مرزهای خود، ادامه دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 33
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
    86 2
    هیچ وقت دنیا، دنیای گفتمان نیست. همه اش زورگویی است.
    • دکتر فریماه رجاوند IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
      21 2
      باید هرچه سریعتر از موشک های قاره پیمامون رونمایی کنیم
    • IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
      7 8
      چرا پس 40 نفرو فرستادید برن سوئیس برای گفتمان؟
    • دانشجو IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      5 4
      معنای گفتمان را نفهمیدی عزیزم. گفتمان یعنی استفاده صد در صدی از مزیتهای قدرت سخت و نرم، از جمله موشک. پس موشک باید داشت، خوبش هم داشت. اما سوخت حقیقی موشکها، به گفته رهبری، پشتیبانی مردم از نظام است. پشتیبانی ای که می تواند گاهی با شلیک ذوالفقار و گاهی بدون شلیک یک تیر، پیروزی بیافریند. موشک بدون گفتمان می شود شوروی سابق که از درون پوسید. موشک و گفتمان هر دو لازم اند.
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
    40 2
    در دنیا موشک ها برای منافع ملی هستند
  • US ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
    54 5
    ایران باید سلاح هسته‌ای داشته باشد
  • بهاری الاصل IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
    35 3
    یکی میگفت دنیا دنیای گفتمان است
    • محمد IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
      23 2
      در هپروت سیر می کرد ایشون :))
    • IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
      6 8
      دقیقا درست میگفت حکیم دانای ایران بود تا بود این مشکلات وجود نداشت
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
    32 21
    باید به سرعت به سوی توسعه موشک هایپر سونیک بریم و از طرفی یه دستی هم به سروروی نیروی هوایی بکشیم که البته گویا طبق گفته های سردار باقری درسفر به روسیه یه خبرهایی هست که فعلا رسانه ای نشده و به نظرم به زودی شاهد ورود پرنده ی قابل و شایسته ی سوخو 30 ‌‌sm2 به نیروی هوایی و شاید هم بالگرد های تهاجمی جدید میل 28 یا میل 35 بههوانیروز قهرمان باشیم، به امید خبرهای خوب و خوشحال کننده درمسیر تقویت بنیه دفاعی و قدرتمند شدن نیروهای مسلح غیور ایران. انشاالله
    • IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
      25 3
      سوزش منفی زنندگان بسیار امیدوار کننده است. هیچ چیز مانند توانایی ایران اسلامی انگل های وطن فروش را از سوراخ بیرون نمی کشد.
  • جواد IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
    27 3
    کاش بعضیا بودن و این رو می دیدن که هنوزم دنیا، دنیای گفتمان نیست بلکه دنیای موشک است.
    • بابک IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
      19 3
      همون بهتر که نیستن
  • كريم IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
    18 0
    كشورهايي مانند آمريكا و انگليس و فرانسه كه خودشان داراي هر نوع سلاح اتمي هستند مي خواهند همه چيز براي ايجاد رعب و وحشت جهانيان داشته باشند اما دبگران فاقد آن باشند. آمريكايي كه هيروشيما و ناكازاكي را با بمبهاي اتمي خود به خاك و خون كشيد، با داشتن بمبهاي اتمي ديگر كشورها مخالفت مي كند و سازمان ملل مختلف هم از او حمايت مي نمايد. حتي اسرائيلي كه هنوز هم كشور مستقلي نيست، 90 كلاهك اتمي دارد. قانون ، قانون جنگل شده است و بس و ما براي مقابله با اين وحشي ها بايد به نيروي اتمي مجهز بشويم يا اينكه همه بايد آن را تحريم و نابود كنند.
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
    27 1
    حضرت علی(ع) در نهج البلاغه می فرمایند: اگر خواهان صلح هستی برای نبرد آماده باش. یعنی اینکه اینقدر قوی باش که کسی جرات حمله به ذهنش هم خطور نکنه . برعکس اون چیزی که اصلاح طلبهای ابله فکر میکنند
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
    32 17
    دلار و طلا عین موشک دارن میرن بالا حاعشا
    • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
      17 8
      اونارو رفقای افساد طلب شما در دولت قبل مثل بادبادک هوا کردند عمو..... دوران بزن و در رو تمام شد.سرجوخه
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
      17 17
      نترس، هر بالا رفتنی یه پایین اومدنی هم داره، زیاد نخر!!!
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
    12 1
    وقتی که شیطان بزرگ و رفقایش میلیاردها دلار در تحقیق و ساخت جنگ افزار هزینه میکنند ، با توجه به شاخصه های سیاسی و روحی شان نسبت به ما ، بی عقلی محض است بگوییم دنیا دنیای تعامل و گفتگو است و دوران موشک و تسلیحات تمام شده است.
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
    48 0
    ما خیلی باید باهوش عمل کنیم و در تله رقابت تسلیحاتی جنگ افزاری نیفتیم درواقع هزینه کردن نظامی همان حدی بس است که کشوری جرات نکند به ما حمله نظامی کند باتوجه به اینکه جنگ روز و آینده هم جنگ آب و رضایتمندی ملت هاست یعنی ما بیشتر باید برای طرح های آب و فاضلاب و کلا دادن خدمات به مردم هزینه کنیم انگلیس و فرانسه هم از 2030 و آمریکا از 2050 به سرازیری نهایی می افتن و بریکس جای این ها می آد هر چی هم تولید کردن کم کم باید بازنشست کنند تا بتوانند شرایط داخلی خود را مدیریت کنند مثال واضح از منطقه خودمان بزنم ترکیه بیش از 20 برابر ما هزینه نظامی کند دقیقا یکی از دلایل اصلی مشکلات اقتصادی امروزشان که بیشتر هم خواهد شد این خرج کردن های نظامی بیش از حده و حتی عربستانی که به خرپول معروف است سر تهاجم به یمن حداقل 800 میلیارد دلار خسارت دید و حتی تا نصف خزانه اش خالی شد سر همین خریدهای خارج از حد نظامی یعنی یک تعادلی هم باید این وسط باشد و جوگیر نشویم خب کشور ما به رقم امروز باید سالی حداقل 500 هزار میلیارد تومان برای ساخت زیرساخت های ریلی و انواع راه ، توسعه نسلی کمی کیفی بنادر ، آب و فاضلاب ، نیروگاه های برق و ... هزینه کند که نکند جنگ روز و بعدی را باخته یعنی بدون حتی شلیک یک گلوله از درون پاچیدن بدون تعارف .
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
    2 5
    در رابطه با تیتر اول شما بیشتر نگرانی آنها از فعالیتهای منطقه ای ایران است مخصوصا حمایت از حوثی های یمن.البته به ادعای خود غربی ها در این رابطه مطمعا باشید اگر ایران بطور مستقیم نیروی نظامی به هر کشوری اعزام کند در جهت کشور گشایی بدون اجاز از کشور ثالث با اقدام نظامی جمعی از سوی امریکا و کشورهای منطقه و اعضای شورای امنیت مواجه می شود و حتی روسها و چینیها در این رابطه در سمت امریکا خواهند بود.اگر دقت کنید زمانی تحریمها تشدید و به قولی بین المللی شد که ایران در یمن و عراق و سوریه بطور مستشاری و بدون هماهنگی غرب تحرک نظامی داشت .امریکاییها حتی در زمان حمله به افغانستان و عراق با ایران همکاری کردند و به نوعی نقشه راه گرفته اند و حس اعتماد ایجاد کردند و اکنون انها حس می کند ایران می خواهد بطور مستقیم به منافع انها یورش ببرد اگر اینگونه فکر کنید میتوانید ریشه و دلیل اقدام شدید امریکا در رابطه با ایران را دریابید قضیه هسته ای بهانه است انها منتظر یک اشتباه از ایران هستند و اسراعیل مرتب تحریک می کند در این میان ما به دیپلمات احتیاج داریم تا با خود امریکا مذاکره کند و سو تفاهم ها برطرف شود. انها می دانند کی باید حمله کنند و مطمعن باشید قبل از اینکه بخواهیم بر علیه هواپیماهای امریکایی در در جنوب اقدام کنیم باید با یورش سنگین روسیه و چین از شمال و شرق مواجه شویم پس باید خرد را در پیش بگیریم و جای غرور مشکل را بفهمیم
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
    10 7
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق درخواسضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.
    • عبدالله IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
      2 0
      آفرین
  • ناصر IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
    6 1
    .... می گفت زمان موشک گذشته
    • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
      3 0
      غلط کرده با رییس ریش بنفش
  • سید محمد IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
    6 0
    ما پول این کشورای عضو ناتو را نداریم اما استعداد وجمعیت خوبی داریم ما باید رویک سری سلاح تمرکز کنیم مثلا سلاح های هایپر سونیک توسعه هوش مصنوعی پهپادها با موشکهای هوا به هوا برای زدن موشکهای کروز بمبها یک نمونه سلاح مناسب هوا به هوا موجود در کشور همین موشکهای ار۶۰که کوچکترین موشکهای هوا به هوای موجود در جهانن با توسعه اون وسیکرهای جدید اونهاو برای زدن سر جنگی کروز یا سر هدایتی پهپاد یا بمب یک راهکار ارزان قیمت براژ دفاع نقطه ای یک وسیله دیگه توپهای هویتزر خود کششی برای دفاع هوایی هم توپ زمینی هستن ودقیق هم دفاع هوایی انجام میدن در برابر پهپادو... یک سلاح اساسی دیگ الکترونیک جنگ الکترونیک وسیستم عامل خاص ارتش وسپاه برای هدایت ودقت موشکها برای دفاع موشکه برای حمله فوجی برای دفاع فوجی نیاز به هوش مصنوعی و قدرتمند شدن در حوضهای الکترونیک پاد اخلالگر ورادار هست که همش رابطه داره به علم کاپیوتر والکترونیک وریاضی که مادر همه اینهاست، ماباید در یک سری گلوگاه تکنولوژی جزوه اولیه باشیم تا بتونیم از خودمون دفاع کنیم وگرنه اینده رو باختیم نمونهای نظامیش میگم مثلا پدافند موشکهی هوا به هوا و... ضعیف همیشه از بین میره اما قوی ومقتدر ولو مظلوم باشه میمونه وپیروز میشه
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
    11 1
    دنیا هیچوقت تسلیحات کنار نمی گذارد. فقط یک سری سیاست مدار ساده لوح حسود یا بیسواد یا شاید مزدور ... برای خلع سلاح وطن خویش سخن میرانند
  • رضا IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
    8 1
    اگه به کسی بر نمیخوره پیشنهاد میدم یک کم هم حرص و ولع برای معیشت و مسکن مردم به خرج بدید. البته اگه به کفر و نفاق و فساد و جاسوسی متهممون نمی کنید.
  • US ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
    0 11
    دنیا نباید دنیای موشک و اسلحه باشد و ایران باید دنیای غرب را نصیحت نماید که دست از تولید انواع سلاح بردارد نه اینکه در این زمینه دنباله رو غرب شود و دست به موشک بازی بزند و باید ایران به گفتار پیام اور گوش دهد که من برای اتمام مکارم اخلاق برگزیده شدم ( نه برای ساخت موشک و سلاح های دیگر )
  • سردار IR ۰۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    2 1
    جنگ‌های آینده فقط توسط پهپاد وانواع موشک های کروز و بالستیک خواهد بود، دیگر حتی جنگنده‌های گرانقیمت هم بصورت بدون خلبان خواهد بود
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 0
    ایضا دنیای توپ و گلوله و اسحله و تانک و سایر الات کشتار دسته جمعی هر کسی که بر خلاف منافع ملی باشد نیز میباشد
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    0 0
    این دورویی همه جا وجود دارد. خودشون موشک بالستیک دارن کلاهک اتمی دارن پهپاد های انتحاری دارن و برا خودشون موجب امنیت و ثباته! ولی به ما که میرسه یهو میشه بر هم زننده ثبات منطقه! این رو درباره بقیه هم میشه گفت. پاکستان بمب اتم ساخت هند ساخت اسرائیل ساخت مگه کسی کاریشون داشت؟ ولی به ما که میرسه همه میان بر علیه ما میگن در مورد پهپاد انتحاری باید بگم مگه فقط ماییم ساختیم؟ امریکا ساخته ترکیه ساخته اسرائیل ساخته ولی همه فقط به ایران میگن تهدید کننده ثبات منطقه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس