ناو محافظ

برخی کشورهای مشهور اروپایی و آمریکا به عنوان اصلی‌ترین اعضای ناتو، ترجیح می‌دهند به جای ایجاد شرایط آشتی یونان و ترکیه، به فکر فروش شناورهای جدید به این کشور برای افزایش تنش‌ها در دریای مدیترانه باشند

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، تنش ها در منطقه دریای مدیترانه خصوصا بین دو کشور یونان و ترکیه تقریبا طی هفته ها و ماه های اخیر روند صعودی به خود گرفته و کشف منابع گازی در شرق این دریا و در عین حال دخالت ترکیه در لیبی باعث شده تا یونان به عنوان خط اول مقابله با ترک ها، برنامه سنگینی در حوزه ارتقاء توان رزمی کلید بزند. در این میان خرید تعدادی جنگنده رافال از فرانسه در کنار بحث مدرن سازی قوای سطحی نیروی دریایی این کشور از جمله مهم ترین پروژه های این کشور به حساب می آید.

اما در کنار موارد فوق، پروژه اصلی در حوزه دریایی مربوط به خرید ۴ ناو محافظ جدید و همچنین به روز رسانی و ارتقاء ۴ فروند ناو محافظ کلاس هایدرا موجود در خدمت نیروی دریایی ارتش این کشور است که برآورد هزینه کل این پروژه در حال حاضر ۵ میلیارد یورو است که برای کشوری با وضعیت اقتصادی یونان، سنگین و باعث بروز فشار اقتصادی بیشتر بر دولت و مردم این کشور خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

درس بزرگ «جنگ گازی» شرق مدیترانه برای ایران/ ضعف نیروی دریایی لبنان و قبرس جلوی کسب درآمد میلیارد دلاری را گرفت +تصاویر ماهواره‌ای

«تولید در داخل کشور»؛ شرط جدید خریداران سلاح برای تقویت فناوری بومی/ شرکای قدیمی آمریکا و اروپا به دنبال «خودکفایی نظامی» +عکس

دور جدید صدور فاکتورهای سنگین توسط آمریکا و اروپا برای دوشیدن متحدان/ از سنگاپور تا قطر؛ دلال‌ها مشغول کارند+عکس

در عین حال یک مسئله مهم که بخش دیگری از این قرارداد بزرگ را پوشش می دهد، ارائه دادن یک پیشنهاد برای پر کردن خلاء در زمان ارتقاء شناورهای کلاس هایدرا تا آماده شدن آنها و ورود به خدمت شناورهای جدید است که هر کدام از طرفین حاضر در این رقابت پیشنهادهایی را در این بخش به دولت یونان ارائه کرده اند. پیش از پرداختن به جزییات این رقابت سنگین باید به این مسئله اشاره کرد که تمامی حاضرین در این رقابت، با شرط قابل توجه خریدار یعنی تولید شناورها در خاک یونان، انتقال دانش و فناوری به این کشور و همچنین به کارگیری نیروهای محلی در پروسه ساخت در این قرارداد موافقت کرده اند. در ابتدا یک نگاه فشرده به وضعیت فعلی نیروی دریایی یونان خواهیم داشت.

نیروی دریایی یونان از جمله بازیگران منطقه مدیترانه است که با وجود عضویت در پیمان ناتو بزرگترین تهدید خود را عضو دیگر این پیمان یعنی ترکیه می بیند. اصلی ترین شناورهای سطحی نیروی دریایی یونان، ساخت آلمان و هلند هستند. ۴ فروند ناو محافظ کلاس Hydra و ۹ فروند ناو محفاظ کلاس Elli ساخت هلند اصلی ترین شناورهای سطحی نیروی دریایی یونان هستند. تعداد ناوچه سبک موشک انداز فرانسوی نیز در خدمت نیروی دریایی یونان موجود است. این کشور همچنین از جمله دارندگان هاورکرافت های کلاس Zubr ساخت شوروی سابق است که از اوکراین و روسیه تهیه شده و یکی از بزرگترین شناورها در کلاس خود بوده و توان تحرک آبی خاکی خوبی را به یونانی ها می دهد.

وقتی اروپا و آمریکا جنگ سرد جدید را به آشتی دو عضو ناتو ترجیح می‌دهند/ صف فروشندگان شناورهای جنگی به یونان طولانی‌تر شد +عکس

یکی از ناوهای محافظ کلاس Hydra نیروی دریایی یونان

ناوهای محافظ یونانی عمدتا با تسلیحات آمریکایی یعنی موشک های ضد کشتی سری هارپون و موشک های پدافندی سری ESSM مجهز شدند. یونانی ها زیر سامانه های ناوهای محافظ Elli را ارتقاء داده و برای ارتقا کلاس هایدرا یک طرح جدید در نظر گرفته شده است. آنها در ارتقاء کلاس هایدرا به دنبال نصب یک سامانه مدیریت رزمی جدید، سامانه های جمع آوری و به اشتراک گذاری اطلاعات لینک ۱۶ و ۲۲، سیستم هشدار دهنده لیزری و نصب سیستم های کنترل از راه دور مجهز به توپ های ۲۰ یا ۳۰ میلی متری هستند.

در بخش زیر سطحی یونانی ها ناوگانی از زیردریایی های ساخت آلمان دارند که شامل ۷ فروند زیردریایی تایپ ۲۰۹ از گونه های مختلف این سری و ۴ فروند زیردریایی تایپ ۲۱۴ است که مدل صادراتی تایپ ۲۱۲ بوده و از جمله زیردریایی های مدرن دیزل الکترونیکی محسوب می شود. این زیردریایی ها عمدتا از پرتابگرهای ۵۳۳ میلی متری اژدر و موشک های ضد کشتی هارپون برخوردار هستند. با این مقدمه به سراغ هر کدام از پیشنهادهای جدید به نیروی دریایی یونان خواهیم رفت. باید به این مسئله اشاره کرد که مشخصات و مختصات اعلام شده در خصوص این شناورها در کنار بحث انواع سامانه هایی که در ادامه به آن اشاره می شود ممکن است در آینده و با توجه به مذاکرات و نیازمندی های طرف سفارش دهنده دچار تغییرات شود.

انگلیس ها به دنبال تکرار موفقیت های اخیر در حوزه دریایی

صنایع نظامی انگلیس در چند سال اخیر موفق شده سفارش های صادراتی بیشتری را خصوصا بر پایه طرح ناوهای محافظ تایپ ۲۶ به دست بیاورد. پیشنهاد انگلیسی ها برای نیروی دریایی یونان در حقیقت بر پایه طرحی موسوم به Arrowhead ۱۴۰ است که پایه طراحی ناوهای محافظ تایپ ۳۱ نیروی دریایی انگلیس در آینده را تشکیل خواهد داد و توسط شرکت انگلیسی Babcock توسعه پیدا کرده است.

مشخصات کلی شناور پیشنهاد شده به یونانی ها بر این اساس است: وزن بیش از ۶ هزار تن در وضعیت بارگیری کامل، طول در حدود ۱۳۸ متر، عرض ۱۹ متر و سرعت نهایی آن در حدود ۵۱ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. این شناور با حرکت در سرعت ۲۷ کیلومتر بر ساعت بر برد انتقالی ۱۶ هزار کیلومتر برسد. در بحث خدمه این شناورها معمولا دارای ۱۰۰ نفر پرسنل خواهند بود. در حوزه پیشران معمولا از ترکیب ۴ موتور دیزلی برای ناوهای این کلاس پیشنهاد شده است.

وقتی اروپا و آمریکا جنگ سرد جدید را به آشتی دو عضو ناتو ترجیح می‌دهند/ صف فروشندگان شناورهای جنگی به یونان طولانی‌تر شد +عکس

در حوزه سیستم های الکترونیکی و اپتیکی عمدتا از محصولات شرکت چند ملیتی اروپایی Thales برای تجهیز این ناو استفاده خواهد شد. رادار اصلی از مدل آرایه فازی فعال ۴ بعدی مدل NS۱۱۰ استفاده خواهد شد. سامانه های جنگ الکترونیک، پشتیبانی از اقدامات الکترونیک ( ESM )، رادارهای مستقل جستجوی سطحی و هوایی در کنار سیستم های اپتیکی در نظر گرفته شده است. یک سیستم سونار ثابت در درون بدنه کشتی و در بخش جلویی و یک سیستم سونار کشنده که موقعیت قرارگیری آن در انتهای شناور است توان شناسایی زیر سطحی این ناو را تشکیل می دهد. این مجموعه نیز ساخت شرکت Thales خواهد بود.

در حوزه تسلیحاتی ۸ تیر موشک کروز ضد کشتی (احتمالا از مدل هارپون ۲ ساخت آمریکا یا NSM ساخت نروژ) در کنار ۳۲ سلول پرتاب عمودی مارک ۴۱ برای حمل و شلیک ترکیبی از موشک ها مثل سری پدافند استاندارد ۲، ESSM و موشک های ضد زیردریایی سری ASROC پیشنهاد خواهد شد. سامانه دفاع نزدیک RAM، یک قبضه توپ بوفورس ۴۰ میلی متری مارک ۴ در کنار یک قبضه توپ اصلی ۷۶ یا ۱۲۷ میلی متری ساخت شرکت لئوناردوایتالیا با قابلیت شلیک مهمات هدایت شونده به همراه پرتاب گرهای اژدر ۳۲۴ میلی متری ترکیب تسلیحاتی خواهد بود که به نظر کارشناسان امر به این یونانی ها در این طرح ارائه می شود. قابلیت حمل یک بالگرد متوسط، حمل و پرتاب پرنده بدون سرنشین و همچنین قایق های تندرو مخصوص نیروهای ویژه نیز از دیگر توانایی های این ناو اعلام شده است.

در حوزه بحث پیشنهاد برای راه حل میان مدت، مسئولین شرکت انگلیسی  Babcock  اعلام کرده اند که گفتگوهای سطح بالایی بین دولت های انگلیس و یونان و این شرکت در حال حاضر جریان دارد اما جزییاتی از این طرح ارائه نکرده اند. در بحث ارتقاء ناوهای محافظ کلاس هایدرا نیز این شرکت اعلام کرده است که یک بسته ارتقاء را با کمک کمپانی Thales در نظر دارند که بخش اصلی آن نصب سیستم کنترل رزمی TACTICOS ساخت این شرکت بر روی این ناوها خواهد بود.  

یانکی ها به دنبال یک مشتری جدید بعد از عربستان سعودی

آمریکایی ها در سالهای اخیر در حوزه فروش زیر سیستم های مورد نیاز برای انواع شناورهای سطحی و زیر سطحی موفقیت های زیادی داشتند ولی وقتی به بحث فروش یک شناور کامل برسیم مشاهده می شود که بنا به دلایل فراوان، شرکت های آمریکایی موفقیت خاصی در این بین نداشته اند. در حال حاضر شاید بتوان گفت پروژه پر حاشیه LCS از معدود دارایی های آمریکا در این بخش است و شرکت لاکهید مارتین با ارتقاء این طرح و ارائه نسلی از شناورها موسوم به MMSC در این رقابت برای تامین نیاز یونان شرکت کرده است.

عربستان سعودی قبل از این ۴ فروند از شناورهای سری MMSC را سفارش داده است. طرح شرکت لاکهید مارتین به نوعی و تا حد زیادی شبیه به همان گزینه انتخابی توسط عربستان سعودی است. طول شناور در حدود ۱۱۸ متر، عرض آن ۱۷.۶ متر و وزن در حالت بارگیری کامل ۴۳۰۰ تن خواهد بود. سرعت نهایی این شناور ۵۵ کیلومتر در ساعت است و در صورت حرکت با سرعت ۱۸ کیلومتر در ساعت می تواند به برد انتقالی ۹۲۰۰ کیلومتر برسد. در بخش راداری و سامانه های الکترونیکی این شناورها به سیستم مدیریت رزمی ۲۱ COMBATSS مجهز خواهند بود که مشتق شده از سامانه معروف ایجیس نیروی دریایی آمریکاست و از رادارهای آرایه فازی فعال مدل TRS-۴D ساخت شرکت ایرباس بهره خواهد برد. حوزه سونار بخش چالش برانگیز این شناورها محسوب می شود. سیستم ارتباط ماهواره ای، آنتن انتقال داده از نوع لینک ۲۲ در کنار سامانه های شناسایی اپتیکی و جنگ الکترونیکی از دیگر سیستم های نصب شده روی این ناو است.

وقتی اروپا و آمریکا جنگ سرد جدید را به آشتی دو عضو ناتو ترجیح می‌دهند/ صف فروشندگان شناورهای جنگی به یونان طولانی‌تر شد +عکس

 این ناوها مجهز به یک سیستم متحرک سونار ساخت شرکت Thales هستند اما فاقد سیستم سونار نصب شده در داخل بدنه هستند. شرکت لاکهید اعتقاد دارند که ترکیب این سیستم با بالگردهای ضد زیردریایی سی هاوک می تواند سطح بالایی از توانایی ضد زیردریایی را برای این شناورها ایجاد کند اما در نبود سونار نصب شده در بدنه این ناو توانایی جستجوی ۲۴ ساعته اطراف خود خصوصا در وضعیت غیر فعال را از دست خواهد داد. این بخش مربوط به سونار، با توجه به توان بالای زیر سطحی نیروی دریایی ترکیه به نظر کارشناسان مهم ترین مشکل برای طرح شرکت لاکهید مارتین در این رقابت خواهد بود.

در این شناور جدید یک قبضه توپ ۵۷ یا ۷۶ میلی متری در جلوی ناو نصب می شود که بسته به سفارش مشتری توان حمل و شلیک مهمات هوشمند را نیز خواهند داشت.  ۸ پرتابگر عمودی مارک ۴۱ بر روی این شناور نصب خواهد شد که احتمالا از آن ها برای نصب موشک های پدافندی  سری ESSM یا استاندارد ۲ استفاده خواهد شد. در هر پرتابگر توان نصب ۴ موشک از نوع  ESSM  قرار دارد که مجموع موشک های مورد نظر را به عدد ۳۲  می رساند.  یک پرتابگر موشک های پدافند کوتاه برد  SeaRAM به همراه ۸ موشک ضد کشتی هارپون یا NSM از دیگر تسلیحات نصب شده بر روی این شناور خواهد بود.   پرتابگر های اژدر و توان حمل یک فروند بالگرد سی هاوک نیز از دیگر توانایی های این شناور است.

آمریکایی ها در خصوص ارتقاء شناورهای کلاس هایدرا و گزینه موقت برای نیروی دریایی یونان صحبت خاصی را مطرح نکرده و صرفا به در نظر داشتن گزینه هایی توسط شرکت لاکهید مارتین در این میان اشاره کرده اند.

ژرمن ها به دنبال حفظ بازار در یونان

دیگر کشور حاضر در این رقابت آلمانی ها هستند. باید به این مسئله اشاره کرد که شناورهای کلاس هایدرا که در حال حاضر توان اصلی نیروی دریایی یونان را در حوزه رزم سطحی شامل می شوند ساخت آلمان هستند. با علم به این مسئله آلمان ها طرحی بر اساس پروژه A-۲۰۰ خود را به یونانی ها پیشنهاد داده اند.

طرح مورد نظر بر اساس پروژه MEKO ۲۰۰ است که از زیر مجموعه های قدیمی تر آن همان ناوهای کلاس هایدرا هستند. پیشرفته ترین گزینه در این سری را می توان مدل A-۲۰۰AN به حساب آورد که برای نیروی دریایی الجزایر ساخته شده است. منابع خبری اعتقاد دارند آنچه توسط آلمانی ها به یونان پیشنهاد داده شده در اصل بر اساس همین طرح است. این ناو دارای وزن ۳۸۰۰ تن، طول ۱۲۱ متر و عرض ۱۶.۳ متر است. تعداد خدمه آن ۱۲۰ نفر بوده و از سیستم پیشران ترکیبی موتور دیزل و توربین گازی بهره می برد. این ناو ها می توانند به سرعت نهایی ۵۳ کیلومتر در ساعت رسیده و برد انتقالی نهایی این شناور با سرعت ۲۹ کیلومتر در ساعت در حدود ۱۳ هزار کیلومتر است.

وقتی اروپا و آمریکا جنگ سرد جدید را به آشتی دو عضو ناتو ترجیح می‌دهند/ صف فروشندگان شناورهای جنگی به یونان طولانی‌تر شد +عکس

سیستم های راداری الکترونیکی این شناور عمدتا ساخت شرکت SAAB سوئد است. رادار اصلی شناور از سری Sea Giraffe AMB است که از نوع سه بعدی و آرایه فازی فعال است. مجموعه راداری و اپتیکی کنترل آتش CEROS ۲۰۰ باز هم از شرکت سوئدی SAAB از دیگر سامانه های نصب شده بر روی این شناور است. سیستم سونار نصب شده در بدنه این شناور نیز از مدل ASO ساخت شرکت آلمانی ATLAS ELEKTRONIK است. در حوزه تسلیحاتی شاهد حجم سنگینی از موشک های ضد کشتی هستیم. برای این شناورها توان حمل ۱۶ فروند موشک ضد کشتی RBS-۱۵Mk۳ در نظر گرفته شده است. اما سایر تسلیحات این ناو عبارت است از دو قبضه توپ ۳۰ میلی متری، یک قبضه توپ ۱۲۷ میلی متری، ۳۲ فروند موشک سطح به هوای هدایت فروسرخ مدل Umkhonto-IR و دو پرتابگر برای اژدرهای مدل MU-۹۰ . موشک های کروز ضد کشتی این ناو ساخت سوئد و موشک های پدافندی آن ساخت آفریقای جنوبی هستند. توپ اصلی ۱۲۷ آن نیز ساخت ایتالیا بوده و توان حمل و شلیک مهمات هدایت شونده را دارد. این شناورها توان حمل تا دو فروند بالگرد مدل Super Lynx ۳۰۰ را نیز دارند.

در حال حاضر اطلاعات خاصی در خصوص برنامه ارائه شده توسط آلمان ها برای راه حل موقتی نیروی دریایی یونان و همچنین پروژه ارتقاء ناوهای کلاس هایدرا در دسترس نیست.

ماتادورها با یک پکیج سنگین به میدان وارد شدند

اسپانیایی ها در پروژه مورد نظر یونانی ها با محوریت شرکت Navantia  و با دو طرح وارد میدان شدند. طرح اصلی برای ناو محافظ جدید یونانی ها بر اساس پروژه F۱۱۰ این شرکت است که یک طرح جدید به حساب آمده و نیروی دریایی اسپانیا به تازگی این شناورها را سفارش داده و در بازه زمانی بین ۲۰۲۶ تا ۲۰۳۱ این ۵ ناو تحویل نیروی دریایی اسپانیا خواهد شد. البته با توجه به بحث تولید در داخل یونان و مسائل مربوط به انتقال فناوری مشخص خط تولید در اسپانیا نیاز به تغییر نخواهد داشت.

وقتی اروپا و آمریکا جنگ سرد جدید را به آشتی دو عضو ناتو ترجیح می‌دهند/ صف فروشندگان شناورهای جنگی به یونان طولانی‌تر شد +عکس

شناور مورد نظر وزنی در حدود ۶۱۰۰ تن داشته، طول آن ۱۴۵ و عرض آن نیز در حدود ۱۸ متر است. تعداد خدمه این شناور ۱۵۰ نفر است. سیستم پیشران این ناو بر اساس ترکیبی از توربین های گازی و موتور دیزل فعالیت خواهد کرد و می تواند به سرعت نهایی ۴۸ کیلومتر بر ساعت برسد و در زمان حرکت با سرعت ۲۷ کیلومتر در ساعت برد انتقالی آن به حدود ۷۶۰۰ کیلومتر می رسد. قلب سیستم الکترونیکی و راداری این شناور سامانه  AN/SPY-۷(V)۱ ساخت آمریکا و سیستم کنترل رزمی SCOMBA ساخت اسپانیا است. رادار مورد نظر این کشتی در باند اس فعالیت کرده و از نوع آرایه فازی فعال و سه بعدی است. یک سیستم سونار در درون بدنه شناور ساخت تالس و یک سیستم سونار با قابلیت کشیده شدن توسط ناو برای بحث شناسایی زیر سطحی و جنگ ضد زیردریایی در نظر گرفته شده است.

در حوزه تسلیحاتی این شناور با ۸ تیر موشک کروز ضد کشتی هارپون، ۱۶ پرتابگر عمودی مارک ۴۱ برای حمل و شلیک موشک های پدافندی سری استاندارد ۲ و ESSM بلوک ۲، پرتابگرهای اژدر ۳۲۴ میلی متری استاندارد ناتو، یک قبضه توپ ۱۲۷ میلی متری و دو قبضه توپ ۳۰ میلی مجهز شده است. این شناور توان پذیرش یک فروند بالگرد مثل سری سی هاوک یا NH-۹۰ را نیز دارد.

در حوزه تامین نیاز میان مدت نیروی دریایی یونان، اسپانیایی ها با طرح ناو محافظ سبک ۳ هزار تنی ALFA ۳۰۰۰ به میدان آمده اند. این طرح در حقیقت بر اساس کلاس Avante توسعه پیدا کرده که در حال حاضر هم در نیروی دریایی ونزوئلا وارد خدمت شده و هم عربستان سعودی تعدادی از آن را سفارش داده که در اسپانیا در حال ساخت است. طرف اسپانیایی اعلام کرده که دو فروند از این ناوها در مدت ۳۵ ماه در داخل یونان ساخته خواهد شد. در خصوص بحث ارتقاء ناوهای کلاس هایدرای یونان نیز اسپانیایی ها ترکیبی از سامانه های به کار رفته در ناوهای طرح اف ۱۱۰ و پروژه آلفا ۳۰۰۰ را برای نصب بر روی این شناورها پیشنهاد کردند.

هلندی ها با یک طرح موفق به دنبال بازار جدید

یکی از طرح های تقریبا موفق این روزهای جهان در حوزه شناورهای رزمی سبک مربوط به کشور هلند و ناوهای پروژه SIGMA هستند که در سالهای اخیر به مکزیک، اندونزی و مراکش فروخته شده اند. این سری از شناورها در اندازه های مختلف در نقش ناوچه های موشک انداز و ناوهای محافظ قابل ارائه است. آنچه شرکت هلندی Damen در این پروژه به یونان ارائه کرده SIGMA ۱۱۵۱۵ نام دارد. این کلاس پیشنهادی به یونانی ها وزنی در حدود ۴۴۰۰ تن وزن، ۱۱۹ متر طول و ۱۵.۵ متر عرض دارد. سیستم پیشران این شناور هنوز به صورت دقیق مشخص نشده اما احتمالا از موتورهای دیزل دریایی برای آن استفاده شود. سرعت نهایی این شناور ۵۵ کیلومتر بر ساعت و برد انتقالی آن با سرعت ۲۵ کیلومتر در ساعت چیزی در حدود ۹۲۰۰ کیلومتر است.

وقتی اروپا و آمریکا جنگ سرد جدید را به آشتی دو عضو ناتو ترجیح می‌دهند/ صف فروشندگان شناورهای جنگی به یونان طولانی‌تر شد +عکس

شرکت تالس طیف کامل سامانه های الکترونیکی و اپتیکی و سونار این شناور را تامین می کند. رادار اصلی شناور مدل NS۱۱۰ پیشنهاد شده است در حالی که یک سیستم سونار در داخل بدنه و یک سیستم دنبال با قابلیت آزاد شدن و رفتن به عمق آب نیز در انتهای شناور تعبیه شده است. سامانه های ارتباطی و اشتراک اطلاعات لینک ۱۶ یا لینک ۲۲، سیستم جنگال عقرب ساخت شرکت تالس، سامانه ارتباطات ماهواره ای و سامانه های پشتیبانی اقدامات الکترونیک بر روی این ناو نصب شده است. در بخش تسلیحاتی ۸ تیر موشک کروز ضد کشتی هارپون یا NSM، ۱۶ سلول پرتاب موشک عمودی مارک ۴۱ برای پرتاب موشک های سری استاندارد ۲ یا ESSM، سیستم دفاع نزدیک SeaRAM، یک قبضه توپ ۲۰ و یک قبضه توپ ۷۶ میلی متری در کنار پرتابگرهای اژدر ۳ تایی مارک ۳۲ با کالیبر ۳۲۴ میلی متری است. روی این شناور توان پذیرش یک بالگرد متوسط دریایی و یک پهپاد نیز وجود دارد.

در حوزه راه حل موقت برای نیروی دریایی یونان، طرف هلندی اعلام کرده که می تواند دو فروند ناو محافظ قدیمی از کلاس Karel Doorman که در خدمت نیروی دریایی هلند است را در کنار دو فروند ناو از طرح سبک SIGMA ۱۰۵۱۴ ارائه کند. در عین حال شرکت Damen اعلام کرده که در کنار شعبه هلندی شرکت تالس مطالعات گسترده ای را در خصوص شناورهای کلاس هایدرا انجام داده و می تواند گزینه های مناسبی را برای ارتقاء این ناوها ارائه بدهد.

ایتالیا به دنبال ادامه فروش طرح موفق

ایتالیا به عنوان یکی از دو سازنده پروژه مشترک FREMM با این شناورها در طرح یونانی ها برای فروش شناور وارد شده است. این کلاس از شناورها در این سالها موفقیت های خوب صادراتی را برای دو کشور فرانسه و ایتالیا ایجاد کرده و علاوه بر مصر و مراکش، ایالات متحده آمریکا نیز بر اساس طرح پیشنهادی ایتالیا قرار است تا نسل جدید ناو های محافظ خود را توسعه بدهد. شناورهای ایتالیایی این کلاس ۶۹۰۰ تن وزن داشته و طول آنها ۱۴۴ متر و همچنین عرض آنها در حدود ۲۰ متر است. این شناورها در مدل های چند ماموریتی ۱۹۹ نفر و در مدل های خاص جنگ ضد زیردریایی ۲۰۱ نفر خدمه دارند. سیستم پیشران مدل ایتالیایی از ترکیبی از موتورهای دیزل الکتریکی و همچنین موتورهای الکترونیکی است که بخش دیزل الکترونیک با همکاری بین ایتالیا و آمریکا و موتورهای الکترونیکی نیز ساخت ایتالیا است و در کنار آن ۴ ژنراتور دیزل نیز وجود دارد.

وقتی اروپا و آمریکا جنگ سرد جدید را به آشتی دو عضو ناتو ترجیح می‌دهند/ صف فروشندگان شناورهای جنگی به یونان طولانی‌تر شد +عکس

برد این شناورها در حدود ۱۲۳۰۰ کیلومتر با سرعت ۲۷ کیلومتر بر ساعت بوده و سرعت نهایی آنها نیز ۵۵ کیلومتر بر ساعت است. رادار اصلی این شناور مدل Selex MFRA  ساخت ایتالیا است که یک رادار آرایه فازی فعال در باند C است و توان شناسایی اهداف تا فاصله حدود ۴۰۰ کیلومتری و هدایت موشک به سمت آنها را نیز دارد. رادارهای کنترل آتش توپ و جستجوی سطحی این شناور هم ساخت ایتالیا است. سامانه پرتاب موشک عمودی Sylver ساخت فرانسه برای شلیک موشک های ضد هوایی Aster ۱۵ و Aster ۳۰ با بردهای ۳۵ و ۱۲۰ کیلومتر در این کشتی نصب شده است. این شناورها ۱۶ تیر از این دو نوع موشک حمل می کنند. ۴این موشک های ضد هوایی به صورت مشترک توسط ایتالیا و فرانسه توسعه پیدا کرده است. تیر موشک کروز ضد کشتی و حمله به اهداف زمینی Otomat با برد بیش از ۲۰۰ کیلومتر در مدل های چند منظوره این شناور نصب شده و در مدل های مخصوص جنگ ضد زیردریایی ۴ تیر موشک ضد زیردریایی MILAS  نصب شده است.

در بحث توپها نیز در مدل های چند ماموریتی یک قبضه توپ ۱۲۷ میلی متری ساخت شرکت ایتالیایی Oto Melara به همراه یک توپ ۷۶ میلی متری ساخت همین شرکت نصب شده است. در مدل ۱۲۷ میلی متری از گلوله های هدایت شونده سری Vulcano  استفاده می شود که می تواند اهداف را تا فاصله ۱۲۰ کیلومتر هدف قرار دهد. در مدل ضد زیردریایی نیز ۲ قبضه از توپهای ۷۶ میلی متری ساخت شرکت Oto Melara وجود دارد که می تواند گلوله های هوشمند را تا فاصله ۴۰ کیلومتری پرتاب کند. این شناور در مدل ایتالیایی توان حمل ۲ فروند بالگرد را نیز دارد. در بحث راه حل میان مدت برای نیروی دریایی یونان گفته شده است که ایتالیایی ها در اختیار قرار دادن دو فروند از ناوهای محافظ قدیمی تر کلاس Maestrale یا دو فروند از ناوهای FREMM را در نظر دارند. اطلاعات خاصی در خصوص طرح ایتالیا برای ارتقاء ناوهای کلاس هایدرا در حال حاضر منتشر نشده است.

فرانسه؛ امیدهای فراوان به فروش طرح جدید

اما در انتها به فرانسوی ها می رسیم که با طرحی به کلی جدید وارد میدان رقابت شده اند. پاریس بعد از فروش جنگنده های رافال به یونان در شرایط بهتری برای فروش ناو به این کشور قرار گرفته و در حال حاضر یک طرح کاملا جدید را به یونانی ها پیشنهاد داده است. طرح مورد نظر که   Frégate de Défense et d'Intervention در زبان فرانسه نام دارد به صورت مخفف پروژه FDI شناخته می شود و طرح ناو محافظ آینده فرانسه است. ترجمه کلی این عبارت فرانسوی "ناو محافظ مدافع و مداخله گر" است.  شرکت اصلی سازنده این ناو Naval Group فرانسوی است.

این ناو وزنی در حدود ۴۵۰۰ تن داشته و طول آن ۱۲۱ و عرض آن نیز ۱۷.۷ متر است. این شناور دارای سرعت نهایی ۵۰ کیلومتر بر ساعت است و برد انتقالی آن با سرعت ۲۷ کیلومتر بر ساعت در حدود ۹۲۶۰ کیلومتر بر ساعت است.

وقتی اروپا و آمریکا جنگ سرد جدید را به آشتی دو عضو ناتو ترجیح می‌دهند/ صف فروشندگان شناورهای جنگی به یونان طولانی‌تر شد +عکس

در حوزه سیستم های راداری و سونار این ناو از رادار باند اس مدل SeaFire ساخت تالس از نوع آرایه فازی فعال بهره خواهد برد و همین شرکت دو مدل سیستم سونار، یکی در داخل بدنه و یکی به صورت رها شونده را برای این ناو در نظر گرفته است. سیستم های اشتراک اطلاعات، ارتباط ماهواره ای، جنگال و جستجوی اپتیکی برای این ناو عمدتا توسط شرکت های فرانسوی تامین می شود. در حوزه تسلیحاتی سلاح اصلی این ناو ۸ تیر موشک کروز اگزوست بلوک ۳ سی خواهد بود. در این گونه یک سیستم پردازش گر دیجیتالی جدید تعریف شده است که قابلیت تشخیص بهتر اهداف را برای این موشک ممکن می کند. دو پرتاب گر عمودی ۸ تایی از مدل Sylver A۵۰ برای شلیک موشک های پدافندی سری آستر ۱۵ و ۳۰، توپ دفاع نزدیک تک لول ۲۰ میلی متری، توپ اصلی ۷۶ میلی متری با قابلیت شلیک مهمات هوشمند به همراه پرتاب گرهای اژدرهای سری MU ۹۰ از جمله تسلیحات این شناور هستند. توان پذیرش یک بالگرد سرنشین دار در کلاس NH-۹۰  و یک بالگرد سبک و کوچک بدون سرنشین را نیز دارد.

در بحث راه حل میان مدت برای نیروی دریایی یونان به نظر می رسد فرانسوی ها به دنبال در اختیار قرار دادن ۲ فروند ناو محافظ لافایت بعد از یک مدرن سازی در نظر گرفته شده و صنایع دریایی و الکترونیکی این کشور نیز اعلام کرده اند بر اساس نیازمندی یونانی ها آماده ارتقاء ناوهای کلاس هایدرا هستند.

آنچه در بالا به آن اشاره شد یک کلیت فشرده از یکی از برنامه های سنگین خرید دریایی در حال حاضر در جهان به حساب می آید. یونانی ها با وجود مشکلات اقتصادی به خاطر وضعیت رو به وخامت امنیتی خود افزایش بودجه نظامی و خرید های سنگین دفاعی را با نگاهی به وارد کردن فناوری و ایجاد نیروی کاری برای حجم بالای بیکاران کشور خود در نظر گرفته اند. با وضعیت فعلی به نظر می رسد همچنان منطقه شرق مدیترانه تا سالهای بعد شاهد یک مسابقه تسلیحاتی سنگین بین کشورهای حاضر در آن باشد و سران ناتو ترجیح می دهند به جای انکه به فکر مذاکره و آشتی میان این دو کشور باشند، سود خود را در فروش سلاح و عقد قراردادهای میلیارد دلاری تعریف کنند تا مشخص شود دوستی و آشتی با آنها چقدر به نفع ملتها و کشورهای ضعیف تر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 55
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 14
  • سید IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    26 14
    تا نوکری اربابتم!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    42 27
    رقابت یونان با ترکیه تا به حال خیلی به ضرر یونان بوده و از عوامل ورشکسته شدن یونان در زمینه اقتصادی بوده و طوری که این کشور کوچک و کم جمعیت اروپایی با وجود درآمد بسیار بالا در زمینه کشاورزی و گردشگری سالهاست که با مشکلات شدید اقتصادی دست و پنجه نرم می کند و مردم یونان هم اکثرشان به سختی امرار معاش می کنند (البته در مقایسه با کشورهای اروپایی دیگر و در نظر گرفتن پتانسیل بالای اقتصادی کشورشان) کشوری با 10 میلیون جمعیت ارتش و تجهیزات نظامی معال با کشورهای بالای 60 میلیون جمعیت دارد و هزینه زیادی هم در این راه صرف می کند ولی بازهم به مراتب از همسایه دشمن خود یعنی ترکیه به مراتب ضعیف تر می باشد چون فقط استانبول دوبرابر یونان جمعیت دارد و ترکها در صورت جنگ با یونان امکان این را دارند که به اندازه کل جمعیت یونان سرباز داشته باشند
    • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
      21 18
      به فکر کشور خودت باش دوست عزیز.
    • BE ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
      35 33
      دلیلش بسیار ساده است. نخست وزیر یونان در پاسخ به سوالی که چرا در پی افزایش هزینه‌های نظامی هستید پاسخ داده بود چون با ترکیه همسایه هستیم نه با سوئد و دانمارک. قابل توجه سیاستمداران ایران که در قضیه قره باغ بازنده بودند.بدانند با ترکیه همسایه هستیم نه با کشورهای اسکاندیناوی.
    • نگهبان IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
      0 0
      جالب بود
  • ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    34 63
    صف آرایی جدید صلیبیون در برابر مسمانان شاید بهترین عنوان مقاله باشد یونان تکفیری از جانیان ارمنی و قاتلان شیعیان قره باغ حمایت تمام عیار کردند کردند جالب است که عربستان هم در جبهه صلیبی - یهودی قرار گرفت
    • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
      40 26
      کسی زمین اشغالی ( قره باغ) رو با توسل به بزرگترین اشعالگر جهان ( اسراییل) آزاد نمی کنه و بعد دم از زمین های شیعیان بزنه! جناب سمپات اردوغان
    • RU ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
      39 27
      این ها را برو به الهام علیف بگو که وسط جنگ غزه روز تاسیس اسرائیل را تبریک گفت و برج های باکو را با پرچم اسرائیل نور افشانی کرد
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
      28 26
      10:32 چرا زمانیکه ارمنستان قدس رو به عنوان مرکز اسرائیل اشغالگر برسمیت شناخت ناراحت نشدی با چند فشفشه هوا کردن ناراحت شدی؟
    • به ۱۴:۰۵ - IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
      24 20
      چون ارمنستان کشور مسلمان شیعه نیست.
    • محمدی IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
      18 14
      ۱۴:۰۵ - چطور وقتی محمود عباس به اسم ارمنستان خیابان تو فلسطین افتتاح میکنه با افتخار از ارمنی در برابر آذربایجان حمایت میکنه و با تمام پررویی یادبودی برای داستان تخیلی کشته شده های ارمنیها میسازه شما ناراحت نمیشید؟؟ الان از پیروزی به حق آذربایجان بر علیه ارمنی ناراحتید؟؟
    • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
      6 2
      15:16 در عوض بهترین متحد ایران است و ایران همیشه هوای ارمنستان رو داشته در تحریمها
    • رامین IR ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
      1 1
      تو مغزت کار میکنه دوست عزیز
    • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
      2 0
      جنگ قره باغ جنگ اذری و ارمنی است نه جنگ مسلمون و مسیحی
  • سرباز IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    22 2
    هلند عجب ناوی ساخته
    • مهدی IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
      13 6
      بیشتر قطعاتش وارداتیه و مونتاژ میکنه ایران ما بهترشو ساخته
    • سرباز IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
      3 5
      داداش جوگیر نشو. ما الان ته ناوهای جنگیمون ۱۵۰۰ تنی و طراحی قدیمیه.خب طبیعیه زمانیکه اونا ناو میساختن ما تو کشتی جنگی چوبیش مونده بودیم. در تاریخ به غیر از زمان هخامنشی ما نیروی دریایی قوی نداشتیم
  • CA ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    23 19
    یونان نیاز به حفاظت از منابع خود دارد و ترکیه با چنگ و دندان میخواهد منابع یونان را از دسترسی خارج کند. همین سناریو را آمریکایی‌ها در منطقه ما اجرا کردند و بنظر من ما بایستی به یونان کنم کنیم چون یونان در شرایط سخت مالی هست و تامین تسلیحات با قیمت مناسب برایش شاید مقدور نباشد ولی اگر نگاه ما آینده محور باشد بایستی به یونان کمک کنیم
    • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
      14 10
      اصلا تو میدونی یونان کجای ترکیه است که در مورد ترکیه و یونان بحث میکنی؟ در ضمن یونان از ایران سلاح نمیخره چون عضو اتحادیه اروپاست
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    24 16
    یونان از ترس ترکیه داره خودشو زیردست و تحت سلطه غرب و شرق میکنه حتی اخیرا حاضر به باج دادن به عربستان و امارات و اسرائیل شده.همه این کشور ها هم با حمایت از یونان هم دارن بازار تسلیحاتی خودشون رو گرم میکنن هم بخیال خودشون میخوان جلوی قدرت ترکیه رو بگیرن ولی دیر یا زود یونان متوجه خواهد شد راه حل برون رفت از این بن بست فقط تفاهم و دوستی با همسایه خودش ترکیه هستش.
    • RU ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
      22 18
      اشتباه میکنی ، این ترکیه است که از ترس ایران دارد به عربستان باج میدهد.مگر ندیدی که مزدوران خود در سوریه را به مارب یمن فرستاد تا با نیروهای مقاومت بجنگند؟
    • CA ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
      14 15
      ارزو بر اریایی ها عیب نیست
    • CA ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
      16 17
      ترکیه از نوچه روسیه ترسی نداره
    • مجتبی از زنجان IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
      15 9
      یونان یک استان داره به نام مقدونیه و تراکیه شرقی که یک استان ترک نشین در یونان هستش و ترکیه به اون استان طمع داره هر چند جنوب شرقی ترکیه کردنشین(کردستان ترکیه)هستش
    • مشرق منتشر کن جریان پانترکیسم باید نابود شود GB ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
      13 17
      ۱۴:۰۰ ارزو خخخخخ شما خودتتونو از همه بالا تر می بینید ترکیه خود نوکر کشور های دیگر هست مثل امریکا اونوقت میگید ترکیه امریکا را فلان اروپا را ضایع کرده ترکیه در برابر قدرت نظامی غرب و امریکا هیچ نیست دومن گفتی ترکیه از نوچه روسیه هراسی ندارد ایران به امریکا با اون قدرتش باج نداد به برسد به روسیه ترکیه خود نوچه اسرائیل است تا همین دیروز داشت برای اینکه از گزند تحریم های بایدن در امان باشد پاچه خواری اسرائیلی هارو می کرد دومن دم از اسلام می زنید شما قره باغ خاک اسلام ما به دهن کسی می زنم که این حرف رو جلوی من بزند کسانی که برج های باکو را رنگ پرچم اسرائیل می کنند نه تنها مسلمان نیستند بلکه از ...هم کمتر ارمنی ها به ....شرف دارند
    • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
      7 6
      خخخخ حالا نه که ما از نوچه آمریکا و اسرائیل ترس داریم!
    • جانم فدای ایرانم IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
      6 6
      خطاب به ۱۴:۰۱ .... نوچه روسیست حرف دهنتو بفهم ...
  • RU ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    21 20
    یونان کشور ضعیفی نیست. با قدرت اکتشافات گازی ترکیه را متوقف و ترکیه را از شرق مدیترانه بیرون کرد. ترکیه عملا دیگر عضو ناتو به حساب نمیاد. آمریکا در حال ساخت یک پایگاه هوایی و دریایی بزرگ در جزیره کرت یونان است.تا اینجرلیک ترکیه را رها کند و ترکیه را به طور کامل کنار بگذارد.
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
      33 23
      صدتا مثل یونان نمیتونن نصف ترکیه برای منطقه و جهان اهمیت داشته باشن.ترکیه داره از قدرت منطقه ای تبدیل به قدرت جهانی میشه و این چیزی نیست که قدرت های غربی باهاش راحت کنار بیان به همین دلیل میخوان با حمایت از یونان و پ ک ک و احزاب داخلی مخالف حزب حاکم راه پیشرفت ترکیه رو سد کنن ولی بنظرم شرایط داخلی و قدرت ناشی از دموکراسی داخلی و شفافیت ترکیه همه این موانع رو پشت سر میذاره و دیر یا زود همه متوجه میشن باید با قدرت جدید ترکیه کنار بیان
    • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
      19 17
      ۱۰:۴۶ حرفات مفت گرونه
    • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
      10 10
      قدرتهای جهانی یونان رو شیر کردند و میخوان توسط ان کشور جلوی قدرت ترکیه بایستند و نیز تسلیحات جنگی خودشونو بفروشند یونان اگه کمی خرد داشت حسن همجواری با همسایه رو ترجیح میداد و به رشد اقتصادی میرسید نه اینکه ورشکست بشه و جزیره بفروشه
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    23 20
    اس 300 و پانتسیر و تور ام 2 هم سلاح هایی در کلاس خودشون افسانه ای بودن که با چن تا پرنده و سیستم جنگ الکترونینک ترکیه بی آبرو شدن.این عاقبت در انتظار سلاح های خریداری شده از طرف یونان هم هست
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
      25 14
      خیلی بده آدم برای بیگانه سبزی پاک کنه.
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
      13 15
      11:22 حالا اگه برای یونان سبزی پاک میکرد خوب بود؟ غرب اسرائیل و یونان و ارمنستان رو علم کرده تا به مسلمونها فشار بیارن
    • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
      17 10
      اولا محصولات ترکیه اسمبل هفت هشت کشور اروپایی و کانادا و آمریکاست یک جنگ واقعی شکل بگیره و غرب پشت ترکیه را خالی کند (که اگر با یونان وارد جنگ شود اینچنین خواهد شد) آنوقت می فهمید داستان چیه ترکیه حتی قرارداد صادراتیش به پاکستان رو هم بعد از یکسال نتونسته اجرا کنه چون اونور غرب یکم باهاش چپ افتاد نفرستاد دوما محصولات صادراتی کشورها با اونی که خودشون داره زمین تا آسمون فرق داره برای بازارهای صادراتی مختلف هم مدل های مختلفی می فرستن سیاست های ارتقا هم فرق داره فک نکن هر گردی گردویه رفتارهای ترکیه از جانب ایران و روسیه و غرب صرفا تحمل می شه اگر با ارتش فوق العاده ضعیف ارمنستان روبرو شدین یا تو لیبی و سوریه مانور دادین فک نکنید ابرقدرت جهان شدین و جو و توهم عثمانیتون اوج بگیره یکی از این طرف ها تحملشو از دست بده از ترکیه چیزی باقی نمی مونه .
    • IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
      10 10
      ۱۴:۳۹ خخخخخ غرب اسرائیل رو علم کرده تا به جان مسلمانان فشار بیارن علیف که دوست صمیمیش نتنیاهو هست پرچم اسرائیل رو هم که رو برج های باکو همه دیدن یونان و ارمنستان هم همینطور
    • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
      5 3
      20:48 چرا باید همه کشورها طبق نظر شما باید رفتار کنند؟درحالیکه شما با ارمنستان دشمن بزرگ اذربایجان روابط حسنه دارید؟
    • IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
      1 1
      20:48 خودتت فهمیدی چی گفتی عقل نباشد جان در عذاب است
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    14 3
    گورباچوف در کتاب خاطرات خودش نوشته جنگ سرد با اینکه در ظاهر تقابل شوروی و آمریکا بود ولی در پشت صحنه جنگ زرگری برای فروش سلاح بیشتر به کشور های ضعیف و از بین بردن این قدرت ها توسط خودشون بود و حتی در بدترین دوران جنگ سرد ارتباط من و کارتر بسیار نزدیک و دوستانه شده بود
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    14 22
    میبینم چقدر عشاق یونان زیادن تو ایران!!!!!! حسادت به ترکیه چه بر سر بعضی ها آورده. بدبختها سال ۱۹۷۴ و شرایط دو طرف رو مطالعه بکنید تا ببینید یونان مال این حرفها نیست. اون موقع شکست خورد الان بدتر شکست میخوره. شما هم بهتره حای دیگه دخیل ببندید.
  • بهروز GB ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    5 4
    چیز عجیبی در سیاست غربی ها نیست یعنی: حقوق بشر،صلح جهانی حتی آینده و نسل بشریت همه وهمه چیز فدای فقط یک چیز: ثروت اندوزی به هر شکل ممکن
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    10 15
    ایرا باید پشت ترکیه بایستد وگرنه افراطیهای مسیحی تا مرزهای ایران پیشروی میکنند.
    • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
      15 7
      تا مرز ایران پیشروی می کنن این چرتو پرت هارو کی تو مغز اینا می کنن من نمی دونم ترکیه وقتی چشم طمع به خاک کشور های اروپایی داشته باشه معلومه غربی ها ادبش میکنن
    • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
      12 9
      ایران نیازی به هیچ کشور نداده .چه برسه به ترکیه
    • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
      7 8
      ایران الان هم با خیلی از کشورهای اسلامی متحده
    • IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
      8 9
      مرخرف نگو ایران با تمام کشورهای اسلامی غرب زده و نوکر غرب مشکل داره
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    4 8
    باید از لحاظ رسانه ای حرکت آمریکاییها به آسیای مرکزی را بولد کنید باید چینی ها و روسها نسبت به این قضیه حساس کنید و سازمانهای اطلاعاتی خود را در افغنستان فعال کنید بنظرم آمریکا می خواهد افغانستان را تبدیل به کارخانه تروریسم مزمن کند این یک هشدار جدی است شما در افغانستان فعال نبودید و تجارت مواد مخدر و ترورسیم هزینه بشدت سرسام آوری را به کشور و سلامت جوانان و بنیان خانواده و رفاه جامعه وارد کرده
  • IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    9 3
    اگر طول سواحل جنوبی مان را بر 300 (برد موشکی کروز) تقسیم کنید به عدد 15 می رسید یعنی ما هم به 15 ناو از همین کلاس و تناژ و طول و عرض و تسلیحات نیازمندیم اگر دارایی های فعلی مان را هم لحاظ کنید حداقل نیاز از این کلاس 10 ناو خواهد بود که این ها یک قوای دفاعی کلاسیک و شبکه ایی زنجیرشده به هم در کنار قوای نامتقارن خوبی که داریم در طول سواحل جنوبی مان شکل دهند و البته در گستره ایی به مساحت مثلث تنگه مالاکا تا شرق آفریقا تا تنگه باب المندب به سمت مدیترانه تردد کنند این قوا اگر تشکیل شود هر نیروی مهاجم فرامنطقه ایی قیچی خواهد شد از پشت و جلو توسط این ناوها و از جلو توسط نیروی موشکی و پهبادی و قایق های تندرو و ... ما هم باید بفکر باشیم و هر طور شده چنین قوایی را شکل دهیم چون ما خیلی بیشتر از امثال یونان تهدید می شویم و تهدیدات علیه ما فقط از سمت یک کشور و یک جهت هم نیست .
  • IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    11 5
    اروپایی ها موجودات پلیدی هستن که برایشان هیچ چیز مهم تراز افزایش سود تجارتشان نیست آنهم به هر قیمتی، جای تاسف است که ترکیه دارد ناشیانه بازی می خورد انگار یادش رفته که عثمانی را دسیسه اروپایی ها نابود کرد
    • پدرام IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
      10 10
      برادرخواهشاجوک نگواسایش امروزی بشرمدیون دستاوردهای علمی اروپاییان است
  • IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    8 4
    قایقهای تندرو ایران کابوس ناوهای دشمن
  • علی IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    6 9
    ترکیه تاوان جنایت هایی که با همکاری کامل غربیها علیه دو کشور مسلمان عراق و سوریه مرتکب شد را توسط همین غربیها در آینده خواهد داد. به گواه اسناد غربیها ترکیه به طمع تصاحب زمینهای شمال عراق و سوریه بیشرین نقش رو بعد از عربستان در همکاری با آمریکا و غرب در جهت نابودی سوریه و عراق داشته.
    • IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
      2 1
      شما فتنه مذهبی راه انداختید.
    • IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
      3 4
      مرگ بر علیف منافق لعنت بر طرفداران منافقین کافر کسانی که با دشمن اسلام اسرائیل همان های که در صدد تخریب قبله اول مسلمین هستند عهد بستند
    • IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      0 0
      نظرت راجع به هم‌پیمانی با کمونیستهای استالینی که مرقد خواهر امام رضا تو باکو رو تخریب کردن چیه؟ یا کسایی که اکثر مساجد شوشا را تخریب کردن و تو یه مسجد خوک نگه داشتن؟ اینم نفاقه یا مشکلی نداره؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس