کد خبر 1274357
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷
ریزش مجدد ارزهای دیجیتالی

رئیس کمیسیون اقتصادی گفت: با تصویب طرح ساماندهی بازار رمزارزها در مجلس، بزودی تکلیف دستگاه‌های مختلف در خصوص رمزارزها مشخص می‌شود.

به گزارش مشرق، محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به این که رمزارزها به عنوان یک واقعیت در حوزه مسائل اقتصادی کشور به شمار می‌روند گفت: متأسفانه به دلیل تأخیر در ورود دولت دوازدهم و مجموعه عوامل اجرایی کشور، با تأخیر چند ساله به موضوع رمزارزها ورود پیدا کردیم.

وی با اشاره به ورود جدی مجلس یازدهم به موضوع رمزارزها افزود: حجم عظیمی از منابع مالی کشور در این حوزه در حال سرمایه گذاری است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس متأسفانه تاکنون در دولت‌های گذشته وزارت اقتصاد و بانک مرکزی برای مدیریت گردش مالی این رمزارزها برنامه مشخصی نداشتند، گفت: برای این که امکان نظارت بر این حوزه فراهم شود باید در این زمینه ساماندهی جدی صورت گیرد و تکالیف هر کدام از دستگاه‌ها مشخص شود.

آقای پورابراهیمی افزود: بانک مرکزی به واسطه صدور مجوزهای سامانه پرداخت یا پی اس پی امکان نظارت بر فرآیند تراکنش‌های مالی را دارد و می‌تواند این موضوع را عملیاتی کند، همچنین وزارت اقتصاد به دلیل مأموریت‌های ذاتی خود می‌تواند به این حوزه ورود کند.

وی گفت: رمزارزها به جای این که همواره به عنوان فرصت در کنار مدیریت برای نظام اقتصادی عملکرد مثبتی داشته باشد، به دلیل عدم مدیریت در دولت دوازدهم و عدم برنامه ریزی برای ساماندهی آن‌ها به تهدید برای نظام اقتصادی کشور تبدیل شده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: براساس گزارش‌های میدانی روزانه ۱۰ هزار میلیارد تومان گردش رمزارزهای مبادلاتی کشور است.

آقای پورابراهیمی گفت: پس از ارائه گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص رمزارزها که هفته گذشته در صحن علنی صورت گرفت، این کمیسیون با هدف شفاف سازی، اطلاعات رمزارزها، طرح اولویت دار ساماندهی رمزارزها در اقتصاد ملی را در دستور کار خود قرار داده است که پس از بررسی و تصویب آن در کمیسیون در صحن علنی به رأی نمایندگان گذاشته خواهد شد.

وی اعلام کرد: به زودی قانون ساماندهی بازار رمزارزها در کشور با هدف شفاف سازی اطلاعات، درآمدزایی مدیریت و نظارت بر گردش منابع مالی کشور و نیز کمک به ساماندهی صنعت استخراج رمزارزها در داخل کشور با رویکرد استفاده از انرژی‌های پاک در مجلس به تصویب و اجرایی خواهد شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در این طرح ما تکالیفی را برای دستگاه‌های مختلف برای انجام بهینه در نظر گرفته ایم که در آن به وزارت صنعت در خصوص مجوزهای مزارع استخراجی رمزارزها به وزارت نیرو در خصوص نحوه تأمین برق با اولویت انرژی‌های پاک تکالیفی در نظر گرفته شده است.

آقای پورابراهیمی افزود: همچنین وزارت ارتباطات ملزم به ارائه بستر مناسب فضای مجازی در زمینه استفاده از رمزارزها خواهد شد و وزارت اقتصاد نیز تکالیفی در خصوص رویکرد نظارت بر موضوع پولشویی و تعریف مالیاتی مرتبط با عملیات آن‌ها خواهد داشت.

وی گفت: در طرح مجلس در خصوص رمزارزها تکالیفی در خصوص حکمرانی و مدیریت جامع رمزارزها با هدف استفاده از منابع خارجی استخراج رمزارزها و همچنین تعریف صرافی‌های دیجیتالی از رمزارزها و نظارت بر گردش و تراکنش عملیاتی آن‌ها به بانک مرکزی در نظر گرفته شده است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس