کد خبر 1272513
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۶

به گزارش مشرق، علیرضا تقوی‌نیا، تحلیلگر مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت: امروز بنی گانتز وزیر جنگ اسرائیل در اظهاراتی بی سابقه اعلام کرد که این رژیم حاضر است توافق هسته ای با ایران را بپذیرد .

این در حالی است که خود وی و همچنین نخست وزیر رژیم صهیونیستی پیشتر از حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران سخن گفته بودند.

در این خصوص چند نکته لازم به ذکر می نماید.

 سطح و میزان غنی سازی در ایران به جایی رسیده که دیگر شوخی بردار نیست و جایی برای قدرتنمایی کاذب و باد و بروت فروختن نمی گذارد و اگر جلوی این روند گرفته نشود به زودی جمهوری اسلامی در آستانه تولید سلاح هسته ای قرار خواهد گرفت.

ایران طبق گزارش آژانس اتمی بیش از ۱۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۶۰ درصد و دهها کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصدی تولید کرده و برای رسیدن به سطح ساخت یک بمب هسته ای کافی است قدری بیشتر غنی سازی کند .

نکته جالب اینجاست که تا ماهها و هفته های گذشته اسرائیلی ها به طور قاطع از حمله نظامی صحبت می کردند لکن در حال حاضر که کار به جاهای باریک رسیده و خود در خلوتشان نیک میدانند که حمله نظامی به تاسیسات اتمی ایران در توان این رژیم نیست پس منطقی به قضیه نگاه کرده و تنها راه توقف این روند را مذاکره و رفع تحریم ها اعلام می کنند.

این یک فرصت طلایی برای ایران خواهد بود زیرا اول این که آمریکا نیز به هیچ وجه تمایلی برای درگیری نظامی با جمهوری اسلامی ندارد و از طرفی شدیدترین تحریم های آنها نیز موجب تغییر رفتار تهران نشده و در نتیجه آنها به احتمال زیاد حاضر به دادن امتیاز هستند اما به این شرط که برخلاف دولت گذشته ، مذاکره کنندگان طرف ایرانی از موضع استغنا و طلبکاری وارد شوند و ایضا برای توافق عجله ای نداشته باشند و تا شروطشان محقق نگشته حاضر به بازگشتن به تعهدات برجامی نشوند.

 در نهایت روند تحولات اخیر پرونده هسته ای بار دیگر به وضوح نشان داد در روابط بین الملل منطق قدرت استوار و برقرار است و نه گفتگو و مذاکره ؛ و اگر کشوری بخواهد به حقوق خویش دست پیدا کند، به جای امتیاز دادن جهت اعتماد سازی و خالی کردن دستش از مولفه های قدرت، بالعکس باید تا جای ممکن بر عناصر قدرت ملی خویش بیفزاید . 

نباید فراموش کرد در آذرماه سال ۹۲ در توافق ژنو، تیم مذاکره کننده هسته ای دولت سابق با دستپاچگی و عجله جهت رضایت طرف آمریکایی حاضر شدند اورانیوم های ۲۰ درصد را اکسید کرده و بقیه را نیز رقیق کنند که عملا کاربری نظامی آن از بین رفت و خیال طرف غربی آسوده گشت و در نهایت هم منتهی به برجامی شد که با یک امضا از سوی همان آمریکایی ها مزایای اقتصادی اش برای تهران نابود شد.

 در نتیجه عملکرد دولت سابق باید آیینه عبرت مسئولان مذاکره کننده اتمی دولت جدید باشد که البته انتصاب علی باقری کنی بیش از آن که تغییر یک معاون سیاسی وزیر خارجه باشد حاکی از رویکرد جدید و تازه جمهوری اسلامی در برابر غربی ها دارد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    16 5
    فراتر از قانون آژانس عمل کردن خیانت است چه با بتن ریزی چه با پروتکل الحاقی
    • IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      6 5
      ببند عزیزم.آب هم جهت بر طرف شدن سوزش موجود می باشد.
    • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      5 2
      کسانی باید ببندن که دوست دارند خیانت کنند و پررویی هم می کنند
  • KR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    20 2
    برای رسیدن به اینجا خون دل ها خورده شده خون دل ها..
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    21 1
    چون اقتصاد ایران دارد از نفت پاشنه آشیل خلاص می شود و نمی خواهد این پاشنه آشیل از ایران کنار برود تا دوباره فشار و تحریم
    • IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      2 1
      دقیقا" همینطوره ! بازی فریب غربی هاست نباید هیچ حسابی روی این حرف و سخن غربی ها باز کنیم قطعا" نیرنگ و حقه است ! آمریکایی ها اثبات کردند تحت هیچ شرایطی حاضر به لغو تحریم های ناجوانمردانه علیه ایرانیان نیستند تنها راه خنثی کردن تحریم هاست
  • IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    1 1
    حتی اگر ببهانه کنگره نخواهند تحریم ها را کنار بگذارند . اتفاقا باید اصرار کنیم و گفته شود اصل و اساس همین گزینه کنگره و اینکه ملزم به دادن تعهد مبنی بر اجازه نداشتن شخص دیگری و حتی کشوری برای برهم زدن توافقات است ..
  • IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    2 1
    اعضای دولت ضعیف جناب روحانی تصور کرده بودند با دیپلماسی التماسی و تسلیم هر چه غربی ها گفتند بپذیرند و آمریکایی ها رو خشنود و راضی کنند تحریم‌ها لغو خواهد شد و آمریکا رونق اقتصادی در ایران ایجاد خواهد کرد !!! زهی خیال باطل !!! تنها راه تامین منافع ملی در هر زمینه ای رفتار مقتدرانه است نه رفتار ملتمسانه و ذلت و تسلیم !!! درود بر دولت آقای ریسی لطفا" با همین روش مقتدرانه حرکت کنید سپاسگزاریم
  • IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    2 1
    عالی بود، تشکر.
  • IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    8 0
    آمریکا هرگز تحریم های ایران رو لغو نخواهد اینم بازی و حقه جدید آمریکایی ها و حکام غربی است !
  • پیروزه IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    1 1
    وقتی قدرت همراه با تفکر فوی باشد هیچ کشوری نمی تواند به شما زور بگوید. به امید ایران قوی .
  • يحيا IR ۰۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    3 0
    چون ديده که اگر آمريکا کاري براي رفع تحريم انجام ندهد دولت جديد در ايران اهل آويزان شدن به تابوت برجام و اينستکس و امضاي جان کري و موگريني و ... نيست.هم مي تواند چرخ زندگي را بچرخاند و هم چرخ سانتريفيوژ را. اگر هم قرار باشد جايي را بتن کند قلب راکتور هسته اي نيست بلکه دکان کليدسازان و کليدبازان است.
  • DE ۰۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    2 1
    امریکایی ها بهتر از غربگدایان و اصلاح طلبکاران دولت جدید و شخص رییس جمهور جناب رییسی را میسناسند ایشان و دولتش با کسی شوخی ندارند و هرهر کر کر هم نمیکند با کسی قدم هم نمیزند کمر درد هم ندارند... و اوباماست را هم مودب نمییابد و برای غربی ها تک چرخ نمیزند. ملت تمام شد دوران ذلت.
  • IR ۰۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    6 1
    نباید مواد غنی شده را نا بود کرد بلکه باید نگه داشت تا اگر دوباره دست به شیطنت زدند از آن استفاده شود
  • IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    3 1
    اصلا باور نکنین، کلا یانکی ها از نظر ژنتیکی حرومزاده و دروغگو هستند!! اگه پشت گوشتونو دیدین رفع تحریم‌ها رو هم دیدین! همش برای اینه که دوباره کشور رو به مذاکرات بی پایان گره بزنن و هر روز یه بامبول دربیارن، وایستین تماشا کنین!!!!
  • IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    8 0
    آمریکا فقط زمانی دست از تحریم میکشد که جمهوری اسلامی ایران وجود خارجی نداشته باشد. تنها چیزی که تو دستش دارد تحریم است. مطمئنا از دست نمیده تا ....
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    1 1
    آقای علی باقری کنی رو عشق است
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    1 1
    خدا لعنت کنه خائنین در دولت گذشته را، آنهائی که منافقانه ادعای فهمیدن سخن دنیا را داشتند واینچنین کشور را دهها سال به عقب بردند. دنیا امروز زبان اقتدار را می فهمد نه زبان التماس وقهقه های بی حد ومرز وژست های دیپلماتیک ...
  • آرام IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    2 0
    مگه ما نمیگیم بمب اتمی حرامه؟؟ پس چطور صراحتا" از مقدلر اورانیوم لازم برای بمب صحبت میکنید؟
    • محمد IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      0 2
      حالیت نشد دیگه می گه ساختن بمب حرام است نه داشتن اورانیوم بسیار غنی شده تازه اون هم بمبی که برای کشتار جمعی باشد نه هر بمبی مثلا ای بمب برای مقابله با ماهواره و هواپیماهای بمب افکن استراتژیک که اشکالی ندارد چون موجب کشتار جمعی نمی شود بلکه جلوی آن را هم می گیرد
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    2 0
    آمریکا و رفع تحریم؟! از محالات است.
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    0 1
    من منتقد روحانی هستم شدید ولی تو ایران چرا همه تقصیرها گردن رییس جمهور قبل میافتد.
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    0 1
    امریکا چرا تحریم سیاه پوستان رو برای اینکه از شیر مشترک اب نخورن و تو اتوبوس مشترک ننشینن و ازین حرفها رو حذف کرد ؟ چون سیاهان امریکا مقاومت کردن و اعتراض و تو دهنی زدن به دولتمردان امریکا. دم تکون بدی اینها پاره پارت می کنند. باید عین خودشون بود.
  • DE ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    0 1
    چرا آمریکا به فکر رفع تحریم‌ها افتاده است؟ تحریمها دو دسته اند تحریمهای اساسی و ریشه ای که هیچگاه لغو وبرداشته نمیشوند و تعداد آنها کم است و اینها ام التحریم هستند و دسته دیگر تحریمها که هَزار هستند و فقط برای شب انتخابات جمع کرده بودند تا با شعبده بازی و گریه زاری برای کولبران و بغض تَرَکانی و شلوغ بازی و جنجال آن هَزار تحریم را شب انتخابات لق؟! کنند و بترکونند تا آب آشامیدنی بیاید و درختان چنار سیب قلابی بدهند منظور سیب و گلابی بدهند....که مردم و نظام دست آنها را خو انده بودند و ترمزشان را کشیدند حالا بناست کدوم دسته از تحریمها لغو بشن؟ همسایه ما دوبله پارک کرده بود الان اسمش روی لیست تحریمهای امریکاست قربونت بگو این تحریم راهم بردارن ماشینشو از پارکینک بیاره بیرون خودش کلی خبرسازه برا روزنامه های زرد...خخخخخ . بیچاره غرب گداهای گاندو چی فک میکردند چی شد خخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس