اشرف غنی - نمایه

افغانستان با تبدیل شدن به ویتنامِ بایدن یک بار دیگر اثبات کرد «گورستان امپراتوری‌ها» ست، اما سرنوشت اشرف غنی، رئیس‌جمهور متواری این کشور، بسیار عبرت‌انگیز است.

سرویس جهان مشرق - صفحه‌ی ویکی‌پدیای «اشرف غنی[۱]» از روز یک‌شنبه، ۱۵ آگوست ۲۰۲۱ (۲۴ مرداد ۱۴۰۰) یک تغییر کوچک کرده است: هر جا «رئیس‌جمهور افغانستان» بود، به «رئیس‌جمهور سابق افغانستان» تبدیل شده؛ اما هیچ کجا از انتخابات یا حتی کودتا در افغانستان حرفی زده نشده است. رسانه‌های مختلف می‌گویند اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان، از کشورش «فرار» کرده است[۲]. اشرف غنی امارات را به عنوان مقصد فرار خود انتخاب کرده است.

«محمد اشرف غنی»؛ فراز و فرود یک رئیس‌جمهور متواری/ چرا سرنوشت رئیس‌جمهور افغانستان به این‌جا ختم شد؟ +تصاویر و فیلم

اعضای طالبان در کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان و پشت میز کار «اشرف غنی» رئیس‌جمهور متواری این کشور؛  روز یک‌شنبه، همزمان با تصرف کابل به دست طالبان، دولت افغانستان سقوط کرد (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› لحظه به لحظه با تحولات افغانستان

ویتنامِ بایدن؛ خروج فاجعه‌بار آمریکا از یک جنگ فاجعه‌بار

صبح روز بعد، رسانه‌های مختلف، «سقوط کابل» را تیتر یک کردند. اما تنها غنی نبود که از کشورش فرار کرد؛ آمریکایی‌ها نیز، که رئیس‌جمهورشان اخیراً قول داده بود طولانی‌ترین جنگ تاریخ معاصرشان را پایان دهد، در اقدامی که تجسم تلفیقی از واقعیت‌های تاریخی و فیلم‌های هالیوودی بود، اصطلاحاً «فلنگ را بستند.» یکی از تصاویری که از این فرار منتشر شده و ریشه در واقعیت دارد، این روزها زیاد دست‌به‌دست می‌شود و به مقایسه‌ی تخلیه‌ی آمریکایی‌ها از سفارت این کشور در «سایگون» (که امروزه «هوشی‌مین» نامیده می‌شود) پایتخت ویتنام جنوبی، با خروج آخرین دیپلمات‌ها و نیروهای آمریکایی از سفارت واشینگتن در کابل اختصاص دارد[۳].

«محمد اشرف غنی»؛ فراز و فرود یک رئیس‌جمهور متواری/ چرا سرنوشت رئیس‌جمهور افغانستان به این‌جا ختم شد؟ +تصاویر و فیلم

تصاویری از خروج آخرین آمریکایی‌ها و متحدانشان از سفارت واشینگتن در «سایگون» پایتخت ویتنام جنوبی، در سال ۱۹۷۵ (چپ) و خروج آخرین آمریکایی‌ها و متحدانشان از سفارت واشینگتن در «کابل» پایتخت افغانستان در سال ۲۰۲۱ (+)

برخی رسانه‌ها حتی سقوط کابل را «سقوطِ سایگونِ[۴] بایدن» توصیف کرده‌اند و آن را بدترین لحظه‌ی ریاست‌جمهوری بایدن تا کنون دانسته‌اند[۵]. این مقایسه[۶] آن‌قدر رایج شده که آنتونتی بلینکن، وزیر خارجه‌ی آمریکا، مجبور شد به این تصاویر واکنش نشان بدهد. اگرچه بلینکن صراحتاً اعلام کرد کابل «سایگون نیست[۷]»، اما خود آمریکایی‌ها هم می‌دانند شباهت این دو را همه‌ی دنیا دارد می‌بیند، حتی اگر دولت بایدن خودش را به ندیدن بزند[۸]. یادآوری این نکته نیز جالب توجه است که حدود یک ماه قبل، وقتی یک خبرنگار از بایدن پرسید آیا شباهتی میان عقب‌نشینی آمریکا از ویتنام و عقب‌نشینی این کشور از افغانستان می‌بینید یا نه، جواب بایدن این بود:

هیچ شباهتی، به هیچ‌وجه. صفر. [در ویتنام] تیپ بعد از تیپ نیروی نظامی به سفارت ما حمله کرد؛ اگر اشتباه نکنم، شش تیپ. طالبان، ارتش [ویتنام] جنوبی... ویتنام شمالی نیست. اصلاً. از نظر ظرفیت [و قدرت نظامی] حتی قابل‌مقایسه هم نیستند. تحت هیچ شرایطی شاهد برداشتن افراد از روی پشت‌بام سفارت آمریکا در افغانستان نخواهید بود. این دو اصلاً با هم قابل‌مقایسه نیستند.

«محمد اشرف غنی»؛ فراز و فرود یک رئیس‌جمهور متواری/ چرا سرنوشت رئیس‌جمهور افغانستان به این‌جا ختم شد؟ +تصاویر و فیلم

یک فروند هلیکوپتر «شینوک» متعلق به ارتش آمریکا، روز یک‌شنبه،  در اطراف سفارت این کشور در «کابل» پایتخت افغانستان، پرواز می‌کند؛ بایدن راست می‌گفت آمریکایی‌ها از پشت‌بام سفارت آمریکا در افغانستان فرار نخواهند کرد؛ این کار را از فرودگاه کابل انجام دادند (+)

اما تصاویر دیگری نیز این روزها دست‌به‌دست می‌شوند که بیش‌تر یادآور فیلم‌های هالیوودی هستند. طرفداران فیلم‌های آخرالزمانی بارها در آثار هالیوودی دیده‌اند که چگونه «ناجیان آمریکایی جهان» در حالی که دارند عده‌ای را از دست زامبی‌ها نجات می‌دهند، فریاد می‌زنند «دیگر جا نداریم» و گاهی حتی به‌رغم میل باطنی‌شان مجبور می‌شوند به افرادی که تلاش می‌کنند سوار وسیله‌ی نجات (چه ماشین باشد، چه قایق باشد، چه هواپیما، چه یک وسیله‌ی دیگر) بشوند، تیراندازی کنند. این اتفاق ساعاتی قبل در افغانستان رنگ واقعیت گرفت.

«محمد اشرف غنی»؛ فراز و فرود یک رئیس‌جمهور متواری/ چرا سرنوشت رئیس‌جمهور افغانستان به این‌جا ختم شد؟ +تصاویر و فیلم

تصویر هوایی از فرودگاه بین‌المللی «حامد کرزی» در «کابل» پایتخت افغانستان،  همزمان با آخرین پروازها برای خروج آمریکایی‌ها و متحدانشان از این کشور؛ نقطه‌های سیاه (که در گوشه‌ی بالا سمت راست مشهودتر هستند) تجمع آخرین امیدواران به آمریکا و تقلای آن‌ها برای سوار شدن به هواپیماها و فرار از کشور را نشان می‌دهد (+)

نیروهای آمریکایی افرادی را که می‌خواستند به هر قیمتی سوار آخرین هواگردهای آمریکایی شوند و از افغانستان فرار کنند، به ضرب گلوله و بدتر از آن ناکام گذاشتند[۹]. تصاویر خبری، افغان‌هایی را نشان می‌دهند که در فرودگاه بین‌المللی «حامد کرزی» کابل روی زمین افتاده‌اند؛ تعدادشان دست‌کم ۷ نفر عنوان شده است[۱۰]. اگر هنوز تصاویر فیلم‌های هالیوودی برایتان تازه نشده، روزنامه‌ی آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال به نقل از یک مقام آمریکایی می‌نویسد دست‌کم سه نفر از این افراد، به یکی از جت‌های نیروی هوایی آویزان شده بوده‌اند و زیر همان جت له شده‌اند[۱۱]. اکنون دولت بایدن می‌گوید ۶۰۰۰ نیروی جدید به افغانستان اعزام خواهد کرد تا به تخلیه‌ی آمریکایی‌ها و دیگران از افغانستان کمک کنند. اطلاعات بیش‌تر درباره‌ی فاجعه‌ی خروج آمریکا از افغانستان را می‌توانید در گزارش قبلی مشرق درباره‌ی تخلیه پایگاه هوایی بگرام از این‌جا بخوانید.

«محمد اشرف غنی»؛ فراز و فرود یک رئیس‌جمهور متواری/ چرا سرنوشت رئیس‌جمهور افغانستان به این‌جا ختم شد؟ +تصاویر و فیلم

یکی از سربازان آمریکایی در فرودگاه بین‌المللی «حامد کرزی» کابل، اسلحه‌اش را به سوی یک مرد افغان نشانه رفته است؛ خبرها حاکی از آن است که در جریان تخلیه‌ی آمریکایی‌ها و متحدانشان از این فرودگاه، نیروهای نظامی آمریکایی تعدادی از افغان‌ها را به ضرب گلوله کشته‌اند (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› خروج «ترامپیِ» بایدن از بگرام و فرار آمریکا از بازی تاج‌وتخت افغانستان

 

اشرف غنی؛ فراز و فرود یک رئیس‌جمهور متواری

با همه‌ی این‌ها کتابِ افغانستان فقط برای آمریکایی‌ها با یک فصل فاجعه‌بار به پایان نرسید. چنان‌که گفته شد، «محمد اشرف غنی احمدزی» رئیس‌جمهور سابق افغانستان، نیز به شکلی کابل را ترک کرد که با انتقادات زیادی مواجه شد. «غنی» یک‌شنبه شب، تنها چند ساعت قبل از رسیدن نیروهای طالبان به کاخ ریاست‌جمهوری، موسوم به «ارگ»، با هلیکوپترهای آمریکایی به فرودگاه منتقل شد و از آن‌جا کشورش را ترک کرد. در ادامه‌ی گزارش حاضر، به معرفی اشرف غنی و بررسی مختصر دوران زندگی‌اش از تولد در افغانستان، زندگی در آمریکا، و سپس بازگشت به کشورش و سرنوشت نهایی‌اش می‌پردازیم.

«محمد اشرف غنی»؛ فراز و فرود یک رئیس‌جمهور متواری/ چرا سرنوشت رئیس‌جمهور افغانستان به این‌جا ختم شد؟ +تصاویر و فیلم

یکی از نیروهای طالبان با مسلسل پشت یک خودرو مقابل ورودی اصلی کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان، موسوم به «ارگ»، نشسته است؛ ساعاتی پیش از تصرف این کاخ، «اشرف غنی» رئیس‌جمهور سابق، افغانستان را به مقصد نقطه‌ای نامعلوم ترک کرد (+)

اشرف غنی، ۱۹ می ۱۹۴۹ (۲۹ اردیبهشت ۱۳۲۸) در ولایت «لوگر» افغانستان متولد شد، اما تقریباً از آن زمان به بعد، زندگی‌اش با آمریکا و آمریکایی‌ها گره خورد. دوره‌ی دبیرستان را در قالب «برنامه‌ی تبادل فرهنگی» در دبیرستان دولتی «لیک آسویگو» در شهری به همین نام در ایالت اورگان آمریکا سپری کرد. سپس برای تحصیل در رشته‌ی انسان‌شناسی فرهنگی به دانشگاه آمریکایی بیروت رفت. پس از آن‌که مدرک کارشناسی‌اش را گرفت، در دانشگاه خصوصی «کلمبیا» در نیویورک آمریکا مشغول تحصیل شد و مدرک‌های کارشناسی ارشد و دکترایش را از همان‌جا گرفت. حتی با همسر لبنانی‌اش، «رولا»، هم سال ۱۹۷۵ (همان سالی که آمریکایی‌ها از سفارت‌شان در سایگون فرار کردند) همان‌جا ازدواج کرد.

رئیس‌جمهور سابق افغانستان بعد از فارغ‌التحصیلی‌اش هم در آمریکا ماند؛ در دانشگاه‌های «کالیفرنیا، برکلی» و سپس «جانز هاپکینز» مشغول تدریس شد. همزمان در برنامه‌های مشترک «آموزش رهبری» آمریکایی-بین‌المللی «هاروارد-اینسید[۱۲]» و «بانک جهانی-استنفورد» شرکت کرد و موضوع تحقیقاتش آن‌جا «کشورسازی» و «تحول اجتماعی» بود. یک سال نیز به عنوان محقق در برنامه‌ی تبادل فرهنگی آمریکایی «فولبرایت» درباره‌ی مدارس دینی پاکستان تحقیقات میدانی کرد. سال ۱۹۹۱ به بانک جهانی ملحق شد و اواسط دهه‌ی ۱۹۹۰ را به کار روی پروژه‌های مربوط به شرق و جنوب آسیا مشغول بود.

«محمد اشرف غنی»؛ فراز و فرود یک رئیس‌جمهور متواری/ چرا سرنوشت رئیس‌جمهور افغانستان به این‌جا ختم شد؟ +تصاویر و فیلم

برنامه‌ی تبادل فرهنگی «فولبرایت» یکی از بازوهای اصلی اعمال نفوذ فرهنگی-دانشگاهی آمریکا در کشورهای دیگر است (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› مهمان‌نوازی دانشگاه‌های ایران برای جاسوسان ارشد آمریکا

›› پروژه «پایگاه ریگا»؛ هدف آمریکا از تأسیس «دفتر امور ایرانیان» چه بود؟

›› اعزام ۳۱ گروه ایرانی به آمریکا با پروژه «تبادل»

›› کارگاه‌های براندازی آمریکا چه روش‌هایی را به مخالفان ایران آموزش می‌دادند

«غنی»، بر حسب اتفاق یا غیر از آن، ماه دسامبر سال ۲۰۰۱ (سه ماه پس از حوادث ۱۱ سپتامبر) بعد از ۲۴ سال دوری از افغانستان دوباره به کشورش بازگشت و از دو ماه بعد به عنوان مشاور ارشد حامد کرزی، رئیس‌جمهور وقت افغانستان، منصوب شد. در تمام این مدت، ارتباط «غنی» با آمریکایی‌ها به یک شکل یا شکل دیگر ادامه داشت. سال ۲۰۰۵ در مراسم‌های مختلفی از جمله مراسم «کانون وکلای آمریکا» و نشست اندیشکده‌ی آمریکایی «مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل» سخنرانی کرد. در روزنامه‌های سطح اول جهان، از جمله واشینگتن‌پست، وال‌استریت‌ژورنال، نیویورک‌تایمز، و لس‌آنجلس‌تایمز آمریکا نیز مقاله چاپ می‌کرد. اواخر سال ۲۰۰۶ حتی او را به عنوان یکی از گزینه‌های جایگزینی کوفی عنان[۱۳]، دبیرکل وقت سازمان ملل، نیز مطرح کردند[۱۴]؛ که البته «غنی» هرگز روی این کرسی ننشست.

«محمد اشرف غنی»؛ فراز و فرود یک رئیس‌جمهور متواری/ چرا سرنوشت رئیس‌جمهور افغانستان به این‌جا ختم شد؟ +تصاویر و فیلم

«اشرف غنی» رئیس‌جمهور سابق افغانستان،  که اکنون از کشورش فرار کرده، اواخر سال ۲۰۰۶، یکی از گزینه‌های رسیدن به دبیرکلی سازمان ملل بود (+)

 

«وطن‌فروش»؛ چرا عاقبت اشرف غنی شد آن‌چه شد؟

حضور «غنی» در سیاست کشورش از ماه ژوئن سال ۲۰۰۲ جدی‌تر شد. وی به عنوان وزیر مالیه‌ی دولت کرزی شروع به خدمت کرد و تا اواخر سال ۲۰۰۴ در همین سمت ماند. سال ۲۰۰۹ در انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان نیز شرکت کرد و حتی «جیمز کارویل[۱۵]» مشاور سیاسی سرشناس آمریکایی را که با کمک به بیل کلینتون برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۹۹۲ به شهرت رسیده بود، استخدام کرد[۱۶]، اما نهایتاً در دور مقدماتی انتخابات، کم‌تر از سه درصد آرای مردم را کسب کرد[۱۷]. سال بعد در «کنفرانس بین‌المللی افغانستان در لندن» شرکت کرد و وعده داد از تلاش‌ها برای بازسازی کشورش حمایت کند.

«محمد اشرف غنی»؛ فراز و فرود یک رئیس‌جمهور متواری/ چرا سرنوشت رئیس‌جمهور افغانستان به این‌جا ختم شد؟ +تصاویر و فیلم

«سقوط کابل»؛ تیتر روزنامه‌ی انگلیسی «گاردین» درباره‌ی تسلط طالبان بر افغانستان، کشوری که «اشرف غنی» رئیس‌جمهور سابقش، پیش از رسیدن به ریاست‌جمهوری وعده داده بود به بازسازی آن کمک کند (+)

ستاره‌های بخت «غنی» و ریاست‌جمهوری افغانستان سال ۲۰۱۴ بالأخره جفت شدند. اگرچه انتخابات آن سال به دور دوم کشیده شد و جنجال‌برانگیز نیز شد[۱۸]، اما به لطف دخالت سازمان ملل و حمایت آمریکا، دولت در افغانستان به ریاست «غنی» تشکیل شد. اشرف غنی در سن ۶۵ سالگی به مسن‌ترین فرد در رأس حکومت در افغانستان در زمان تحلیف از سال ۱۷۴۷ تا آن زمان تبدیل شد؛ وی در انتخابات بعدی ریاست‌جمهوری، سال ۲۰۱۹، نیز پیروز شد و به این ترتیب در سن ۷۰ سالگی، مسن‌ترین رئیس‌جمهور در تاریخ کشورش شد. «غنی» فقط در ثبت رکورد سِنی در سمت ریاست‌جمهوری موفق نبود؛ روی هم رفته هم سیاستمدار ناموفقی در افغانستان به شمار نمی‌رود؛ اما سؤال امروز این است که چرا سرنوشت «غنی» به این‌جا ختم شد که عده‌ای از افغان‌ها اکنون او را «وطن‌فروش» توصیف می‌کنند[۱۹].

«محمد اشرف غنی»؛ فراز و فرود یک رئیس‌جمهور متواری/ چرا سرنوشت رئیس‌جمهور افغانستان به این‌جا ختم شد؟ +تصاویر و فیلم

مردم روز شنبه، ۱۴ آگوست ۲۰۲۱، یک روز قبل از سقوط کامل دولت افغانستان و فرار «اشرف غنی» رئیس‌جمهور وقت از کشور، از مقابل تصویر او در فرودگاه بین‌المللی «حامد کرزی» در «کابل» عبور می‌کنند (+)

رئیس‌جمهور سابق افغانستان، که در کشورش او را «بابا» هم صدا می‌کنند، به اتحاد افغانستان، آشتی طرف‌ها و گروه‌های مختلف، و حتی صلح با طالبان هم اعتقاد دارد، اما بزرگ‌ترین ایرادی که به نظر می‌آید داشت، اتکای بیش‌ازحد به آمریکا بود. شاید بتوان گفت آن‌چه که باعث شد خروج آمریکایی‌ها از افغانستان، این کشور را به اوضاع فاجعه‌بار کنونی دچار کند، این بود که دولت افغانستان هیچ‌گاه آمریکایی‌ها را بیرون نکرد، بلکه این آمریکایی‌ها بودند که تصمیم گرفتند افغانستان را ترک کنند. در نتیجه، وعده‌های متعدد رؤسای‌جمهور آمریکا، نهایتاً به تصمیم درست اما عجولانه‌ی جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی این کشور، برای عقب‌نشینی از افغانستان و پایان دادن به جنگ و اشغالگری آمریکایی‌ها در این کشور به «مناسبت» بیستمین سالگرد حمله به افغانستان منتهی شد.

 

بخشی از سخنرانی بایدن و اعلام تصمیم دولتش برای خروج از افغانستان [دانلود]

  

دولت‌های افغانستان، و اخیراً دولت اشرف غنی، طی تمام این سال‌ها هرگز مقدمات خروج آمریکایی‌ها را فراهم نکردند، بلکه به نوعی به اشغال کشورشان به عنوان «وضعیت موجود» عادت کردند. بدون شک بخشی از تقصیر در هرج‌ومرج کنونی در افغانستان به گردن آمریکایی‌هاست که پس از بیست سال اشغال افغانستان، اقدام به تقویت دولت این کشور و فراهم‌سازی زمینه برای واگذاری این کشور به مالکان اصلی‌اش، یعنی افغان‌ها، نکردند؛ اما مگر انتظاری غیر از این از آمریکایی‌ها می‌رفت؟ آخرین مقصرِ اصلی را باید اشرف غنی دانست که نه‌تنها ظاهراً آمریکایی‌ها را نیروی اشغالگر نمی‌دانست، بلکه با سه رئیس‌جمهور اخیر آمریکا در فضایی صمیمی دیدار می‌کرد و روابط خوبی داشت.

«غنی» ماه نوامبر سال گذشته‌ی میلادی، ضمن تبریک پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری به جو بایدن، تأکید کرده بود: «افغانستان منتظر تعمیق شراکت چندلایه‌ی استراتژیک با شریک بنیادین‌مان، ایالات متحده، از جمله در زمینه‌ی مقابله با تروریسم و به ارمغان آوردن صلح برای کشور است[۲۰] این‌گونه بیانیه‌ها که به نظر می‌آید بیش‌تر خطاب به یک «دوست خیرخواه» باشند تا یک «نیروی اشغالگر» نهایتاً منجر به وضعیتی شد که افغانستان امروز به آن دچار است. چه‌بسا اگر رئیس‌جمهور وقت افغانستان، طی این سال‌ها تمرکز بیش‌تری روی توافق با طالبان می‌کرد، اوضاع امروز افغانستان نیز به گونه‌ی دیگری رقم می‌خورد.  آن‌چه در حال حاضر بدیهی است این است که جنگ افغانستان به یک جنگ باخت-باخت برای آمریکا و دولت افغانستان به نفع طالبان تبدیل شده است؛ این کشور بار دیگر اثبات کرد «گورستان امپراتوری‌ها» ست.

«محمد اشرف غنی»؛ فراز و فرود یک رئیس‌جمهور متواری/ چرا سرنوشت رئیس‌جمهور افغانستان به این‌جا ختم شد؟ +تصاویر و فیلم

«چرا این‌همه کشته شدند؟»؛ تیتر روزنامه‌ی انگلیسی «دیلی‌میل» درباره‌ی سقوط دولت افغانستان: «پس از ۲۰ سال، افغانستان در عرض چند روز رها شد؛ ترس‌ها درباره‌ی [جان] مترجم‌های شجاع [همکار با] ما، افزایش یافته؛ استیصال فزاینده در تعجیل برای فرار از دست طالبان؛ اکنون خانواده‌های ۴۵۷ قهرمان بریتانیایی‌ای که جان خود را فدا کردند، می‌پرسند: چرا این‌همه کشته شدند؟» (+)

دفاع بایدن از تصمیمش درباره‌ی خروج از افغانستان [دانلود]

هیچ‌کس نمی‌داند ساعات آخر، در فرودگاه کابل، در سرِ اشرف غنی چه می‌گذشته، اما شاید بالأخره به همین نتیجه رسیده باشد... شاید هم نه. هرچه باشد، اکنون که نگارش این گزارش به پایان می‌رسد، همزمان با انتشار تصاویر هولناکی از تلاش مستأصلانه‌ی مردم افغانستان برای فرار از طریق فرودگاه کابل، حتی به قیمت آویزان شدن به هواپیما و سپس سقوط از دل آسمان[۲۱]، و انتشار اخبار عبرت‌انگیزی درباره‌ی خودداری تاجیکستان از پذیرش اشرف غنی[۲۲]، آخرین خبرها حکایت از آن دارند که «غنی» (که به گفته‌ی سفارت روسیه با چهار خودرو و یک هلیکوپتر پر از پول از افغانستان فرار کرده[۲۳]) اکنون به امارات رفته و احتمالاً از آن‌جا به آمریکا فرار خواهد کرد[۲۴]؛ همان کشوری که از روز اول، باعث و بانی فاجعه در کشورش بود.

لحظات هولناک در فرودگاه کابل؛ همکاران سابق نیروهای امریکایی مستأصل، برای فرار از افغانستان به هواپیما آویزان می‌شوند و بعد از آسمان سقوط می‌کنند (حاوی تصاویر دلخراش) [دانلود]


[۱] Ashraf Ghani Link

[۲] Afghan President Ghani flees country as Taliban enters Kabul Link

[۳] From Saigon to Kabul: Biden’s response to Vietnam echoes in his views of Afghanistan withdrawal Link

[۴] Fall of Saigon Link

[۵] Biden's 'fall of Saigon' in Afghanistan presents worst moment yet of presidency Link

[۶] ‘Saigon on Steroids’: The Desperate Rush to Flee Afghanistan Link

[۷] ‘This is not Saigon’: Blinken defends US evacuations from Kabul Link

[۸] 'That's what the world thinks this is': Reporter discusses Kabul comparisons to Saigon Link

[۹] Deaths, gunshots reported at Kabul airport as chaos continues Link

[۱۰] ۷ dead amid chaos at Kabul airport Link

[۱۱] Violence Erupts at Kabul Airport as Afghans Try to Flee Taliban Link

[۱۲] INSEAD Link

[۱۳] Kandydaci na stanowisko Sekretarza Generalnego ONZ Link

[۱۴] Ghani joins race to succeed Annan Link

[۱۵] James Carville Link

[۱۶] James Carville Joins The Afghan Campaign Trail Link

[۱۷] Preliminary Result of Afghanistan Presidential Contest Link

[۱۸] ۲۰۱۴ Afghan presidential election Link

[۱۹] ‘Unpatriotic’: Afghans slam President Ghani’s swift departure Link

[۲۰] President Ghani Congratulates Joe Biden and Kamala Harris on their victory Link

[۲۱] Afghans cling to moving US Air Force jet in desperate bid to flee Link

[۲۲] Former Afghan Prez Ashraf Ghani in Oman after Tajikistan denied landing, likely to head to US Link

[۲۳] Russian embassy: Afghan leader fled with cars full of cash Link

[۲۴] Afghanistan's former President Ashraf Ghani - who fled the country... Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 47
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 29
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    31 11
    بدبخت افغانستان . ولی خب خلایق هرچه لایق
    • DE ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
      19 43
      نه افغانیها از رییس جمهوراشون شانس داشتند و نه ما!
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
      11 2
      ایران این همه بهشان کمک کرد در حالی که خودمان مشکل داشتیم به اینها کمک کردیم فرزندانشان در ایران درس خواندن و خیلی امکانات دیگه بهشان دادیم قدر ندانستن لایقشان همین امریکاست که از اون بالا بندازدشان پایین
    • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
      12 1
      نوش جان سیاستمداران کاسه لیس آمریکا و فاسد افغانستانی
    • شاکی IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
      11 2
      تعداد ارای اشرف غنی در انتخابات اخیر حدود یک میلیون و هشصد هزار و خرده ای بود . حالا مشخصه که اکثر این جماعت در حال فرار از کشور از همان قماش مریم سما نماینده خائن هستند . که در خیانت و وطن فروشی دست کمی از رئیس جمهور ترسو و بزدل خود ندارند . که حالا وقتش که جوابگوی خیانت خودشون باشن
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    37 1
    عاقبت دوست را بیگانه دیدن و بیگانه رادوست !!!!!!!
    • IR ۰۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
      6 0
      این سرنوشت و عاقبت سیاست مدران غربگرا که به امریکا و اروپا در همه ی نقاط جهان اعتماد میکنند میباشد تا وقتی الاغ باربر امریکا واروپا هستند قدرت پوشالی دارند اما همینکه تبدیل به مهره سوخته میشوند یک به یک سرنوشتی مختوم را یدک میکشند رضا قلدر و،محمد رضا پسرش در ایران ،میخائیل گورباچوف و یلتسین در شوروی سابق ،بن علی در تونس ، حسنی مبارک در مصر ،عبدا...صالح در یمن ،صدام حسین درعراق ، قذافی درلیبی ، اشرف غنی در افغانستان و حسن روحانی در اعتماد بستن با امریکا با ننگ نامه تحمیلی برجام در ایران(که فعلا ایرانیان تا سالها از برجام صدمه خواهند دید ) همگی وقتی دیگر گاو شیرده نبودند و به مهره سوخته تبدیل شدند امریکا و اروپا مثل دستمال توالت با انها رفتار خواهندکرد کثافت خودشان را با دستمال های توالتشان پاک میکنند و دستمال کثیف متعفن را در چاه مستراح خواهند انداخت در این بین ملت ها ی این سیاسیون دلداه به غرب فدا و فنا میشود سرنوشت ال سعود ال نهیان ال خلیفه عبدا.. شاه اردن و رئیس تشکیلات خود گردان محمود عباس ودیگر سران کشورهایی که به امریکا واروپا اعتماد کنند همین خفت ودستمال توالت خواهد بود. اینده گواهی بر این مدعاست .
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    8 1
    دوستان وضعیت اقلیت های قومی افغانستان مثل تاجیک،ازبک،ترکمن،هزاره(شیعه)،بلوچ،نورستانی چی میشه هر کدام در استان های مختلف زندگی می کنند
  • مجتبی از زنجان IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    6 2
    ای کاش حداقل از تقسیمات منطقی افغانستان هم می گفتید که هم استان زیاد داره و هم اسم نژاد روی استان نیست اکثر تقسیمات کشور ها تو دنیا اسم اقلیت روی استان نیست اسم معمولی می گذارند چون تمامیت به خطر می افته البته با تو سایت گفتن هیچی تغییر نمی کنه باید فکری کرد نژاد همه جای دنیا هست مثال هند چین میانمار روسیه اندونزی اینا تنوع فراوان دارند
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
      3 2
      تقسیمات تغییر کنه درسته این تقسیمات منطقی نیست هم استان کم و اینکه اکثر کشورها نام نژادی روی استان نیست درسته الان روسیه،هند،اندونزی،میانمار اسم استان روی اقلیت هست اما افغانستان،ترکیه،تایلند با وجود نژادی های فراوان اسم اقلیت و نژاد روی استان نیست اما تغییرات درگیری میاره چون خیلی ها جنبه ندارند و تعصب فراوانی دارند
    • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
      4 1
      خودتو به یه روان شناس خوب نشون بده، خودت حرف میزنی و خودت حرفت تایید میکنی . باشه تو فکر هیشکی نفهمید
    • مجتبی از زنجان IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
      2 2
      مگه حرفم اشتباه هستش به روانشناس مراجعه کنم
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
      2 2
      سلام.مجتبی خودت چی فکر میکنی...برادر من اگه قرار باشه باز هی خط کش بذارن یکی اون ور چون مال فلان قومه یکی این ور چون مال بهمان مذهبه که دوباره پس فردا یه گله شون میزنن به تیپ و تاپ هم فوری روانه میشن ایران..ولم کن داداش خودشون میدونن و خودشون به ما چه مربوط..بخواد به فکر شما باشه که دیگه اتحاد معنی نداره داره میگه بیاید دست به دست هم بدیم همه اقوام همه گویشها همه مذاهب همه شهر و روستاها با هم برادرانه متحد بشیم یه حکومت و دولت اسلامی که نماینده از همه افغانها داشته باشه تشکیل بدیم که بلعخره مردمش روی صلح و آرامش و امنیت و رفاه رو ببینن،همه شون ها،هر کی هستن هر چی هستن کنار هم دوشادوش،بدون اینکه بگن من کیم تو کی هستی، همه شون بلعخره افغانی هستن دیگه،چرا هی تقسیم،همین که شما میفرمایی بود قبلا که چهل سال ما جور یه عده رو کشیدیم،ولم کن بابا با این فکرات انگار دوره ای که تو آلمان هم بازوبند جهودی باید یه عده میبستن که الان فلسطین و جهان اسلام داره جورشو میکشه...فقط برن از ایران پیش باقیشون این عده که هستن،خودشون شعور دارن بفهمن دیگه الان چی براشون خوبه چی بده دیگه تکرار نکنن اشتباهات گذشته رو...یه دیوانه یه سنگی رو میندازه تو چاه صد تا عاقل نمیتونه درش بیاره حکایت کار ما و چنگیز خانه...تا ابد انگار باس ما تاوان وحشیگری این یابو رو بدیم...ولله به خدا..ایشالا با هم یه افغانستان متحد بسازن خیرشو ببینن،ما هم باید به فکر خودمومون و مردم و نسل آینده خودمون باشیم همه مون متحد باشیم،که ایران همیشه ایران باشه و ما ایرانی باشیم زیر پرچم توحید و اسلام،مقتدر یکپارچه محترم عزتمند پیشرفته پرچممون همیشه بالا باشه تا انقلاب مهدی عج و بعد از ظهور حضرت به امید خدا همچنان ایران پایگاه اسلام و شیعه باشه و ایرانی سرباز اسلام خادم اسلام، یار اهل بیت ع.
    • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
      0 0
      این بایدن .نا فهم ... چند بار تا همین چند روز پیش .و در زمان اوباما . مستقیم . یا با اشاره ِ میگه افغانستان . ملت واحد نمیشه . و یا واسه ملت سازی به افغانستان نرفتیم. . چرا !!؟؟,
  • افغانی ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    13 2
    سرنوشت وابستگان به غرب تاجیک و زیبا کلام و روحانی و علی مطهری و خاتمی و ابطحی این صحنه سقوط از هواپیمای آمریکایی است مثل یک آشغال که از پنجره ماشین پرت می کنند بیرون
    • ایرانی IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
      0 6
      آفرین داداش ولی بی زحمت الان این درجه از فهم و درک و شعور رو به اضافه غیرت و همت و زور بازوت کن برو به امید خدا برای آبادانی کشور محترم خودت،چون با حرف و حرف و حرف از دور افغانستان ساخته و روپا نمیشه،تا شما و امثال شما تشریف نبرید متحد نشید یکصدا نشید مسلمون وار دوش به دوش هم حضور پررنگ در خاکتون نداشته باشید بعد چند صباح دیگه ممکنه همین آش و همین کاسه باشه که خودتم بهش اشاره کردی و البته با سرازیر شدن انبوه شما به سمت ایران دوباره یه آشی که یه وجب روغن روش هست برای ما بار نذارید یه چهل پنجاه سال دیگه خدای نکرده..شمام دیگه کافیه لطفا ناموسا برگرد زیر بیرق اسلام تو افغانستان که منتظرته بدون حضور این جور نخاله ها که نام بردی،آش خودتو هم بزن،حلیم همسایه رو کار نداشته باشه،ما ان شا الله خودمون به این دست امورات خودمون رسیدگی خواهیم کرد به زودی زود...شمام دیگه پاشو بی زحمت،دیگه زمان عمل کردنه نه حرفای قشنگ قشنگ زدن،وگرنه بیا تا صبح قیامت من از این حرفا برات بزنم، وقت ما رو بگیری غافل شیم از کارهای زیرجلکی همینا که نام بردی...اکه هی زبون ما مو در آورد پر همه جامون ریخت اینا هنوز وانمود میکنن دوزاریشون نیفتاده...فکر کرده بچه زرنگه کابله...هنوز نفهمیدی بچه زرنگ تهرونو نمیشه خام کرد.
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    13 2
    همه چیز شماشده افغانستان همین افراط وتفریطها ایران رابه این روز انداخته شما که لحطه ای ازدولت روحانی بخاطر کم کاریها انتقادمیکردین وبه حق هم بود چراحالا همه چیزتان شده طالبان چراازجولان دوباره دلالان دربازارارزسکه حرف نمیزنین پشت پرده این افزایش وحشتناک مضحک وخنده دار ماشین چیه همه منتظرریزش قیمتها بودن برعکس همه چیز افزایشی شده ایا این عدم برخوردها با اوضاع بدکنونی اوضاع رابرای شروع کاردولت جدید سخت ترنمیکنه ازوضع واکسیناسیون که به علت کوتاهی درانجامش دردوران روحانی الان وضع کشور اینطور ترسناک شده عبرت بایدگرفت واشتباهات دوره قبل باعدم پرداختن به ان وپرداختن افراطی به موردی که مورد داخلی کشوردیگه هست ان هم دراین شرایط حساس ایران چه نفعی داره دشمنان همین رومیخوان دولت جدیدباید بدونه درچه شرایط سختی قرارداره وزودتر کارش راشروع کنه
    • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
      2 0
      تمام حرفهای شما درست و فرمایشات شما متین،ولی یه سر بیا تو روستاها و شهرهای حاشیه ای ایران بویژه روستاها و شهرهای مرزی تا ببینی که الان یکی از اولویتهای مردم مناطق محروم رفتن تمام اتباع افغان از خاکمون هست به کشور خودشون،چون اگه بیای ببینی فکر میکنی داخل افغانستان هستی،در تهران و حاشیه تهران از ییلاقات تا کهریزک و شرق و غرب تا استانهای همجوار و دیگر شهرهای ایران تعداد افاغنه بسیار زیاد شده و مشکلات عدیده رنگارنگ که خودتون هم بهتر میدونید درست شده برای شهروندان ایرانی،دوست محترم فقر که از یه در بیاد تو ایمان از در دیگه میره بیرون،کار رو از ما گرفتن توسط کارفرمایی که براش میصرفه با یه مهاجر کار کنه،گشنگی و محرومیت نمیذاره ما روی خوش ببینیم،چهل سال پیش جنگ بود پناهنده شدن ولی بعد مدام اضافه شدن هم اومدن قاچاقی هم زاد و ولد کردن،بابا انصاف هم خوب چیزیه،یه روستای کوچک ایرانی با جمعیت ۱۰۰ نفره خالی شد از بی آبی نابودی کشاورزی و دامداری و ..بعد یه جمعیت ۵۰۰ نفره افغانی اومد تصاحبش کرد به راحتی!! مسعول خائن چرا آخه،تازه قلچماقی این ها رو باید سر ایرانی ببینی مسعولان دون پایه که رشوه میدن رشوه میگرن تا بالا دستی هاشون همین وضعه مگه دلش به حال ما ایرانی سوخته جوانمون بیاد شهر معتاد بشه و بیکار نه تو روستا امکانات نه تو شهر کارگری نتونه بکنه،ولی اون مهاجر افغان که از جنگ و مشکلات کشورش اومده اینجا همینکه یه سقف داره امنیت داره کار داره به نظرش کافیه دور افتاده است براش میصرفه زندگی کنه گلیم خودشو از آب بکشه بیرون رو نوع دوستی ایرانیا و چه عرض کنم خیانت مسعولان حساب وا کرده،کنار همه چیزهایی که گفتین شما،الان یکی از بزرگترین معضلات کشور حضور همین اتباع بیگانه است،دیگه هیچ بهانه ای برای موندن و هزار البته برای دوباره برگشتن ندارن و نباید داشته باشن.. دلتون برای همه مردم ایران بسوزه نه فقط شهرهای بزرگ و پایتخت وضع معیشت مردم خرابه والا دیگه کرونا هم که اومد قوز بالای قوز..ما برادر بیگانه نخوایم به کی باید فریادمونو برسونیم؟؟
    • IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
      2 0
      عالی وکامل گفتی اما کوگوش شنوا
  • ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    0 4
    شما باید اینو مدنظر قرار بدید که سایگون بعد از سقوط به بزرگترین متحد آمریکا تبديل شد و الان یکی از دشمنان اصلی ویتنام بخاطر اختلافات ارضی چین است نه آمریکا فقط کافیست ارتباطات عمیق اقتصادی و سیاسی سایگون و واشنگتن بعد از سقوط را بررسی کنید
    • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
      0 0
      ویتنام تا قبل از فروپاشی شوروی از اقمار مسکو بود و اخیرا رفته سمت آمریکا. تازه با این وجود یکی از دوستان ایران هم محسوب میشه.
  • FR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    3 0
    اشرف غنی ما را به یاد اشرف افغان می اندازد!
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
      4 0
      البته فقط اشرف غنی به تنهایی نه،گرفتی چی گفتم؟ فقط به حساب کله گنده هاون نیستن که ما رو یاد اون سگ ملعون میندازن که جنایت در حق ایرانی کرد که مردم از گرسنگی و قحطی تو شهر محاصره شده توسط خودش و سگهاش چی به سرشون اومد ایرانی پرپر شد...ایرانی از نجابتشه که میبخشه ولی از غیرتشه که فراموش نمیکنه،وگرنه الان اسمی از ایران نبود،مردمی به اسم ایرانی وجود نداشتن...همه جای خاک ایران با خون شهید رنگین شده از اول بنیادش تا امروز و تا خدا خدایی میکنه انشاالله..تا اون روز که خدا بخواد روی زمین آدمیزاد باشه،ایران و ایرانی هم انشالله سربلند باشه...شاید بخشیده باشیم ولی از یاد نمیبریم.چون نه ذات ما تغییر میکنه و نه ذات دشمن ما،حالا هر کی میخواد باشه آمریکا و اسراییل و اشرفها و ...دیگه نگم بهتره شنونده باید عاقل باشه.
  • امیرو IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    5 0
    گود بای اشرف غنی
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    10 1
    اصلاح طلبان و ضدانقلاب ادعا می کنند تمام فساد در ایران به خاطر عضو نبودن در fatf هست. ادعا می کنند ما اگر در fatf عضو شویم دیگر فساد وجود ندارد. الان جه توضیحی دارند در مورد افغانستان که مقامات دولتی فاسدی دارند. پس بی جهت مردم ایران را با وعده های سرخرمن فریب ندهید.
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    4 4
    افغان های عزیز به ایران برگردید
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    2 0
    اشرف غنی همین روزها توسط ملیجک خود یعنی اسرائیل ترور خواهد شد و پولاش را هم بالا میکشن
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    6 0
    اشرف غنی وطن فروش ضد تمدن ونام و تاریخ ایران، ضد فرهنگ منطقه ایی ایران ضد زبان فارسی و..... و عامل گروه های شیطانی جهانی، به دلیل توهین بزرگ به ایرانیان در خصوص اینکه ایرانیان به اب چیزی بدهند، باید زبانش بریده شود
  • فرشاد IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    2 0
    چقدربه امریکا دل بسته بودند چقدرهمکاری باهاشان کردن بی معرفتها زیرچرخ هواپیما طرفدارانشون له کردن .طالبان نمام قد به امریکا میارزد اما جای سوال اینجاست چرابه جای حمایت ازدولت افغانستان کنیزی ایالت متحده روترجیح دادن بایداینجوری باهاتون رفتارمیکردن تا بدونی حمایت از موقعیت طلبان وغارتگران افغانستان چگونه مزدمیدهند نمیزارن توی اسمون عرقت خشک بشه مزدت باپرت کردن وله کردن وگلوله خواهند داد اینبارپای دولتتون بایستید تاافغانستان راابادکنید طالبان ازمردم افغان هستند غارتگرنیستند غربگرای راکناربگذارید وزندگی کنید وهمه چیز راازنوبسازیددنبال ازادی غیرشرعی نباشید وقتی اسم مسلمان رابه دوش میکشیدوبه قوانین کشورتون پایبند باشید هرجای دنیا که بروید مثل کشورخودت نمیشه پس سازندگی راشروع کن وخاطره دوستی باامریکا راهیچ وقت فراموش نکن
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    4 0
    بخاطر اینکه به فکر مردمش نبود و به فکر اختلاس کردن بود فقط خودشو درو بری هاشو چاق میکرد موقع لزوم مردم ولش کردن درست مثل اینجا شما هم اگه فقط به فکر دزدی و اختلاس و بیت المال خوری باشید همین سرنوشت دارید
  • امیرعلی IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    7 2
    معلومه وقتی این ریس جمهور سابق افغانستان که فرار کرده معلوم نوه احمد شاه قاجار باشد از این بهتر نمیشه پدر بزرگش بی عرضه بود این هم بی عرضه
  • BE ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    4 0
    بقول یک عزیزی ، تعویض روغنی اشرف غنی در دبی
  • BE ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    1 0
    درود بر برادران طالبان ، از اینکه امنیت عزاداران امام حسین رو حفظ کردید از شما ممنونیم ، هر ساله چندین انسان مظلوم شهید میشدن ، زنده باد اسلام
  • سالار IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    0 0
    انَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّي يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ  خداوند سرنوشت هیچ قوم( و ملّتی) را تغییر نمی دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند!
  • عدالت IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    2 0
    هر چی این داشت حسن روحانی هم داشت فقط طالبان همت کردند و این جرثومه را برداشتند اما ما مردم ایران نه
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    0 0
    امام حسین از ایرانی های خوابیده و خاموش که ذلت را ببینند و خفه اختیار کنند با آنها نخواهد بود بکه با کسانی که گفتند هیهات من ذلت و کشته شدند
    • IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
      0 2
      شما لطف کن برو کشور خودت و زیربار خفت نرو واباد کن . برای ما وکشورمون نسخه نپیچ
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    0 0
    آستانه تحمل آمریکایی ها فقط ۲۰ سال هست. ویتنام را بعد از ۲۰ سال جنگیدن خارج شدند و افغانستان را هم بعد از ۲۰ سال. منتها در جنگ ویتنام شاه پهلوی با ثروت های بادآورده نفتی تامین مالیشان کرد و در افغانستان این ها به سیاست چاپ دلار بدون پشتوانه و بدهی و اوراق قرضه و کسر بودجه روی آوردند.
  • حسن IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    1 0
    میگویند در سال های گذشته ابتدا انگلستان سپس شوروی و در اخر امریکا در باتلاق افغانستان گیر کرده و با خفت و خواری فرار کرده اند . شوروی و غربی ها با چشم خود دیدیم . افغانستان این دفعه خودش در باتلاق گیر خواهد کرد و عاقبت خوبی برایش متصور نیست و سرنوشتی شبیه یوگسلاوی خواهد داشت . تضاد های قومی دینی زبانی فرهنگی سرزمینی و غیره لاینحل بنظر می رسد . ایران باید برای زمان های بحرانی ان کشور برنامه ها و طرح های لازم را داشته باشد تا برای حفظ امنیت مرز های خود به موقع وارد معرکه گردد .
  • محمد IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    1 0
    ترامپ گفته بود نباشیم عربستان دو هفته ای سقوط میکنه
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
    0 0
    درس عبرتی باشد برای غرب‌گدایان داخلی که به هر قیمتی، حاضرند آویزان آمریکا شوند. ببیند که عاقبت چسبیدن به آمریکا له شدن و پرت شدن است. آنها باید بفهمند که البته نخواهند فهمید، نگاه آمریکایی به آنها نگاه ابزاری است. به محض این که تاریخ مصرفشان به پایان می‌رسد، همانند دستمال کاغذی مصرف شده، به سطل زباله پرت خواهند شد.
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
    0 0
    چهره ی رهبر جدید طالبان نورانی عینکی و مثل چهره ی عظماست مثل اینکه عظما های جهان مثل زینب {ع} زیاد میشوند
  • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
    0 0
    عبد الله عبدالله. یا ر احمد شاه مسعود باید الان در پنجشیر باشد .. نام شیعیا ن افغانستان را ننگین نکن
  • IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
    0 0
    با دیدن این صحنه ها باید قدر رهبری رو بدونیم درسته مشکلات داریم ولی تو ایران هم یا باید پادشاه باشد یا رهبری که در مواقع لزوم حرف آخر را زده و مانع از جنگ داخلی شود وگرنه عاقبت ما هم بهتر از افغانستان نخواهد بود
  • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
    1 0
    دولتمردان افغانستان چون پشتون بودند و با ائتلاف شمال رقابت داشتند همیشه طالبان را تجهیز می کردند و در جلسات خود با آمریکا و انگلیس می گفتند باید طالبان را تجهیز کرد تا در مقابل ائتلاف شمال موازنه قوا برقرار شود و ناتو خودش طالبان را تجهیز کرد.
  • DE ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    0 0
    فــــــــرار و فرود یک عَشرف قَنی !!
    • DE ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
      0 0
      فرار از فرودگاه , اشرف غنی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس